BIOS reageert niet op delete key bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 721 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KnightSimon
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-03-2025
Het volgende probleem:
Tijdens de POST van het bios kom ik het bios niet meer in met de delete key, terwijl het eerder nog wel lukte. :?

Na veel zoekwerk op fora en het proberen van andere toetsen (f1, f2, f10) nog geen oplossing. De situatieschets:
Nieuw systeem samengesteld (MSI K9N Platinum met AMD x2 4200, 2 Gb Corsair 6400 en Coolermaster iGreen Power 500W) en netjes de juiste opties in het bios gezet, vervolgens Windows XP prof. geïnstalleerd, bios-update uitgevoerd (1.3) en daarna nog enkele bios-opties langsgelopen. PC functioneert verder prima en is stabiel.

Nu ik dus weer het bios in wil (om bootvolgorde te veranderen) accepteert de pc geen delete key. Any ideas voordat ik mijn bios ga resetten en het opnieuw probeer?

btw: ik heb nog een ouderwets ps2-toetsenbord, dus dat kan het probleem niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door KnightSimon op 06-09-2006 22:04 . Reden: extra info toegevoegd ]

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
geen idee of dat ding nog PS2 poorten heeft, maar zo ja, probeer eens een PS2 toetsenbord. Indien je gebruik maakt van een USB hub, sluit je toetsenbord (indien USB dus) dan direct op je pc aan.

Er bestaat meestal een optie 'legacy USB support' of 'USB Keyboard support' wat dan duidt op emulatie zodat het onder DOS ook gebruikt kan worden. Als dat uitstaat moet dat volgens mij echter niet ervoor zorgen dat je je bios zelf ook niet meer in kan...

• KnightSimon
Goede suggesties idd... maar ik heb nog een (ouderwets) ps2-toetsenbord, dat er dus al aan hangt...

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-05 17:03
probeer eens een ander toetsenbord ?
omdat je al aangeeft dat het een 'ouderwets' ps2 tobo is

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan zijn dat je PS/2 poort verrot is (die dingen zijn itt wat veel mensen denken niet hot-pluggable :o ) - probeer een USB geval :z

Oslik blyat! Oslik!

• KnightSimon
dion_b schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:33:
Kan zijn dat je PS/2 poort verrot is (die dingen zijn itt wat veel mensen denken niet hot-pluggable :o ) - probeer een USB geval :z
't Kan natuurlijk dat de PS/2-poort van m'n nieuwe mobo verrot is, maar zou het dan niet logisch zijn als het toetsenbord ook in Windows niet meer werkt? Daar heb ik geen problemen, ook niet met de del-toets.

Update: ander PS/2-toetsenbord geprobeerd, zelfde euvel. Heb nu een USB-toetsenbord geregeld en check daarmee zondag even, het hierboven door dion_b gesuggereerde lijkt plausibel te worden nu ik mij realiseer dat ik een paar keer het toetsenbord eruit getrokken heb voor een andere pc, terwijl de pc aanstond.

Kunnen mensen mij bevestigen dat je je PS/2-poort kan beschadigen door je toetsenbord er tijdens het werk uit te trekken?

[ Voor 33% gewijzigd door KnightSimon op 08-09-2006 23:30 . Reden: Nieuwe info en mogelijke verklaring. ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Probleem is dus ontstaan na bios-update.
Probeer eens oude bios terug-te flashen.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 11:30
Als een ander type keyboard niet werk, ik zou zowel usb als een ps\2 variant proberen. Dan ben ik bang dat een van instellingen in je bios je er niet meer in laat. Dat zal resetten worden. Je kunt misschien nog een ding proberen: werkt de pause break toets, werkt die dan wordt je toetsenbord wel herkent en kom je alleen je bios niet meer in.

verdwaalde ict'er op elektro!

• KnightSimon
5mebibyte schreef op donderdag 07 september 2006 @ 10:46:
Als een ander type keyboard niet werk, ik zou zowel usb als een ps\2 variant proberen.
Inmiddels heb ik het ook met een USB-variant geprobeerd, bij de POST wordt deze netjes herkend en 't werkt ook goed in Windows, maar ik kom BIOS nog steeds niet in. Ik ga morgen even kast openhalen en het bios resetten. Kijken of het dan lukt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan lijkt het toch echt op een verrot bios.

• KnightSimon
KnightSimon schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 23:19:
[...]

Inmiddels heb ik het ook met een USB-variant geprobeerd, bij de POST wordt deze netjes herkend en 't werkt ook goed in Windows, maar ik kom BIOS nog steeds niet in. Ik ga morgen even kast openhalen en het bios resetten. Kijken of het dan lukt.
BIOS gereset en toetsenbord wordt weer gewoon herkend... was eigenaardig probleem, oorzaak is mij niet duidelijk, maar goed: alles werkt weer naar behoren.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

KnightSimon schreef op donderdag 07 september 2006 @ 10:42:
Kunnen mensen mij bevestigen dat je je PS/2-poort kan beschadigen door je toetsenbord er tijdens het werk uit te trekken?
Ik doe al jaren niks anders dan de PS/2 poort misbruiken als zijnde hot-pluggable en heb nog nooit een defect gezien..ook niet bij servers :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

PS/2 poorten zijn _niet_ hotpluggable. Vaak gaat het wel goed, maar als je het blijft doen loop je vanzelf nog wel een keer tegen je eerste defect aan.
PS/2 werkt, over het algemeen, met 4 lijnen. 2 Datalijnen en 2 (+ & -) voedingslijnen. Als ik me niet vergis moeten eerst de datalijnen verbroken worden en vervolgens de voedingslijnen. Gebeurt dit niet dat kan de boel stuque gaan.
Dit hadden ze prima hotpluggable kunnen maken als ze de stekkers, net als bij USB, ongelijk in lengte hadden gemaakt. Op die manier zou de boel wel in de juiste volgorde ontkoppelen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb je misschien een WakeOn-PS/2-Keyboard jumper op je mobo? Als ik me niet vergis zorgt die voor stroomvoorziening van het kb in oa de standby stand. Misschien kun je die eens enabled zetten. Want misschien krijgt om de een of andere vage reden je kb nog niet de juiste spanning als 'ie met z'n POST bezig is.

Verwijderd

KnightSimon schreef op donderdag 07 september 2006 @ 10:42:

ik weet wel dat het niet echt goed is voor de poorten
ook kan je voeding het begeven door dat te doen

heb zelf namelijk al eens gehad dat ik me muis moest changen terwijl me pc aanstond ( 10 mins geleden dus )
omdat me muis ineens niks deed , dacht ik van ach ik probeer een ander
dus toen een nieuwe muis aangesloten en dat ging niet echt goed
want me net nieuwe voeding zei direct >:) en ging dus stuk met mooie flitsen en vonkjes |:( |
Gevolg ? -> Mainboard ps/2 poorten opgeblazen en een voeding kapot

dus iets changen op je ps/2 poort met de pc aan is slecht idee ( in mijn ogen dan )
er hoeft niks te gebeuren maar het kan natuurlijk wel

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 08:29 ]

Pagina: 1