[Linux] per-ip bandwith monitoring tool

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 11:51
Hallow,

Ik ga af en toe wel eens naar een privé LAN-Party. Daar ben ik meestal niet alleen gewone gamer maar ook 'mini-network administrator' :+ .

Het is nu al meerdere keren voorgekomen dat één van de gamers nogal onzorgvuldig omgaat met de beschikbare internet bandbreedte, met als gevolg dat internet op andere pc's traag gaat en dat, daarboven, het datalimiet van de persoon die de LAN-Party host op is tegen het einde van de LAN-Party.

Natuurlijk komt die host dan bij mij klagen dat er te veel verbruikt wordt, maar veel kan ik hier niet tegen doen. Daarom zou ik graag het volgende doen: een linux systeempje (met 2 NIC's) zetten tussen de internet-router en alle gamers dat bijhoudt hoeveel elk systeem (elk IP-adres) verbruikt en dat dan ook nog een in HTML vorm giet.

Het probleem is nu dat ik geen linux tooltje vind dat dit doet omdat er zóveel verschillende network monitoring tooltjes zijn met elk verschillende features, opties en doeleinden. Misschien kennen jullie een/enkele programmatjes die doen wat ik wil?

Alvast bedankt!

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Ik zou een goede switch adviseren met SNMP monitoring.
Met een tool als MRTG of CACTI kan je de meeste switches zo uitlezen.
Je ziet dan per poort de traffic.

Je kan het ook wel per IP. Maar dan doe je het op de gateway pc. Met bijvoorbeeld NTOP op een Linux gateway kan je traffic in de gaten houden.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:24

Yucko

One clown to rule them all !

Idd, als je een switch hebt die SNMP ondersteund dan gewoon per poort bekijken. Dan kun je altijd nog via het management gedeelte van de switch de poort afknijpen >:)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik heb zelf onder FreeBSD een keer het een en ander gemaakt met MRTG en ipfw (hier een google zoekopdracht).

En op die manier kon ik per subnet, nic of vlan de traffic monitoren... ik heb het zelfs gedaan richting een specifiek ip-adres.... dus het kan wel :)

En idd... NTOP is ook een goede...

My weblog

• titan_pi8
Zo'n switch is geen optie. Maar ik ga eens kijken naar die NTOP die ik op de linux gateway kan draaien.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Op deze website is een verzameling links te vinden aangaande network monitoring... misschien kan je er wat mee :)

My weblog

• titan_pi8
NTOP is volgens mij nogal overkill. Verder ben ik misschien van plan om ipv een gewone pc met linux een linux-based router te gebruiken, en ik denk dat NTOP te zwaar is daarvoor.

Via SNMP/MRTG kan ik op het eerste zicht enkel de totale bandbreedte in het oog houden en niet de bandbreedte per ip, tenzij ik voor elke host/poort handmatig een ipfw regel aanmaak, dus dat is ook niet echt wat ik zoek.

Op de pagina met allemaal tooltjes heb ik ook gekeken maar ik ben geen tooltje tegengekomen dat doet wat ik wil... :/

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41
IPTraf commandline biedt real time monitoring per IP, misschien is dat wat (evt. met script eromheen wat het in RRD dumpt).

• DemonTPx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
misschien heb je hier iets aan?
http://lartc.org/howto/lartc.ratelimit.single.html

en de search waarmee ik het vond :P
http://www.google.nl/search?q=throttle+bandwidth+linux

edit:
Misschien kun je ook even naar het linux pakketje wondershaper kijken...

[ Voor 18% gewijzigd door DemonTPx op 07-09-2006 13:26 ]

Verwijderd

Kijk eens naar een packetshaper van Packeteer
Daarmee kan je dat heel goed doen.
Daarmee kan je het zelfs tot op gebruikersniveau en of protocoliniveau regelen..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 13:26 ]

• titan_pi8
Ik heb iets gevonden dat ongeveer doet wat ik wil: ipfm.

Dit programaatje maakt log files van al het verkeer op een interface aan. Dit log bestandje ga ik dan parsen dmv een php scriptje zodat ik ze kan zien via een browser op een andere pc.

Bedankt voor jullie hulp!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:25:
Kijk eens naar een packetshaper van Packeteer
Daarmee kan je dat heel goed doen.
Daarmee kan je het zelfs tot op gebruikersniveau en of protocoliniveau regelen..
Goed dat je het prijskaartje niet vermeld ;)
Pagina: 1