Kan een hoofd zonder lichaam leven?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Stel je voor dat er vlak voor het ziekenhuis een verschrikkelijk ongeval gebeurt: het komt erop neer dat het lichaam van een persoon compleet verbrijzelt of wat dan ook is en enkel het hoofd is nog te redden. Men legt die persoon aan een hart-longmachine om het bloed van zuurstof te voorzien en kan het bloeden stoppen. Kan deze persoon verder leven zonder lichaam (en dus ook ruggegraat enzo).

PS: Ik noem hier nu enkel een hartlongmachine, maar ook een nier-emulator en andere apparatuur mag je ertussen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat dit echt haalbaar is. Het lichaam zal dan zeer waarschijnlijk al hebben opgegeven door de shock die je krijgt.
In theorie zou het mogelijk zijn, maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het in de praktijk kan.

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Wat denk je dat de problemen zijn die momenteel onoverkombaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Als het al mogelijk is mogen ze bij mij dan toch de stekker eruit trekken.

-edit-

onderbouwing op karige oneliner.

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die dan nog de wil om te blijven leven zullen hebben.
Los van het feit zoals elders in dit topic vermeld, dat allerlei andere organen voor hormonen zorgen, die je dan niet meer hebt. En je dus niet meer helpen op de been te houden.

[ Voor 77% gewijzigd door KneppaH op 06-09-2006 20:40 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Laatst online: 26-10-2024

feej

giraffemeisje

In praktijk wordt het gewoon niet gedaan omdat het puur onethisch is.

In theorie kan het tijdelijk denk ik wel, mits je een groot (nek)vat hebt om sondevoeding in te douwen en om vanuit daar te dialyseren en de hartlongmachine op aan te sluiten. Maar die nemen nooit zo netjes de functie van je lijf over als je lijf dat zou doen, dus op den duur ga je wel "dood".

Wat me doet afvragen of je het nog wel leven mag noemen als er geen kloppend hart meer is.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op papier zal het gerust kunnen, alhoewel ik mij wel zorgen maak over het neurale netwerk en de tientallen hormonen die op diverse plaatsen vrijkomen. Maar in praktijk zullen de hersenen zo angstig zijn dat het zal sterven van angst.

Een beetje Roald Dahl: dat je als hersenen en 1 oogje nog in een pot water onsterfelijk bent..... en je vervolgens compleet kapotverveeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

Heeft meer weg van Dalton Trumbo's "Johnny Got His Gun", een man stapt op een landmijn en verliest het overgrote deel van zijn lichaam, verlies zijn spraak, zicht en gehoor, is dus opgesloten in zichzelf. Lees het boek (1939) maar eens, of bekijk de film (1971). Heel oud, maar heel indrukwekkend.

Voor de latere generatie: Het nummer One van Metallica is gebaseerd op dit boek en de videoclip bevat fragmenten uit de film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lijkt me zeker vervelend. Doet met denken aan die film "Johnny Got His Gun". Waarin een jonge soldaat op een landmijn trapt en in het ziekenhuis belandt zonder armen, benen, ogen en zijn gehoor. Het wordt voor de dokters onmogelijk contact met hem te maken.

Verder vraag ik me echt af hoe je tot dit soort vragen komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Hmm het heeft juist minder weg van Johnny etc. want daar is iemand zijn lichaam kwijt. TS heeft het over een lichaam zonder hoofd. Let op de formulering: "iemand" is niet meer "iemand" zonder hoofd.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CowArt

CowArt

Ehm...
Ives schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:07:
... enkel het hoofd is nog te redden.
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124325

Interessante zaak.
Voor zover het een langdurig leven betreft is het iets voor Head Hunters om op in te haken 8)

Het antwoordt voor kortstondig "bewustzijn" na onthoofding blijkt "ja" te zijn. Er is kennelijk een Franse arts geweest die tijdens de Franse gewoontes om hoofden per Guilliotine van de romp te scheiden er onderzoek naar gedaan heeft(jaren geleden al gelezen. . .zelf heb ik geen experimenten uitgevoerd).

Die arts had afspraken met de "uitverkoren" persoon om als zijn hoofd in een mandje opgevangen werd een communicatie te proberen via knipperen met de ogen. . . de arts zou vragen stellen en 1x of 2x of 3x knipperen zou het antwoord moeten zijn. . . .Tong uitsteken zou misschien ook leuk zijn!

Naar ik meen te herrinneren was het resultaat dat het hoofd genoeg tijd had om "antwoorden" te kunnen geven. Je kan je afvragen of "onderzoek" wel wetenschappelijk werd uitgevoerd of niet. Ik heb geen bronnen meer beschikbaar. Het beweerde resultaat lijkt me wel aannemelijk. . . alles neemt tijd. . .ook dood gaan. De voorwaarden voor een dergelijke "communicatie" lijkt mij te zijn dat de impulsen van oren-hersenen-oogleden binnen het hoofd plaatsvinden en dat zou je zeker verwachten dat het zo gebeurd.

Ik weet van ervaring dat de signalen ogen-hersenen-ooglidspieren ongeloofelijk snel gaan(miliseconden. . zo niet korter). Ik kan me niet voorstellen dat die signalen eerst ergens via buiten het hoofd moeten lopen en dan terug. Signalen oren-hersenen-ogenleden zijn waarschijnlijk ook razend snel.

Het zou mijn inziens mogelijk zijn om optimale omstandigheden te creeeren om hoofd transplantaties te kunnen uitvoeren. . .de moeillijkheid ligt kennelijk om de "verbindingen" naar een "nieuw" lichaam uit te voeren. Om als vrijstaand hoofd aan een machine verder te leven lijkt me geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makreel
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
De vraag wordt ook beantwoord in het laatste tv spel van Dennis Potter:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_Lazarus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pinockio schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:37:
Hmm het heeft juist minder weg van Johnny etc. want daar is iemand zijn lichaam kwijt. TS heeft het over een lichaam zonder hoofd. Let op de formulering: "iemand" is niet meer "iemand" zonder hoofd.
Volgens mij is een hoofd zonder lichaam wel "iemand" en specifiek de originele persona (op zijn mins) indien het brein blijft functioneren. Als dat niet zo zou zijn zou je ergens een grens moeten kunnen trekken van zoiets als: "Als je meer dan X % van je lichaam onder je nek kwijt ben dan ben je niemand. . .c.q. dan besta je niet meer" en wordt je uitgeschreven van de Burgelijke Stand.

Dat zou discriminatie zijn!

Iedereen is gelijk, zolang je een Nederlands paspoort hebt.

Een hoofd zou ook assiel moeten kunnen aanvragen, maar het mag niet liegen.
Rita Verdonk zou dat afkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
-knip- Zonder HOOFD is IEMAND "NIEMAND" (niet meer iemand). En dat is ook wat je zelf zegt.

Er schijnt veel verwarring te zijn over wat TS nu bedoelt terwijl hij zo heerlijk duidelijk is geweest: een lichaam zonder hoofd, kan dat nog doorleven? Johnny miste veel van zijn lichaam maar hij (zijn hoofd) was er nog. De wetenschap geeft aan dat als we een bewustzijn hebben dit in het hoofd (de hersenen) zetelt. Zonder hersenen is er dus ook geen bewustzijn, en ook geen persoon (in de stoffelijke dimensie; of er verder nog iets bestaat is stof voor een ander topic.

Ontopic: ik denk dat het niet kan, want alle zenuwbanen lopen via de rugge(n)graat naar het hoofd. Als je dat eraf haalt is het zenuwstelsel kapot, en zal het lichaam denk ik niet meer kunnen leven.

[ Voor 6% gewijzigd door Opi op 06-09-2006 21:31 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CowArt

CowArt

pinockio schreef op woensdag 06 september 2006 @ 21:19:
Er schijnt veel verwarring te zijn over wat TS nu bedoelt terwijl hij zo heerlijk duidelijk is geweest:
Precies, de Topic Title om te beginnen:
Kan een hoofd zonder lichaam leven?
vervolgens:
... het lichaam van een persoon compleet verbrijzelt of wat dan ook is en enkel het hoofd is nog te redden...
Veel duidelijker kun je het toch niet schrijven dunkt me... :X

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-05 23:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Begin de twintigste eeuw deden de Russen dit al met honden, maakten er filmpjes van en stuurden die naar de Amerikanen die ze vele jaren later weer op internet plaatsten.

/me LET OP, link bevat foto die als schokkend ervaren kan worden. (rond de 5e minuut komen de hoofden pas)

[ Voor 12% gewijzigd door Opi op 10-09-2006 11:51 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Tja, hart-long-machine is leuk en wat dialyse erbij, maar dan heb je nog zeker niet al je organen gehad hè ;)

De lever, belangrijk voor vrijwel alle biochemische processen is nog niet te vervangen, maar 't is maar de vraag als je pure glucose toedient, of dat nou wel zo belangrijk is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit heb ik me ook wel es afgevraagd. Dat Russische filmpje van hierboven is volgens mij sowieso nep, want je ziet dat hoofd ook heen en weer bewegen en dat kan echt niet als ie niet meer aan de romp vastzit :P

Maar volgens mij moet het toch wel gewoon mogelijk zijn. Als je zorgt dat de juiste voedingsstoffen/hormonen etc. in het bloed zitten dat wordt aangevoerd dan merkt het hoofd toch geen verschil met een normaal lichaam? Ook dat de zenuwen via het ruggemerg niet meer zijn 'aangesloten' zou niet uit moeten maken, want mensen met een dwarsleasie blijven ook gewoon leven.

Ik vraag me alleen af waarom hier nou nog nooit wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Dat het een enorm ethisch taboe zou zijn vind ik vreemd als dat de enige reden is.

In hetzelfde straatje als dit ben ik trouwens ook stiekem wel eens benieuwd wat je krijgt als je een mensaap en een mens kruist. Maarja, daar schijnt ook een enorm taboe op te liggen waarom men het nooit heeft gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 07-09-2006 00:27 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46
Palomar schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:24:
Ik vraag me alleen af waarom hier nou nog nooit wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan. Dat het een enorm ethisch taboe zou zijn vind ik vreemd als dat de enige reden is.
Tsja, klonen wordt ook niet ethisch gezien geaccepteerd in het algemeen dus zo vreemd is het nog niet.

Overigens is het natuurlijk niet zo simpel als het lijkt. Als je o.a. al kijkt naar het aantal afgestoten donor-organen blijkt dat het lichaam (wat er dan nog van over is) wel degelijk zeer selectief is in het accepteren hiervan. Het zal me dus zeker niet verbazen dat het leven uiteindelijk toch verdwijnt als het alle stoffen e.d. via slangetjes toegediend krijgt omdat dit nooit een exacte replica is van het originele lichaam.

• World Citizen
  • Laatst online: 19:54

World Citizen

FreeReef.nl

maken je organen niet stoffen an die je moet hebben om te kunnen overleven ?

te laat

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 07-09-2006 13:05 ]

FreeReef.nl

• Osiris
  • Niet online
djluc schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:35:
[...]
Overigens is het natuurlijk niet zo simpel als het lijkt. Als je o.a. al kijkt naar het aantal afgestoten donor-organen blijkt dat het lichaam (wat er dan nog van over is) wel degelijk zeer selectief is in het accepteren hiervan. Het zal me dus zeker niet verbazen dat het leven uiteindelijk toch verdwijnt als het alle stoffen e.d. via slangetjes toegediend krijgt omdat dit nooit een exacte replica is van het originele lichaam.
Tja, dan heb je het ook over een in-vivo situatie. In-vitro-situaties zijn daar niet mee te vergelijken. Bij een in-vivo transplantatie heb je te maken met het immuunsysteem van het lichaam: die moet dat nieuwe ding eigenlijk niet, dus stoot het af.
Bij de in-vitro-situatie zoals hier, lichaam eraf, is het immuunsysteem überhaupt afwezig :+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Decon Frost schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:04:
maken je organen niet stoffen an die je moet hebben om te kunnen overleven ?

te laat
Tsjah, vraag is of die stoffen nodig zijn om je lichaam in werking te houden of dat ze nodig zijn om de hersenen actief te houden...

Ik kan mij voorstellen dat de hersenen opzich het lichaam alleen nodig hebben voor bloed en zuurstof... Vraag is hoe het "voelt"

• djluc
  • Laatst online: 19:46
Waarschijnlijk net zoals mensen die denken dat ze nog een arm hebben terwijl deze geamputeerd is. Ook denk ik dat ze het idee zullen hebben dat longen bewegen terwijl het een machine is. Je hersenen verwerken zoiets nooit meteen, die rekenen op een lichaam.

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mjah, maar met het missen van een arm of been mis je geen vitale functies... Met de rest wel enigszins...

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-04 12:21
het wordt natuurlijk heel interessant als je het oude lichaam kunt vervangen met een onderhoudsarm mechanisch exemplaar.

In japan zijn ze al ver met een exoskelet: Afbeeldingslocatie: http://www.newscientist.com/data/images/archive/2494/24945801.jpg

Je zou natuurlijk elektroden op de zenuwen kunnen aansluiten die het exoskelet aansturen te lopen enzo..

het verbrijzelde lichaam moet die zenuwen natuurlijk nog wel hebben.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

CowArt schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:32:
Heeft meer weg van Dalton Trumbo's "Johnny Got His Gun", een man stapt op een landmijn en verliest het overgrote deel van zijn lichaam, verlies zijn spraak, zicht en gehoor, is dus opgesloten in zichzelf. Lees het boek (1939) maar eens, of bekijk de film (1971). Heel oud, maar heel indrukwekkend.

Voor de latere generatie: Het nummer One van Metallica is gebaseerd op dit boek en de videoclip bevat fragmenten uit de film.
Noork schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:33:
Lijkt me zeker vervelend. Doet met denken aan die film "Johnny Got His Gun". Waarin een jonge soldaat op een landmijn trapt en in het ziekenhuis belandt zonder armen, benen, ogen en zijn gehoor. Het wordt voor de dokters onmogelijk contact met hem te maken.

Verder vraag ik me echt af hoe je tot dit soort vragen komt :D
Het doet mij juist denken aan robocop. Ook hier een hoofd dan wel met zenuwstelsel etc dat ook in leven werd gehouden door machines, zelf een robot werd er van gemaakt.
Ben ook wel benieuwd of het kan. Wat de beperkingen zijn.

• Johnny

Johnny

DopdeDouwer schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:58:
[...]

[...]

Het doet mij juist denken aan robocop. Ook hier een hoofd dan wel met zenuwstelsel etc dat ook in leven werd gehouden door machines, zelf een robot werd er van gemaakt.
Ben ook wel benieuwd of het kan. Wat de beperkingen zijn.
Alhoewel Robocop aanvankelijk zijn menselijkheid leek te zijn verloren was hij an het einde van de eerste film al in staat een gedeelte daarvan terug te krijgen wat hem cyborg maakt en geen robot. B)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Osiris
  • Niet online
Johnny schreef op donderdag 07 september 2006 @ 23:35:
[...]

Alhoewel Robocop aanvankelijk zijn menselijkheid leek te zijn verloren was hij an het einde van de eerste film al in staat een gedeelte daarvan terug te krijgen wat hem cyborg maakt en geen robot. B)
Ach, da's onzin, enige wat ie kwijt kan raken is evenveel als wat een TIA/herseninfarct-patient kwijt kan raken, 't is niet zo dat je opeens een robot bent als je geen lichaam meer hebt ofzo, zolang je hersenen maar gewoon blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:44

Servowire

prutser:~#

Johnny schreef op donderdag 07 september 2006 @ 00:09:
Begin de twintigste eeuw deden de Russen dit al met honden, maakten er filmpjes van en stuurden die naar de Amerikanen die ze vele jaren later weer op internet plaatsten.

http://video.google.com/v...4805675&q=revival+russian (rond de 5e minuut komen de hoofden pas)
Mmm dat hondenhoofd is dus volgens mij echt, die arm beest! Kijken van 5:50

/me LET OP, link bevat foto die als schokkend ervaren kan worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Opi op 10-09-2006 00:13 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Misschien ben ik een mietje hoor, maar zou je dat plaatje a.u.b. achter een linkje willen zetten? Ik kan niet zo goed tegen dat soort beelden namelijk (bij mensen en bij dieren). Ik zal ongetwijfeld niet de enige zijn :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Ik heb de foto weggehaald en de link van een waarschuwing voorzien. Houd er in de toekomst ook rekening mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het meest praktische lijkt me om je aan te koppelen aan een comateuze patiënt. Als bij hem of haar alle functies die het bloed zuiveren nog werken, lijkt het me dat het moet kunnen :).

Hoe werkt eigenlijk de aanmaak van hormomen in het lichaam? Gaan daarvoor signalen door de ruggegraat? Dan heb je wel een probleem :P

Het is trouwens wel handig om een fijne brain-controlled pomp onderaan je luchtpijp aan te sluiten, zodat je wel kan praten :P. Als je een rap-carriëre ambieert dan zou je trouwens wel voordeel kunnen halen uit een pomp; je hoeft dan niet meer in te ademen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Bedankt! Nogmaals, misschien ben ik een mietje maar ik vind het echt niet zo'n prettig gezicht (en dat is een understatement ;) )

En om nog even met een stukje (semi-)ontopic te komen: ik heb ooit, in de eerste klas van mijn middelbare school, een stuk van een film gezien met een onderwerp dat hier op leek. Het ging over een wetenschapper die zijn hersenen in een soort aquarium had geplaatst die via een draadloze verbinding in contact stond met zijn lichaam. Klinkt als een goedkope horrorfilm, maar het ging juist over de filosofische kant van het verhaal: waar bevond de wetenschapper zich? In het aquarium, of op de plek waar zijn hersenen waren? Ik zou graag nog wat meer over deze film willen lezen, maar heb geen idee hoe hij heet.

[ Voor 70% gewijzigd door posttoast op 10-09-2006 00:36 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mamoritai
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-03-2021
doet mij meer denken aan 2 animeseries Neon Genesis Evangelion, en Ghost in the shell

NGE
een stel hersens in een computer doen,,, tadaa een bijna ultieme parallele proccessor (hangt af van alcoholgebruik :P )

GitS
androids alleen nog maar hersens (en ruggegraat, maar beetje smokkelen moet kunnen) in een uber lichaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Je bloed meteen dood wanneer het gebeurd (je hoofd eraf).

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 00:12
CyberAmp schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 09:59:
Je bloed meteen dood wanneer het gebeurd (je hoofd eraf).
Toch kunnen je hersenen volgens mij langer dan twee seconden zonder verse aanvoer, dus als je een draaiende machine ernaast klaar hebt staan en snel genoeg bent: wie weet...

of nog beter: sluit de persoon van tevoren aan, zet machine aan om de bloeddruk constant te houden, en hak het lichaam weg. Brand daarbij meteen de aders dicht om bloeding te minimaliseren, zodat de machine niet 1000 liter bloed moet aanslepen.

Klinkt allemaal we leuk en aardig, maar volgens mij is het praktisch niet haalbaar. Daarnaast zijn er ook een aantal ethische problemen verbonden met deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

Ik loop een partij te googlen en te doen maar ik zweer dat ik ooit een filmpje had gezien over een of andere dokter die het voor elkaar kreeg de hoofdjes van twee aapjes met elkaar te verwisselen. Volgens mij was dit in Rusland.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Duesenberg J schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:31:
[...]

Toch kunnen je hersenen volgens mij langer dan twee seconden zonder verse aanvoer, dus als je een draaiende machine ernaast klaar hebt staan en snel genoeg bent: wie weet...

of nog beter: sluit de persoon van tevoren aan, zet machine aan om de bloeddruk constant te houden, en hak het lichaam weg. Brand daarbij meteen de aders dicht om bloeding te minimaliseren, zodat de machine niet 1000 liter bloed moet aanslepen.

Klinkt allemaal we leuk en aardig, maar volgens mij is het praktisch niet haalbaar. Daarnaast zijn er ook een aantal ethische problemen verbonden met deze situatie.
De medische wetenschap is echt wel zover dat ze zonder onderbreking van de bloedtoevoer een machine op iemands hoofd kunnen aansluiten ipv. een lichaam. Daar hoef jij je niet druk om te maken.

Volgens mij is alleen de ethische kant het grootste probleem. Net als klonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-05 07:16

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

DeMoN schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:42:
Ik loop een partij te googlen en te doen maar ik zweer dat ik ooit een filmpje had gezien over een of andere dokter die het voor elkaar kreeg de hoofdjes van twee aapjes met elkaar te verwisselen. Volgens mij was dit in Rusland.
Waarschijnlijk o.a. Vladimir Demikhov en Robert J. White.

Op Youtube kom ik zo gauw alleen dit filmpje tegen.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duesenberg J schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 13:31:
[...]

Ruimtevaart was ooit ook niet praktisch haalbaar.
Organentransplantaties waren ooit ook niet praktisch haalbaar.

Het blijft sowieso een interessant vraagstuk m.b.t. hoe je een hoofd in leven zou kunnen houden. Er zullen best wel mensen zijn die op termijn willen blijven bestaan met hun hoofd als zetel van hun "ik" en voor de rest een effectief mechanische lichaam om interessante dingen te kunnen doen. Een hoofdtransplantatie op een ander lichaam zou misschien wel doelmatig zijn.

Van denken worden we niet moe. . .dus hoeven we niet zomaar wat te oordelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 20:46
klopt ik heb het vorige week nog op discovery gezien (ik weet niet meer de naam van het programma)
van de ene aap werd het hoofd bewaard en de andere aap het lichaam

ik dacht trouwens dat het een amerikaan was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Laatst online: 15-04 01:02

ikbenwouter

! w t R

Ik heb het inderdaad ook gezien op een documentaire op Net 5 geloof ik een maand of 2 terug. Het hoofd van aap 1 werd verbonden aan het lichaam van aap 2. Uiteindelijk zag je de ogen van aap 2 knipperen en was hij blijkbaar bij bewustzijn. Hoe het is afgelopen werd dacht ik niet vertoond.

Toen aap 1 'wakker werd' en ik dat zat te kijken kreeg ik een ongelooflijk naar gevoel, die aap zag er zo ontieglijk doodongelukkig uit, dat was echt vreselijk om te zien.

Edit:
Het gaat inderdaad om het experiment van Robert J. White (1970). Hier meer informatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Head_transplant
En achter deze link wederom eventueel schokkende foto's:
http://www.geocities.com/countdowntoabolition3/images11.html

"1970: White, after numerous failures, "succeeded" in transplanting the head of a monkey. When the monkey gained consciousness, it could see and hear, but was paralysed from the neck down - as its spinal cord could not be joined to the body of the "donor" monkey. Blood from the heart of the monkey was pumped thru the arteries and veins of the head of the "recipient". Air had to be forced into the lungs of the "donor" monkey - as its own no longer functioned."

Interessant interview uit 2000 met Robert J. White:
http://homepage.ntlworld....n/interviews/drwhite.html

In het interview legt White uit dat het absoluut mogelijk moet zijn om een mensenhoofd aan een hartmachine te plaatsen, het is hem zelf gelukt met een apenhoofd. Volgens White is het met een mensenhoofd zelfs makkelijker omdat het allemaal een stapje groter is dan een aap.

[ Voor 51% gewijzigd door ikbenwouter op 12-09-2006 14:57 ]

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-04 17:53

DeMoN

Pastafari

harrald schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:27:

ik dacht trouwens dat het een amerikaan was?
Oh ja, precies en die kwam via die Rus aan zijn inspiratie:
http://www.tvdata.ru/cata...p?dir=11&did=365&lang=eng
Zoals ook op wikipedia valt te lezen in bijv. die link die woutor post :)

Wel erg bizar en onethisch allemaal zeg, maar iets zegt me toch wel dat dit nuttig kan zijn :)
In de TS is als voorbeeld iemand gegeven van wie zijn lichaam totaal verbrijzeld is. Stel nou dat zo iemand door kan leven door iemand anders zijn lichaam te krijgen, bijv van iemand die door zijn hoofd is geschoten of is gestorven aan een beroerte o.i.d.

Het is bizar, maar misschien kan het ooit. Stel dat het nodig is voor de president van Amerika.. het kan altijd van pas komen zulke techniek..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Palomar schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 14:11:
[...]

De medische wetenschap is echt wel zover dat ze zonder onderbreking van de bloedtoevoer een machine op iemands hoofd kunnen aansluiten ipv. een lichaam. Daar hoef jij je niet druk om te maken.
Gezien zoiets nooit eerder is gedaan vraag ik me af waar jij deze wijsheid vandaan haalt....

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:46

Sharky

Skamn Dippy!

of een hoofd volledig kan functioneren zonder een lichaam weet ik niet maar volgens mij is het in theorie wel mogelijk. Het is in ieder geval niet zo dat je op slag dood bent wanneer je onthoofd wordt. Nog sterker; verre van
On many levels, it's one of life's great unanswerables. Does beheading hurt? Who would know?

On a spiritual level, many would agree, beheading hurts us all. It's designed to. The mere sight of a severed head seals itself into every witness; always we wonder as we tug at our throats: But does it hurt? Is there pain? Does the brain remain aware?

Yes to all. Yes, it hurts very much to have your head cut off, and the longer it takes, the worse it hurts. Once your spinal cord is cut and your head is severed you will continue to experience the full spectrum of pain, without the heavenly numb of shock-absorbing chemicals, which are back there with your body. You can't talk, of course, but you can move your lips and appear to scream, and you can focus and blink your eyes, as proved by dozens of deathhouse deals.

A severed head is conscious, and in some ways hyperconscious. The head knows it's been picked up by the hair and shown to the crowd. The head sees the crowd, hears the crowd, smells the breath of the executioner, thinks happy thoughts, cannot believe how long 40 seconds is, because 40 seconds is how long the average head remains fully aware, if not alive. Forty seconds of indescribable pain and horror. [...]
voor het hele stuk: http://macaronies.blogspo...9_macaronies_archive.html
doorscrollen tot ong 2/5 van de pagina of anders ctrl-f doen

This too shall pass

• Cyberamp

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Sharky schreef op donderdag 14 september 2006 @ 20:43:
of een hoofd volledig kan functioneren zonder een lichaam weet ik niet maar volgens mij is het in theorie wel mogelijk. Het is in ieder geval niet zo dat je op slag dood bent wanneer je onthoofd wordt. Nog sterker; verre van

[...]

voor het hele stuk: http://macaronies.blogspo...9_macaronies_archive.html
doorscrollen tot ong 2/5 van de pagina of anders ctrl-f doen
Zet dat maar meteen uit je hoofd (letterlijk en figuurlijk) want zodra je onthoofd word verlies je meteen je bewustzijn vanwege de slagaderlijke bloedverlies en onmiddelijk onderbreking van je hersenbloedtoevoer. En ja maybe een een paar seconden bewustzijn hoogstens in uitzonderlijke gevallen, maar niet 40 sec.

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 00:12
wat betreft de ethische vraagstukken:

ooit was het ook onethisch om in dode mensen te snijden om te zien hoe ze werkten. (toch?)

Maar, als je niet in staat bent de zenuwen die door je ruggenmerg lopen te verbinden, wat heeft het dan voor zin om een hoofdtransplantatie te doen?

Altijd maar aan die beademingsmachine, altijd op dezelfde plek zijn. Terwijl je in je herinnering toch een beter leven ziet. Als mijn hoofd op een 'donorlichaam' gezet zou worden, dan zou ik zoals het er nu voorstaat liever dood willen.

edit en offtopic: het gerucht gaat dat een kip zonder kop kan rondlopen (leven kun je het niet echt meer noemen) Zou je bij kippen dan niet een succesvolle volledige hoofdtransplantatie kunnen uitvoeren. Dat terwijl die kip nog "vrolijk" rondrent, het weefsel een beetje tijd krijgt om te hechten?

[ Voor 22% gewijzigd door Duesenberg J op 14-09-2006 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:35
Er is inderdaad een kip geweest die 2 jaar ofzo zonder kop (niet helemaal, beetje schuin gehakt zodat ze haar hersenstam nog had) heeft rondgelopen. Die is gestorven aan etter die haar luchtpijp verstopte.

PS: in de google ads stond gisteren "lichaamsvet verliezen?" :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-03 20:46
ik heb een keer van mijn maatschappijleraar gehoord dat de naties experimenteerden op mensen
ze sneden de 2 hersenhelfden los van elkaar waardoor die gene een soort van zombie werd

het lichaam functioneerde nog goed het brein ook alleen had de persoon geen persoonlijkheid meer, geen wil.
als je tegen hem zei veeg de kamer aan dan deed ie dat (als een soort van robot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

harrald schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:14:
ik heb een keer van mijn maatschappijleraar gehoord dat de naties experimenteerden op mensen
ze sneden de 2 hersenhelfden los van elkaar waardoor die gene een soort van zombie werd

het lichaam functioneerde nog goed het brein ook alleen had de persoon geen persoonlijkheid meer, geen wil.
als je tegen hem zei veeg de kamer aan dan deed ie dat (als een soort van robot)
En die mensen werden ingezet als maatschappijleraar 8)

Het chirurgisch scheiden van hersenhelften is gebruikt als een middel tegen ernstige en anders onbehandelbare vormen van epilepsie, met allerlei interessante bij-effecten, maar geen gehoorzamende zombies.

http://ask.metafilter.com/mefi/16248

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180316

Als een zombie leven lijkt me onwaarschijnlijk ja, maar sterke persoonlijkheids veranderingen traden inderdaad op.
De resultaten waren tamelijk goed, in het bijzonder bij de behandeling van ernstige depressie, hoewel sterke persoonlijkheidsveranderingen optraden en 6% van de patiënten de operatie niet overleefde.
Pagina: 1