Toon posts:

Pentium 4 bijna 100 graden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het begin van dit jaar (30 januari) een PC in elkaar gezet met zo stil mogelijk componenten en met een Antec Sonata II kast om de herrie binnen te houden.

Tijdens de warmte van afgelopen zomer ging het systeem soms vanzelf uit. Na een paar keer heb ik in de BIOS naar de temperauur van de CPU (Pentium 4 3.0 GHz) gekeken en dat was meestal tussen de 95 en 100 graden. Dus waarschijnlijk is er ergens een alarmwaarde ingesteld op 100 graden.

100 graden is voor een Pentium 4 natuurlijk veel te hoog.
Het probleem is denk ik de verbinding tussen de processor en het koelblok van de koeling, als die er al is.

Het moederbord is een Asus P5V800-MX met een P4 3.0 GHz (Socket 775) processor.
De koeler is een Zalman CNPS7700-AlCu.

Ik heb de koeler aangesloten zoals in de animatie op deze website te zien is: http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=146&code=005

Toch lijkt het contact tussen de processor en de koeler niet goed te zijn, ook niet met een laagje warmtegeleidende pasta.

Heeft iemand dezelfde combinatie moederbord, processor en koeler?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

wordt het koelblok ook zo erg heet of niet? Bijna 100C is namelijk wel heel erg veel. Hoe dik is het laagje pasta dat je erop hebt zitten? Over het algemeen isoleert dit spul meer dan dat het geleidt, dus een zo dun mogelijk laagje wordt aangeraden.

En waarmee lees je de temps uit. Ik zie dat je een Asus bord hebt en als je dat met Asus prbe doet is mijn ervaring dat in sommige gevallen de temps gewoon tientallen graden afwijken (bios update kan zeker geen kwaad).

Verwijderd

100Graden :/ Dat is echt veeeeeel te hoog. Ik zou meteen de computer uitzetten en nieuwe koelpasta erop gooien. ( of een brakke sensor? )

Verwijderd

haal er je koeler+koelpasta maar af, en begin opnieuw :+

Zelfs in die warme dagen haalde mijn P4 prescott op een vcore van 1.6v nog geen 60°, en dat met het standaardkoelblok en Artic silver koelpasta. Gewoon proberen met niet te veel koelpasta (ook niet te weinig, dan werkt het niet zo goed). Probeer gewoon wat, je zou je temps stressed toch onder de 60° moeten kunnen houden.

(btw, 100° kan hoor, ik heb het nog getest zonder koelblok erop, in de bios sloeg die af op 96°. Een kleine afwijking in de temperatuursensor kan idd 100° geven)

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-04 10:18
Had ik 2 weken geleden ook, bij mij was ie 114 graden en viel steeds uit. FF stofzuiger op mn keolblok en mn kast, en hij snort weer vrolijk verder op 50 graden. Heb een redelijk open kasten ;)

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:25
Installeer speedfan eens, dan heb je wat meer accurate temperaturen en misschien wijken ze nog een stuk minder af ook.
Je kunt het in ieder geval wel beter monitoren op die manier.
Ik heb een P4 3.00 prescot (s478) op een asus p4c800e-deluxe en bij mij staat hij nu op 51 graden, met de standaard fan op 60%.
Ik had eerst een 7700cu, maar tijdens het ontstoffen van die waaier is mijn fan afgesnapt, de standaard koeler geeft trouwens op een of andere wazige manier lagere temperaturen dan de zalman.

En zoals gezegd, dun laagje koelpasta, gewoon mooi uitsmeren, en misschine moet je eens kijken of je de koeler niet een beetje scheef erop hebt geschroefd, dat zou zon hoge temperatuur kunnen verklaren namelijk.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 07:53

BHQ

Heb je toevallig een Asus mobo? ;)

Maak iig ff je CPU schoon en je koelblok (wasbezine?) dan een minidrupje koelpasta erop en dat uitsmeren. Dan zeker weten dat de koeler er écht goed opzit en booten..

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:49
Aard jezelf even en voel aan het koelblok. VOORZICHTIG! (want als je koelblok ook bijna 100 graden is dan brand je je handen als je niet oplet) Als blijkt dat dit gevaar niet bestaat en je koelblok onder de 50 graden is (m.a.w. je kunt hem even vast houden zonder je te verbranden), dan is je koelblok slecht gemonteerd. Demonteer hem, maak hem schoon en hermonteer hem met niet teveel koelpasta. Ongeveer 1 rijstkorel. Netjes met een schoon oppervlak uitsmeren over de processor en de koeler opnieuw vastdrukken. Controleer van tevoren even of de koeler goed contact kan maken als je er nog geen koelpasta op hebt zitten. Nadat je hem op de koelpasta hebt gezet kun je bij de Zalman 7700 ook nog even controleren of hij goed zit, omdat je hem vast schroeft en niet klikt. Dit doe je door even voorzichtig te voelen of de koeler zich vast heeft gezogen in de koelpasta.

Als het niet aan een foute montage ligt, dan moet je even controleren of er een goede frisse luchtstroom is. Dit kun je gewoon zien en met een vochtige vinger voelen. (zonder natuurlijk je hardware nat te maken!!)

Verwijderd

Topicstarter
paazei schreef op woensdag 06 september 2006 @ 18:39:
Installeer speedfan eens, dan heb je wat meer accurate temperaturen en misschien wijken ze nog een stuk minder af ook.
Het is een FreeBSD server, die de gegevens van de sensoren niet kan lezen. Normaal kan dat met het programma healthd, maar die ondersteunt de VIA chipset op het moederbord niet.
En zoals gezegd, dun laagje koelpasta, gewoon mooi uitsmeren, en misschine moet je eens kijken of je de koeler niet een beetje scheef erop hebt geschroefd, dat zou zon hoge temperatuur kunnen verklaren namelijk.
Wat me wel opvalt is dat de koeler een beetje naar beide zijkanten kan worden gekanteld. De schoeven zijn zo ver mogelijk aangedraaid.

Verwijderd

Topicstarter
pcmadman schreef op woensdag 06 september 2006 @ 19:12:
Nadat je hem op de koelpasta hebt gezet kun je bij de Zalman 7700 ook nog even controleren of hij goed zit, omdat je hem vast schroeft en niet klikt. Dit doe je door even voorzichtig te voelen of de koeler zich vast heeft gezogen in de koelpasta.
Dat heb ik net gedaan. Ik had pasta op de processor gesmeerd en de koeler erop gezet. Toen ik de koeler er vanaf haalde zat er geen pasta aan de onderkant van de heatsink. De koeler staat dus blijkbaar te hoog.

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik had ook zon raar probleem met asus mobo bios geupdate en ik was opeens 30 graden lager
en anders te veel koelpasta gebruikt

Verwijderd

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem. Computer sloot opeens af tijdens het spelen van BF2 (wat hij nog nooit eerder heeft gedaan), temperatuur bleek ook rond de 90c te cirkelen tijdens een potje BF2.
Het koelblok (Zalman CNPS7700-AlCu) is op dat moment lauw te noemen.

Waarschijnlijk ook de koelpaste, of misschien dat ik nu de CPU en GPU op de zelfde snelheidsregelaar heb aangesloten, maar dat lijkt me sterk of niet?
Pagina: 1