e-mail vanuit vbscript, mailto, nette layout, en reply adres

Pagina: 1
Acties:
  • 421 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:42
hallo, op het werk hebben wij een programma waarmee we onze communicatie dmv faxen en brieven kunnen beheren, door deze met dat programma dus in een database bij te houden. deze worden dan simpel geprint en op de post / fax gedaan.

alle medewerkers kunnen dit programma gebruiken, zodat alle administratie van een project centraal is opgeslagen.

ik wil dit uitbeiden met de email. deze wordt nu op ieders eigen adres verstuurd, via exchange en outllook. en bij voorjkeur ontvangen wij alle email op een centrale plaats.

helaas gaat dit dus niet altijd goed, omdat mensen op de email vanons replyen, en dan komt het dus bij de medewerkers terecht ipv bij de secretaresse.

met exchange kun je niet zomaar onder algemeen emailadres mail vesrturen, maar altijd onder je eigen gebruikersnaam, is dit juist?

ik wilde deze uitbreiding van ons programma namelijk via vbscript en mailto zo maken dat het gewoon via outlook wordt verstuurd, zodat daar ook de attachements worden bewaard. ( die wil ik niet in de database van het programma opslaan)

op zich is dit te doen, maar met mailto moet je de body ook een nette layot krijgen, is dit makkelijk te doen, met inbegrip van variabelen, die dan adressen en opties overneemt uit het administratieprogramma.

dan als laatste , kun je met mailto ook een "afzender adres" gebruiken, of "reply to" adres? of kun je op een andere manier toch via vbscript een mailtje verzenden onder het algemene adres? ( info@ bedrijfsnaam.nl)

de bedoeling is dan dat er ook een afdrukje geprint wordt, met uiteraard ook dezelfde gegevens als de body van het mailtje

recap:
- kun je met mailto een reply to, of alternatief account gebruiken om te emailen?
- kun je met mailto een net emailtje opstellen zodat het ready to send opent in outlook? (plain tekst)

waar kan ik dus alles vinden over hoe mailto werkt?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Heel verhaal en dan lees ik ineens mailto :)
mailto: is evil; sowieso vereist dat dat de gebruiker een mailclient heeft, en bovendien ziet diezelfde gebruiker dat er gemaild wordt.
Veel makkelijker is een mailform te gebruiken en een serverside script die de emails voor je verstuurt.

Kan je het binnen Exchange (ja het is mogelijk om onder een algemeen adres te versturen ;)), dan zou ik eerder naar die mogelijkheden kijken. Veel robuuster en schaalbaarder :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De mailto, is het adres van de ontvanger, je kan natuurlijk in het BCC-veld van elk mailtje verstuurd door je applicatie richting info@ sturen.

Ey!! Macarena \o/

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12 09:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Je kan in outlook (dan moet je dat wel instellen) "Have Replies sent to" instellen. Dan ben je toch al 'klaar' Misschien kan dat ook wel automatisch...

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-12 17:42
iedere client heeft een inbox etc. nu gebruikt ie die ook, als die nu iets verzend komt er in zijn verzonden items dus een bericht, zijn verzonden items wordt megagroot, en administartietechnisch heb je er geen reet aan omdat je niet kunt zien wat alle gebruikers samen hebben verstuurd voor een bepaald project.

het vb programma dat we nu hebben stelt zelf faxen en verzendbrieven etc op. en print die uit, en slaat de gegevens op in een acces database..
na dit nog eens gelezen te hebben zul je begrjpen dat vbooral het verspreid staan van de verzonden items erg onpractisch is en veel ruimte ineemt.

dit opslaan in een acces database is veel practischer, en zo kun je met mailto een body genereren die volgens de bedrijfsstandaard is. f printen en op send drukken en de gebruiker is klaar.

dus dat gebruikers een client nodig hebben is geen probleem en daar is in voorzien
alleen wil ik graag dat replys op mail in een centrale inbox komen ( voor de secretaresse) dan moet ik dus zoiets als reply to aan mailto toevoegen, maar ik heb geen idee of dat mogelijk is. ook is reply to niet altijd goed omdat het "van" adres nog steeds niet het centrale emailadres is

ik lees dus van iemand dat je met exchange wel onder een ander "centraal" emailadres mail kunt versturen, dus zou ik in iedergeval alvast daarvoor meer informatie willen krijgen.

dan gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar die vb applicatie te gebruken voor het opstellen van de email, omdat daar alle gegevens van alle projecten al uit kunnen worden gehaald zoals alle betrokken bedrijven en projecten, doe we het weer via een andere oplossing zit je weer met een apparte koppeling naar de databas, of een nieuwe database, wat dan weer de gewenste administratieve gegevens verspreid over twee fiesieke locaties. en dat is ongewenst. dat is nu eigenlijk juist het probleem. exchange versus de vb applicatie.

de vraag is nu dus, / zijn dus..
-hoe verstuur ik onder een ander email adres in combinatie met exchange ( via outlook)
-hoe kan ik dat doen icm met outlook en mailto dat wordt aangeroepen via het vbscript programma.
- is het mogelijk een reply to adres toe te voegen aan mailto ( waar vindt ik alles ins enouts over mailto)
- en waarom is mailto evil, en wat is het voordeel van weer een apparte webbased email form? kan ik dta formulier binnen die vb applicatie maken, en gebruiken icm het algemene addres?
gaat het dan nog via exchange? zou wel mooi zijn, want dan is ook altij te achterhalen welke versie van een attachement is meegezonden, inlusief het bestand, zodat altijd gecontroleerd kan worden of het bestand juist was of niet.

we maken technische tekeningen met veel revisies. dus een vorm van beheer van wat er precies verstuurd is en wanneer en aan wie etc is wel handig, en erg onoverzichtelijk als dit staat op 10 verschillende gebruikers accounts, en soms is erg van belang dat je kunt aantonene dat een bepaalde oplossing of gegevens al in een bepaald stadium op die tekeningen stonden, en dat ze ook verstrekt zijn, om aan te kunnen tonen dat de informatie op tijd door ons verstrekt is, en eventuele problemen die daarna door fout werk van iemand anders niet in onze nek te krijgen