Als Hardware Junk naar exotische hardware hamsterend, komt er voor deze student ook het einde in zicht van het financiële kunnen. Met de wil van een NAS zocht ik naar goedkope oplossingen.
Om een NAS te installeren is een 30MB partitie zat naar zeggen. Als je naar kant en klare oplossingen gaat kijken, zit je snel op 507,00 euro.
Dit moet mogelijk zijn na te maken met FreeNAS.
Wat ik gedaan heb tot nu toe:
- PowerEdge 1300 gekregen
- 2x CF 64MB @ 10 euro /2
- CF2IDE adapter @ 18 euro
- Promise Fasttrack S150 tx2plus @ 15 euro
Prijzen waren incl. verzendskosten en om te laten zien wat een prijsgat er zit tussen kopen en zelf doen.
De Promise heeft 1 IDE poort en 2 Sata poorten. De dongle moet met 2 CF kaartjes van 2x 64MB draaiende komen op Raid 1 via de IDE poort op de Raidkaart met behulp van de converter. Ik vertrouw de lage duty cycles niet van CF en dit is een extra veiligheid voor 5 euro meer.
- Dongle uitgetest @ IDE poort van 2 moederborden, werkt perfect als harde schijf
Probleem waar ik tegenaan loop momenteel en echt even geen raad mee weet:
- Dongle @ TX2plus "no harddrives found". Om te elimineren dat de twee kaartjes interfereren, het is niet bepaald een standaard oplossing, afzonderlijk geprobeert. Idem "no harddrives found".
De meest logische stap ondernomen om het probleem opgelost te zien worden. Ik schrijf een mail naar Promise. Deze reageren echt bloedsnel!
Enige informatie van het gebruikte kaartje:
- Promise FastTrack S150 TX2plus
- Bios versie 1.00.0.57
Als iemand me op weg kan helpen. Heel graag! Wil het project zsm afronden. Faillure isn't an option.
Om een NAS te installeren is een 30MB partitie zat naar zeggen. Als je naar kant en klare oplossingen gaat kijken, zit je snel op 507,00 euro.
Dit moet mogelijk zijn na te maken met FreeNAS.
Wat ik gedaan heb tot nu toe:
- PowerEdge 1300 gekregen
- 2x CF 64MB @ 10 euro /2
- CF2IDE adapter @ 18 euro
- Promise Fasttrack S150 tx2plus @ 15 euro
Prijzen waren incl. verzendskosten en om te laten zien wat een prijsgat er zit tussen kopen en zelf doen.
De Promise heeft 1 IDE poort en 2 Sata poorten. De dongle moet met 2 CF kaartjes van 2x 64MB draaiende komen op Raid 1 via de IDE poort op de Raidkaart met behulp van de converter. Ik vertrouw de lage duty cycles niet van CF en dit is een extra veiligheid voor 5 euro meer.
- Dongle uitgetest @ IDE poort van 2 moederborden, werkt perfect als harde schijf
Probleem waar ik tegenaan loop momenteel en echt even geen raad mee weet:
- Dongle @ TX2plus "no harddrives found". Om te elimineren dat de twee kaartjes interfereren, het is niet bepaald een standaard oplossing, afzonderlijk geprobeert. Idem "no harddrives found".
De meest logische stap ondernomen om het probleem opgelost te zien worden. Ik schrijf een mail naar Promise. Deze reageren echt bloedsnel!
Zeer vreemde opmerking. CF werkt met ingebouwt IDE protocol en werkt tot noch toe op ieder andere IDE poort. Ze staan bekend als Solid State harde schijf welke 100% compatible zou zijn. Uiteraard meteen hetzelfde mailtje gestuurd maar in plaats van 'device' de term 'solid state harddisk' genoemt. Uiteraard met per ongeluk expres Caps aan.the card does not support non harddisks. it is for harddisk only.
Dus als ik een ATA schijf er aan koppel en het werkt, zou dat suggereren dat een solid state harddisk geen harddisk is. Een heel goedkoop antwoord. Reden om een andere weg in te gaan met de vraag. Mocht er uiteindelijk wat uitvloeien, een leuk idee voor anderen?if you do'not believe our answers. try another regular harddisk and you will see the difference.
Enige informatie van het gebruikte kaartje:
- Promise FastTrack S150 TX2plus
- Bios versie 1.00.0.57
Als iemand me op weg kan helpen. Heel graag! Wil het project zsm afronden. Faillure isn't an option.
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid