Solid state voor NAS (dongle)

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:55
Als Hardware Junk naar exotische hardware hamsterend, komt er voor deze student ook het einde in zicht van het financiële kunnen. Met de wil van een NAS zocht ik naar goedkope oplossingen.

Om een NAS te installeren is een 30MB partitie zat naar zeggen. Als je naar kant en klare oplossingen gaat kijken, zit je snel op 507,00 euro.

Dit moet mogelijk zijn na te maken met FreeNAS.

Wat ik gedaan heb tot nu toe:
- PowerEdge 1300 gekregen
- 2x CF 64MB @ 10 euro /2
- CF2IDE adapter @ 18 euro
- Promise Fasttrack S150 tx2plus @ 15 euro
Prijzen waren incl. verzendskosten en om te laten zien wat een prijsgat er zit tussen kopen en zelf doen.

De Promise heeft 1 IDE poort en 2 Sata poorten. De dongle moet met 2 CF kaartjes van 2x 64MB draaiende komen op Raid 1 via de IDE poort op de Raidkaart met behulp van de converter. Ik vertrouw de lage duty cycles niet van CF en dit is een extra veiligheid voor 5 euro meer.

- Dongle uitgetest @ IDE poort van 2 moederborden, werkt perfect als harde schijf

Probleem waar ik tegenaan loop momenteel en echt even geen raad mee weet:

- Dongle @ TX2plus "no harddrives found". Om te elimineren dat de twee kaartjes interfereren, het is niet bepaald een standaard oplossing, afzonderlijk geprobeert. Idem "no harddrives found".

De meest logische stap ondernomen om het probleem opgelost te zien worden. Ik schrijf een mail naar Promise. Deze reageren echt bloedsnel!
the card does not support non harddisks. it is for harddisk only.
Zeer vreemde opmerking. CF werkt met ingebouwt IDE protocol en werkt tot noch toe op ieder andere IDE poort. Ze staan bekend als Solid State harde schijf welke 100% compatible zou zijn. Uiteraard meteen hetzelfde mailtje gestuurd maar in plaats van 'device' de term 'solid state harddisk' genoemt. Uiteraard met per ongeluk expres Caps aan.
if you do'not believe our answers. try another regular harddisk and you will see the difference.
Dus als ik een ATA schijf er aan koppel en het werkt, zou dat suggereren dat een solid state harddisk geen harddisk is. Een heel goedkoop antwoord. Reden om een andere weg in te gaan met de vraag. Mocht er uiteindelijk wat uitvloeien, een leuk idee voor anderen?

Enige informatie van het gebruikte kaartje:
- Promise FastTrack S150 TX2plus
- Bios versie 1.00.0.57

Als iemand me op weg kan helpen. Heel graag! Wil het project zsm afronden. Faillure isn't an option.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ze zullen waarschijnlijk geen S.M.A.R.T. ondersteunen, en mogelijk nog enkele andere functies die sommige raid controllers vereisen.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Features currently supported by FreeNAS

FreeNAS support in the current release:
[...]
* Software RAID 0, 1 and 5
[...]
Dat geen oplossing? Volgens mijn informatie heeft die Dell ook gewoon onboard IDE dus dan kun je de CF kaartjes daar op aansluiten en software raid draaien.

• Hardware Junk
Ik heb nog nooit een controller gehad die SMART vereist. Heb er veel gesleten en ik hoor dit voor het eerst. Ik heb zelfs nog nooit een controller gehad die het uit kon lezen zelfs. In geval van Raid dan hè.

Juist het doel is FreeNAS te gebruiken zodat ik Software Raid kan draaien over de schijven die ik later er aan hang. Capaciteit is van ondergeschikt belang (dus niet in startpost vermeld om de patsfactor te vermijden). Het idee is dus dat je eerst een OS moet draaien VOORDAT je SW Raid kan gebruiken. Dit kan dan dus niet op de bootdisk.

De PE 1300 heeft 2 IDE poorten. Deze zitten doodleuk net voor de CPU's. De CF converter met de CF kaartjes zijn zo goed als evenhoog als de CPU en zit hier koud tegen aan. Belemmerd dus 100% de airflow, totaal geen flow mogelijk met de dongle dus. Dit is geen optie. Om te testen maakt het niet uit, vandaar dat ik de werking van de dongle zo wel heb uitgeprobeert. Werkt goed.

• Paul
  • Laatst online: 22:16
RAID1 is het enige raidlevel dat niet aan striping doet, en zou dus perfect bootable moeten zijn, puur voor het lezen van RAID1 heb je (kennis van) de andere schijf helemaal niet nodig.

Of FreeNAS het kan weet ik echter niet.

Raidcontrollers ondersteunen vaak alleen ATA. Waarschijnlijk maken die converters gebruik van de Packet Interface, en die superset van AT Attachment ondersteunt je raidcontroller dus niet. Zelfde reden dat je er geen cdrom speler op aan kan sluiten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Hardware Junk
Paul, weet je toevallig een Raid controllertje die dat wel kan?

Zag op het internet dat het zou moeten kunnen. Dus gewoon de eerste de beste die me geschikt leek gekocht. Niet verder zoekend. Het is geen standaard doorsnee oplossing, maar CF zou volgens het protocol moeten werken. Vandaar dus ook als HDD gezien op de ob controller. Dat ik toevallig een verkeerde heb uitgezocht, had Promise als antwoord kunnen geven. Antwoord wat ze gaven koop ik weinig (anders) voor. Het is en blijf een harde schijf in mijn opinie, alleen een iets andere vorm. Zou hetzelfde zijn als je een Sata HDD op de SCSI bus zou zetten en het zou niet werken door te zeggen dat de Sata harde schijf geen Sata harde schijf is. Hier zijn immers ook simpele convertertjes voor.

Het concept was rekening gehouden dat het NAS subsysteem onafhankelijk van het systeem waar het in geplaatst zou zijn, zou werken. Dwz ik de ob connie al bij voorbaat niet wilde gebruiken. Zo kan ik zonder veel moeite uitgroeien naar Raid 30. Dus het is handig even een IDE Raidkaartje te vinden die de modules wel kunnen benaderen. SW Raid 1 gaat hoogst waarschijnlijk niet werken. Of ik nu 10 euro extra uit geef of voor 5 euro een gok waag.......

Zelf opgemerkt dat Raid 1 sets sneller data uitlezen. Lijkt me geen overbodige luxe ook met CF.

• Paul
Ik neem aan dat je nog meer Storage aan je Network Attached. Waarom maak je daar geen 30mb partitie op aan dan?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Hardware Junk
Omdat ik begin met ongeveer 2x 160GB en dat zsm wil uitbreiden naar iets van 10x 250GB Raid 30. Of misschien 10x 320GB. Ga ik een boot partitie maken, kan ik net zo goed Windows 2000 Server installeren en tegelijkertijd op die bak mijn web en mail server draaien. Want wil ik met mijn data subsysteem flexibel zijn, werkt dat ook met 2x 18GB 15K raid 1 als boot config. Gaat zijn doel dus gigantisch voorbij.

• smvs
  • Niet online
Hardware Junk schreef op woensdag 06 september 2006 @ 22:47:
Omdat ik begin met ongeveer 2x 160GB en dat zsm wil uitbreiden naar iets van 10x 250GB Raid 30. Of misschien 10x 320GB. Ga ik een boot partitie maken, kan ik net zo goed Windows 2000 Server installeren en tegelijkertijd op die bak mijn web en mail server draaien. Want wil ik met mijn data subsysteem flexibel zijn, werkt dat ook met 2x 18GB 15K raid 1 als boot config. Gaat zijn doel dus gigantisch voorbij.
Wat is er mis met twee scsi schijven als boot config dan? Tja het is natuurlijk duur maar 2 wat oudere schijven valt erg mee qua prijs.

• Hardware Junk
Wat er mis mee is? Teveel geluid. En als de web/mail server colocated gaat, zit ik met een hoop hijsa en hetzelfde probleem. Opslag capaciteit moet zsm groot worden. Passen hooguit 8 schijven in mijn huidige kast.

De investering zou ook een extra kostenpost betekenen van 25 + 2x 43 euro. Als ik het allemaal nog een keer kan vinden.
Met de wil van een NAS zocht ik naar goedkope oplossingen.
43 euro is minder dan 111 euro. Buiten dat de 43 uitgegeven en kost het 111 euro extra. Dat geld heb ik niet op dit moment. Betaalbaar zijn 10K rpm schijven. Probeer daar maar eens naast te slapen!

15K.3 Seagate schijven zijn een stuk stiller dan de gemiddelde 10K SCSI schijf. Gewoon botweg stil te noemen. PC maakt ermee toch een hoop lawaai, moet gekoelt worden etc. Heb een grote kastmodule waar mijn PC in past. Geluidsisolatie in de PC kast en in de kast module voor de PC. Past niet nog een PC bij, nog een kastmodule is qua ruimte niet te doen op mijn kamer. NAS komt ernaast te staan. De HDD keuze wordt gemaakt op geluidsproductie. Mijn ervaring is dat als je niet teveel alles op elkaar propt, ook een datasilo blokje stil te krijgen is.

• Paul
Hardware Junk schreef op donderdag 07 september 2006 @ 08:58:
15K.3 Seagate schijven zijn een stuk stiller dan de gemiddelde 10K SCSI schijf.
Wil je er nog 1 hebben? Ligt hier nog een 18gb 68p 13k.3 te liggen, die ik nog steeds te koop moet zetten ergens.

IVM je NAS: De leverancier van de converter om een oplossing vragen? Fabrikanten van firmwareraidcontrollers mailen of zoiets werkt?

Ik denk trouwens wel dat FreeBSD met dezelfde problemen kampt als Linux en firmwareraidarrays dus niet of amper ondersteund worden...
Zie ook http://www.freebsd.org/releases/6.1R/hardware-i386.html#DISK

In de handleiding staat ook dat de FreeNAS bootdrive geen deel kan uitmaken van een raidarary, ziet eruit als het kip/ei verhaal.
Wat je kunt proberen is een howto zoeken waar men FreeBSD op zijn eigen softRAID mirror installeert, als je die mirror al hebt voordat je FreeNAS installeert heb je kans (omdat raid1 niet striped) dat het werkt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• smvs
  • Niet online
Hardware Junk schreef op donderdag 07 september 2006 @ 08:58:
Betaalbaar zijn 10K rpm schijven. Probeer daar maar eens naast te slapen!
Rookie :P Dat is juist een vredige zoem. Toegegeven, vrouwen kunnen het meestal minder waarderen.

• Hardware Junk
Rookie Dat is juist een vredige zoem. Toegegeven, vrouwen kunnen het meestal minder waarderen.
Been there. Heb al slaapproblemen. Eén 10K schijf is nog best te doen, maar als je het over 5 en meer hebt, dan wordt het wel een monstertje. Heb je een audiofiele geluidsinstallatie, krijg je evengoed gratis achtergrondruis. Moet ik wel toegeven dat de nieuwste 10K schijf die ik gebruikt heb uit de serie 3 of 4 kwam, van Seagate. Dus er zijn geheid stillere. Nieuwste Raptor 73GB zou wel redelijk stil zijn, maar das weer Sata èn extreem duur.

@ Paul
Ik heb als eerste de producent aangesproken van de Raidkaart. Die kon geen zinnig antwoord geven. Ik heb verder nog nooit problemen gehad met Firmware Raidkaartjes. Het is echter wel altijd ene grote gok. Inderdaad wordt niet alles ondersteunt. Grootste zorg is echter überhaupt een kaartje te vinden waar zo'n CF op werkt. Van het Raid idee is terug te komen. Het is onzeker hoelang ze mee gaan, maar er zal extreem weinig IO over de kaart zelf heen gaan. Denk dat er eerder een paar harde schijven uit vallen dan zo'n CF kaartje. Het idee was er alleen voor de extra bedrijfszekerheid die je krijgt met amper 5 euro extra kosten.
In de meeste gevallen is het te interpreteren dat als FreeNAS niet deel uit kan maken van ene Raid Array, dat het dus niet gebruikt kan worden met een SW Raidset die door FreeNAS aangemaakt zou worden. Maar dit is een stap verder dan ik nu ben. Kom ik zelf wel achter ^^
Uiteraard kan er nog steeds gekozen worden om een los backupprog eroverheen te laten lopen. Geen Raid 1, wel een 1:1 kopie.

Zou het een oplossing kunnen betekenen een willekeurig 2 poorts IDE kaartje te nemen, zonder Raid ondersteuning?

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Waarom moet je booten van scsi en 10k rpm?? Je kan ook gewoon 2 paar kleine ide schijfjes gebruiken in raid 1. (Desnoods scsi).

En je wil een server maken voor opslag met wel 10 nieuwe dure schijven er in en die 2 voor booten kunnen er niet af :S. En hoezo raid 30 ipv 50?

• Hardware Junk
Omdat ik wellicht alleen SCSI, Sata en CF kaartjes heb liggen :|

Al zou het makkelijker zijn met 2x 512MB HDD's, moet ik deze nog aanschaffen.

10 nieuwe dure schijven hoor je mij niet zeggen. 320's voor 50 euro valt te doen. Beetje sparen, staat veel van waarde te koop van me op MP. Geen hond die intresse heeft, maar er is hoop :)

Als je 10 schijven hebt, wil je graag toch redundancy. Maar ook een beetje snelheid. Met één Raidset zal je niet de max prestatie er uit persen denk ik zo? En Raid 6 kom je niet vaak tegen. Wel bv XFX Revo kaartjes, 5 poorts @ 60 euro. Al zullen ze wellicht niet ondersteund worden, kunnen wel overweg met deze nodige redundancy. Mocht de kaart in de toekomst ondersteund worden, dan kan je 2x 5 schijven in Raid 3 zetten en deze 2 in een SW stripe. Was gewoon een beetje practisch aan het denken. Een 12 poorts Areca wordt het iig niet, want dan zit je aan echt veel euro's.

En het hele verhaal, ik wil nu de NAS basis maken en sta -500. Dus al ga je zo redeneren, ze kunnen er idd nu niet vanaf.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Dan ga je toch voor software raid 5? Misschien niet super snel maar ik haal op mijn xp1700+ servertje toch nog een 25-30mb/sec met 250gig 16mb cache schijven. en nog nog kosten 2 schijfjes van paar gig samen ook nie meer dan 10 euro :P

En die goedkope kaartjes zijn meestal zogoed als software matig en daardoor niet (veel) sneller dan softraid.

[ Voor 19% gewijzigd door eppie op 07-09-2006 15:16 ]

• Hardware Junk
XFX Revo heeft zelfs een eigen CPU-tje aan boord en 64MB cache.

Ik ging er zelf van uit dat de Gigabit netwerkcontroller de bottle ging worden. 25-30MB/s zijn vooroorlogse snelheden. Met dat in het vooruitzicht kan ik beter stoppen met het project. Ben zelf ~110MB/s gewend.

Maar goed, SW Raid geeft een enrome prestatiedrop. Mirror en Stripe gaat best nog wel, maar Raid 5 duikt het naar beneden. Vandaar dus dat ik de Redundancy lekker door de Raidkaart zelf wilde laten berekenen en daarna enkel dus gebruik te maken van een veel minder CPU belastende Raid 0.

Huidige CPU is een Pentium 3 600MHz.

Ik vind het scheef om 6,20 te betalen voor de TPG en bijna net zoveel voor de harde waren welke er in zit. CF kaartjes waren om te verzenden 1,10. Pastte in een enveloppe.

[ Voor 13% gewijzigd door Hardware Junk op 07-09-2006 15:40 ]

• Paul
Hardware Junk schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:38:
Ik ging er zelf van uit dat de Gigabit netwerkcontroller de bottle ging worden. 25-30MB/s zijn vooroorlogse snelheden. Met dat in het vooruitzicht kan ik beter stoppen met het project. Ben zelf ~110MB/s gewend.
Over gigabit? Ik zal ongetwijfeld niet alle optimalisaties gevonden hebben ofzo, maar vanaf een fileserver met 16x 300gb maxtor op een Areca controller in een PCI-X slot naar een werkstation met een LSI MegaRAID met 6x 250GB, wederom op een PCI-X slot haal ik nog geen 60MB/s over gigabit...

25/30 mb/s is een nette waarde over gigabit, om een of andere reden is het erg lastig daar ver boven te komen...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ja als je zulke snelheden wil zal ik toch maar iets meer geld op tafel leggen :P

Ik weet niet wat van moederbord je nu in je server hebt maar dat mag ook best wel een aardige server plank met pci-x ofzo zijn anders redt je dat natuurlijk never. Zeker niet met een Xfx rivo kaartje :P

Ben zelf bezig met een supermicro server met 3ghz / 1gig / pcix / gbit / areca 1120 met 256mb en 6*500 gig in raid 6. Als ik daarmee rond de 50mb/sec over gbit haal ben ik tevreden :)

[ Voor 24% gewijzigd door eppie op 07-09-2006 16:00 ]

• Hardware Junk
Okiz. Dat neem ik maar aan. Kan uiteraard niets tegenspreken wat duidelijk aanwezig is :)

Evengoed zijn de waardes dan frustrerend. Investeren in zoveel ruimte en dan 60MB/s halen. SAN of NAS?

Voor mezelf zou ik alleen langer moeten wachten met volpompen. Voor de rest moet zelfs 5MB/s zat zijn. Zijn alleen die piekdingetjes wat frustreerd. Als je ziet hoeveel bandbreedte die nieuwere kaartjes te bieden hebben....... PCI-X zou op de bus veelal 800MB/s te bieden hebben. Halveer je het, 400MB/s per kaartje, zeg 50% efficientie, zit je op 200MB/s. Zou je setje zeker aan moeten kunnen. Dus dan ben je afhankelijk van de verbinding. Dus denk zelf dat er bij jou veel te behalen valt om het netwerk te tweaken. Maar ja, meer dingen werken niet zoals zou moeten.

btw. You've got mail.

XFX Revo 66MHz 32bit -> 266MB/s. 2 bussen -> 533MB/s.

Max PCI bandbreedte huidige (test) server is 133MB/s. Wilde uiteindelijk een 1800MHz Xeon in zetten met 2 PCI-X bussen. Zal alleen 2007 worden. Momenteel nog een Supermicro plankje liggen, maar dat ding wil maar niet werken. Supermicro X5DAE en 2x 2400MHz Xeon.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Vind 60mb/sec anders al meer dan voldoende ik weet niet wat je precies van plan bent :P

En dat die Revo een pci bandbreedte tot zijn beschikking heeft van 266MB/sec betekend niet dat die dat haalt :P

wie heeft mail?

[ Voor 4% gewijzigd door eppie op 07-09-2006 16:28 ]

• Hardware Junk
@ Eppie
Paul. Wilde graag nog een 18Gb-erbij. Echter is dit geen V&A topic. Het watert al van het oorspronkelijke doel af, al zijn deze opmerkingen wel relevant voor hetgeen wat het uiteindelijk moet worden.

NAS moet gewoon gaan dienen als opslag voor gedigitaliseerde films, backup opslag. Ben lui om iedere keer een DVDtje in de DVD speler te stoppen. Ook vind ik het handig als installatie medium. Met Windows netwerken heb ik altijd problemen. Ben Unix n00b maar zelfs dat werkt immer. Wat dan erg makkelijk is, is dat als iemand met compu problemen aan komt, je meteen een image kan trekken naar de NAS en de PC opnieuw kan installeren met enkel een scriptje.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Voor dat zelfde doel heb ik mijn server ook staan :) voor de windows installatie gebruik ik unattended.sf.net.

Netwerk stekker er in, pc aan, 20 min later staat er nieuwe windows op zonder zelf wat te hebben hoeven invullen (op paar dingen na aan begin).

Voor al die dingen is 25mb/sec meer dan zat.

Het unrarren van gedownloade films enz gaat allemaal automatisch op de server dus enige wat ik doe is eigenlijk streamen.

• Hardware Junk
Ik download geen films. Gaat me te traag. Paar schijfjes mee nemen naar kenissen gaat wat sneller over het algemeen.

Als 25MB/s snel genoeg blijkt te zijn, ga ik hier maar van uit.

Als je me kan vertellen hoe en wat, wat je gedaan hebt exact om een install server op te zetten, scheelt mij dat zelf heel erg veel tijd. Wiel opnieuw uitvinden zou zonde zijn ;)

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Gewoon nieuwste debian netinstall downloaden klaar :D Die kan tijdens de installatie al een raid array aanmaken. Succes!
Pagina: 1