Bij koude start bios 4 min lang in beeld.

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Berendsen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-04-2022
Begin van het jaar een pc gebouwd voor een klant:
Pentium 4 630 3ghz
Geheugen: MDT 1gb dual channel
Mobo: Asus P5LD2
Grafische kaart: XFX 256 6600GT
Harde schijven: 2 x western digital, 1 x 80 en 1x 250

Sinds 3 maanden blijft de pc 4 minuten lang hangen bij de bios.
Er gebeurt dan niks, het tellen van het geheugen is dan ook al klaar.
Na 4 minuten start de pc door een werkt hij verders perfect.
Dit probleem doet zich ook alleen voor als de pc een lange tijd heeft uitgestaan.
Als de pc gereset wordt of maar een 1 minuut uit gestaan heeft dan heeft de pc het probleem niet
en start de pc zo snel door dat de bios nog net te zien is.
Wat kan dit zijn? Als het probleem nou continue zou zijn dan kan ik zelf ook wel wat bedenken wat het kan zijn, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

• ricost
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 01:16

ricost

Veur altiéd eine Venlonaer

Misschien heeft de voeding last van restspanning. Effe verwijderen op de volgende manier:

* Haal de stroomkabel uit de PC
* Druk een keer of 10 op de aan/uit knop
* Sluit de stroomkabel weer aan en probeer het dan nog eens

Toevallig een Medion ? :P

Straks aan de euverkant van de nach door wach de veurjaorszon

Verwijderd

Ik neem aan dat je in de bios naar de standaard shit hebt gekeken (boot sequence, WAL, andere wake-on events, ACPI)

Jammer dat het Mobo geen status info geeft over waar ie zo lang over doet, dat zou een hoop helpen...

Enige verklaring die ik kan vinden is dat de voeding veel tijd nodig heeft om de spanningslijnen te stabiliseren, als ze warm zijn gaat dat sneller, bovendien hoeft ie dan minder te doen omdat alle draaiende dingen al op toeren zijn...

Verders is ie wel stabiel ?

• ricost
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-05 01:16

ricost

Veur altiéd eine Venlonaer

Nog een reactie van mijn kant :) Heb je al eens getest om IDE apparaten los te koppelen en alleen je boot HD aangesloten te laten ?

Straks aan de euverkant van de nach door wach de veurjaorszon

Verwijderd

ricost schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:28:
Nog een reactie van mijn kant :) Heb je al eens getest om IDE apparaten los te koppelen en alleen je boot HD aangesloten te laten ?
Biljant _/-\o_

Een schijf met uitgewoonde lagers zou dit kunnen veroorzaken !

• Berendsen
Bedankt voor de snelle reacties.
In de bios staat wel de optie "starten na stroomonderbreking" aan.
Komt erop neer dat de pc na het afsluiten via windows volledig van het stroom gehaalt wordt.
Als de pc dan na een paar uur weer op het stroom gezet wordt dan start hij automatisch op en heeft hij het probleem. Zou dit invloed kunnen hebben? Want als de pc uitgezet wordt (via windows) en dan kortstondig van het stroom wordt gehaalt is er niks aan de hand. (maar dan kan het inderdaad zijn dat hij nog warm genoeg is.) Ik heb de hd`s er nog niet afgehaald, want de pc staat bij een klant en die belde gisteren over deze problemen. Aangezien zij niet zonder pc kan wil ik eerst wat info inwinnen over de mogelijke oorzaken. Maar ik weet wel zeker dat de bios geen onnodige opties heeft aanstaan.
En het lijkt me aangezien de pc in het begin een tijdje goed gedaan heeft dat het niet aan eventuele opties in de bios ligt? De hd`s zijn trouwens sata, de dvd-brander daarintegen is wel ide.

Verwijderd

Maakt niet uit.

Als het idd aan een schijf ligt is de oorzaak electrisch. Als de schijven koud zijn duurt het langer voor de voeding de voltlijnen stabiel heeft.

Herstarten na stroomonderbreking betekend volgens mij dat ie herstart, ipv uit blijft, nadat de stroom er even af is geweest...

• Berendsen
Hij herstart dan inderdaad en blijft niet uit.
Aangezien de eigenaresse zelf de pc niet aan kan zetten wordt d.m.v. een kastje (via een laser te bedienen) de stroom op de stekkerdoos gezet, op deze stekkerdoos zit de pc.
De pc gaat dan automatisch aan. Kan het zijn dat het slecht is voor bepaalde onderdelen om vrijwel iedere dag volledig van het stroom gehaald te worden en weer op het stroom gezet te worden.
Of moet een goede voeding daar tegen kunnen?
Of kan het zijn dat de aarde niet goed weg kan o.a.?

Ik zal in ieder geval even vragen of ze de computer eens via de gebruikelijke wijze willen opstarten,
dus zonder stroomonderbreking. Weten we in ieder geval zeker dan het niet aan de stroomonderbrekingen ligt.

• Berendsen
Heb het laten controleren.
En het blijkt aan de stroomonderbrekingen te liggen.
Als de pc niet van het stroom wordt gehaald en na een paar uur via de aan/uitknop wordt aangezet start de bios gewoon door.
Nu is het vreemde dat de pc het de eerste 3 maanden wel goed deed.
Dus ondanks de stroomonderbrekingen starte de bios wel snel door.
Hoe kan het dat de stroomonderbrekingen nu wel voor een trage start zorgen?
En kan die (bijna) dagelijkse stroomonderbreking schade aanrichten in de pc?
Want als dat zo is dan moet er een andere manier gezocht worden om de pc te starten.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-04 19:11
Is geen schade waarschijnlijk, als de voeding geen stroom meer krijgt gaat de BIOS je batterij leeg halen. MEet maar eens op hoeveel spanning er nog op staat, normaal moet dit ongeveer 3v zijn! Doordat de eerste drie maanden de batterij zijn werk kon doen had hij geen last, maar nu heeft je BIOS problemen met de batterij!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Berendsen
Zou een nieuwe batterij dan de oplossing zijn?
Of krijg je dan weer hetzelfde?
En zou de tijd daardoor niet iedere keer gereset worden?
Want daar hoor ik haar niet over.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Berendsen schreef op donderdag 07 september 2006 @ 23:38:
Zou een nieuwe batterij dan de oplossing zijn?
Of krijg je dan weer hetzelfde?
En zou de tijd daardoor niet iedere keer gereset worden?
Want daar hoor ik haar niet over.
Als de tijd ook constant gereset wordt is het zeer waarschijnlijk inderdaad de batterij van je bios ja.
Pagina: 1