[MSI K7N2-ILSR] Sata probleem

Pagina: 1
Acties:

• Tobiaz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Zoals de titel lijkt te doen vermoeden gaat het hier meer om het moederbord dan om de schijf dus vandaar de post in dit fora, wat is er aan de hand...

Ik heb een 250GB Sata schijf gekocht en die wil ik single (zonder IDE drives dus) op mn MSI K7n2-ILS hebben draaien. Probleem is, de schijf wordt niet herkend. Op dit mobo zit een fasttrack RAID controller. Ik heb gehoord dat je soms ook met 1 schijf een Raid stripe moet aan maken (1+0). De raid controllertool (net voorbij de POST) vindt mijn schijf en herkent hem ook als 250GB.

Start ik een nieuwe XP installatie, drivers via F6, geeft de setup mij te kennen geen HDD te vinden.

Nu heb ik gelezen op de site van msi dat je SATA niet kan in of uitschakelen dus dat is het probleem niet. Ook stond er op de site dat met dit bord tot 160GB ondersteund wordt. Als mijn raid controller deze schijf ook niet zag had ik dit al geaccepteerd maar nu denk ik van, zou het niet kunnen werken?
Of zijn raid controller en mobo max. gewoon twee dingen die gewoon verschillen kunnen....

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vaak heb je 2 soorten drivers voor een raidcontroller. RAID drivers en ATA drivers (afhankelijk van hoe je controller is geconfigged). Ben je er zeker van dat je de goede gebruikt? zo niet zou ik eens kijken naar een andere driver of je controller op een andere modus zetten.

Verwijderd

Werkt het ook als je gewoon de drivers die in XP ingebakken zit gebruikt?

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
@ Terw_Dan: Aangezien er meerdere modellen van de Nforce2 serie zijn heb ik dit dubbel gecheckt en hergeprobeerd. Geen resultaat.

@ Zer0x: In eerste instantie wilde ik dus de schijf naast mijn bestaande IDE configuratie hangen. Werd niet herkend, ook niet met standaard windows drivers dus.

Heb de winkel gebeld (EMPC) en zij waren eigenlijk overtuigd van het feit dat deze schijf wel moest gaan werken in mijn systeem ondanks dat MSI vermeld dat zij tot 160GB ondersteunden, vooral ook omdat in de sataraid bios de schijf wel perfect herkend wordt.

Voor de volledigheid zijn dit mijn specs
Barton 2500+
512MB DDR
Ti4200 128mb 8xAGP
Sony DVD drive
Aopen CD-rW drive
WD250 SATA I hdd

(later wil ik er een gewone IDE hdd aanhangen maar ik wil eerst dit werkend hebben).

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:32

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Tobiaz schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:24:
@ Terw_Dan: Aangezien er meerdere modellen van de Nforce2 serie zijn heb ik dit dubbel gecheckt en hergeprobeerd. Geen resultaat.
Het gaat hierbij niet zozeer om verschillende modellen moedebord, maar dat de driver die je moet gebruiken afhankelijk is van de BIOS instelling.
Stel je de BIOS in op RAID, dan de RAID driver gebruiken.
Stel je de BIOS in op niet-RAID, dan de niet-RAID driver gebruiken.

This footer is intentionally left blank

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Oke niet goed begrepen.
Ik heb de hele (ami) bios al 20x doorgespit maar ik kom nergens RAID of SATA settings tegen. Sata kan gewoon niet uit staat in de manual.

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
Nee klopt, RAID kun je waarschijnlijk niet bij dat moederbord uitschakelen..
Ik heb namelijk ook het zelfde moederbord, alleen dan de "Delta" uitvoering. :)
Zelf heb ik 2x 200GB Seagate in RAID+0 draaien.. en heb verders geen problemen met het installen etc.. dus die limiet van 160GB gaat dus niet op.
Heb je de nieuwste bios versie er al op? (7.8) geloof ik..
Tobiaz schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:51:
Dus heb jij dan ook niet de ILSR versie?
Ja, kijk maar naar m`n onderschrift ;)
MSI K7N2 Delta-ILSR

[ Voor 23% gewijzigd door HiDNN op 06-09-2006 14:54 ]

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Bios is op 7.7 Voorzover ik weet is de Delta-L zonder sata raid en de delta ILSR dus met. Dus heb jij dan ook niet de ILSR versie?
link naar msi

Ben blij te horen dat die GB limiet niet klopt

edit: bios geflashed naar 7.8. geen effect :'(

Weet niet meer wat ik er mee moet hoor :s

[ Voor 14% gewijzigd door Tobiaz op 06-09-2006 16:24 ]

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Op dit moment herkend mijn XP installatie de SATA schijf, wat natuurlijk super is! (XP drivers op nieuw geinstalleerd). Echter een verse installatie wil nog steeds niet. Ik gebruik echt 100% zeker de juiste driver, maar nog steeds geeft de setup aan dat er geen opslag medium gevonden is. Ik heb tevens gezocht op promise voor drivers maar deze geven alleen de drivers vrij voorals je je systeem al draaiend hebt. het is de promise Fasttrak s150 trouwens.

@theSilence07: Weet jij nog welke driver je hebt gebruikt? Hier moet het probleem toch echt in liggen :?

• Tobiaz

Tobiaz

Ondertitel

Topicstarter
Het is gelukt. Het was inderdaad een driver. Stom dat de driver van de MSI site gewoon niet werkt. Heb via driverguide een driver package gevonden die wel werkt. Kan helaas niet naar linken omdat je hier voor moet inloggen.

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
Tobiaz schreef op vrijdag 08 september 2006 @ 12:10:
Het is gelukt. Het was inderdaad een driver. Stom dat de driver van de MSI site gewoon niet werkt. Heb via driverguide een driver package gevonden die wel werkt. Kan helaas niet naar linken omdat je hier voor moet inloggen.
MEGAKICK... sorry daarvoor, maar Tobiasz, kan je een link of info geven. Ik sukkel momenteel met SATA-DVD Writer met K7N delta en ik krijg er nu al drie dagen de 'schijterij' van dat ik m'n sata-drive niet kan vinden (en in het bios zie ik niets van SATA) :'(

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-05 10:33
nee dit kan volgens mij wel kloppen, want deze SATA aansluitingen hebben volgens mij alleen maar een funtie voor de Raid Controller. en voor zover ik weet kun je geen optische drives in raid zetten.

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
Thanks, ben van plan om eind juli een volledig nieuw systeem aan te schaffen, daar zal ik dan wel op passen. Het was frustrerend en verwarrend omdat ik deze SATA-writer wel in Everest Diagnostics zag verschijnen (weliswaar enkel de naam maar toch zichtbaar bij ATA).

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

Pagina: 1