Power Knop uitschakelen

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Josvds
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-01 23:10
Is het mogelijk om de power knop voor het uitschakelen helemaal af te zetten.
Het soft uitzetten door één keer in te drukken is in windows instelbaar.

Maar het hard uitzetten (3 seconden inhouden) kan dat ook uitgezet worden bv in bios?
En hoe zou ik dat dan moeten doen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Kabeltje van mainboard aftrekken ?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Nielson schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:53:
Kabeltje van mainboard aftrekken ?
Dan gaat ie niet aan ;)

Volgens mij kun je dit niet uitzetten aangezien het een standaard is geloof ik.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
de knop van je voeding doortrekken?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:47
Detail 8)7

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

HerbyNL schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:54:
[...]

Dan gaat ie niet aan ;)

Volgens mij kun je dit niet uitzetten aangezien het een standaard is geloof ik.
Je kan in de bios instellen wat de pc moet doen zodra hij stroom krijgt. Je kan dan instellen dat hij altijd aangaat en dan kan je met de aan/uit van je voeding je pc aanzetten. (of de stroomkabel uit en in je voeding stoppen).

Maar waarom zou je je aan/uit knop willen uitschakelen?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:01

EnnaN

Toys in the attic

Dat hard-uitzetten is volgens mij een moederbord feature. dat werkt namelijk ook altijd, ongeacht je besturingssysteem, of hoever je bent met booten.

De bios lijkt me makkelijk te checken (gewoon even de opties langsbrowsen), maar het lijkt me een moederbordfeature. wat je zou kunnen doen is een knop gebruiken die tijdens het indrukken geen continue contact maakt? Dus die tijdens het indrukken wel een kort contact maakt zodat je hem aan krijgt, het kort-contact-uitzetten heb je dan in windows uitgeschakeld, en het lang-contact uitgaan ontloop je zo lijkt me.

sig

Verwijderd

als je er een beetje voor wil knutselen is het wel doenbaar;

Neem een gewone 12v molex, en hang daarop een normaalgesloten relais, met daarover in serie de aan-uitknop. Problem solved.

Als je pc uit staat, dan is het relais gesloten, en dan pakt de aan-uitknop normaal, als je pc aan staat is de 12v bekrachtigd, staat je relais in actiefstand, zijnde open, en zal het indrukken van de powerknop geen invloed meer hebben. Het enige wat je gaat hebben is een klein klikje als je je pc aanzet, en 1tje als je hem softwarematig uit zet. (wil je dat niet hebben, dan moet je maar wat met mosfetjes spelen)

• Josvds
Naja het is een machine die straks altijd aan moet staan in windows omdat het een VPN server is.
Maar nu moeten we beveiligen dat de gebruikers hem uit kunnen zetten... Het liefste zouden we deze optie ook gewoon uitzetten in het bios.

Tja als dat niet lukt via het bios ofzo dan zou het dus eventueel fysiek beveiligd moeten worden.
Maar daarnaast willen we dan ook nog graag dat de computer na stroom uitval meteen weer aan gaat. Er zit nu een ATX voeding in het systeem is dat mogelijk?

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat hard uitzetten is een feature die hoort bij de ATX moederbord standaard. Na ca 5 seconden wordt een lijntje onderbroken, waardoor de processor echt uit gaat (zonder dus de normale shutdown procedure van je OS te volgen. In het slechtste geval levert deze manier van uit zetten corrupte bestanden op). Een ATX moederbord is verder altijd standby. De power knop op je computer is geen harde 'spanning erop knop' (bij ATX/BTX systemen). Als je wilt dat er geen stroom verbruikt wordt, dan moet de stekker eruit...

[ Voor 16% gewijzigd door kdekker op 06-09-2006 09:07 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:01

EnnaN

Toys in the attic

Josvds schreef op woensdag 06 september 2006 @ 09:06:
Maar daarnaast willen we dan ook nog graag dat de computer na stroom uitval meteen weer aan gaat. Er zit nu een ATX voeding in het systeem is dat mogelijk?
volgens mij had nhimf dat al bedacht toch?
nhimf schreef op woensdag 06 september 2006 @ 09:00:
Je kan in de bios instellen wat de pc moet doen zodra hij stroom krijgt. Je kan dan instellen dat hij altijd aangaat en dan kan je met de aan/uit van je voeding je pc aanzetten. (of de stroomkabel uit en in je voeding stoppen).
dus: aan/uit knopje van je mobo trekken nadat je in de bios "power on state after power loss" oid goed gezet hebt. aanzetten door stroomtoevoer (voedingknopje achterop, stekker) weg te halen en weer aan te sluiten. en klaar is jos

sig

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 16:26

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Josvds schreef op woensdag 06 september 2006 @ 09:06:
Naja het is een machine die straks altijd aan moet staan in windows omdat het een VPN server is.
Maar nu moeten we beveiligen dat de gebruikers hem uit kunnen zetten... Het liefste zouden we deze optie ook gewoon uitzetten in het bios.

Tja als dat niet lukt via het bios ofzo dan zou het dus eventueel fysiek beveiligd moeten worden.
Als je je gebruikers niet duidelijk kan maken dat ze het ding niet moeten uitzetten (lees: zich houden aan een policy), dan zal je ongetwijfeld wel een gek krijgen die de stroomstekker uit het stopcontact trekt "omdat hij niet uitgaat".

M.a.w. zolang mensen fysiek bij een servert kunnen zullen ze hem ook fysiek molesteren. Dus achter slot en grendel is imo de enige juiste optie hier.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Josvds
Ok voor jullie help dit ga ik proberen.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-02 19:24
Meestal kan je in de bios instellen dat je de pc via het toetsenbord kan aanzetten.
Dan zou je dus fysiek de powerbutton kunnen loskoppelen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 11:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Josvds schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:52:
Is het mogelijk om de power knop voor het uitschakelen helemaal af te zetten.
Het soft uitzetten door één keer in te drukken is in windows instelbaar.

Maar het hard uitzetten (3 seconden inhouden) kan dat ook uitgezet worden bv in bios?
En hoe zou ik dat dan moeten doen?
Als ik bij mij in de power options kijk dan staat er bij de power buttons de optie "do nothing". Ik neem aan dat dat ook niets doet? Staat die optie er bij jou niet bij?

(als het nog nodig is tenminste)

Signatures zijn voor boomers.

• Marco
Maasluip schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:09:
[...]

Als ik bij mij in de power options kijk dan staat er bij de power buttons de optie "do nothing". Ik neem aan dat dat ook niets doet? Staat die optie er bij jou niet bij?

(als het nog nodig is tenminste)
Dat is inderdaad de soft-off optie, zoals hij zelf ook al zei. ;)
Maar daaraan heb je niets als ze de knop gewoon 4 seconden ingedrukt houden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 11:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

suspect schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:40:
[...]

Dat is inderdaad de soft-off optie, zoals hij zelf ook al zei. ;)
Maar daaraan heb je niets als ze de knop gewoon 4 seconden ingedrukt houden.
Ja, maar "do nothing" als je de knop indrukt betekent bij mij dat hij niet uit gaat.

Signatures zijn voor boomers.

• Marco
Maasluip schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:25:
[...]

Ja, maar "do nothing" als je de knop indrukt betekent bij mij dat hij niet uit gaat.
Tja, ik zou zeggen: probeer het zelf eens.

Verwijderd

Dword : NoClose op 1 zetten onder /CurrentUser/Software/Windows/CurrentVersion/Policies/Explorer of /LocalMachine/..."

is het afsluiten uit start menu verwijderd
Pagina: 1