Toon posts:

100Mbit en 1000Mbit te combineren en heeft dit nut?

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo luitjes,

Ik heb al ff de search gebruikt en ben er achter dat het combineren van 100 en 1000 mbit geen probleem is.
Is het echter nu wel zo dat de 1000 mbit verbindingen op 1000mbit werken of slaan deze automatisch terug naar 100mbit?

Ik heb hier thuis de volgende opstelling:

Modem -> Router -> Switch1 (100Mbit) -> Switch2 (100Mbit) -> Switch3 (1000Mbit)

Router: 3 PC's
Switch1: 3 PC's / 2 NAS servers
Switch2: 2 PC's
Switch3: 1 PC / Xbox / Satteliet reciever

Nu is dus de vraag heeft het nut om de 2 100Mbit switches te wisselen voor 1000mbit switches?

Ik heb begrepen dat de data van de NAS servers altijd maar max 100mbit is. Maar als nu de beide NAS servers worden benadert door 2 verschillende PC's moet dat nu verdeeld worden over 100Mbit.
Heeft het dus een possitieve invloed als dit 1000Mbit wordt? (dit omdat 1000mbit uiteraard meer data kan versturen per sec.)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

Alvast bedankt,

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 08:01 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Om op gigabit snelheden te kunnen werken moeten zowel de twee "stations" (PC, switch, Xbox, enz) als het "spoor" (de UTP kabel) snelheden van gigabit ondersteunen.

Het is dus afhankelijk van de apparaten om te kunnen zeggen of gigabit zinvol is. Als de meeste apparaten 100Mbit hebben in het natuurlijk zinloos om te investeren in gigabit switches, want de netwerksnelheid wordt dan alsnog beperkt tot 100Mbit.

Zodra je meerdere apparaten hebt die gigabit snelheid hebben, dan is het aan te raden om deze samen op 1 gigabit swith te zetten. Zodoende kunnen ze met alle andere apparaten binnen die "gigabit groep" op 1000Mbit communiceren. Naar de andere PC's blijft de snelheid echter 100Mbit, omdat daar tragere switches aan zitten. :)

Dus wanneer is het zinvol om jouw 100Mbit switches te vervangen voor Gigabit exemplaren:

Als er binnen jouw netwerk verschillende apparaten op 1000Mbit kunnen werken, maar deze niet allemaal aan dezelfde switch geplaatst kunnen worden. Het is ook pas zinvol als je nu tegen de beperkingen van 100Mbit aan loopt (voor bijvoorbeeld audio streams, internetten en lan gamen heb je geen gigabit snelheid nodig).

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat is duidelijk.

Ga er maar vanuit dat de meeste PC's 1000mbit zijn of anders worden. :-)
De xbox, satteliet recierver, router en de NAS servers kunnen niet naar 1000mbit.

Nu is het zo dat op de NAS servers voornamelijk muziek en data bestanden (word, excel) en enkele grote bestanden staan.

Als nu bijvoorbeeld 2 computers in het netwerk muziek aan het luisteren zijn en 2 zijn aan het internetten (dit gebeurt regelmatig) is het dan zinvol om een 1000 mbit verbinding tussen de switches te hebben?
En is dit dan 1000mbit of blijft dit automatisch 100mbit omdat de NAS servers en de router maar een 100mbit verbinding hebben?

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:23:
Oke dat is duidelijk.

Ga er maar vanuit dat de meeste PC's 1000mbit zijn of anders worden. :-)
De xbox, satteliet recierver, router en de NAS servers kunnen niet naar 1000mbit.

Nu is het zo dat op de NAS servers voornamelijk muziek en data bestanden (word, excel) en enkele grote bestanden staan.

Als nu bijvoorbeeld 2 computers in het netwerk muziek aan het luisteren zijn en 2 zijn aan het internetten (dit gebeurt regelmatig) is het dan zinvol om een 1000 mbit verbinding tussen de switches te hebben?
Nee, met alleen muziek streamen in internetten heb je aan 100Mbit al ruim genoeg. Gigabit wordt pas nuttig als je:
  • DVD films en HD videobestanden wilt streamen
  • Als je regelmatig ISO images over het netwerk mount en installeert
  • Als je regelmatig grote backups maakt (meer dan 10GB bijvoorbeeld) en deze naar een andere PC wilt kopieren.
En is dit dan 1000mbit of blijft dit automatisch 100mbit omdat de NAS servers en de router maar een 100mbit verbinding hebben?
Zoals ik eerder zei, zodra er 1 eindpunt (in dit geval de NAS schijf) neit over gigabit beschikt, dan gaat de hele verbinding op 100Mbit werken.

De het traagste apparaat in de schakel bepaalt dus de snelheid van het geheel. 8)

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

Reuze bedankt voor je snelle en duidelijke antwoorden.
Het heeft voor mij helaas dan nog geen nut.

Thx

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Frank_Knopers schreef op woensdag 06 september 2006 @ 08:30:
[...]

Nee, met alleen muziek streamen in internetten heb je aan 100Mbit al ruim genoeg. Gigabit wordt pas nuttig als je:
  • Als je regelmatig ISO images over het netwerk mount en installeert
  • Als je regelmatig grote backups maakt (meer dan 10GB bijvoorbeeld) en deze naar een andere PC wilt kopieren.
[...]

Zoals ik eerder zei, zodra er 1 eindpunt (in dit geval de NAS schijf) neit over gigabit beschikt, dan gaat de hele verbinding op 100Mbit werken.

De het traagste apparaat in de schakel bepaalt dus de snelheid van het geheel. 8)
De communicatie tussen de pc's onderling zal wel 1000Mbit kunnen zijn, echter die naar de NAS toe niet.

Een switch is geen hub, bij een hub valt ook daadwerkelijk het hele netwerk terug...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gigabit wordt pas nuttig als je:
[list]
DVD en Compressed HD gaan makkelijk over 100mbit heen. DVD past zelfs over een 10mbit netwerk nog. En voor uncompressed HD is gbit weer niet genoeg, dat gaat al snel over de 100MB/sec heen.
Anti-XP schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:19:
[...]

Een switch is geen hub, bij een hub valt ook daadwerkelijk het hele netwerk terug...
Nope. Technisch gezien bestaan er geen hubs die twee snelheden aankunnen (en 1000mbit hubs bestaan afaik ook daadwerkelijk helemaal niet). Alle hubs die 10/100 doen zijn switching hubs. Eigenlijk twee hubs in een met een mini switchje (bridge) ertussen. Afhankelijk van je poortsnelheid word je op een van de twee switches geplaatst.

--

TS: Als je PC's gbit aankunnen heeft 't nut om je switches te upgraden. Sowieso zie ik dat je twee NAS apparaten hebt, die ws. beide wel 100mbit vol kunnen trekken. Dus daar zou je al 200mbit nodig kunnen hebben als je ze beide tegelijk benadert.

Overigens zijn er wel NAS doosjes met gbit netwerk, dus 't ligt er een beetje aan welke je hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 06-09-2006 11:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Nee, met alleen muziek streamen in internetten heb je aan 100Mbit al ruim genoeg. Gigabit wordt

Dat is niet geheel waar.
Als je 1000Mbit switch hebt staan met 2 pc's die beschikken over 1000Mbit aansluiting en 1 met 100Mbit dat zul jij gewoon met 1000Mbit tussen pc 1 en 2 kunnen overpompen

Verwijderd

Topicstarter
De 2 NAS apparaten zijn de volgende en beide wat bij mij bekend maar 100mbit.

Netgear SC101
Linksys NSLU2-EU

Data uitwisselen tussen de computers onderling gebeurd bijna niet.
Wat wel veel gebeurd is dat meerdere PC's tegelijkertijd gebruikmaken van de NAS schijven/ i.c.m. internet/ games.

Ik wist niet dat er ook NAS servers waren welke 1000mbit ondersteunen.
Ik ga eens op onderzoek uit.

[EDIT]
Ah al wat gevonden schrok wel even van de prijs.
Iemand 1 die max 200 euro is. (met of zonder schijf maakt niet uit)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 12:48 ]

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Oud computertje voor gebruiken, of een Via EPIA
Zelf een Linux installatie op zetten met samba en ftp en klaar

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

:? Wat denk je dat de naam 'switch' betekend ?
Ga nou alsjeblieft geen onwaarheden zitten verkondigen.
Je kunt prima een Gb switch voldouwen met Gb verbindingen en een paar 100Mb verbindingen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-04 21:59
Koffie schreef op woensdag 06 september 2006 @ 16:49:
[...]

Je kunt prima een Gb switch voldouwen met Gb verbindingen en een paar 100Mb verbindingen.
Je hebt gelijk, maar een switch is geen "eindpunt", meer een "doorgeefluik". Feit blijft natuurlijk dat als 1 van de eindpunten trager is, dat dan de verbinding tussen die 2 punten trager is. Dus onwaarheden???

Misschien wat onhandig verwoord, dus ik zie het zo :

De verbinding tussen 2 willekeurige computers in een netwerk is maximaal zo snel als het traagste element "onderweg", inclusief de computers zelf, en alle mogelijke switches/hubs/whatever ertussen. Waarbij hubs nog eens extra traag (kunnen) zijn als er meer verkeer over gaat dan alleen het verkeer tussen de 2 genoemde computers.

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Berik schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:20:
Oud computertje voor gebruiken, of een Via EPIA
Zelf een Linux installatie op zetten met samba en ftp en klaar
Yep en heb je dan de energie meter wel eens zien draaien als deze 24 uur per dag aanstaat?
(Dat heb ik juist laatst afgeschaft en de NAS schijven aangeschaft)
En van Linux snap ik niet zoveel. (heb verschillende versies geprobeerd) :X
[...]

Ik begreep wat Sloompie bedoelde. O-) Maar omdat de Nas schijven of de router het merendeel toch in de schakel zijn opgenomen zal het bijna altijd op 100mbit draaien.
Ik heb nu 1 nieuwe switch aangeschaft om van de 1ste switch een 1000 mbit te maken omdat ik 1 poort te kort kom. Nu heb ik dus meteen maar 1 van 1000mbit gekocht. (ASUS)
Die andere komt in de loop van de tijd wel als die weer tekort doet is of defect raakt.

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

[...]

Ik zeg ook niet voor niets 'schakel' en 'eindpunt'. Zodra je van PC1 naar PC2 kopieert over de Gbit switch, dan is de 100Mbit netwerkschijf niet in de schakel. Logisch dat je dan gewoon op 1000Mbit kunt werken.

Misschien formuleerde ik het niet duidelijk genoeg waardoor je me niet goed hebt begrepen. Sloompie pakte mijn uitleg wel goed op. :)
CyBeR schreef op woensdag 06 september 2006 @ 11:36:
DVD en Compressed HD gaan makkelijk over 100mbit heen. DVD past zelfs over een 10mbit netwerk nog. En voor uncompressed HD is gbit weer niet genoeg, dat gaat al snel over de 100MB/sec heen.
Waar en niet waar. Het streamen van DVD video kan weliswaar prima op 100Mbit, maar zodra je binnen het videobestand wilt gaan "scrollen" moet er veel data gecached worden. Dit kost gewoon tijd. Op gigabit LAN (natuurlijk icm moderne/snelle harddisks) duurt dat aanzienlijk minder lang dan op 100Mbit. Dit heb ik zelf in de praktijk ondervonden met mijn thuisnetwerk, dat gedeeltelijk op 100 en gedeeltelijk op 1000Mbit draait. :)

[ Voor 38% gewijzigd door frankknopers op 06-09-2006 19:48 ]

Goud is geen geld

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Frank_Knopers schreef op woensdag 06 september 2006 @ 19:39:
[...]

Waar en niet waar. Het streamen van DVD video kan weliswaar prima op 100Mbit, maar zodra je binnen het videobestand wilt gaan "scrollen" moet er veel data gecached worden. Dit kost gewoon tijd. Op gigabit LAN (natuurlijk icm moderne/snelle harddisks) duurt dat aanzienlijk minder lang dan op 100Mbit. Dit heb ik zelf in de praktijk ondervonden met mijn thuisnetwerk, dat gedeeltelijk op 100 en gedeeltelijk op 1000Mbit draait. :)
Streamen en scrubben (zoals dat heet :P) passen niet in een zin tenzij er 'kan niet' tussen staat. Een stream wordt je toegezonden, period. Scrubben kun je alleen in files doen waar je random access toe hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou er door de uitleg nog minder door snappen :P , maar als jullie proberen uit te leggen dat een verbinding tussen een 100Mb apparaat en een 1Gb apparaat via een Gb switch over 100Mb loopt (waarbij je LAN verbininding nog steeds 1Gb blijft voor dat apparaat) heb je uiteraard gelijk.
Ondertussen zullen alle andere 1Gb apparaten echter gewoon Gb kunnen verstouwen.

Conclusie : ja je kunt gewoon een 10Mb apparaat op een Gb switch douwen, je andere aparaten worden er niets langzamer door echter zul de up en download van het 100mb appraat niet kunnen profiteren van de 1Gb verbinding die aanwezig is.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1