Toon posts:

Juiste Moederbord in combinatie met AMD X2 4600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier op dit moment met een achterhaalde AMD Sempron 2800+, op het moment dat ik het kocht was het hip maar nu wordt je ermee uitgelachen, dus ik ben op zoek naar een upgrade ervoor. Ik ben niet op zoek naar een systeem van € 2000 omdat ik de meeste onderdelen al heb, zoals een kast, harde schijf, voeding, dvd brander, etc.

Het enige wat ik wil upgraden is de processor, daarbij hoort natuurlijk een nieuw moederbord en nieuw geheugen. Ik heb op diverse sites het één en het ander gevonden en ik ging in eerste instantie uit van een AMD Athlon 64 3800+. Opzich een leuk ding, maar niet echt wat ik zoek. Daarom ben ik al snel gaan zoeken op een Dual Core systeem en in mijn ogen voldoet de AMD X2 serie daaraan. Omdat het verschil tussen de AMD X2 4200 en de 4600 minimaal is qua prijs, wil ik voor de AMD X2 4600 gaan.

Het geheugen is het probleem niet, maar het moederbord wel. Ik kan bijvoorbeeld een ASRock 939Dual-VSTA nemen. Waarom deze mobo, simpelweg omdat het een AGP slot heeft. Mijn ATI Radeon 9800 Pro 256MB heeft namelijk een AGP slot nodig en doordat ik al jaren een ASRock mobo heb en er altijd tevreden over ben geweest, is mijn oog daarop komen te vallen. Zoals je *hier* kunt zien, moet een AMD X2 4600+ hiermee kunnen werken. Op de site van het mobo staat namelijk de tekst ULI M1695 en dat is op de gegeven link onderaan terug te vinden.

Van dit moederbord zijn er eigenlijk 2 versies, het eerder genoemde 939Dual-VSTA model, maar ook het 939Dual-SATA2 model. Op de ASRock website kan ik geen verschillen ontdekken behalve dat de indeling van de features anders is.

Nu is het niet zo dat ik vraag om welke van die 2 ik moet hebben, maar meer de vraag of er een ander moederbord is dat aan mijn wensen voldoet. Dus een AGP aansluiting en één die de AMD X2 4600+ aankan. Één van die ASRocks's moederborden lijken mij wel oke, maar ik zit ook te dubben of ik niet een mobo moet hebben die DDR2 geheugen kan hebben. Dit geheugen is nieuwer, sneller en met een bijkomend voordeel dat het wat goedkoper is. Echter, die ASRock's kunnen alleen DDR PC 3200 geheugen aan. Opzich geen probleem want er is voldoende geheugen voor te koop, maar misschien is het toch beter om voor DDR2 geheugen te gaan.

Ik heb alleen nog geen moederbord kunnen vinden met AGP slot die DDR2 geheugenmodules heeft. Kan iemand mij een moederbord aanraden, of is één van die ASRock's goed voor wat ik wil, of is er geen mobo met AGP slot en DDR2 geheugenmodules?

Dat wat hier staat is ± € 400, afhankelijk van de winkel. Ik heb niet zozeer een budget dus ik ga niet moeilijk doen over een X aantal euro's als ik daarvoor een beter moederbord kan kopen die beter op de toekomst gericht is en toch voldoet aan de oudere AGP kaarten. Mijn videokaart doet het prima en ik was nog niet zozeer van plan om te upgraden naar een PCI kaart met 512 MB GDDR3 geheugen erop, die zijn mij nog iets te prijzig.

Bij voorbaat dank,

Radical

Edit:
De tekst *hier* is niet meer actief omdat er in de link [] voorkomen waardoor de BBCode wordt afgeborken en niet werkt. Via deze link, dan klikken op Athlon 64 X2 en dan naar onderen scrollen voldoet ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 23:25 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je wilt upgraden, doe het dan ook meteen goed. Nu ben je nogal halfslachtig bezig terwijl een Radeon 9800 toch ook al weer aan het verouderen is.

Mijn advies:
Socket AM2 moederbord met dito CPU en een nieuwe videokaart. Waarom heb je het trouwens meteen over een 512MB kaart? Een 7900GT kost nog maar €250 en geeft je een enorme snelheidsboost.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad ja, een AM2 AMD X2 4600+ is maar € 10 duurder, ik had het helemaal over het hoofd gezien. Maar hierbij zijn meteen alle ideeën overboord gezet.

Morgen maar eens opzoek naar een goed moederbord erbij.

En over de 7900GT, de videokaart was later wel aan de beurt gekomen. Tuurlijk is mijn huidige aan het verouderen, maar ik kan niet en-en doen. Btw; wat voor mobo raad je me aan waar je goede ervaring mee hebt, of heb je zelf geen Socket-AM2 processor?

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb zelf een 4600+ op s939.
En welk moederbord ik aan zou raden? Geen idee, dat hangt helemaal af van wat je zelf wilt (features, overclockbaarheid, prijs). Kijk eens rond in de pricewatch zou ik zeggen.

🖥️ | 🚗

• TYNOz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2023
je hebt een budget van 2000 euro's en er kan geen video kaart af :?

je moet het zelf weten maar een beter idee is om ook je videokaart te upgraden...

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:37

SilencerNL

No remorse

TYNOz schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:56:
je hebt een budget van 2000 euro's en er kan geen video kaart af :?

je moet het zelf weten maar een beter idee is om ook je videokaart te upgraden...
lezen is ook een vak...
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:23:
Hallo,

Ik zit hier op dit moment met een achterhaalde AMD Sempron 2800+, op het moment dat ik het kocht was het hip maar nu wordt je ermee uitgelachen, dus ik ben op zoek naar een upgrade ervoor. Ik ben niet op zoek naar een systeem van € 2000 omdat ik de meeste onderdelen al heb, zoals een kast, harde schijf, voeding, dvd brander, etc.

Don't dream your life, live your dreams!

• TYNOz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2023
tis laat :P :>

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 23:51:
Ik heb zelf een 4600+ op s939.
En welk moederbord ik aan zou raden? Geen idee, dat hangt helemaal af van wat je zelf wilt (features, overclockbaarheid, prijs). Kijk eens rond in de pricewatch zou ik zeggen.
Nja, overklokken enzo is niet echt iets wat ik van plan was, de prijs, tja. Maar het moeilijke is dat ik nog geen AM2 moederbord heb kunnen vinden met een AGP slot.

Maar ik zal nog even beter het internet afstruimen of toch maar kijken voor een PCI videokaart.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik zou persoonlijk voor een AM2 systeem gaan, met het simpele argument dat 939 er uit gaat. Dus upgraden word in de toekomst mischien lastig. Het nadeel is dan wel dat je een iets duurdere proc en een iets duurder mobo hebt. Tevens heb je DDR2 geheuge en een nieuwe videokaart nodig.

Maar dan ben je wel veel beter op de toekomst voorbereid (nieuw socket, gaat er de komende aantal jaar nog niet uit, PCI expres blijft ook nog wel een aantal jaar bestaan en natuurlijk DDR2).

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
Het extra neerleggen voor een processor is het punt niet, daar zit € 10 verschil in. Moederbord zal ook niet veel uitmaken en dito voor geheugen. Als ik DDR2 geheugen bij de pcwinkel hier koop is dat zelfs goedkoper dan het oude geheugen.

Point is alleen de videokaart. Tevens wil mijn vader ook een nieuwe PC maar die hoeft niet up to date te zijn dus die kan prima mat de S939 versie van het spul werken. Simpelweg omdat je dan geen PCIe kaart hoeft te kopen wat het kostenplaatje maakt.

Zelf zit ik dan aan de AM2 versie te denken en de pcwinkel kan mij dan wel vertellen welk moederbord ik dan moet nemen, de kaart klinkt de 7900GT goed voor ± € 250. Daarmee ga je wel van € 400 naar € 450 + € 250 voor een kaart. Dus € 700. Dan heb je wel een dikke bak, maarja. Ik zit toch te twijfelen. Ik was in ieder geval van plan het te kopen rond december/januari dus dan heb ik die € 700 wel. Vraag is alleen dan of ik met de S939 versie beter af ben.

Omdat je met plannen zit is het leuk om zo snel mogelijk de aankoop te doen maar daar krijg ik waarschijnlijk spijt van.
Ik zie al dat iedereen me de Socket AM2 aanraad. De 939 is prima voor mijn vader, die hoeft niet te gamen enzo.

Maar bedankt voor de informatie. Ik weet nu waar ik aan toe ben :).

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Ok.. dan kun je veel beter voor AM2 gaan, omdat 939 tege die tijd zeldzaam begint te worden. En ik wil je niet op andere gedachte brenge, maar als je de komende tijd een €50 per maand meer spaart kun je nog een intel core 2 duo hale O-) , die maakt gehakt van de amd's, kwa prijs van mobo, geheuge en GPU maakt het nix uit, alleen de proc is iets duurder..

Mijn Specs

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:43:
[...]...ik nog geen AM2 moederbord heb kunnen vinden met een AGP slot...
Je hebt er zelf al 2 opgenoemd :) (AM2 add-on board erbij) en asrock heeft ook een NF3 plank met AM2 socket btw. Wel altijd DDR2 nodig.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1