[KPN hosting] Waarom die onhandige URL?

Pagina: 1
Acties:

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:39
Via mijn KPN InternetPlusBellen abo kan ik bij KPN een website hosten. Als zijstraatje daarvan zit ik me af te vragen waarom ze bij KPN zo moeilijk doen over de URL naar je webspace. Een typische URL bij IPB word:
http://home.kpnplanet.nl/~mijnemail@kpnplanet.nl

Het gaat me dus vooral om het laatste deel. Waarom zou je je gebruikers:
a) laten klooien met een tilde die - naar mijn idee - helemaal niets toevoegt aan de hosting service, 't is alleen maar onhandig :+. Tenzij het een default-setting van de webserver is, en dat door niemand is aangepast :D.

b) een compleet e-mail adres in de URL laten gebruiken? Je zou het spammerts op zijn minst minder makkelijk kunnen maken door het adres niet volledig in de URL terug te laten komen. Bij Planet Internet is het "iets" lastiger voor spammerts: home.planet.nl/~<gebruikersnaam>, dus zonder @planet.nl. 't Is helemaal krom omdat het email adres van KPN meteen ook voor je factuur wordt gebruikt, dus je moet hem eigenlijk wel uitlezen. Makkelijker kan het bijna niet voor mass-mailings. :/

Heeft iemand wat - al dan niet inside - informatie waarom KPN voor deze onhandige constructie gekozen heeft?

[complottheorie]
Ze willen dat zo min mogelijk gebruikers iets met hosting doen en dat er dus/bovendien zo min mogelijk verkeer is. Dat kost allemaal geld. Daarom maken ze het zo lastig mogelijk, zodat het minder gebruikt wordt.
[/complot]

Zo scherp als een voetbal!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Dat is een typische unix-met-apache-constructie, is niets opzettelijks aan lijkt me.
Emailadres erin is inderdaad niet zo handig en tamelijk onnodig IMHO.

[ Voor 29% gewijzigd door 0siris op 05-09-2006 22:33 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Hmmz lijkt me toch niet dat Unix/Linux dat zo doet met mail adressen

Hier doet de Linux server altijd ~user achter de hoofd URL en email word dan user@domein.nl
Wss zullen ze daar zelf voor hebben gekozen denk ik

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat ~foo betekent gewoon 'home van foo' en is vrij standaard. Dus tsja.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:39
Volgens deze site bijvoorbeeld is de tilde inderdaad standaard Apache-gedrag, maar eenvoudig aan te passen. Luie donders :P.

[ Voor 6% gewijzigd door Reptile209 op 05-09-2006 22:38 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:33:
Hmmz lijkt me toch niet dat Unix/Linux dat zo doet met mail adressen

Hier doet de Linux server altijd ~user achter de hoofd URL en email word dan user@domein.nl
Wss zullen ze daar zelf voor hebben gekozen denk ik
Ja, geheel eigen keuze van KPN, met domme keuzes.
De home directory met een tilde is een standaard van Apache, maar er zijn veel mooiere oplossingen te bedenken met Apache.
En dan het e-mail adres in het url, dat is helemaal niet standaard. Gaan sommige browsers daar niet van over de zeik. en werkt het ook zonder de @ en wat er achter staat?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

En dan ook nog met in het acherhoofd de gedachte dat alles van KPN IPB via de domeinen van Planet loopt maakt het nog vreemder. (zie bijvoorbeeld newsserver, nova.planet.nl = news.kpnplanet.nl . Alleen nova draait al langer als de kpn variant) .. Beats me too 7(8)7 waarom er inderdaad zo'n "achterhaalde" hostingnaam gebruikt wordt (hoewel ik op mijn Tiscali abo ook home.tiscali.nl/~ in gebruik had tot voor kort, werd aangepast naar home.tiscali.nl/gebruikersnaam vlak voor ik overging :N

• Xardas
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-02 20:44
Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 07:08:
En dan ook nog met in het acherhoofd de gedachte dat alles van KPN IPB via de domeinen van Planet loopt maakt het nog vreemder. (zie bijvoorbeeld newsserver, nova.planet.nl = news.kpnplanet.nl . Alleen nova draait al langer als de kpn variant) .. Beats me too 7(8)7 waarom er inderdaad zo'n "achterhaalde" hostingnaam gebruikt wordt (hoewel ik op mijn Tiscali abo ook home.tiscali.nl/~ in gebruik had tot voor kort, werd aangepast naar home.tiscali.nl/gebruikersnaam vlak voor ik overging :N
nova.planet.nl is de binary newsserver van KPN & planet. news.kpnplanet.nl is de nieuwsserver (waar dus geen downloadable content op staat). Dus dat staat wel degelijk los van elkaar.
Daarnaast is Hetnet en Planet een dochteronderneming van KPN en worden veel dingen van elkaar "geleend", dit resulteerd dus in dit soort dingen.

The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Neem gewoon een domeinnaam voor 10 euro per jaar en je hebt een irritatie minder in je leven. :D
Pagina: 1