Plexiglas mat maken

Pagina: 1
Acties:
  • 8.365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181231

Topicstarter
Na hier en daar wat zoeken, heb ik het toch niet helemaal gevonden. De search leverde ook niet echt veel op. Dus hierbij open ik dit topic, om het voor anderen mensen ook duidelijk te maken.

Hoe kan ik het beste transparant plexiglas mat maken? i.v.m mooier effect van de neon ( hoop ik tenminste )

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-03 19:35

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Het mooiste zou nog zandstralen zijn denk ik. Dat geeft het egaalste resultaat. Maar met een schuurmachine met heerlijk fijn schuurpapier (net-geen-polijstpapier) kom je denk ik ook een heel eind. Neem dan wel een schuurmachine die ronddraaiende bewegingen heeft en geen bandschuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het om een groot oppervlak gaat kan je het het beste gewoon schuren llijkt me. Met ene grove korrel beginnen en daarna met fijne korrel netjes maken.

Als je alleen bepaalde details mat wil maken (zoals log, of tekst) kan je het ook graveren met een dremel ofzo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-04 11:59
Je kan ook een soort melkglas kopen, dat is geen glas maar een soort plak spul wat een 'mat' effect geeft. Te koop bij de kesler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Orion84 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:58:
Als je alleen bepaalde details mat wil maken (zoals log, of tekst) kan je het ook graveren met een dremel ofzo.
Mm, dat gaat dan snel smelten ;)
Als je gaat werken met een dremel, doe het dan met een licht schuurbitje en raak het plastic vooral niet te lang aan ;)

Schuren met fijn schuurpapier gaf bij mij ook een keer het beste resultaat, je moet idd wel op de richting letten, en je moet er ook op rekenen dat het je best veel tijd kan gaan kosten om alles egaal te schuren. Maar daarna heb je ook wat :)

@hierboven: Dat zijn stickers om ruiten te blinderen (ofja, mat maken), lijkt heel sterk op kaftpapier, vaak verkrijgbaar bij kluszaken zoals de Gamma of Praxis.

[ Voor 11% gewijzigd door DarthPlastic op 05-09-2006 22:03 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt vooor jullie reacties. Ik ga binnenkort eens wat met schuurpapier spelen.

Anders suggesties zijn nog steeds welkom! ( miss een on ander chemisch goedje? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-04 15:06
Anoniem: 181231 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:09:
Bedankt vooor jullie reacties. Ik ga binnenkort eens wat met schuurpapier spelen.

Anders suggesties zijn nog steeds welkom! ( miss een on ander chemisch goedje? )
als je sommige soorten plastic in de magnetron doet (met eten erin ofzo, als het maar warm word) word het plastic ook mat... maar dan moet je het wel op een of andere manier egaal zien te krijgen (waarschijnlijk toch weer schuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-03 19:18
plexiglas of PMMA (polymethyl-methacrylate) is gevoelig voor diverse oplosimddelen en aceton.
Door bijv. tinner of aceton op het oppervlak te gooien, zal dit een beetje oplossen en dus mat worden. Door met een natte lap (in oplosmiddel of aceton gedrekt) over het oppervlak te wrijven kan je dus grote delen mat maken.

Gewoon even mee spelen en je weet het. >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-04 12:14
Het zogenaamde "frosten" doen ze idd vaak met thinner of aceton. Dit gaat heel snel. Het duurt een seconde of 5 denk ik.

Experimenteer er in ieder geval eerst mee! Voor je het weet verpruts je je werk. Gelijkmatig en lang genoeg in het oplosmiddel houden wordt ook lastig denk ik, dus als je echt platen PMMA moet "frosten" is een grote platte bak wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143640

De laatste keer heb ik plexi gefrost met een glasplaatje en een velletje korrel 400 schuurpapier. Schuurpapier op het glasplaatje en dan met stukje plexi erover heen gaan. Verschillende bewegingen maken waardoor je uiteindelijk een mooi egaal geheel krijgt. Glas plaatje is niet noodzakelijk trouwens, je kan ook gewoon een harde egaal opp. nemen. Of evt. gewoon vanuit de hand werken, al wordt de boel dan wel minder snel goed egaal.

Naar mijn ervaring werkt een schuurmachine niet zo goed, of ik had gewoon een slechte schuurmachine. Het gefroste werd niet bepaald goed egaal en je zag de schuursporen te veel staan. (had dan ook wel een hoge korrel op de schuurmachine zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137486

Anoniem: 143640 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:50:
De laatste keer heb ik plexi gefrost met een glasplaatje en een velletje korrel 400 schuurpapier. Schuurpapier op het glasplaatje en dan met stukje plexi erover heen gaan. Verschillende bewegingen maken waardoor je uiteindelijk een mooi egaal geheel krijgt. Glas plaatje is niet noodzakelijk trouwens, je kan ook gewoon een harde egaal opp. nemen. Of evt. gewoon vanuit de hand werken, al wordt de boel dan wel minder snel goed egaal.

Naar mijn ervaring werkt een schuurmachine niet zo goed, of ik had gewoon een slechte schuurmachine. Het gefroste werd niet bepaald goed egaal en je zag de schuursporen te veel staan. (had dan ook wel een hoge korrel op de schuurmachine zitten.)
Grote korrel bedoel je? ;)
Ik heb voor een discovloer ook plexiglas moeten frosten, heb het uiteindelijk 'gedaan' door een mat laagje plakplastic aan de onderkant te plakken, simpelweg omdat je 121 platen plexi niet eventje schuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

* floriske.nl heeft dit gewoon met de schuurmachine (geen band, maar zo'n ding met draaibeweging) gedaan en dat ging erg goed.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.bosman10/xixiv/fotos/thumbs/97korrel60.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.bosman10/xixiv/fotos/thumbs/98compleet.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door floriske.nl op 06-09-2006 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
floriske.nl schreef op woensdag 06 september 2006 @ 16:59:
* floriske.nl heeft dit gewoon met de schuurmachine (geen band, maar zo'n ding met draaibeweging) gedaan en dat ging erg goed.

[afbeelding]

[afbeelding]
Welke korrel heb je hier voor gebruikt Floriske.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-02 14:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Anoniem: 181231 schreef op woensdag 06 september 2006 @ 17:17:
[...]

Welke korrel heb je hier voor gebruikt Floriske.nl?
in eerste instantie korrel 60, maar dat was wel erg grof, ben daarna teruggestapt naar een versleten vel korrel 180 (had niet fijner liggen ;)).

met dit soort schuurmachine van black en decker (jah rommel ik weet het :P) maar dan ouder modelletje

Afbeeldingslocatie: http://www.goedkoopgereedschap.nl/imagemagic.php?img=images/KA225.jpg&w=300&h=225&page=prod_info

[ Voor 4% gewijzigd door floriske.nl op 06-09-2006 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
* Anoniem: 181231 Zoekt even de schuur door na schuurpapier.

Heb hier nog korrel 120 liggen, en korrel 400 :P , ik ga het denk ik proberen met korrel 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:14
Kon je plexiglas niet mat maken met aceton?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

YellowCube

Wait...what?

MewBie schreef op woensdag 06 september 2006 @ 19:39:
Kon je plexiglas niet mat maken met aceton?
volgens 2 mensen in dit topic wel.
;)

maar als TS met aceton aan de gang gaat doe dan wel handschoenen aan. Klinkt vreselijk bemoederend, maar aceton is gewoon kutspul en je kunt je handen dus beter beschermen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137486

YellowCube schreef op woensdag 06 september 2006 @ 19:43:
[...]

volgens 2 mensen in dit topic wel.
;)

maar als TS met aceton aan de gang gaat doe dan wel handschoenen aan. Klinkt vreselijk bemoederend, maar aceton is gewoon kutspul en je kunt je handen dus beter beschermen.
Valt ook mee, het is meer om te zorgen dat je het niet in je ogen krijgt. Mensen in ziekenhuizen maken er hun handen mee schoon dus.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is Aceton ongeveer hetzelfde als tinner?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Nee. Aceton is veel agresiever. Thinner gebruik je om opp. van vuil te ontdoen zodat je het bijv. kan verven. Aceton gebruik je voor nagellak eraf te halen. (geen ervaring mee :P ). Dat lukt je met thinner niet ;)

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-04 14:45
Wat een gepruts zeg, al deze aanbevelingen! Casemodderen: dat is wat jullie doen!

ACRYLAAT DUAL SATIN: http://www.vinkkunststoffen.nl/default.aspx?id=7178

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-04 17:00
MOmax schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:29:
Wat een gepruts zeg, al deze aanbevelingen! Casemodderen: dat is wat jullie doen!

ACRYLAAT DUAL SATIN: http://www.vinkkunststoffen.nl/default.aspx?id=7178
casemodden, to modify, aanpassen..
oftewel niet dure kant en klare meuk kopen!

Systeem Specs

Topicstarter
TEAMIKKE schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:25:
Nee. Aceton is veel agresiever. Thinner gebruik je om opp. van vuil te ontdoen zodat je het bijv. kan verven. Aceton gebruik je voor nagellak eraf te halen. (geen ervaring mee :P ). Dat lukt je met thinner niet ;)
Dus ik kan ook gewoon nagellakremover gebruiken ;)

Anoniem: 167155

Met nagel lak remover wordt het wel vet (zit lanonline in, zorgt ervoor dat nagels niet uitdrogen als je vaak remover gebruikt, aceton verdrijft namelijk het water)

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-03 15:17

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Weet niet of het werkt maar is gewoon Cif of tandpasta niet een optie :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• NBeat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-03 15:16
Aceton is niet gevaarlijk, zolang je oplet dat je het niet in je ogen krijgt. Zorg er ook voor de de omgeving niet al te vervuild is met schimmels oid.. want aceton gaat makkelijk door je huid heen en kan deze gore troep meenemen.

De aceton zelf is niet echt gevaarlijk, dit verdampt zo snel dat je er nauwelijks wat van merkt.

Dit is ook een rede om op te letten. Als je de verdampte Aceton-damp inademt en je doet dit over langere tijd, dan kan je er behoorlijk van gaan trippen ;)

Door elke leek te gebruiken, mits de persoon in kwestie een beetje z'n verstand gebruikt..

Tip: Na werken met aceton even je handen spoelen met water een afdoen met een natte doek, je handen kunnen indd behoorlijk droog aanvoelen na aanraking met aceton (verdrijft water) dus even de aceton resten wegspoelen en je handen weer wat water geven ;)

XBOX Live Gamertag > NBeat

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Heeft niemand gezegd over katoenen schuurband?

Waar je mee polijst, kun je ook weer mat maken. Vloeibaar schuurmiddel schuurt ook en het heeft heel fijne korrel. Met doek in schuurmiddel gedrenkt en overheen poetsen maakt plexiglas minder doorzichtig. Het glimt niet meer.

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Waarom koop je geen plakplastic? Dat is in verschillende 'mattages' te verkrijgen en geeft eenvoudig een egaal resultaat...

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:46
moet je na verloop van tijd vernieuwen (is bij ons iig op onze ruiten zo) om het schoon te blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-04 00:30
Copycat schreef op woensdag 13 september 2006 @ 23:26:
Weet niet of het werkt maar is gewoon Cif of tandpasta niet een optie :?
Dan ben je het onderhand meer aan het polijsten dan aan het opruwen, out of the question dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Maak een leuke mal/ontwerp en ga daarmee aan de slag. Het is leuk als je bijvoorbeeld een naam wil gaan gebruiken, dat je om de naam heen mat maakt en de naam zelf neutraal laat. Het matte geeft een leuk effect en de naam straalt eruit :)

Heb hetzelf eens een keer gedaan voor iemand en het was een mooi eindresultaat. Helaas, geen foto's, mag ze niet publiceren :'(

Wil je he echt mooi maken dan kun je met verschillende kleuren lampen werken, alleeen moet je dan een mal erachter maken voor de lampen. Rood/geel/groen en blauw, als dat overloopt die kleuren krijg je een leuk extra effect.

Just some thought's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-04 10:56
aceton lost langzaam het plasic op, dus ik zou dat niet gebruiken, iets te lang erop en er komt een kuil in je plexi met wit snotje. ik denk fijne korrel schuurpapier om een houtje, en dan draaiende bewegingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ten eerste:
Bedankt voor de reacties allemaal.

Ten Tweede:
Ben ik op een regenachtige dag bezig met Nagellakremover ( flesje uit het jaar 0 ), maar er gebeurt niets met het plexi?

Is het flesje te oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Het beste middel om het mooi glad te maken is met vloeibaar schuurmiddel, vroeger was dat Vim of Jif... wat ook werkt was geloof ik Brasso... maar dat weet ik niet meer. Schuursponsje gaat wat harder, schuurpapier geeft teveel reliëf.

[ Voor 16% gewijzigd door Ramzzz op 02-10-2006 16:58 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04 21:49
Anoniem: 181231 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:15:
[...]

Dus ik kan ook gewoon nagellakremover gebruiken ;)
Ik zou echt thinner gebruiken. Met tape kun je stukken afplakken die je niet wilt bewerken en je kunt prachtige strakke designs maken.

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JorisS schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 17:01:
[...]

Ik zou echt thinner gebruiken. Met tape kun je stukken afplakken die je niet wilt bewerken en je kunt prachtige strakke designs maken.
Ik pak net tinner uit de schuur... FFies het resultaat bekijken

[Edit]

Tinner doet niets...

[Edit2]
* Anoniem: 181231 heeft de raad van Floriske.nl opgevolgd.
Na wat werk met korrel 400 nat schuren, is het aardig gelukt. Foto's volgen later.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 181231 op 02-10-2006 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet gewoon zuivere aceton hebben. Dat werkt wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 143640 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 18:52:
Je moet gewoon zuivere aceton hebben. Dat werkt wel prima.
Na het schuren is het wel mat geworden, helaas niet helemaal zoals ik het wilde hebben.
Daarom: Weet iemand waar ik zuivere aceton kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52251

gamma?
verfhandel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ligt eraan wat je onder zuiver verstaat... Maar in de regel is de aceton van de bouwmarkt prima te gebruiken. En ik weet zeker dat ze het hebben, prijs is ook nog goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Inderdaad. Bouwmarkten en zo...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
NBeat schreef op donderdag 14 september 2006 @ 11:28:
Aceton is niet gevaarlijk, zolang je oplet dat je het niet in je ogen krijgt. Zorg er ook voor de de omgeving niet al te vervuild is met schimmels oid.. want aceton gaat makkelijk door je huid heen en kan deze gore troep meenemen.

De aceton zelf is niet echt gevaarlijk, dit verdampt zo snel dat je er nauwelijks wat van merkt.

Dit is ook een rede om op te letten. Als je de verdampte Aceton-damp inademt en je doet dit over langere tijd, dan kan je er behoorlijk van gaan trippen ;)

Door elke leek te gebruiken, mits de persoon in kwestie een beetje z'n verstand gebruikt..

Tip: Na werken met aceton even je handen spoelen met water een afdoen met een natte doek, je handen kunnen indd behoorlijk droog aanvoelen na aanraking met aceton (verdrijft water) dus even de aceton resten wegspoelen en je handen weer wat water geven ;)
Oh.. en aceton en ontstekingsbronnen (schuurmachines, etc...) is ook niet zo'n goed idee!

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Als aceton en thinner niets doen, weet je dan wel zeker dat je plexiglas hebt, kan het niet zijn dat je lexaan hebt gebruikt?

Koop een taart en ga het vieren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:59
eum aceton in zon oude gel vernevelaar.. met klein beetje water evt anders zit het gatje binne de kortste kere dicht gesmolte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Garage schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 20:02:
Als aceton en thinner niets doen, weet je dan wel zeker dat je plexiglas hebt, kan het niet zijn dat je lexaan hebt gebruikt?
Heb vandaag een bus stikkerverwijderaar gehaalt ( 99% aceton ), en het doet helemaal niets.. Dus misscihen is het wel lexaan.. of ander spul dat dominanter is dan aceton :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Als aceton niets uithaalt, dan durf ik voor 99% te zeggen dat het geen plexiglas is. Wat het dan wel is? Lexaan zo het kunnen zijn, maar eventueel ook iets anders. Ik denk dat er dan niets anders op zit dan schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 21:16
Ramzzz schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 19:48:
[...]

Inderdaad. Bouwmarkten en zo...
Nope, mogen het niet meer verkopen :/ (I should know, werk bij gamma)
Drogist schijnt t nog wel eens te hebben.
maar lexaan werkt dus niet met aceton enzo? darn :/ moet ook nog wat Lexaan frosten, mja, dan maar schuren

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Vreemd, ik weet dat ze bij mij op m'n werk (praxis) gewoon nog aceton hebben staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

dat is verdunde aceton (toch?)

[ Voor 15% gewijzigd door Fietsbel op 08-10-2006 12:54 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik haal m'n aceton altijd bij de Etos. :P

Werkt altijd met frosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Volgens mij is dat gewoon 99%. Ik zal morgen eens kijken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
zoek eens op frosting op google... genoeg hits die je verder helpen. dr was ook ergens n stukkie op of via casejunkies... maar kan t opeens niet meer vinden :S

cheers!
Pagina: 1