Patches-zip problemen met nieuw A8V-X en AMD64 3500+

Pagina: 1
Acties:

• Jage
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11-2023
Hoi,

na een blikseminslag heeft mijn oude systeem het begeven en na menig testen bleek het moederbord stuk te zijn, dus ik een nieuw moederbord en helaas (mwa?) ook een nieuwe processor gekocht.

Maar nu krijg ik vaak vreemde foutmeldingen bij het uitpakken van sommige zip bestanden, het installeren van sommige patches (zoals van Rome TotalWar), en het installeren van sommige gedownloade programma's zoals 3dmark. Verder functioneert de pc prima: internet, emailen, office applicaties werken allemaal prima. DXdiag.exe geeft ook geen fouten, alle testjes werken. XP kan gewoon eigen patches downloaden en uitvoeren.

Het vreemde hierbij is dus dat deze fouten optreden bij zowel patches die voorheen wel werkte en nog steeds op mijn HDD staan, en bij bestanden die ik nieuw van internet download.

Ik heb Mem Test 3.4 (HCI design) gedraaid, een hele nacht en geen fouten gevonden.
Windows kan geen fouten vinden met chkdsk voor de HDD.
Avast 4.7 Home (virusscanner) heeft niets gevonden.
Ad-Aware heeft ook niets gevonden.

Kan iemand me vertellen wat er wellicht aan de hand is?

Specs:
Asus A8V-X mobo,
S939 Athon64 3500+ Venice core stepping E6
1 reep corsiar ValueSelect DDR400 1GB (VS1GB400C3)
Asus Ati 9600XT AGP8x videokaart met 128 MB geheugen
1 HDD Maxtor 80 GB, 7200 rpm, 8MB buffer (6Y080PO)
Creative Sound Blaster Audigy 4 met origenele drivers van de cd
Onboard lan met VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter driver
1 DVD-ROM LG (GDR8161B)
1 CD-RW LG (GCE-8527B)
300W voeding (Premier LC-B300ATX)
Compaq S710 CRT beeldscherm
Windows XP 32 bit met Sp2
geen mobo drivers geinstalleerd via mobo CD (dat is namelijk eerder mislukt en na herinstallatuie van XP dus niet meer gedaan)
Wel laatste versie AMD cpu driver geinstalleerd
Videokaart drivers ATI 5.13 en toegevoegd Enhanced driver 1.33 en Smartdoctor 4.86

zo, ben ik nog iets vergeten? :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Wildfire

Joy to the world!

Als je nou ook eens enkele voorbeelden zou geven van die "vage foutmeldingen", dan is het voor ons wat makkelijker om te kijken wat er eventueel aan de hand is... :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Het zou ook heel goed je voeding kunnen zijn. Het merk zegt me niets en als het een OEM is, zal het zeker niet genoeg zijn. Een krachtigere kan iig geen kwaad. Wat je kan proberen om te kijken of ie te krap is, is onder full load (dus 100% CPU, AtiTool artefactscan (100% GPU) en bijv. CD's kopiëren naar HDD) je lijnen meten, liefst met een multimeter.

• Jage
Zojuist even geprobeerd 3d mark te installeren:

downloaden leek goed te gaan, unzippen gaf ook geen foutmeldingen, maar bij installatie kwam de volgende melding:

CRC error - File e:\......blablabla doesn't match the file in the setup.cab file. The medium from which you are running this setup may be corrupted.

En daarna heb ik Rome Total War geïnstalleerd van de originele CD, alles in ordnung, spel kan gespeeld worden. Daarna Patch 1.3 (na download) en exact dezelfde foutmelding). Ook hier geen problemen bij unzippen. Vreemde hierbij is dat ik deze foutmelding ook kreeg bij de versie die al op mij stond en die voorheen, op mijn oude mobo en proc en voor de bliksemprobleempjes het dus wel prima deed.

Ten aanzien van testen met multimeter... heb zo'n ding niet en ben ook niet echt handig (kan een pc in en uit elkaar halen en kan goed handleidingen lezen, maar dan houdt het wel en beetje op).
Ik was wel van plan morgen een andere voeding te halen, hoewel ik niet zeker weet of daar het probleem zit... maar ja, ik ben de expert ook niet.

Volgens de bios lopen de +5V en +12V met slechts beperkte (?) afwijkingen, maar ja, dat is natuurlijk niet onder full load. (beperkt wil zeggen de +12V lijn tussen de 11.8 en de 12.6 en de +5V lijn tussen de 5.0 en de 5.16)

edit: CPU loopt volgens CPU-Z en SiSoftsandra op 1.488 Volt, terwijl ie volgens de specs van AMD op 1.35 - 1.40 V loopt. Ligt daarin misschien een probleem. En waarom vallen de voltages hoger uit dan in theorie vermeld, als de voedin eventuel te zwak is? Dan zouden de voltages toch allemaal te laag moeten worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Jage op 05-09-2006 22:54 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:10
Klinkt toch typisch als geheugenfouten, draai eens een goede memtest.

• Jage
Hmm,

Memtest86+ v1.65 gedraaid, 2 passes, 0 errors, ongeveer 50 minuten.

Zal 'm morgenochtend nog eens een uurtje of twee laten draaien, maar verwacht eigenlijk geen fouten te vinden. Zowel deze test als die ander Mem Test vinden tot nu toe geen fout, terwijl een aantal 'activiteiten' steeds exact dezelfde fout veroorzaken.

edit:
na vijf passes vanochtend ook geen probelemen, daarna nog een burnintest van Passmark Software gedraaid, ook geen problemen...
end edit

Kan het niet zo zijn dat er ergens in het systeem een rekenfout wordt gemaakt? Het lijkt erop dat deze problemen hier ontstaan bij het verwerken van grote setup bestanden. Programma's als winamp, winzip, firefox, thunderbird enzo, kleinere setup programma's werken allemaal prima.

Maar ja, open-office (ook goed 90 MB heeft ook geen problemen gehad. En installeren vanaf CD's ook niet. En XP2 die ik hier nog als exe bestand heb staan (250 Mb) geeft ook geen problemen... :?

Wat o wat kan er toch aan de hand zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Jage op 06-09-2006 11:41 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Draai iig ook nog even een nachtje Prime95 torture test.

Je moet bij bliksem/inductieschade niet verbaasd staan te kijken als meer onderdelen het begeven. Dat een onderdeel het nog doet wil niet zeggen dat het geen tik gehad heeft. Als eerste zou ik de voeding verdenken, je hebt een 300 watt van het merk Premier, wat volgens mij van het niveau Sweex is en dan nog daar onder. Veel te weinig en te slechte kwaliteit voor zo'n systeem.

[ Voor 77% gewijzigd door smvs op 06-09-2006 12:28 ]

• Jage
Ik geloof je direct als andere onderdelen ook een tik van de bliksem gehad kunnen hebben, maar het is vervelend dat het bij diverse testen niet naar voren komt, maar bij gewoon gebruik wel. Ik baal er behoorlijk van dat ik nu geen Rome total War kan spelen, omdat ik de patches niet geïnstalleerd krijg :'(
Onderdelen die ik uit mijn oude system nu gebruik:
geheugen, videokaart, HDD en geluidskaart
Jage schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:47:

Volgens de bios lopen de +5V en +12V met slechts beperkte (?) afwijkingen, maar ja, dat is natuurlijk niet onder full load. (beperkt wil zeggen de +12V lijn tussen de 11.8 en de 12.6 en de +5V lijn tussen de 5.0 en de 5.16)

edit: CPU loopt volgens CPU-Z en SiSoftsandra op 1.488 Volt, terwijl ie volgens de specs van AMD op 1.35 - 1.40 V loopt. Ligt daarin misschien een probleem. En waarom vallen de voltages hoger uit dan in theorie vermeld, als de voeding eventuel te zwak is? Dan zouden de voltages toch allemaal te laag moeten worden?
Deze afwijkingen zijn maximaal 5%, dat zou toch moeten kunnen? Verder heb ik nooit instabiliteitsproblemen gemerkt op het oude mobo en de xp2800.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Heb je de partities geformatteerd en windows opnieuw geinstalleerd? Dat zou ik als eerste doen.
jouw probleem klinkt niet als een hardwareprob/rekenfout.

• smvs
  • Niet online
Mijn post was misschien niet geheel duidelijk, eigenlijk haalde ik wat dingen door elkaar. Ik wil benadrukken dat losstaand van het feit of de voeding al dan niet aangetast is door de bliksem, ik deze sowieso al zou verdenken gezien de slechte kwaliteit en het lage vermogen. Die meetwaardes zou ik persoonlijk niet al te serieus nemen.

[ Voor 9% gewijzigd door smvs op 06-09-2006 13:06 ]

• Jage
Yep, heb partities geformatteerd, windows opnieuw geïnstalleerd, defragmentatie gedraaid. Wat ik wel doe is SP2 draaien vanaf de HDD, dat is dus de versie die erop stond voor de bliksem probleempjes. Kan ik op de een of andere manier testen of deze wellicht zelf corrupt is, en dat er daarom problemen ontstaan (klinkt zo onwaarschijnlijk, aangezien alle windows updates daarna prima installeren en veel andere programma's etc. ook geen problemen kennen...)

@smvs als ik die meetwaardes niet al te serieus moet nemen en wel in overweging neem dat ik nog nooit instabiliteitsproblemen heb gehad (toegegeven, dit is het eerste moederbord met een extra 12V plug), en me werkelijk afvraag waarom ik de bescheven fouten tegenkom, maar diverse testen, waaronder ook een burn-in test allemaal zonder problemen verlopen, ligt het dan nog steeds aan de voeding? Waar baseer je dat op?

En ja, ik heb die site gezien waar je kan laten uitrekenen hoeveel Watt je nodig hebt, en dat ligt idd dicht tegen de 300 W aan, dus ja, mijn voeding zou wat dat betreft aan het randje zitten, maar goed. Ik vind het me alleen moeilijk voor te stelen dat een logisch apparaat als een PC door een voedingstekort de beschreven fouten maakt. De fouten zijn te stabiel om te laten verklaren door een instabiele voeding :|

en om nu 40,- euri uit te geven aan een nieuwe voeding zonder te weten of het eige verbetering oplevert is niet helemaal mijn stijl :)

• smvs
  • Niet online
Stop eerst eens met tegen computers aankijken als logische apparaten, dat scheelt een hoop verbazing.

Een goede voeding is de basis van je systeem en als die al dubieus is blijf je bezig.

HDD kan je natuurlijk checken met tool van de fabrikant.

Check ook eens dit topic, bij hem leek het aan de NTFS indexing te liggen: MFT fouten en dataloss

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

De CRC errors kunnen ook veroorzaakt worden door een defect in de processor cache, dit kun je testen door de interne cache van je processor uit te zetten in je BIOS. Hierna nogmaals het bestand uitpakken, en installeren en kijken of je nog steeds de CRC fouten op je scherm kijkt.

Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Jage
In de bios kan ik de interne cache niet uitzetten, die optie is er niet. AMIbios (versie 0703)

Ik vind wel een andere, mij onbekende optie:

Data cache BG Scrub > Allows the L1 data cache ram to be corrected when idle

deze optie heb ik ook voor L2 cache, ze staan nu beiden op disable. Iemand enig idee wat dit is, en hoeverre ik dit gerust kan testen?

Heb nu andere geheugen erin (2x 256MB pc333) en hij geeft nog steeds dezelfde problemen, lijkt mij dus dat het niet aan het geheugenstripje heeft gelegen... weer een zorg minder.

Zometeen even nieuwe voeding halen. Vriend van me kwam met het argumen dat omdat de veoding destijds toch een tik heeft gehad, je nu beter het zekere voor het onzekere kunt nemen. Hij vergeleek het met een brommerhelm na een ongeluk, daar zie je aan de buitenkant wellichtt ook niets aan en hij zit misschien nog steeds goed, maar zo'n helm mag/moet je niet meer gebruiken. Heeft ie wel een punt mee vind ik.

Is er nog een andere optie:
HDD: met een chkdsk (via dosprompt) werden inderdaad fouten gevonden op c:, echter niet op de andere partities. Kan ik ergens een log van die chkdsk gegevens vinden, want hij windows controleerde dit voor het opstarten maar dat schermpje was enorm snel weer verdwenen...

voorlopig lijkt het ergens heen te gaan. Tot nu toe vast bedankt en laat de tips maar komen, want het is nog niet opgelost.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:03
Ik heb dit ook een tijd gehad toen ik nog een AMD processor had en ik gebruikte een bepaalde versie van windows XP. Mijn oplossing toen was een nieuwste versie installeren met alle updates (in mijn geval een unattended met een zooi andere progjes).... Ik had zulke problemen inderdaad alleen met patchen. Games installeren ging perfect, maar zodra updaten? nee hoor. BF2, FEAR, AOW, C&C klapten er allemaal uit. Geen idee wat de oorzaak was, maar de nieuwe windows heeft zeker weten t probleem opgelost (nooit meer gehad daarna namelijk)

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Jage
eeehhh

oke, daar staat me iets teveel in zonder context...
Wat bedoel je met nieuwste versie van win xp? Ik draai altijd al win xp pro, waarnaar ik er SP2 overheen mik en dan gewoon alle updates laat downloaden. Eindresultaat is XP pro version 2002 met SP2. Is daar een nieuwere versie van?

ben nu al aan m'n 3e AMD toe en nooit problemen gehad met windows.

Wat bedoel je met:
grannymark schreef op woensdag 06 september 2006 @ 17:10:
een unattended met een zooi andere progjes.
Verder klinkt je probleem beschrijving erg bekend :/

ps. nieuwe voeding gekocht (Coolermaster ExtremePower 430 RS-430-PCAP) en die is me toch stil :*) Had ik veel eerder moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Jage op 06-09-2006 19:36 ]

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:03
Jage schreef op woensdag 06 september 2006 @ 19:34:
eeehhh

oke, daar staat me iets teveel in zonder context...
Wat bedoel je met nieuwste versie van win xp? Ik draai altijd al win xp pro, waarnaar ik er SP2 overheen mik en dan gewoon alle updates laat downloaden. Eindresultaat is XP pro version 2002 met SP2. Is daar een nieuwere versie van?

ben nu al aan m'n 3e AMD toe en nooit problemen gehad met windows.

Wat bedoel je met:

[...]

Verder klinkt je probleem beschrijving erg bekend :/

ps. nieuwe voeding gekocht (Coolermaster ExtremePower 430 RS-430-PCAP) en die is me toch stil :*) Had ik veel eerder moeten doen.
dat iemand programma's erin gebouwd heeft. maw, je zet setup aan en gaat naar beneden koffie drinken ofzo, na een uurtje kom je terug en is je computer volledig geinstalleerd (ligt aan degene die m aangepast heeft). ik wil niet zeggen dat die persoon heeft opgelost, maar die bepaalde windows versie loste mijn probleem wel op. Ik had toen als specs :
A64 3500+
ASUS A8N-E
7900 GT
1 gb dual channel
WD 200 gb

Ik zou dus ergens eem windows versie van daan zien te halen (hint hint, je weet wat ik bedoel) die unattended is met alle updates en fixes en weet ik veel wat. Ik ga geen links posten, maar er staat toevallig een volledig upgedate versie online op a.b.nl (aka nieuwsgroepen)

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik heb hier gigantisch veel problemen met een asus a8v-vm mobo en corsair valueselect
bluescreens, mem erorrs, freezes, corrupt files
mss ander geheugen proberen?

• Jage
smvs schreef op woensdag 06 september 2006 @ 14:10:
Stop eerst eens met tegen computers aankijken als logische apparaten, dat scheelt een hoop verbazing.

Een goede voeding is de basis van je systeem en als die al dubieus is blijf je bezig.

HDD kan je natuurlijk checken met tool van de fabrikant.

Check ook eens dit topic, bij hem leek het aan de NTFS indexing te liggen: MFT fouten en dataloss
_/-\o_ Ik moet toch eens wat minder eigenwijs zijn. Nieuwe voeding erin en opeens lijken de problemen verleden tijd... Of zou het komen omdat ik niets meer download naar de C-schijf (waar door chkdsk errors gevonden waren) en niets uitpak naar en vanaf de c-schijf... neh vast niet. Maar ga dat wel nog eens testen.

niet snappen, maar wel accepteren, is soms moeilijk, maar vooruit.
Thansk voor alle moeite, tips etc. Als er nog nieuws te melden is over deze pc horen jullie dat vanzelf weer.

ps, met die nieuwe voeding wordt ie wel een stukje warmer, lijkt alsof die 12cm fan alle warmte van de voeding naar binnen blaast... ik dacht dat ie de warmte van de kast naar binnen zoog, over de eigen onderdelen heen en dan aan de achterkant eruit. Ach ja, is weer iets voor een andere keer.

[ Voor 13% gewijzigd door Jage op 06-09-2006 22:16 ]

Pagina: 1