Ik moet een systeem samenstellen en wou graag jullie meningen erover horen.
De prijzen komen uit de pricewatch en zijn richtprijzen afgerond naar boven. Nu kun je natuurlijk niet overal de goedkoopste bestellen ivm verzendkosten. Dit is duidelijk en zal nog een aantal shops naast elkaar moeten leggen welke dus het verstandigste en goedkoopste is om daar te bestellen.
Hier alvast de specificaties met daarna wat opmerkingen/uitleg:
linkje
Naam: Lian Li PC-S80B
Prijs: 261 euro
linkje
Naam: Asus P5W DH Deluxe
Prijs: 198 euro
linkje
Naam: Intel Core 2 Duo E6600 (Boxed)
Prijs: 305 euro
linkje
Naam: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5
Prijs: 307 euro
linkje
Naam: Club3D Radeon X1950 XTX 512MB
Prijs: 425 euro
linkje
Naam: 2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB
Prijs: 298 euro (2 stuks)
linkje
Naam: Maxtor DiamondMax 10, 300GB
Prijs: 86 euro
linkje
Naam: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Prijs: 90 euro
linkje
Naam: NEC ND-4571 16x (Zwart)
Prijs: 33 euro
linkje
Naam: NEC 16x48x, DV-5800D (Zwart)
Prijs: 17 euro
linkje
Naam: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)
Prijs: 6 euro
Doel van het systeem
Hoofdzaak zware games
Office applicaties
Internet
etc.
De bedoeling is dat het systeem minimaal 3 jaar zou moeten kunnen voldoen met deze specificaties. Nu is dit natuurlijk erg moeilijk om in te schatten aangezien de techniek ook niet stil zal staan, maar het moet dus niet zo zijn dat volgend jaar alweer een nieuwe pc samen gesteld moet gaan worden.
Videokaart
Ik heb diverse systemen gezien die kiezen voor de Geforce 7950GX2 of de Radeon x1900 serie. Nu las ik de Best Buy Guide van september dat de Club Radeon X1950 XTX erg goed uit de bus komt. Vandaar dat ik hem hier ook tussen heb gezet.
Linkje naar Best Buy Guide: linkje
Ik zelf heb altijd met een ATI kaart gewerkt, maar ik sta open voor suggesties. De games die zeker gespeeld gaan worden zijn: Battlefield 2, C&C Generals, C&C3, Ghost Recon Advanced Warfighter, etc. Komt eigenlijk op neer dat het de meeste recente games aan moet kunnen en met zicht op de toekomstige games.
RAID
Mijn bedoeling is om de 2 Raptor schijven in RAID 0 (Striped) te zetten voor extra performance winst met Windows, diverse applicaties en met games. De DATA schijf is dan bedoeld voor belangrijke informatie zoals foto's, documenten, etc. Ik zelf draai ook met RAID 0 en ik kan het wel merken met verschillende situaties dat mijn systeem toch sneller is dan een andere zonder RAID 0.
Nu zul je met games niet erg veel verschil merken, maar volgens mij is je hardeschijf nog steeds de bottleneck qua snelheid van je pc en elk beetje extra is meegenomen.
Voor de rest waarschijnelijk niet veel aparts.
Hebben jullie nog opmerkingen/meningen van wat ik beter anders zou kunnen doen of juist totaal niet?
De prijzen komen uit de pricewatch en zijn richtprijzen afgerond naar boven. Nu kun je natuurlijk niet overal de goedkoopste bestellen ivm verzendkosten. Dit is duidelijk en zal nog een aantal shops naast elkaar moeten leggen welke dus het verstandigste en goedkoopste is om daar te bestellen.
Hier alvast de specificaties met daarna wat opmerkingen/uitleg:
| Behuizing |
Naam: Lian Li PC-S80B
Prijs: 261 euro
| Moederbord |
Naam: Asus P5W DH Deluxe
Prijs: 198 euro
| Processor |
Naam: Intel Core 2 Duo E6600 (Boxed)
Prijs: 305 euro
| Geheugen |
Naam: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5
Prijs: 307 euro
| Videokaart |
Naam: Club3D Radeon X1950 XTX 512MB
Prijs: 425 euro
| Hardeschijven (RAID 0) |
Naam: 2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB
Prijs: 298 euro (2 stuks)
| Hardeschijven (DATA) |
Naam: Maxtor DiamondMax 10, 300GB
Prijs: 86 euro
linkje
Naam: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Prijs: 90 euro
| DVD Brander |
Naam: NEC ND-4571 16x (Zwart)
Prijs: 33 euro
| DVD Speler |
Naam: NEC 16x48x, DV-5800D (Zwart)
Prijs: 17 euro
| Diskette station |
Naam: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)
Prijs: 6 euro
| Opmerkingen |
Doel van het systeem
Hoofdzaak zware games
Office applicaties
Internet
etc.
De bedoeling is dat het systeem minimaal 3 jaar zou moeten kunnen voldoen met deze specificaties. Nu is dit natuurlijk erg moeilijk om in te schatten aangezien de techniek ook niet stil zal staan, maar het moet dus niet zo zijn dat volgend jaar alweer een nieuwe pc samen gesteld moet gaan worden.
Videokaart
Ik heb diverse systemen gezien die kiezen voor de Geforce 7950GX2 of de Radeon x1900 serie. Nu las ik de Best Buy Guide van september dat de Club Radeon X1950 XTX erg goed uit de bus komt. Vandaar dat ik hem hier ook tussen heb gezet.
Linkje naar Best Buy Guide: linkje
Ik zelf heb altijd met een ATI kaart gewerkt, maar ik sta open voor suggesties. De games die zeker gespeeld gaan worden zijn: Battlefield 2, C&C Generals, C&C3, Ghost Recon Advanced Warfighter, etc. Komt eigenlijk op neer dat het de meeste recente games aan moet kunnen en met zicht op de toekomstige games.
RAID
Mijn bedoeling is om de 2 Raptor schijven in RAID 0 (Striped) te zetten voor extra performance winst met Windows, diverse applicaties en met games. De DATA schijf is dan bedoeld voor belangrijke informatie zoals foto's, documenten, etc. Ik zelf draai ook met RAID 0 en ik kan het wel merken met verschillende situaties dat mijn systeem toch sneller is dan een andere zonder RAID 0.
Nu zul je met games niet erg veel verschil merken, maar volgens mij is je hardeschijf nog steeds de bottleneck qua snelheid van je pc en elk beetje extra is meegenomen.
Voor de rest waarschijnelijk niet veel aparts.
Hebben jullie nog opmerkingen/meningen van wat ik beter anders zou kunnen doen of juist totaal niet?