Toon posts:

Nieuwe PC - Budget +/- 2500 euro excl. scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een systeem samenstellen en wou graag jullie meningen erover horen.

De prijzen komen uit de pricewatch en zijn richtprijzen afgerond naar boven. Nu kun je natuurlijk niet overal de goedkoopste bestellen ivm verzendkosten. Dit is duidelijk en zal nog een aantal shops naast elkaar moeten leggen welke dus het verstandigste en goedkoopste is om daar te bestellen.

Hier alvast de specificaties met daarna wat opmerkingen/uitleg:

Behuizing
linkje
Naam: Lian Li PC-S80B
Prijs: 261 euro

Moederbord
linkje
Naam: Asus P5W DH Deluxe
Prijs: 198 euro

Processor
linkje
Naam: Intel Core 2 Duo E6600 (Boxed)
Prijs: 305 euro

Geheugen
linkje
Naam: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL5
Prijs: 307 euro

Videokaart
linkje
Naam: Club3D Radeon X1950 XTX 512MB
Prijs: 425 euro

Hardeschijven (RAID 0)
linkje
Naam: 2x Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB
Prijs: 298 euro (2 stuks)

Hardeschijven (DATA)
linkje
Naam: Maxtor DiamondMax 10, 300GB
Prijs: 86 euro

linkje
Naam: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Prijs: 90 euro

DVD Brander
linkje
Naam: NEC ND-4571 16x (Zwart)
Prijs: 33 euro

DVD Speler
linkje
Naam: NEC 16x48x, DV-5800D (Zwart)
Prijs: 17 euro

Diskette station
linkje
Naam: NEC 3,5" Diskette Drive 1,44MB (Zwart)
Prijs: 6 euro

Opmerkingen

Doel van het systeem
Hoofdzaak zware games
Office applicaties
Internet
etc.

De bedoeling is dat het systeem minimaal 3 jaar zou moeten kunnen voldoen met deze specificaties. Nu is dit natuurlijk erg moeilijk om in te schatten aangezien de techniek ook niet stil zal staan, maar het moet dus niet zo zijn dat volgend jaar alweer een nieuwe pc samen gesteld moet gaan worden.

Videokaart
Ik heb diverse systemen gezien die kiezen voor de Geforce 7950GX2 of de Radeon x1900 serie. Nu las ik de Best Buy Guide van september dat de Club Radeon X1950 XTX erg goed uit de bus komt. Vandaar dat ik hem hier ook tussen heb gezet.
Linkje naar Best Buy Guide: linkje

Ik zelf heb altijd met een ATI kaart gewerkt, maar ik sta open voor suggesties. De games die zeker gespeeld gaan worden zijn: Battlefield 2, C&C Generals, C&C3, Ghost Recon Advanced Warfighter, etc. Komt eigenlijk op neer dat het de meeste recente games aan moet kunnen en met zicht op de toekomstige games.

RAID
Mijn bedoeling is om de 2 Raptor schijven in RAID 0 (Striped) te zetten voor extra performance winst met Windows, diverse applicaties en met games. De DATA schijf is dan bedoeld voor belangrijke informatie zoals foto's, documenten, etc. Ik zelf draai ook met RAID 0 en ik kan het wel merken met verschillende situaties dat mijn systeem toch sneller is dan een andere zonder RAID 0.

Nu zul je met games niet erg veel verschil merken, maar volgens mij is je hardeschijf nog steeds de bottleneck qua snelheid van je pc en elk beetje extra is meegenomen.

Voor de rest waarschijnelijk niet veel aparts.

Hebben jullie nog opmerkingen/meningen van wat ik beter anders zou kunnen doen of juist totaal niet?

Verwijderd

Geen commentaar hierop.
Waarom heb je voor de P5W gekozen tegenover de P5B?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:47:
Geen commentaar hierop.
Waarom heb je voor de P5W gekozen tegenover de P5B?
Op zich afgaande van diverse andere systemen en de positieve replies van andere tweakers.
Als ik de specs vergelijk van de P5B en de P5W via de site van asus:

P5W: linkje
P5B: linkje

Dan komen de specs van de P5W wat beter uit de bus dan de P5B.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Ik zie dat die kast een server kast is? En is die kast niet een beetje duur?

En volgens mij is de seagate barracuda 7200.10 320 gb de snelste schijf van het moment(op de raptors en zo na).

Ik heb er eigenlijk niets op aan te merken :) Maar je zou ook eens kunnen kijken wat je voor 2000,- krijgt. Je zou bijvoorbeeld 2x seagate barracuda 7200.10 320 GB in raid kunnen doen, volgens mij is dat ook snel.

Dat geheugen is ook aardig prijzig ;) Wil je overklokken? Zoja, neem nog wat koelers etc.

[ Voor 85% gewijzigd door hello_moto op 05-09-2006 21:05 ]

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Ik vraag me af waarom je voor dat geheugen gekozen hebt?
Zou 1 2 of 3 niet beter zijn? Dit CL4 en goedkoper.

Tevens zie ik dat je voor een maxtor hd hebt gekozen, waarom geen samsung spinpoint, die zijn stukken stiller (en sneller geloof ik zelfs, maar dit weet ik niet zeker)

[ Voor 61% gewijzigd door Spitie op 05-09-2006 21:14 ]

Signature

• hello_moto
spittie_nl schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:03:
Ik vraag me af waarom je voor dat geheugen gekozen hebt?
Zou dit niet beter zijn? Dit CL4 en een stuk goedkoper.
ocs schijnt niet zo goed met c2d over weg te kunnen of zo, maar ik vind ook dat het wel wat goedkoper kan :z

• Zwelgje_76
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 22:21
Ik denk dat die PC het nog veel beter gaat doen als je er ook nog een voeding in stopt. 8)

• hello_moto
Zwelgje_76 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:12:
Ik denk dat die PC het nog veel beter gaat doen als je er ook nog een voeding in stopt. 8)
De enige tweaker die niet ligt te slapen :P

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 22:28
Game systeem? Gebruik geen kingston CL5 geheugen (huis tuin keukenmerk als je het mij vraagt)? Beter Corsair / OCZ / Geil CL4 geheugen

Neem een andere data schijf. De Maxtor Diamond is zeker niet de snelste van het moment. Al heb ik er zelf een stel ik zou er op dit moment niet meer voor kiezen :)

Als je wilt overklokken (waar die processor zeer geschikt voor is) neem een andere processor koeler (Zalman / Arctic)

Neem niet de NEC brander (hij werkt uitstekend, heb er ervaring mee) alleen presteert de Benq beter volgens een test bij Hardwareinfo.nl (helaas was die test bij mijn aanschaf van de NEC nog niet voor handen :S wordt ook gekozen in de Tweakers.net best buy van deze maand

Zonder voeding zal je pc niet werken :) Neem een 500W+ van een goed merk (Enermax, Coolermaster, Antec)

Daarbij is die behuizing overprized. Ook al heb je het budget voor het geld wat je overhoudt kan je schitterende accesoires aanschaffen. Wat dacht je van een draadloze gamepad voor voetbalgames etc. een stuur voor racegames dan heb je pas echt een uitgebreide gamepc

[ Voor 16% gewijzigd door et36s op 05-09-2006 21:25 ]

• kokorico
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 13:45
Mooi systeem, wel vrij duur ...
Ik zou de dure behuizing achterwege laten en bvb de P180 van antec nemen. Is ook nog eens veel mooier :)
Verder vind ik de 2 raptors ook overdreven. 2 schijfjes van Seagate 250GB werken ook prima

• et36s
hm onderschat de raptor niet :) Ik kan niet meer zonder...

Voordelen van de raptor zijn:

- prestatie
- features
- stabiliteit & betrouwbaarheid
- compatibiliteit
- garantie

[ Voor 51% gewijzigd door et36s op 05-09-2006 21:29 ]

Verwijderd

Ik zou ook eens goed naar die harddisks kijken icm RAID. Volgens mij heb je meer aan een grotere disk, dan een 'snelle' disk (voor hetzelfde geld). Je kunt dan namelijk een deel van de capaciteit van de disk 'overboord' gooien (niet gebruiken) waardoor de gemiddelde seek-tijd van de disk flink omlaag gaat (voor 73 GB versus 300 GB dus ongeveer met een factor 4 - zal in de praktijk iets minder zijn omdat de seek-tijd niet helemaal lineair is). Bovendien is door de toename van capaciteit de hoeveelheid data op een enkel spoor veel groter (bij factor 4 capaciteit waarschijnlijk 2x zoveel data op een 'rondje'). Hierdoor haal je met een lagere rotatiesnelheid (bv 7200 rpm vs 10k rpm) toch een hogere overdrachtsnelheid.

Met andere woorden: 2x 300 GB disk in RAID zetten in plaats van 2x 73 GB geeft je (waarschijnlijk) meer snelheid voor minder geld als je dezelfde capaciteit gaat gebruiken.

Als je wat speelt met de capaciteit die je van de 300 GB gaat gebruiken kan je ook mikken op zelfde snelheid voor minder geld, maar wel meer opslagcapaciteit.

Bovendien zal het stroomverbruik van trager draaiende disks ook wel minder zijn verwacht ik... Winst aan alle kanten dus.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Vergis je niet in de doorvoer en seektimes van 2 Raptors in RAID0. Ik wil echt niet meer zonder in mijn PC. Ik merkte al verschil tussen een 300GB Maxtor op SATA2 en een Raptor 74GB. Terwijl die Maxtor leeg was, en het een schone installatie betrof. Inladen van games etc. is ook echt heerlijk, ben in 99 van de 100 gevallen de eerste die klaar is met inladen van een level etc...

Edit: Daarnaast, als de TS tegen de 2500 kan en wil uitgeven voor een systeem, wie zijn wij dan om hem daarin tegen te houden?
Ik zou willen dat ik het geld er voor had, dan was mijn setup ook ongeveer hierop uitgekomen hoor.
Minstens die 2 Raptors, misschien iets meer data opslag, waarschijnlijk wel een wat goedkopere kast (CM Stacker ofzo, of een wat simpelere LianLi).
Videokaart misschien toch de 7950GX2, maar zoals de TS al aangeeft, deze is prijstechnisch ook wel erg interessant. Niets anders dan hulde voor de rest.

[ Voor 41% gewijzigd door Brede P op 05-09-2006 21:35 ]

• et36s
_ep jij slaat de plank mis. De raptor is op vrijwel alle fronten de beste (op scsi schijven na) dat bewijst o.a. onderstaande review en vele andere...

http://www.storagereview....01/20040126WD740GD_1.html

' Overall, for non-server use, Western Digital's Raptor WD740GD is the fastest single hard disk one can buy regardless of spindle speed, interface, or price. The fact that it is so quiet, runs much cooler, and remains significantly less expensive than its SCSI counterparts is simply icing on the cake. Make no mistake about it- the Raptor WD740GD is the drive for power users, period.'

Verwijderd

et36s schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:34:
_ep jij slaat de plank mis. De raptor is op vrijwel alle fronten de beste (op scsi schijven na) dat bewijst o.a. onderstaande review en vele andere...

http://www.storagereview....01/20040126WD740GD_1.html

' Overall, for non-server use, Western Digital's Raptor WD740GD is the fastest single hard disk one can buy regardless of spindle speed, interface, or price. The fact that it is so quiet, runs much cooler, and remains significantly less expensive than its SCSI counterparts is simply icing on the cake. Make no mistake about it- the Raptor WD740GD is the drive for power users, period.'
Geschreven op:

January 26, 2004

Oftewel, toen was Seagate nog bij de 7200/7-serie

Verwijderd

Topicstarter
Oke, even voor iedereen een antwoord geven :D

@hello_moto
Die kast is gekozen voor zijn looks, het moet een erg mooie kast zijn en zeg nou zelf, Lian Li maakt erg mooie kasten ;)

Ik ben niet van plan om te gaan overklokken i.v.m. te weinig kennis en teveel gepruts 8)7 voor mij dan

@spittie_nl
De maxtor hardeschijf heb ik gekozen omdat ik zelf erg goeie ervaringen heb met maxtor. Maar de Seagate is idd ook erg aantrekkelijk, Ik zal de maxtor ook vervangen voor een seagate.

@zwelgje_76
_/-\o_ werkt dat dan niet op draadloze stroom? _/-\o_ Bedankt, nog aanraders?

@et36s
Budget is 2500 euro maar dat betekent idd niet dat het allemaal op moet.
Het geheugen blijkt uit de vele post niet goed genoeg te zijn en zal ik vervangen worden door een ander merk.

Algemeen informatie
Het systeem is niet bedoeld voor het overklokken, ongeacht het systeem dat wel toelaat en misschien eenvoudig te doen is.
Ik merk eigenlijk dat 2 dingen vervangen moeten worden en dat is het geheugen en hardeschijf van DATA opslag.

Hardeschijf -> Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Geheugen ->

Tjah geheugen, ik zie zoveel verschillende productnummers staan maar geen idee wat het allemaal betekent of welke beter is dan de andere of welke het beste is 8)7
Iemand advies?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-02 21:19

tweakerbee

dus..?

Geef nog eens 80 euro uit aan een tweede data schijf en zet die in RAID1. Dat zorgt ervoor dat als een van je schijven dood gaat dat je niet een week op de bank hoeft te liggen huilen. Bij zo'n budget moet dat niet zo'n ontzettend groot probleem zijn lijkt me.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
tweakerbee schreef op woensdag 06 september 2006 @ 00:40:
Geef nog eens 80 euro uit aan een tweede data schijf en zet die in RAID1. Dat zorgt ervoor dat als een van je schijven dood gaat dat je niet een week op de bank hoeft te liggen huilen. Bij zo'n budget moet dat niet zo'n ontzettend groot probleem zijn lijkt me.
Staat idd bij mij op het lijstje als voorstel ivm extra veiligheid qua uitval hardeschijven.

Maar ondersteunt de P5W wel 2 raid mogelijkheiden in de zin Raid 0 2 schijven en een Raid 1 2 schijven?

-edit-

Gegevens van de site van Asus:

Intel ICH7R South Bridge:
*1 x UltraDMA 100/66/33
*3 x Serial ATA 3.0Gb/s with Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5 support
Jmicron JMB363 controller
*1 x UltraDMA 133/100/66
*1 x External Serial ATA 3.0Gb/s (ASUS SATA-on-the-Go) and 1 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1, JBOD support
Silicon Image 4723 Hardware RAID controller (ASUS EZ-Backup)
*2 x Serial ATA 3.0Gb/s with RAID 0, 1 support
*Support RAID 10 cross Intel® ICH7R and Silicon Image 4723 controller

Met andere woorden zou ik dus 2 raptor schijven op de ICH7R raid controller kunnen drukken en 2 Seagate schijven op de Silicon Image 4723 Raid Controller?

Maakt het qua performance ook nog uit welke controller je waar voor gebruikt?
Had gelezen dat in sommige gevallen "vroeger" nog wel wat uit kon maken 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 00:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als aanpassing op de adviezen van hierboven heb ik het volgende gevonden:

Voeding: Antec SmartPower 2.0 SP-500, 500W (ATX12V v2.0)
Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P8002GK)
DVD brander: BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe)

Het bovenste komt eigenlijk voornamelijk uit de pricewatch en dingen wat ik heb gelezen qua meningen op het forum en advies van de hierboven posts.

Sluit dit allemaal op elkaar aan of zijn er nog betere opties?
Wat ik mij dus voornamelijk afvraag is het geheugen aangezien je daar nummers hebt staan waar ik niks van snap :?

• et36s
Ja dat zal prima werken. De nummers geven alleen het type geheugen 6400 staat bijvoorbeeld voor de snelheid van het geheugen

Verwijderd

Topicstarter
et36s schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:50:
Ja dat zal prima werken. De nummers geven alleen het type geheugen 6400 staat bijvoorbeeld voor de snelheid van het geheugen
Dat begrijp ik uiteraard wel, maar neem bijv. OCZ, OCZ2P8002GK
OCZ is merk
2P is ??
800 is mhz denk ik
2GK is ??

Wat ik ook wel erg aantrekkelijk vind is de nieuwe voedingen met losse powerkabels etc.
Zijn die ook dusdanig van kwaliteit dat ik die ook kan gebruiken voor dit systeem?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2006 16:04 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
2 staat voor DDR2 d8 ik, de P800 voor de clocksnelheid in Mhz (800), en de GK dat het CL4 is d8 ik.

Er is ook een R22GK , die heeft iets betere timings.

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op woensdag 06 september 2006 @ 16:12:
2 staat voor DDR2 d8 ik, de P800 voor de clocksnelheid in Mhz (800), en de GK dat het CL4 is d8 ik.

Er is ook een R22GK , die heeft iets betere timings.
Wat zijn de verschillen dan voor CL4 en CL5 etc? Ik zie daar best veel posts over mensen die het hebben over CL4 en dan weer CL5.

• dewil1990
  • Laatst online: 02-02 14:10
als je zooon dure kast neemt zou ik de stacker 830 kopen. je kan ook voor een goedkopere kast gaan..

• Ad-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-01 12:06

Ad-

Ik heb zelf nét een systeem besteld: is net geen €2000
Het lijkt er veel op.

Als kast heb ik gekozen voor de Coolermaster Stacker 830,
Antec Truepower trio 650W,
Zelfde mobo,
zelfde CPU,
en 2 x 320 GB van Seagate idd... beste prijs/kwaliteit, én 5 jaar garantie.
ASUS videokaart. Mijn dealer zei dat Club3D een wat mindere reputatie heeft: iets van sweetx onder de videokaarten zeg maar. Vorige versies gingen ook nét iets eerder stuk.
En dan de Crossfire versie en NIET de XTX versie: is even duur, even snel, en je kunt later nog eens een kaart toevoegen.

Ik zie geen CPU cooler, ik zou zelf eerst de Zalman kiezen maar de Arctic cpu koeler freezer 7 pro is zowat €40 goedkoper, en ook die blaast de lucht naar achter, om direct naar buiten de kast afgevoerd te worden door de 12cm fan die erachter in de kast-achterwand zit.

En ik heb wat goedkoper RAM omdat dat het verschil volgens mij toch niet gaat maken,
tenminste ik kom op verschillende plaatsen tegen dat timing niet veel uitmaakt voor de Core2.

O, en voor geluid neem ik mijn Creative Fatality kaart mee uit een andere PC.
Is toch wel een stúk beter als je veel met een hoofdtelefoon op speelt,
is bijna echt 3d met een gewone hoofdtelefoon: ik heb die geluidkaart nu een half jaar en zét nog steeds af en toe mijn hoofdtelefoon af om te horen of het omgevings lawaai niet écht uit de omgeving komt !

[ Voor 22% gewijzigd door Ad- op 06-09-2006 17:42 ]

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ad- schreef op woensdag 06 september 2006 @ 17:09:
Ik heb zelf nét een systeem besteld: is net geen €2000
Het lijkt er veel op.

Als kast heb ik gekozen voor de Coolermaster Stacker 830,
Antec Truepower trio 650W,
Zelfde mobo,
zelfde CPU,
en 2 x 320 GB van Seagate idd... beste prijs/kwaliteit, én 5 jaar garantie.
ASUS videokaart. Mijn dealer zei dat Club3D een wat mindere reputatie heeft: iets van sweetx onder de videokaarten zeg maar. Vorige versies gingen ook nét iets eerder stuk.
En dan de Crossfire versie en NIET de XTX versie: is even duur, even snel, en je kunt later nog eens een kaart toevoegen.

Ik zie geen CPU cooler, ik zou zelf eerst de Zalman kiezen maar de Arctic cpu koeler freezer 7 pro is zowat €40 goedkoper, en ook die blaast de lucht naar achter, om direct naar buiten de kast afgevoerd te worden door de 12cm fan die erachter in de kast-achterwand zit.

En ik heb wat goedkoper RAM omdat dat het verschil volgens mij toch niet gaat maken,
tenminste ik kom op verschillende plaatsen tegen dat timing niet veel uitmaakt voor de Core2.

O, en voor geluid neem ik mijn Creative Fatality kaart mee uit een andere PC.
Is toch wel een stúk beter als je veel met een hoofdtelefoon op speelt,
is bijna echt 3d met een gewone hoofdtelefoon: ik heb die geluidkaart nu een half jaar en zét nog steeds af en toe mijn hoofdtelefoon af om te horen of het omgevings lawaai niet écht uit de omgeving komt !
De Core 2 Duo Processor is boxed en zit dus een koeler bij. Aangezien het systeem niet gebruikt gaat worden voor overclocken zou deze koeler moeten voldoen.

Met betrekking tot de videokaart: Prijs maakt niet uit, moet gewoon de beste kaart op het moment zijn. Het punt wat ik bij Asus zag is dat die maar 1 DVI aansluiting heeft. Er word wel 2 monitoren op deze pc aangesloten, dus dat word weer lastig.

Ik sta uiteraard open voor advies en veranderingen. Het systeem moet gewoon perfect worden :+

• Dutch_Razor
Hoe lager de timing hoe sneller het geheugen (op dezelfde kloksnelheid).

CL4 zal je +- 2% schelen in Far Cry, 4% in Winrar t.o.v. CL5 ( ik kan me even niet herrinneren waar ik t vandaan heb, k d8 ergens iets van "core 2 duo DDR2 speeds").

• et36s
Als je toch het beste systeem wilt neem dan ook een Intel 1000 PRO GT netwerkadapter. Als je veel netwerkverkeer heb ik tussen de pc's thuis zoals ik dat heb (continu grote bestanden over het netwerk streamen naar me lcd-tv bijv) scheelt het enorm in processorkracht van je cpu

Verwijderd

Topicstarter
et36s schreef op woensdag 06 september 2006 @ 19:59:
Als je toch het beste systeem wilt neem dan ook een Intel 1000 PRO GT netwerkadapter. Als je veel netwerkverkeer heb ik tussen de pc's thuis zoals ik dat heb (continu grote bestanden over het netwerk streamen naar me lcd-tv bijv) scheelt het enorm in processorkracht van je cpu
Dit is niet van toepassing, internet heeft dat absoluut niet nodig en het netwerk gaat over naar draadloos en dat zal die snelheid ook zeker niet halen. Tot zover word er nog niks gestreamed. Maar inderdaad een leuke toevoeging als je er inderdaad wel zoiets van plan zou zijn.

Qua geheugen zit ik dus met de OCZ dan wel goed, qua voeding?
De antec die ik nu heb gekozen is die voldoende voor het systeem of is er ook een gelijkwaardige of betere met losse kabels die je zelf naar harte lust kunt aansluiten indien je ze nodig hebt?

• Dutch_Razor
Enermax Liberty en Seasonic M-12 zijn de modulaire die ik ken.

OCZ heeft er ook een d8 ik.

• et36s
Die voeding is uitstekend maar goed volgens hardwareinfo.nl was dit de beste

High Power Plus+ Power 620 Watt
Voor een gaming systeem is een zware voeding vereist: naast de standaard componenten moet deze energieleverancier meerdere videokaarten en harde schijven van stroom voorzien. Met deze feiten in het achterhoofd kiezen we als voeding voor de High Power Plus+ Power 620 Watt, welke met de beste scores uit onze test van 62 voedingen in Hardware.Info Magazine #2/2005 rolde: een zwaardere en stabielere voeding is bijna niet denkbaar. Van alle geteste voedingen weet deze hoogvlieger het meeste vermogen binnen de 5% grens te leveren.
Ok als jij alleen internet heb jij die netwerkadapter niet nodig. Heb net even gekeken een filetransfer met 10MB per seconde slokt toch 35% van mijn processorkracht AMD3500+ vandaar dat ik met het idee kwam. :)

[ Voor 13% gewijzigd door et36s op 06-09-2006 22:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
et36s schreef op woensdag 06 september 2006 @ 21:57:
Die voeding is uitstekend maar goed volgens hardwareinfo.nl was dit de beste

High Power Plus+ Power 620 Watt

[...]

Ok als jij alleen internet heb jij die netwerkadapter niet nodig. Heb net even gekeken een filetransfer met 10MB per seconde slokt toch 35% van mijn processorkracht AMD3500+ vandaar dat ik met het idee kwam. :)
620 Watt 8)7 Willen ze het hele huis voorzien van stroom :')

Ik zal inderdaad even bij hardwareinfo.nl naar die reviews kijken.

Nog laatste issue 7(8)7

De videokaart, er werd enkele post hierboven geopperd dat je beter voor de Asus kunt gaan, maar helaas heeft deze 1 DVI aansluiting en dus niet geschikt voor Dual screen. Maar is de Club3D zo slecht dan?

De Best Buy Guide gaf deze ook al aan, of is er voor deze een nog betere kaart die ik over het hoofd heb gezien?

• et36s
Nee volgens mij is dat de snelste single core kaart. Met die Club3D kaart is niets mis joh. Ze gebruiken toch allemaal het reference design van ATi en plakken er vervolgens een eigen logo op. Succes met je systeem

[ Voor 5% gewijzigd door et36s op 06-09-2006 23:52 ]

• Ad-

Ad-

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:55:
[...]

Op zich afgaande van diverse andere systemen en de positieve replies van andere tweakers.
Als ik de specs vergelijk van de P5B en de P5W via de site van asus:

P5W: linkje
P5B: linkje

Dan komen de specs van de P5W wat beter uit de bus dan de P5B.
Die linkjes heb ik net even bekeken, en bij P5B staat WEL Core2 ready,
dat staat NIET bij de P5W.

Verwijderd

Topicstarter
Ad- schreef op donderdag 07 september 2006 @ 08:57:
[...]

Van de Asus site
LGA775 socket for Intel Core2 Duo, Core2 Extreme and next generation Mulit-Core CPU
Die socket ondersteund naar mijn weten toch echt wel de Core2Duo processor

• Ad-

Ad-

et36s schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:52:
Nee volgens mij is dat de snelste single core kaart. Met die Club3D kaart is niets mis joh. Ze gebruiken toch allemaal het reference design van ATi en plakken er vervolgens een eigen logo op. Succes met je systeem
Jawel, wel het reference design... nu de (betere) componenten nog !

Edit: Oh... ik kan niet vinden dat de Club3d DHCP compliant is. De ASUS is dat wél.

[ Voor 18% gewijzigd door Ad- op 07-09-2006 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ad- schreef op donderdag 07 september 2006 @ 13:24:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Dat er toch nog een betere kaart is dan die?

• Dutch_Razor
De verschillen zitten in accesoires, koeler , software die erbij zit etc.

Prestaties zouden ongeveer t zelfde moeten zijn.

Volgens de BBG is simpelweg t goedkoopste merk nemen de beste optie :P

• PilatuS
  • Niet online
Ad- schreef op donderdag 07 september 2006 @ 08:57:
[...]

Er zijn heel veel mensen die met een P5W DH draaien met een Core 2 Duo, ik zelf ook en het werkt prima.
Kwa videokaarten maakt het merk voor de prestaties en de levensduur helemaal niets uit. Als de rest van de specs van de kaarten gelijk zijn kan je gewoon de goedkoopste halen.

• Ad-

Ad-

Er zijn heel veel mensen die met een P5W DH draaien met een Core 2 Duo, ik zelf ook en het werkt prima.
OK... help me even dan... Waarom de P5W kopen ipv de P5B ?

@PilatuS: is duidelijk... dank je.

[ Voor 9% gewijzigd door Ad- op 07-09-2006 16:49 ]

• PilatuS
  • Niet online
Ad- schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:47:
[...]

OK... help me even dan... Waarom de P5W kopen ipv de P5B ?
Voor mij is het de P5W geworden omdat daar wat extra's bij zitten die ik wel graag wou hebben. De afstandsbediening vind ik erg relax en dat er WIFI op zit is iets wat ik ook wel kan gebruiken. Ook heeft dit mobo de optie om Crossfire te gebruiken, iets wat ik in de toekomt nog misschien wel ga doen. Verder nog een voor veel mensen domme reden, het PCB is zwart :P (Dit omdat vrijwel alles aan mijn PC zwart is, zit ook een window in)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou liefst natuurlijk het merk ATI zelf hebben, maar dat is er tegenwoordig niet meer.

• PilatuS
  • Niet online
ATI heeft wel wat mobo's gemaakt maar die waren niet echt goed leverbaar en ook nog eens erg duur.
Het mobo hier onder is van ATI, ik vind het wel een prachtig ding.

Afbeeldingslocatie: http://img381.imageshack.us/img381/4223/sap2saw9.jpg

• Dutch_Razor
Hij bedoelde de graka denk ik :P

• PilatuS
  • Niet online
Daar kan je wel eens gelijk in hebben ja :P Ik dacht dat hij het over een mobo had omdat het daar de laatste paar posts over ging.

Zelf heb ik een X1900XT van Sapphire en die vind ik prima, is ook 1 van de wat goedkopere merken maar ze zijn opzich gewoon goed.

Verwijderd

Topicstarter
Het ging mij idd om de Videokaart, ik had zelf altijd de ATI merk zelf, maar dat is er tegenwoordig niet meer. Qua merk zal Club3D hopelijk ook niet onder doen voor de asus.

Maar vergeleken met andere kaarten bijv de nieuwe Geforce kan ik beter voor de ATI gaan op dit moment?

• PilatuS
  • Niet online
De 7900GT van Nvdia geeft op die moment ook een aardig goede prijs/prestatie verhouding. Maar met een redelijk hoog budget zou ik voor de X1900XT gaan.
Wat ook kan is nu een wat goedkopere 7900GT aanschaffen om over een aantal maanden een dikke DX10 kaart te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:23:
De 7900GT van Nvdia geeft op die moment ook een aardig goede prijs/prestatie verhouding. Maar met een redelijk hoog budget zou ik voor de X1900XT gaan.
Wat ook kan is nu een wat goedkopere 7900GT aanschaffen om over een aantal maanden een dikke DX10 kaart te kopen.
De X1950 XTX is toch nog iets beter dan de X1900XT? 8)7 Al die nummers, je ziet door de bomen het bos haast niet meer. Waarom dan alsnog de X1900XT?

• PilatuS
  • Niet online
Als je de X1950XTX kan veroorloven, zeker doen :) Toen ik mijn PC een maandje terug kocht was die kaart er nog niet, ik heb er ook nog geen benchmarks van gelezen dus heel veel weet ik er nog niet over.

Over het algemeen is het met kaarten zo, hoe hoger de nummers des te sneller dat ie is.

Verwijderd

Naar mijn mening kan je beter 2x Seagate Baracuda 7200.10 320GB in Raid0 zetten, aangezien de 7200.10 met perpendicular recording werken (zie dit filmpje (aanrader!). Deze schijven kunnen concureren met de Raptors, zijn een stuk goedkoper en zijn in Sata II te verkrijgen (nu boeit dat echt geen ene fl*kk*r TOV je lees/schrijfsnelheid van je schijf). Voor het geld van de Raptors kan je beter 4x7200.10 320GB nemen en die in RAID 0+1 zetten zodat je én met striping werkt én extra beveiliging hebt.

• Ad-

Ad-

Balen.... ik kreeg net te horen dat de levertijd van het ASUS moederboard P5W wel eens errug lang kan zijn, nu nog onbekend hoe lang.. hopelijk niet maanden :?

• Dutch_Razor
Bij sommige winkels schijnt ie nog op vooraad te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ad- schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 13:21:
Balen.... ik kreeg net te horen dat de levertijd van het ASUS moederboard P5W wel eens errug lang kan zijn, nu nog onbekend hoe lang.. hopelijk niet maanden :?
Hopelijk niet, maar gelukkig zijn er meerdere winkels waar ze op dit moment nog op voorraad zijn.

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
ik heb net ook een nieuwe pc gekocht. en ik heb gekozen voor twee 7900gt kaarten in SLI. als je goed naar de benchemarks kijkt dan heb je voor een prijs die iets hoger is meer prestatie. (voornamelijk in sli optimized games) ik game in 1600x1200. alles op full.

Verwijderd

Topicstarter
Zometeen definitief bestellen, maar geen opmerkingen meer m.b.t. het geheugen en voeding? :+

Het raid 0 en raid 1 verhaal is mogelijk met dat moederbord?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 17:08 ]

• Dutch_Razor
Als je de P5W DH bedoelt, ja dan moet je de SATA stekkers in die oranje poorten duwen, ernaast zou een jumper moeten zitten die tussen RAID 0 of 1 schakelt.

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op zondag 10 september 2006 @ 22:50:
Als je de P5W DH bedoelt, ja dan moet je de SATA stekkers in die oranje poorten duwen, ernaast zou een jumper moeten zitten die tussen RAID 0 of 1 schakelt.
Nou eerder de 2 raptors in striped (Raid0) en de 2 Seagates in Mirrored (Raid1)

Dit dus tegelijk op de Asus P5W DH Deluxe

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eindelijk het systeem binnen en gebouwt, alleen nu loop ik tegen het volgende probleem aan:
Zogauw ik windows wil installeren net behulp van de ICH7 diskkette opties van de driver cd krijg ik na het indrukken van F6 de ICH8 drivers te zien 8)7

Ik heb de 2 Raptors op SATA1 en SATA3 aangesloten.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
Pagina: 1