• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-01 22:27
Oke, op school hebben we dus een bepaald vak, genaamd Esthetica. Daar moeten we een portfolio voor maken.
Goed, wat ik wil doen is een 3D Model ontwerpen van zowel de buitenkant als binnenkant (100% detail) van een bepaald gebouw (uitleg later).

Het is dan de bedoeling om in een filmpje door dat gebouw te stappen, vliegen, whatsoever, een volledige rondleiding in mijn 3D replica dus.

Problemen:

- Ik heb totaal geen ervaring met 3D Modelling
- Ik weet nog niet precies welk gebouw, normaal zien we volgende perioden:

* Prehistorie
* Egypte
* Griekse Kunst
* Romeinse Kunst
* Romaanse Stijl
* Gotische Stijl
* Renaissance
* Barok en rococo

Hoe verder je naar het laatste puntje gaat, hoe meer tijd ik daarvoor heb (tot Juli 2007).
Welk gebouw zou ik kunnen nemen (waarvan ik me dan vanzelfsprekend voorzien van stapels en stapels foto's :p), dat te doen is voor een eerste keer 3D werk?

Ik zou het hard appreciëren moesten jullie mij helpen, ik zie het helemaal zitten :+
Desnoods alleen de buitenkant, maar ik wil echt iets :)

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-01 11:22
Voor zover ik het nu begrijp wil je dus een bestaand gebouw in 3D op je computer namaken?

Leuk idee. Ik wil je niet ontmoedigen, maar een gebouw in 3D tot in de puntjes namaken is veel werk, maar aangezien je voldoende tijd en enthousiasme hebt, lijkt dit me zeker geen onmogelijke opgave.

Als je een bepaalde stijl wilt kiezen, zou het handig zijn om niet een stijl te nemen met vormen die erg lastig na te maken zijn. (hoewel een piramide aan de buitenkant weer veel te makkelijk is)
Verder kan ik alleen maar adviseren om een stijl te nemen die jou aanspreekt, zodat je het niet na twee uur al zat bent.

Succes!

• ctrlaltdelbe
Duesenberg J schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:25:
Voor zover ik het nu begrijp wil je dus een bestaand gebouw in 3D op je computer namaken?

Leuk idee. Ik wil je niet ontmoedigen, maar een gebouw in 3D tot in de puntjes namaken is veel werk, maar aangezien je voldoende tijd en enthousiasme hebt, lijkt dit me zeker geen onmogelijke opgave.

Als je een bepaalde stijl wilt kiezen, zou het handig zijn om niet een stijl te nemen met vormen die erg lastig na te maken zijn. (hoewel een piramide aan de buitenkant weer veel te makkelijk is)
Verder kan ik alleen maar adviseren om een stijl te nemen die jou aanspreekt, zodat je het niet na twee uur al zat bent.

Succes!
Bedankt alvast :) Ik ben nu wel nog op zoek naar de geschikte software, welke raden jullie aan, ik heb al het een en ander doorgelezen, maar kom er nog niet echt uit.

Gebruiksvriendelijkheid is een absolute must :)
Een piramide is langs buiten veel te makkelijk en langs binnen gewoon te moeilijk, of zels niet mogelijk, omdat die gangen ingestort of niet ontdekt zijn, ook veel te vewarrend voor mijn filmpje.

[ Voor 9% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 05-09-2006 22:00 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:22
Normaal zou ik 3d max aanraden maar dat is nogal prijzig, je kan natuurlijk de 30-dagen trail versie proberen, misschien is het tegen dan al af. De leercurve van 3dmax is nogal stijl dus ik weet niet of dat de beste oplossing is.

Blender is een gratis 3D programma waarmee dit ook wel goed te doen is. Zelf geen ervaring mee.

Rhinoceros is ook wel leuk voor te modellen, kan je ook een trail versie van gebruiken.

De buitenkant van een pyramide moet wel te doen zijn :9

[ Voor 52% gewijzigd door FragileM64 op 05-09-2006 22:07 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• ctrlaltdelbe
FragileM64 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 22:03:
Normaal zou ik 3d max aanraden maar dat is nogal prijzig, je kan natuurlijk de 30-dagen trail versie proberen, misschien is het tegen dan al af. De leercurve van 3dmax is nogal stijl dus ik weet niet of dat de beste oplossing is.

Blender is een gratis 3D programma waarmee dit ook wel goed te doen is. Zelf geen ervaring mee.

Rhinoceros is ook wel leuk voor te modellen, kan je ook een trail versie van gebruiken.

De buitenkant van een pyramide moet wel te doen zijn :9
software is op zich beschikbaar voor mij :X O-)
Ik zal in ieder geval al eens 3DMax proberen :)

[ Voor 6% gewijzigd door XangadiX op 06-09-2006 12:47 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 22:18
3DMax lijkt mij goed... Ik sluit me trouwens aan bij wat Duesenberg J ook al zegt, neem iets wat je leuk vindt! Want 3D modelen kan een hels karwei zijn. Volg (uiteraard) ook _veel_ tutorials.

Qua stijl zou ik voor Gothisch gaan. Kerken kunnen prachtig zijn, imo. Ook wel in Renaissance, Barok en Rococco, maar die zijn ... arbeidsintensief ;)

Succes!

Edit:
Ik heb het met een vriend van me over die je toch wel redelijk knowledgable mag noemen op dit gebied en hij noemt een paar dingen die wel van belang kunnen zijn, denk ik:
Alles is eng, als je geen goede Tutorial hebt.
Tutorial 1
Tutorial 2
Tutorial 3
En Google schijnt ook wonderen te doen :P

Schrik vooral niet van alle knopjes die een programma heeft,

Foto's zijn misschien niet het beste idee aangezien die vervormen. Bouwtekeningen zijn veel nauwkeuriger (redelijke dûh :P ). Bovendien kan je voor een gebouw ook AutoCAD gebruiken, of iets dergelijks. Dat ontwerpt in ieder geval voor de buitenkant makkelijker. Gerelateerd is de opmerking dat het al dan niet hebben van _goed_ referentiemateriaal een groot verschil kan maken.

Een fikse portie doorzettingsvermogen en enthusiasme worden ook aangeraden :)

Afgeraden wordt te verwachten dat je het binnen afzienbare tijd klaar hebt. Toch moet je, als je een beetje toffe foto's hebt om als textures te gebruiken en een beetje gevoel hebt voor wat je modelled en niet een heel eind komen. Zijn opmerking dat een beetje inherent talent ook nuttig is past hier wel tussen.

Zijn relaas wordt beëindigd met de opmerking:
"Ik zou zeggen...: probeer het vooral."
En die opmerking second ik hierbij (nogmaals :P )

[ Voor 68% gewijzigd door Zsub op 05-09-2006 22:53 ]

Verwijderd

:X Niemand had het over warez O-)

on topic: Allesinds raad ik je Blender ten zeerste aan mits het alles (op een paar dingen na) kan dat 3DsMax kan. Er zit ook een actieve community achter (zoals http://blenderartists.org/forum/ ).

Zo'n volledig gebouw maken zonder 3D skills is onlangs gedaan geweest op dat forum door een student die een kathedraal heeft nagebouwd, hij heeft er lang aan gewerkt maar het zag er tip top in orde uit (zoek maar in the gallery)

Dus veel succes

[ Voor 10% gewijzigd door XangadiX op 06-09-2006 12:46 ]

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 18:46

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

hoe de TS aan zijn software komt hoeft niet vermeld te worden, wel? dat koopt hij natuurlijk gewoon netjes! :X

[ Voor 8% gewijzigd door XangadiX op 06-09-2006 12:48 ]

Stoer; Marduq

• ctrlaltdelbe
XangadiX schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:48:
[mbr] hoe de TS aan zijn software komt hoeft niet vermeld te worden, wel? dat koopt hij natuurlijk gewoon netjes! :X [/mbr]
Tuurlijk, waar zou je het anders vandaan halen?
Ik vandaag even die tuts proberen, ik laat jullie wat weten :+

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Moet het persé een bestaand gebouw zijn? Het lijkt me leuk als je voor elke periode gewoon naar een volgende 'hal' gaat die zelf ook in de stijl van die periode 'gebouwd' is?

Dus je komt binnen in een grot met wandtekeningen, loopt door en komt in een piramide, loopt verder en komt in een griekse tempel, ...

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• ctrlaltdelbe
Yoeri schreef op woensdag 06 september 2006 @ 15:43:
Moet het persé een bestaand gebouw zijn? Het lijkt me leuk als je voor elke periode gewoon naar een volgende 'hal' gaat die zelf ook in de stijl van die periode 'gebouwd' is?

Dus je komt binnen in een grot met wandtekeningen, loopt door en komt in een piramide, loopt verder en komt in een griekse tempel, ...
Wow! Prachtig idee :)
Bedankt _/-\o_

Heel erg moeilijk, maar met jullie hulp moet dat gewoon ongelooflijk goed gaan lukken, toch? :+

Nu even Blender downloaden en dan zien we wel verder,
kan ik trouwens mijn project van Blender gebruiken in 3Ds Max?

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Gebruik anders Google Sketchup.

Binnen een dag te leren, en veel eenvoudiger dan 3DS Max :) (en gratis :P)

[ Voor 7% gewijzigd door Dutch_Razor op 06-09-2006 21:32 ]

• ctrlaltdelbe
Dutch_Razor schreef op woensdag 06 september 2006 @ 21:32:
Gebruik anders Google Sketchup.

Binnen een dag te leren, en veel eenvoudiger dan 3DS Max :) (en gratis :P)
Oke, ik heb dus Blender geïnstalleerd. *Slik*
Dat word tutten :) :+

Verwijderd

Je kan gemakkelijk Blender modellen naar 3DsMax importeren en omgekeerd. Gebruik hiervoor Wavefront object (.obj) deze kan zowel door blender als Max worden gelezen (plugin zit zowel standaard bij Blender als Max).

Ook voor tutorials http://walkercreations.org/blender.html DEZE ZIJN GOUD WAARD!!!
Nee dit zijn dus echt prachtige video tutorials je leert er zoveel van.

Veel ammusement toegewenst :-)

• ctrlaltdelbe
Oke, na een tijd problemen met de pc, heb ik in een uurtje of vier volgens de tutorial van WalkerCreations dit in mekaar geflanst.

Bedankt, snelleeddy :)

[ Voor 6% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 19-09-2006 21:12 ]

Pagina: 1