Toon posts:

[XP] Legale Windows XP op andere computer zetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb recentelijk XP op mijn oude computer geplaatst, deze heb ik via een legale manier verkregen. Heb toch inmiddels nieuwe computer gekocht en wil daar deze XP (die ik al heb) op zetten (en de XP op de andere computer laten staan of verwijderen). Kan dat of moet ik een nieuwe licentie kopen? Krijg ik dan geen problemen met updates?

Dank voor jullie hulp!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Zolang dat het enige systeem is waar het op draait is het geen enkel probleem :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

Waarschijnlijk kun je Windows dan niet activeren, omdat deze al eerder is geactiveerd. Je moet dan even met MS bellen om te zeggen dat je h/w is veranderd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 22:24
Eigenlijk mag het niet, ookal is het de enige computer die je gebruikt, want de licentie is systeemgebonden.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik het dan goed, 8)7 blond he?!, dat het exemplaar van windows XP die ik heb maar op 1 computer mag komen te staan, en dus niet op 2 computers kan draaien?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 22:24
Ja, dat staat ook in de reglementen.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet dus MS bellen om door te geven dat ik mijn legale versie van windows XP op een andere computer wil zetten, en dat de XP op de oude computer niet meer 'geldig is'?

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem ook gehad. Gewoon bellen krijg je een leuke aziatische mevrouw aan de lijn en die helpt je altijd.
Ik had ook een versie op een 2de pc gezet en gebeld kreeg gewoon nieuwe sleutel. 8) Ok dan :P

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand dan welk nummer ik moet bellen?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:03:
Begrijp ik het dan goed, 8)7 blond he?!, dat het exemplaar van windows XP die ik heb maar op 1 computer mag komen te staan, en dus niet op 2 computers kan draaien?
Wat Hahn zegt is gedeeltelijk waar.
Als je een OEM versie hebt van XP mag die (eigenlijk) niet naar een andere PC gezet worden. Voor een OEM licentie geldt: Alleen te gebruiken bij een nieuwe pc. En dan de PC waar je dus XP hebt gekregen.

Met 1 licentie mag je sowieso niet op 2 PC's gebruiken. Heb je bij die ouwe pc een Retail versie, mag je die prima overzetten, maar ook niet op 2 PC's draaien.

Ey!! Macarena \o/

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gaat het om een OEM of retail licensie? Die eerste mag je alleen op één bepaalde computer installeren, een retail licensie mag maar op één computer tegelijk draaien.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit ligt eraan welke vorm van Windows je gekocht hebt :)

Als jij een retail versie (dus een doosje :P ) gekocht hebt dan mag je het gewoon op je nieuwe computer installeren zolang je het maar van je vorige computer afhaalt. Als je een OEM versie hebt gekocht (=goedkopere versie) dan is de licentie computer gebonden en moet je een nieuwe licentie kopen :)

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:07:
Weet iemand dan welk nummer ik moet bellen?
Toevallig net ook gedaan, dit is het nummer : 08000233487

Gewoon zeggen dat je je pc opnieuw hebt geinstalleerd en dat het niet op een andere pc staat. Dan is er niks aan de hand O-)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden so far!

Hoe kan ik dan zien of ik een OEM versie heb? Ik heb wel een schijfje gekocht in een Vobis zaak, maar het is toevallig dat wij de eigenaar kennen en hij een goed prijsje heeft gemaakt... Het kan dus zijn dat ik een OEM versie heb.... Stel dat ik die heb, heeft het dan zin om te bellen?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:06

mr_petit

opperprutser

Afbeeldingslocatie: http://www.bestwaycomputer.ca/images/MS%20XP%20Pro%20Retail.jpg
XP pro retailverpakking (kartonnen doos)

Afbeeldingslocatie: http://www.bestwaycomputer.ca/images/MS%20XP%20Home%20Retail.jpg
XP home retailverpakking (kartonnen doos)

Afbeeldingslocatie: http://www.atmarkit.co.jp/fpc/akihabara/akihabara004/oem_winxp_pro.jpg
XP pro OEM verpakking (boekje/cd in cellofaantje)

Afbeeldingslocatie: http://www.panda.nl/images/windows_XP_oem.jpg
XP home OEM verpakking (boekje/cd in cellofaantje)
(gevonden met google ;) )

Als je een OEM versie hebt heeft het geen zin om te bellen want dan mag het niet (zoals al eerder gezegd).

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik bijna zeker een OEM versie. Het grappige is wel dat dus die XP voor een Vobis computer is, terwijl ik geen Vobis computer heb en toch die XP erop heb kunnen zetten... Zou ik dan toch kunnen proberen het op een andere te zetten?

Stel dat ik een OEM versie heb en die netjes op een bijbehorende computer heb gezet en die computer gaat te barsten. Ik koop een nieuwe, dan heb ik dus geen kl..te aan die Windows XP... Dan denk ik: wat een afzetterij dan! Nu snap ik hoe Billybilly rijk is geworden...

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-03 08:59
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:25:
Dan heb ik bijna zeker een OEM versie. Het grappige is wel dat dus die XP voor een Vobis computer is, terwijl ik geen Vobis computer heb en toch die XP erop heb kunnen zetten... Zou ik dan toch kunnen proberen het op een andere te zetten?

Stel dat ik een OEM versie heb en die netjes op een bijbehorende computer heb gezet en die computer gaat te barsten. Ik koop een nieuwe, dan heb ik dus geen kl..te aan die Windows XP... Dan denk ik: wat een afzetterij dan! Nu snap ik hoe Billybilly rijk is geworden...
Dan is die oem niet legaal. Die is voor een vobis pc. En ja dat klopt inderdaad tenzij je gewoon de kast behoudt en daar een andere pc in laat bouwen. Dan is alleen je hardware veranderd, maar de stikker zit nog op de zelfde kast.

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:12
tippie ;) : je zou je alleen geroepen moeten voelen om te bellen wanneer je niet kan activeren via iNet.
En wat hierboven ook zegt...de pc kan natuurlijk gewoon in de zelfde kast zitten.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Verwijderd

Ik heb ook een OEM Windows XP Pro licentie. Kon ik destijds kopen via een werkgever bij een computerboer.

Aangezien ik zelf altijd mijn PC's samenstel en bouw, zou ik dus officieel geen OEM licentie mogen hebben.

Toen ik die Windows XP Pro voor de eerste keer installeerde, en activeerde via internet ging dat prima.
Toen ik echter Windows XP Pro opnieuw installeerde (gewoon een her-installatie op het zelfde systeem) moest ik gaan bellen. Geen probleem.

Later ging ik hardware vervangen, zoals de tweakert die ik ben natuurlijk, en installeerde Windows XP Pro weer eens opnieuw. Belletje, activeren, geen probleem.

Kortom, ik doe dit nu al een jaar of 4 ongeveer, en heb nog geen enkel probleem gehad.
Sticker is nooit op de kast geplakt omdat ik de kast toch ook wel bijna elk jaar vervang.
Echter, bellen en activere en ik ga vrolijk verder.
Zelfs MS een keer echt aan de lijn gehad omdat het activeren niet lekker ging. Ook uitgelegd dat ik nieuwe hardware had etc. Was allemaal geen enkel probleem.

just my 2 cents.

• corniels
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 14:48
Allereerst sorry voor de kick.

Maar ik heb nu een probleem. Na 4 jaar van mij dell pc genoten te hebben, heb ik een nieuw systeem gekocht en met behulp van mijn broer in elkaar gezet. Nu is het zo dat ik bij de dell pc een versie van xp heb meegekregen, maar nu is de cd+code weg.

En laat ik nu precies sp1 nodig hebben, omdat xp maar 128gb van de totale 320 gb ziet.

Is het mogelijk dat ik dan een code van mijn broer gebruik ( die niet meer thuis woont ) en zodat ik toch de sp1 kan downloaden+installeren???

alvast bedankt

dat was het dan weer voor deze post

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 15:25

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Vraag me altijd af hoe mensen hun CD's kwijt raken.. ;)
Ik zou trouwens SP2 installeren ipv SP1, en ik denk ook niet dat het feit of je broer nog thuis woont of niet erg relevant is voor het beantwoorden van je vraag.

Ik ga er vanuit dat er een OEM licentie bij je PC hoort, en ik neem aan dat Dell daar ook een hele mooie sticker van op je PC heeft geplakt. Bel eens met Dell en vraag om een vervangende CD, dan kun je de code van de sticker gewoon gebruiken.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat je vraagt is natuurlijk gewoon illegaal - jouw licentie van Windows die bij die Dell zit hoort en blijft bij die Dell, nu je een nieuwe PC hebt hoort die licentie daar niet bij :)

Verwijderd

sorry mensen maar ik heb oem, ook moeten bellen, lees topic hierboven, of onder :(
maar ik kreeg ondanks die oem gewoon de mogelijkheid om opnieuw alles in te vullen.
moet wel telkens opnieuw bellen, iemand een idee waarom die boel niet gewoon 1x gereset kan worden, of geef een nieuwe key zoals -stijno- ook kreeg.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-03 23:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

corniels schreef op zondag 17 september 2006 @ 20:22:
Allereerst sorry voor de kick.

Maar ik heb nu een probleem. Na 4 jaar van mij dell pc genoten te hebben, heb ik een nieuw systeem gekocht en met behulp van mijn broer in elkaar gezet. Nu is het zo dat ik bij de dell pc een versie van xp heb meegekregen, maar nu is de cd+code weg.

En laat ik nu precies sp1 nodig hebben, omdat xp maar 128gb van de totale 320 gb ziet.

Is het mogelijk dat ik dan een code van mijn broer gebruik ( die niet meer thuis woont ) en zodat ik toch de sp1 kan downloaden+installeren???

alvast bedankt
Ten eerste hoort de oem licentie van je Dell computer bij dat systeem en mag niet bij een andere computer gebruikt worden. Sterker nog met de Dell CD van Windows XP Pro/Home gaat je dat niet eens lukken. De installatie die op deze CD staat is dusdanig aangepsat dat er gecontrolleerd wordt of je daadwerkelijk een Dell systeem probeerd te installeren.

Ten tweede de licentie sticker met code hoort gewoon op je Dell computer te zijn geplakt, jemoet wel erg vreemde dingen doen wanneer een dergelijke sticker verdwenen is.

Ten derde gebruik maken van de licentie van je broer (ookal woont hij niet meer thuis) is ook illegaal.

De enige twee licentie die jij nog kunt kopen/gebruiken is een retail van rond de €300,- of een single pack licentie (die schijn je tegenwoordig ook te hebben) voor een euro of €150.
Verwijderd schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:15:
sorry mensen maar ik heb oem, ook moeten bellen, lees topic hierboven, of onder :(
maar ik kreeg ondanks die oem gewoon de mogelijkheid om opnieuw alles in te vullen.
moet wel telkens opnieuw bellen, iemand een idee waarom die boel niet gewoon 1x gereset kan worden, of geef een nieuwe key zoals -stijno- ook kreeg.
Kun je iets duidelijker zijn? Want hier maak ik weinig van. Wanneer je de oem licentie gewoon gebruikt bij het systeem waarbij deze liccentie is geleverd mag er geen probleem zijn om het systeem opnieuw te installeren en Windows XP te activeren.

Wanneer je de licentie op een compleet ander systeem gebruikt is het niet zo verwonderlijk dat het niet werkt en je moet bellen om de Windows XP installatie te activeren. Overigens zal er ook een probleem onstaan wanneer je het moederbord van je Pc hebt vervangen (dit is sinds enkele maanden het geval) en al helemaal als het nieuwe moederbord een compleet andere type is dan de voorgaande.

Bij oudere licenties krijg je ook problemen wanneer er meerdere hardware compinenten zijn vervangen, Windows XP zite dit namelijk als een andere Pc, waarbij jij niet je licentie hebt gekocht.

[ Voor 30% gewijzigd door _Dune_ op 17-09-2006 23:21 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

sorry, ik heb een oem versie gekregen van een vriend, die had er 2 liggen. Ik heb die op mijn pc (zelf from scratch opgebouwd met onderdelen) gezet waar een win 200 server edition op draaide, niet geheel legaal, laten we zeggen, een test fase... na 25 keer product key in voeren na een win install moest ik dus ook bellen, maar dat was geen probleem, even een paar codes intypen op telefoon en gewoon weer dezelfde oude product key invullen op pc, werkt weer goed, mar ik moet nu telkens bellen. echter daar is in een ander topic al een antwoord op gegeven hoe dat te omzeilen op legale manier.
Pagina: 1