Voeding ''overclocken''

Pagina: 1
Acties:

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Hoi allemaal :>

ik heb een Enligt 350W Psu met een enkele 12v rail waarop 18a word losgelaten.
Nou heb ik een redelijk zwaar systeem voor deze PSU, namelijk een P4 die ik graag weer @ 4GHz wil laten lopen, een 7600GT die zwaar overclockt is/word. En ik ben dus bezig met een casemod die veel fans heeft + nog 2 CCFL's

Nou heb ik de voeding opengehaald en er in gekeken, ik zag 2 potmeters.
ik wou weten waarvoor deze diende dus ik heb hem even op een oude P2 aangesloten.
Toen multimeter er aan gehangen, potmeters gemarkeerd (zodat ze weer op orginele stand konden) en toen eerst de 1e verdraait. met de multimeter @ 12v gebeurde er niets. terug gedraait en de 2e geprobeerd. en tot mijn verbazing ging het 12V voltage omhoog :D

Als ik mijn systeem @ 3,68Ghz clock en mijn 7600GT @ 640/1600 dan heb ik stressed een 12V voltage van 11,66v. Redelijk laag dus.
dus nu mijn vraag, Kan het kwaad als ik hem aan mijn P4 hang en hem instel @ 12v @ idle (hij is trouwens standaard 11,76 @ idle)

Kan dit schade toebrengen aan de hardware (lijkt me niet) of de voeding (lijkt me eerder)

De hoofd reden is namelijk dat mijn pappa niet wil dat ik een zwaardere voeding koop! :P
vanwege het stroomverbruik en dat ik geen hardware meer mag kopen :(

Mvg MexxT :)

EDIT// de voeding word goed gekoeld. er zit een 120mm fan in die lager dan 5v draait en dan verplaatst hij al meer dan mijn coolermaster 120mm leds :| en hij kan nog harder dus :P dan blaast hij zigzelf weg!

[ Voor 6% gewijzigd door MexxT op 05-09-2006 18:46 ]

Audi S3

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

De hoofd reden is namelijk dat mijn pappa niet wil dat ik een zwaardere voeding koop! :P
vanwege het stroomverbruik en dat ik geen hardware meer mag kopen :(
Dat moet je 'm maar vertellen dat 'ie er naast zit en dat een nieuwe (merk)voeding waarschijnlijk zuiniger is dan de voeding die je nu hebt. Ook verbruikt een voeding die meer watt kan leveren niet perse meer watt.

Over je vraag: Als alleen het voltage iets omhoog gaat, lijkt het me dat het geen kwaad kan. Maar ik zou dit voor de zekerheid eerst maar een tijdje testen op een oude PC.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Dit lijkt me geen strak plan, ten 1e is een 12 volt lijnt bedoeld voor 12v (5%) mag wel iets afwijking hebben ,maar het komt je hardware niet ten goede. Je voeding moet stroom over de lijnen leveren op 12v. Daarvoor heb je toch echt een nieuwe voeding nodig.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• MexxT
Paddixx schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:50:
[...]

Dat moet je 'm maar vertellen dat 'ie er naast zit en dat een nieuwe (merk)voeding waarschijnlijk zuiniger is dan de voeding die je nu hebt. Ook verbruikt een voeding die meer watt kan leveren niet perse meer watt.

Over je vraag: Als alleen het voltage iets omhoog gaat, lijkt het me dat het geen kwaad kan. Maar ik zou dit voor de zekerheid eerst maar een tijdje testen op een oude PC.
Weet hij ook wel, maar deze voedingen zijn wel goed hoor ;)

Ik had ergens in een review gelezen dat de reviewer hier naar opzoek was, en ook potmeters gevonden had maar een beetje teleurgesteld dat er niets gebeurde met de potmeters. dus daar uit kan ik (waarschijnlijk) opmaken dat het wel moet kunnen en niet (heel) erg gevaarlijk is?

@ HerbyNL, ja maar ik maak er ook geen 14v van (extreem voorbeeld) ik verhoog het voltage iets zodat het weer op 12v uitkomt. ik ben niet vanplan om het voltage hoger te maken dan aangeraden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MexxT op 05-09-2006 18:56 ]

Audi S3

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:16
Die voltages die je geeft in de TS van je huidige setup, die zijn met je multimeter gemeten? Anders kan daar ook nog een behoorlijke afwijking inzitten (procentueel dan ;)) t.o.v. de werkelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door The__Virus op 05-09-2006 18:58 ]

• MexxT
The__Virus schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:57:
Die voltages die je geeft in de TS van je huidige setup, die zijn met je multimeter gemeten? Anders kan daar ook nog een behoorlijke afwijking inzitten (procentueel dan ;)) t.o.v. de werkelijkheid.
jup, die zijn met multimeter gemeten.
De bios waardes zitten nog lager :P rond de 11,60v

Audi S3

Verwijderd

Lijkt me dat die potmeters ervoor zijn om het voltage omhoog te gooien. Het vermogen zal hetzelfde blijven, dus gaat het aantal amperes omlaag.

Afblijven dus !

Verders zou ik je vader willen adviseren een voeding met een hoger rendament voor je te kopen. Enlight gebruikt volgens mij FSP binnenwerkjes. Opzich stabiele voedingen, maar haalt niet het rendament van een Enermax of een Seasonic.
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/compareproducts/

Zeg tegen je vader dat ie gelijk een Conroe core CPU voor je moet kopen, want die gebruiken de helft van de stroom ;) ...

Verwijderd

Die potmeter zou er best kunnen zitten voor de weerstand van de PSU fan zelf.

Dat heeft mijn q-tec namelijk ook ;) :P

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:30
Bij mijn oude voeding (350 watt oem) op mijn Athlon XP 2400+ op 2,3 Ghz met 2 harddisks en mijn overgeklokt 6800LE ging de 12 volt lijn altijd omhoog als hij het eigenlijk niet trok.

draaide toen op 13,1 volt of iets dergelijks (multimeter) en als ik hem niet belastte op ongeveer 12 volt.

Als ik de pc dan ging belasten hoorde je de fans opeens een stuk harder draaien :P

Nu een Asus 360 watt voeding en die trekt het geheel prima :)

• MexxT
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:00:
Lijkt me dat die potmeters ervoor zijn om het voltage omhoog te gooien. Het vermogen zal hetzelfde blijven, dus gaat het aantal amperes omlaag.

Afblijven dus !

Verders zou ik je vader willen adviseren een voeding met een hoger rendament voor je te kopen. Enlight gebruikt volgens mij FSP binnenwerkjes. Opzich stabiele voedingen, maar haalt niet het rendament van een Enermax of een Seasonic.
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/compareproducts/

Zeg tegen je vader dat ie gelijk een Conroe core CPU voor je moet kopen, want die gebruiken de helft van de stroom ;) ...
Maar als het nou idd gewoon een weerstand is ?
dan zou het geen kwaad kunnen. en als het vermogen hetzelfde blijft moet het toch ook geen kwaad kunnen :P

Wij hebben een eigen PC/Elecktronica reparatie bedrijf. dus hij weet echt wel waar hij het over heeft. ;) ik vraag dit hier omdat hij niet wil dat ik met die dingen loop te fucken :P
offtopic:
en je link werkt niet

Dat heeft dus geen zin want dat weet hij zelf ook wel :P plus dat ik alles zelf koop en me ouders geen dingen voor me hobby laat betalen ;)

@ GH45T, Had je je fans dan op het moederbord? want het zou dan ook kunnen zijn dat ze nooit @ 12v draaide maar dat je mobo de snelheden omhoog gooide ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MexxT op 05-09-2006 19:09 ]

Audi S3

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:02:
Die potmeter zou er best kunnen zitten voor de weerstand van de PSU fan zelf.

Dat heeft mijn q-tec namelijk ook ;) :P
Ik mag hopen dat ze dat op een andere manier regelen dan via een potmeter.
Die dingen kunnen namelijk vrijwel niets hebben en als het voor het ontladen van de elco's is, dan zou je dat met een vaste weerstand doen.

Maar goed, @TS. Als je aan die meter hebt zitten draaien, kijk dan ook naar de andere spanningen en niet alleen naar de 12V.
Zonder het schema te kennen is het een beetje lastig om de functie van de potmeter te bepalen.
Voor hetzelfde geld is het om de belasting over verschillende aansluitingen te verdelen, of als soort sense-lijn om de uitgangspanning iets hoger te maken om te compenseren voor de verliezen in de kabels (bijv voor de lage 3.3V)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MexxT
TD-er schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:10:
[...]

Ik mag hopen dat ze dat op een andere manier regelen dan via een potmeter.
Die dingen kunnen namelijk vrijwel niets hebben en als het voor het ontladen van de elco's is, dan zou je dat met een vaste weerstand doen.

Maar goed, @TS. Als je aan die meter hebt zitten draaien, kijk dan ook naar de andere spanningen en niet alleen naar de 12V.
Zonder het schema te kennen is het een beetje lastig om de functie van de potmeter te bepalen.
Voor hetzelfde geld is het om de belasting over verschillende aansluitingen te verdelen, of als soort sense-lijn om de uitgangspanning iets hoger te maken om te compenseren voor de verliezen in de kabels (bijv voor de lage 3.3V)
zou je gelijk in kunnen hebben. dat alle voltages omhoog gaan! dat moet ik nog even na meten ;)
maargoed nu uitgaande van dan het niet zo is, en dat alleen de 12v stijgt.

Audi S3

Verwijderd

Volgens mij heb ik de oplossing:

Koop een nieuwe voeding en geef je vader een paar euri voor de stroom rekening de komende jaren 8)

Verders niet met de voltages rommelen, want als je ze te ver omhoog zet ga je dingen opblazen !
Verders ook volstrekt nutteloos, want ipv 16A op 12v heb je dan bv 12A op 16V, en gaat er dus extra vermogen naar dingen die dat niet willen hebben (fans, hdd's etc..), dus verlies je vermogen wat je voor je CPU had kunnen gebruiken...

• MexxT
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:22:
Volgens mij heb ik de oplossing:

Koop een nieuwe voeding en geef je vader een paar euri voor de stroom rekening de komende jaren 8)

Verders niet met de voltages rommelen, want als je ze te ver omhoog zet ga je dingen opblazen !
Verders ook volstrekt nutteloos, want ipv 16A op 12v heb je dan bv 12A op 16V, en gaat er dus extra vermogen naar dingen die dat niet willen hebben (fans, hdd's etc..), dus verlies je vermogen wat je voor je CPU had kunnen gebruiken...
Tja. heb je gelijk in :P
ik kijk wel op de HCC voor een iGreen voeding ;)

Audi S3

Verwijderd

Link werkte niet maar wanneer je op Hardware Info op Voeding klink, dan op alle en dan op Voedingen vergelijkingstest Hardware.Info Magazine, dan op Alle (onderaan), dan op Specificaties vergelijken, kun je ook het rendament zien.

Waar je vader deel gelijk in heeft is dat wanneer je een te zware voeding hebt, het rendament lager zal zijn dan wanneer je een voeding gebruikt die bijna aan z'n max zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 19:33 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:30
MexxT schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:07:
@ GH45T, Had je je fans dan op het moederbord? want het zou dan ook kunnen zijn dat ze nooit @ 12v draaide maar dat je mobo de snelheden omhoog gooide ;)
Zoals ik al zei, het voltage ging echt omhoog, het verschil van een fan die op 12 volt en een die op 13,1 vol loopt is echt wel te horen ;)

Er waren een aantal fans op het moederbord aangesloten en een aantal rechtstreeks op de voeding, ik heb er toen nog de pomp van mijn waterkoeling mee de prut in gedraaid.
Pagina: 1