Geluidskaart en headset, maar welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:29
Hallo tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart en een nieuwe headset.
Een nieuwe geluidskaart omdat veel mensen zeggen dat de onboard geluidskaart(in het algemeen, maar ik heb van de A8N-sli) brak is. Een nieuw headset omdat die van mij stuk is gegaan(was een oude dus zeker wel wat nieuws op de markt). Alleen ik heb niet een al te grote budget, voor alles samen ong 50 euro(dus kan ook 1 ding 30 en andere 20).

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan naar een headset en kwam op de Logitech Precision gaming headset. Deze komt best goed uit reviews en is niet duur(20 euro). Alleen mijn vraag: is er wat beter te vinden voor mijn budget?

Voor een geluidskaart heb ik ook even gezocht op audigy omdat ik die eigelijk alleen maar ken. De audigy SE f/d en de "normale' audigy komen in mijn budget voor, alleen weet ik niet precies wat het veschil is van deze 2. Ook kan ik niet echt reviews vinden want er word gelijk gezocht op Audigy 2 of 4 pro.
Nu zag ik zelfs dat de audigy 4 niet zo heel duur was en veel zeggen dat dit een goed kaartje is. Hier kan ik ook niet echt reviews over vinden want als je zoekt op "4' dan krijg je gelijk de "4 pro ".

Mijn vragen zijn dus:

1. Is er een beter headset te vinden van mijn budget?
2. Wat is het verschil tussen de Audigy en de Audigy SE f/d?
3. Is de Audigy 4 VEEL beter dan de 2 hierboven?
3. Welke geluidskaart raden jullie mij aan?(dus samen met de niet-audigy's)(voor mijn budget, tenzij er een veel betere is voor iets meer).

Alvast bedankt _/-\o_ ,
Barzi

Verwijderd

Mocht je in het bezit zijn van een pasje voor de Philips personeelswinkel, of er 1 kunnen lenen kun je daar meestal nog wel een Sonic of Seismic Edge weg halen, anders via marktplaats...

Anders deze: http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16674&ref=2
Ondersteund gewoon EAX 2.0, a 18 euri _/-\o_

Ik heb een hekel aan Creative gezien de conflicten met drivers en het gebrek aan nuttige innovatie, en de overdaad aan gebral vwb onzinnige innovaties.

Verschillen tussen de kaarten die je noemt zijn waarschijnlijk specificaties die je niet kunt horen. Een Philips of Terratec klinkt aanmerkelijk beter dan een AC97 (onboard). Verders moet ik de eerste nog tegen komen die het verschil hoort tussen een MP3tje en de CD in mijn Matchline DVD speler.

• Perzikvrucht
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 18:47:
Mocht je in het bezit zijn van een pasje voor de Philips personeelswinkel, of er 1 kunnen lenen kun je daar meestal nog wel een Sonic of Seismic Edge weg halen, anders via marktplaats...

Anders deze: http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16674&ref=2
Ondersteund gewoon EAX 2.0, a 18 euri _/-\o_

Ik heb een hekel aan Creative gezien de conflicten met drivers en het gebrek aan nuttige innovatie, en de overdaad aan gebral vwb onzinnige innovaties.

Verschillen tussen de kaarten die je noemt zijn waarschijnlijk specificaties die je niet kunt horen. Een Philips of Terratec klinkt aanmerkelijk beter dan een AC97 (onboard). Verders moet ik de eerste nog tegen komen die het verschil hoort tussen een MP3tje en de CD in mijn Matchline DVD speler.
Ik kan niet aan zo'n pasje komen, dus dan zou het via marktplaats moeten. Alleen hoe heet een redelijk kaartje dan.

En de link die je geeft is 26 euro, niet 18. En de "audigy' ondersteunt zelfs EAX 3, de audigy 4 zelfs EAX 4, is 2 dan niet erg verouderd?(al weet ik niet precies wat het inhoud)
En nog een headset, of is die logitech wel goed?

En iemand anders :D?

Verwijderd

Foutje :$ :
http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16674&ref=2

EAX:
http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_audio_extensions

Creative grossiert altijd in de onsersteuning van formaten die niemand verders gebruikt....

Kijk even bij de games die je speelt welke geluidsformaat ze nodig hebben. Spellen die ik doe klinken uitstekend op mijn EAX 1.0 kaart.

Als een spel b.v. EAX 2.0 gebruikt, kan je DSP (CPU op je geluidskaart) een aantal berekeningen, specifiek voor geluid, overnemen van je CPU.
Zelfde principe als DirectX voor video, verschil dat er meer van dat soort standaarden zijn, en dat je het verschil alleen hoort wanneer je daarover praat met een eigenaar van een Creative kaart ;)

Ik heb het niet zo op Creative idd ;)

• Perzikvrucht
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:15:
Foutje :$ :
http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=16674&ref=2

EAX:
http://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_audio_extensions

Creative grossiert altijd in de onsersteuning van formaten die niemand verders gebruikt....

Kijk even bij de games die je speelt welke geluidsformaat ze nodig hebben. Spellen die ik doe klinken uitstekend op mijn EAX 1.0 kaart.

Als een spel b.v. EAX 2.0 gebruikt, kan je DSP (CPU op je geluidskaart) een aantal berekeningen, specifiek voor geluid, overnemen van je CPU.
Zelfde principe als DirectX voor video, verschil dat er meer van dat soort standaarden zijn, en dat je het verschil alleen hoort wanneer je daarover praat met een eigenaar van een Creative kaart ;)

Ik heb het niet zo op Creative idd ;)
Nog steeds niet goed:p maar ik snap al welke je bedoelt denk ik, de terratec?
Maar dus ik heb alleen iets aan EAX 4 als de spellen het ondersteunen?

En de headset is dat wel een goede keus, of is daar ook een betere voor.

maar even voor de duidelijk heid, deze terratec geeft gewoon goed geluid bij muziek en spellen ? :D want dan is het idd een koopje..

EDIT: ik heb dus even bij call of duty 2 gekeken, en die gebruik 2 of 3, daaruit kan je kiezen.
Ik heb op dit moment niet veel spellen geinstalleerd (reinstall).

[ Voor 7% gewijzigd door Perzikvrucht op 05-09-2006 19:29 ]

Verwijderd

Ik bedoelde idd die Terratec.

Kwestie van smaak welliswaar, maar ik vind elke Terratec beter klinken dan een Creative ;)
Het verschil tov een AC97 onboard chip hoor ik wel duidelijk (ook met Creative).

Je hebt alleen iets aan EAX 4.0 wanneer het spel daarvoor geschreven is. Net even bij EA gekeken, maar meeste spellen zijn voor EAX 2.0....

Headset ken ik verders niet.

• Perzikvrucht
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:29:
Ik bedoelde idd die Terratec.

Kwestie van smaak welliswaar, maar ik vind elke Terratec beter klinken dan een Creative ;)
Het verschil tov een AC97 onboard chip hoor ik wel duidelijk (ook met Creative).

Je hebt alleen iets aan EAX 4.0 wanneer het spel daarvoor geschreven is. Net even bij EA gekeken, maar meeste spellen zijn voor EAX 2.0....

Headset ken ik verders niet.
Hmm okeej, dan kijk ik nog even als hier nog gereageert word, voor de geluidskaart en voor de headset, want daar heb ik nog niks over gehoord.. :o

• Perzikvrucht
matsume schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:56:
[...]

Hmm okeej, dan kijk ik nog even als hier nog gereageert word, voor de geluidskaart en voor de headset, want daar heb ik nog niks over gehoord.. :o
iemand?

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

Als geluidskaart:

Terratec Aureon 5.1 PCI Geluidskaart (eurotje of 22 en is kwa hardware gelijk aan de "FUN")

Headset:

Sennheiser HD201 of HD202

Vooral over de HD201 word lovend gedaan; En het is misschien niet een specifieke gameheadset, maar met elke headset die goed afsluit kan toch gegamt worden; En je betaald teminste niet voor de titel: Game-Headset...

Leuk setje dacht ik zow...

[ Voor 37% gewijzigd door Henning op 06-09-2006 20:07 ]

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

• Perzikvrucht
PowerFreak schreef op woensdag 06 september 2006 @ 20:05:
Als geluidskaart:

Terratec Aureon 5.1 PCI Geluidskaart (eurotje of 22 en is kwa hardware gelijk aan de "FUN")

Headset:

Sennheiser HD201 of HD202

Vooral over de HD201 word lovend gedaan; En het is misschien niet een specifieke gameheadset, maar met elke headset die goed afsluit kan toch gegamt worden; En je betaald teminste niet voor de titel: Game-Headset...

Leuk setje dacht ik zow...
Dusjij denkt ook dat de terratec beter is dan de Creative SB Audigy SE?

En over de headset, die heeft geen microfon, en graag zou ik wel een microfoon erbij willen hebben(aan de headset), dus een andere misschien?

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nu ben ik absoluut geen geluidsgoeroe, maar komop, Creative slechte driverondersteuning? :{ !!

Ik heb het nooit beter gezien. Terratec maar zeker wel sublieme geluidskaarten, maar ik kies voor 3d geluid toch nog steeds voor Creative, Terratec is voor mij meer het merk voor de audiofielen.

En dan nog, waar ga je EAX voor gebruiken met een 2d headset? Leg dan een beetje bij en koop een 5.1 Headset, bijvoorbeeld van Zalman:

pricewatch: Zalman ZM-RS6F+M Headset

Edit - Verder vind ik de keuze geluidskaart, daar kun je inderdaad best EAX 2.0 voor gebruiken, binnen dit budget. Toch vind ik sommige onboard kaarten ook best aardig klinken, zeker als je van plan bent een stereo 2d headset te gebruiken zou ik niet investeren in een aparte geluidskaart.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2006 09:24 ]

• Perzikvrucht
HTT-Thalan schreef op donderdag 07 september 2006 @ 09:19:
Nu ben ik absoluut geen geluidsgoeroe, maar komop, Creative slechte driverondersteuning? :{ !!

Ik heb het nooit beter gezien. Terratec maar zeker wel sublieme geluidskaarten, maar ik kies voor 3d geluid toch nog steeds voor Creative, Terratec is voor mij meer het merk voor de audiofielen.

En dan nog, waar ga je EAX voor gebruiken met een 2d headset? Leg dan een beetje bij en koop een 5.1 Headset, bijvoorbeeld van Zalmann.
Hetis niet zo dat ik de headset alleen maar gebruik, ik gebruik de boxen(5.1) EN de headset, de headset bv 's nachts ofals ik op teamspeak zit, vandaar wil ik dus een microfoon bij.

Dus jij gaat voor de creative.. maar dat snap ik niet helemaal, want jij zegt terratec is voor de audiofielen, dat betekent toch dat ze juist goed geluid geven(audiofielen zijn niet tevreden met slechtere geluid)? Correct me if i'm wrong 8)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

matsume schreef op donderdag 07 september 2006 @ 09:23:
[...]

Hetis niet zo dat ik de headset alleen maar gebruik, ik gebruik de boxen(5.1) EN de headset, de headset bv 's nachts ofals ik op teamspeak zit, vandaar wil ik dus een microfoon bij.

Dus jij gaat voor de creative.. maar dat snap ik niet helemaal, want jij zegt terratec is voor de audiofielen, dat betekent toch dat ze juist goed geluid geven(audiofielen zijn niet tevreden met slechtere geluid)? Correct me if i'm wrong 8)
De audiofielen willen de perfecte ruisverhouding, uitgangsvermogen in DBa, tienduizend aansluitingen, goldplated stekkertjes en geile bewerkingssoftware. Die zijn inderdaad meer gefocussed op de kwaliteit, dan de kwantiteit.

Ik zeg niet dat een gamer genoegen neemt met slecht geluid, maar Creative produceert dan ook absoluut geen slecht geluid. Een gamer is echter ook op zoek naar écht 5.1, met minimale CPU benodigdheid, en vooral moet het van alle kanten komen.

• Perzikvrucht
HTT-Thalan schreef op donderdag 07 september 2006 @ 09:26:
[...]

De audiofielen willen de perfecte ruisverhouding, uitgangsvermogen in DBa, tienduizend aansluitingen, goldplated stekkertjes en geile bewerkingssoftware. Die zijn inderdaad meer gefocussed op de kwaliteit, dan de kwantiteit.

Ik zeg niet dat een gamer genoegen neemt met slecht geluid, maar Creative produceert dan ook absoluut geen slecht geluid. Een gamer is echter ook op zoek naar écht 5.1, met minimale CPU benodigdheid, en vooral moet het van alle kanten komen.
Oh okeej, nu snap ik je.
Maar die zalman headset valt buiten mijn budget, dus welke moet ik dan nemen? Ik zou dus wel graag een microfoon willen hebben..

@PowerFreak: jij zegt dit:
Als geluidskaart:

Wat is er dan andes aan dan de fun, als het hardwarematig gelijk is? Want die is weer een tientje duurer..

[ Voor 15% gewijzigd door Perzikvrucht op 07-09-2006 09:52 ]

• Perzikvrucht
matsume schreef op donderdag 07 september 2006 @ 09:31:
[...]

Oh okeej, nu snap ik je.
Maar die zalman headset valt buiten mijn budget, dus welke moet ik dan nemen? Ik zou dus wel graag een microfoon willen hebben..

@PowerFreak: jij zegt dit:

[...]

Wat is er dan andes aan dan de fun, als het hardwarematig gelijk is? Want die is weer een tientje duurer..
Iemand?
en nog een vraagje, ik heb nu een A8N-sli (non deluxe, dus de normale). Ga ik er wel op vooruit als ik een terratec of de creative neem?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

matsume schreef op donderdag 07 september 2006 @ 16:04:
[...]

Iemand?
en nog een vraagje, ik heb nu een A8N-sli (non deluxe, dus de normale). Ga ik er wel op vooruit als ik een terratec of de creative neem?
Qua stereo 2d geluid? Nee. Je gaat er wel op vooruit, maar niet op een niveau dat jij gaat opmerken met een headset van twee tientjes ;)

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-09-2006 16:42 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-02 10:36

Archimond

Lopende Helpdesk

Met muziek merk je het wel een beetje in nieuwere games zoals Call of Duty 2 merk je het zeker wel. Ligt er ook aan hoe hard je de volume hebt staan en of je elk geluidsdetail wilt horen zoals het uittrekken van een pin. Soms veroorzaken onboard geluidskaarten een vervelende piep bij de microfoon of hoor je veel ruis.
De Sennheiser HD201 is beter dan de logitech precision en niet duur. Bekijk ook welke comfortabel zit, als het niet comfortabel op je hoofd verschuift je aandacht naar het goed afstellen van de headset.
Ik heb zelf een Microfoon van 5 euro, ik ben volgens de anderen duidelijk verstaanbaar en heeft een bereik van 3 meter. Je kan proberen een microfoon van 5 euro te kopen, hopelijk ben je dan goed te verstaan, helaas zitten er ook slechte modellen tussen.

Er is ook een Zalman 5.1: http://www.sallandautomat.../productinfo.php?pid=4651 met microfoon die je op je shirt kan zetten of bij de monitor kan plakken. Het bereik is zeer goed, eigenlijk iets te goed ongeveer 12 meter. De headset is wel zwaar en groot en heeft volgens sommigen iets te weinig bass.

Verder is deze misschien nog een optie: http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=18279 Helaas moet je een stroomadapter aansluiten om de audio controller van stroom te voorzien.

• Perzikvrucht
Archimond schreef op donderdag 07 september 2006 @ 17:14:
Met muziek merk je het wel een beetje in nieuwere games zoals Call of Duty 2 merk je het zeker wel. Ligt er ook aan hoe hard je de volume hebt staan en of je elk geluidsdetail wilt horen zoals het uittrekken van een pin. Soms veroorzaken onboard geluidskaarten een vervelende piep bij de microfoon of hoor je veel ruis.
De Sennheiser HD201 is beter dan de logitech precision en niet duur. Bekijk ook welke comfortabel zit, als het niet comfortabel op je hoofd verschuift je aandacht naar het goed afstellen van de headset.
Ik heb zelf een Microfoon van 5 euro, ik ben volgens de anderen duidelijk verstaanbaar en heeft een bereik van 3 meter. Je kan proberen een microfoon van 5 euro te kopen, hopelijk ben je dan goed te verstaan, helaas zitten er ook slechte modellen tussen.

Er is ook een Zalman 5.1: http://www.sallandautomat.../productinfo.php?pid=4651 met microfoon die je op je shirt kan zetten of bij de monitor kan plakken. Het bereik is zeer goed, eigenlijk iets te goed ongeveer 12 meter. De headset is wel zwaar en groot en heeft volgens sommigen iets te weinig bass.

Verder is deze misschien nog een optie: http://www.sallandautomat...productinfo.php?pid=18279 Helaas moet je een stroomadapter aansluiten om de audio controller van stroom te voorzien.
en hoeveel scheelt dit dan? Want als het niet heel veel scheelt is die precision tog weer goedkoper(als je ook kijkt dat je bij de sennheiser nog een microfoon moet kopen).
En jij hebt ervaring met de HD201?

EDIT: toch niet, bij de wehkamp is ie maar 15 euro en dan nog 5 euro verzendkosten, is 20 incl!!
Allen ff vraagje, heb jij ong zo een microfoon?:

http://funprice.nl/info.h...&id=121&list=14&subgroep=
of: http://norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=226

Die zijn rond de 5 euro, als zijn de specs van die van funprice beter. Hiervan weet ik niet echt welke beter is maar denk toch dat ik die van funprice haal, want die sennheiser haal ik wel :D

[ Voor 12% gewijzigd door Perzikvrucht op 07-09-2006 18:07 ]

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik heb er geen ervaring mee, maar deze 144 gebruikers wel: http://www.newegg.com/Pro....asp?item=N82E16826106935

Van de Sennheiser HD201 zijn weinig mensen die wat ingestuurd hebben, maar naar mijn zoektocht naar een goeie 5.1 headset kwam ik uiteindelijk uit bij de Sennheiser HD201, HD595, Beyerdynamic, Icemat Siberia USB of Steelsound 5H. De laatste heb ik nu bestelt.
Als je weinig geld hebt en toch goed geluid wilt is HD201 heel goed.

http://www.newegg.com/Pro....asp?item=N82E16826106455

Zoek maar wat reviews van verschillende headsets en bekijk vooral de nadelen, kijk of je daarmee kan leven.

Hier is nog een grote review: http://www.tomshardware.c...headsets_gamers_can_love/
Hier nog een van AKG: http://www.tweaknews.net/reviews/altechead/index.php
Logitech precision: http://www.tweaknews.net/reviews/logprec/

De microfoon van Norrod heeft mijn vader, die is echt slecht. DIe van mij had ik bij dynabyte gekocht

[ Voor 5% gewijzigd door Archimond op 07-09-2006 18:20 ]

• Perzikvrucht
Maar de HD201 van sennheiser is dus zeker wel beter dan de precision gaming headset?
En kan iemand bevestigen of het lukt als je een hd201 op hebt, en dat je dan een standaard microfoon(dus in een standaard) op je bureau hebt staan, en dat je dan gewoon goed kan communiceren?(met een microfoon van 5 euro, dus niet 1 van logitech ofsow)

Verwijderd

Geen ervaring met een 5 euro mike, maar met bv. een Plantronics .Audio 300 van 2 tientjes werkt 't perfect. Ik voer hele Skype gesprekken op die manier, terwijl m'n microfoon dik een meter van me af staat.

• Perzikvrucht
Ik hoor af en toe op het forum dat de sennheiser toch te weinig bass heeft(HD201). weten jullie ook een ander alternatief, of is dat eigelijk niet zo(te weinig bass, dus de mensen die hem hebben). Mijn budget is iets van 30 euro.

En is dit niet wat?:

Sharkoon Cosmic 5.1 Headset

[ Voor 10% gewijzigd door Perzikvrucht op 14-09-2006 23:18 ]

• Perzikvrucht
matsume schreef op donderdag 14 september 2006 @ 23:00:
Ik hoor af en toe op het forum dat de sennheiser toch te weinig bass heeft(HD201). weten jullie ook een ander alternatief, of is dat eigelijk niet zo(te weinig bass, dus de mensen die hem hebben). Mijn budget is iets van 30 euro.

En is dit niet wat?:

Sharkoon Cosmic 5.1 Headset
Iemand?? Geluidskaart heb ik al, een audigy 2 ZS, kon ik ergens goedkoop krijgen.
Alleen de headset ben ik nog niet over uit

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik heb Le_Freak gesproken, die heeft ook de 3 Sharkoon headset gehad en heeft gezegd dat het geluid houterig klinkt vergeleken met de Sennheiser Steelsound 5H USB.

Ik wilde eerst Sharkoon Cosmic 5.1 kopen, maar toch voor de Steelsound gegaan. De steelsound heeft genoeg bass, vooral als ik output device op headset zet en virtual surround aanzet.
De Cosmic heeft een vibrerende subwoofer, ik vraag mij af of je na een tijdje niet last van je hoofd krijgt.

• Perzikvrucht
Archimond schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 21:50:
Ik heb Le_Freak gesproken, die heeft ook de 3 Sharkoon headset gehad en heeft gezegd dat het geluid houterig klinkt vergeleken met de Sennheiser Steelsound 5H USB.

Ik wilde eerst Sharkoon Cosmic 5.1 kopen, maar toch voor de Steelsound gegaan. De steelsound heeft genoeg bass, vooral als ik output device op headset zet en virtual surround aanzet.
De Cosmic heeft een vibrerende subwoofer, ik vraag mij af of je na een tijdje niet last van je hoofd krijgt.
Maar de steelsound is ver uit mijn budget(55 euro) ik zoek iets van rond de 30 euro.
Is de beste koop dan de sennheiser HD 201, of is er een betere?
Het gebrek aan bass, kan je dat oplossen d.m.v de equalizer op de computer?

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ik heb zelf de Logitech Precision Gaming (€30) samen met de Audigy4 bulk (€50) gekocht, en het werkt perfect zo.

• Perzikvrucht
BlackJack schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 22:58:
ik heb zelf de Logitech Precision Gaming (€30) samen met de Audigy4 bulk (€50) gekocht, en het werkt perfect zo.
Doet ie geen pijn aan je oren na een tijdje? dat heb ik namelijk gehoord.
De sennheiser vind iedereen wel goed, maar miss iets te weinig bass. Nu vroeg ik me af of dat op te lossen is met de equalizer van de geluidskaart(audigy 2 zs).

• Perzikvrucht
Ik was vandaag in de media markt, en zag daar nog een headset liggen, in mijn prijsklasse.
Het is een speedlink ares, alleen kan ik er geen reviews over vinden
Hij is 25 euro, en is ook met gesloten schelpen. Heeft iemand hier ervaring mee?
En hoe is ie tov de sennheiser hd201?
Pagina: 1