Zoals de titel al aangeeft wil ik met HTML werken. Niet omdat dit zo geweldig is, maar omdat ik een handleiding wil maken die op elke PC draait vanaf z'n eigen harde schijf. Dus niet vanaf een webserver!
In de handleiding komen leuke lappen tekst te staan met daarin variabelen. De naam van die variabelen zou nog wel eens kunnen veranderen. Ik wil graag dat ik de naam van die variabele in 1 document declareer en deze in de html pagina uitlees. Als ik deze variabele dus om 10 verschillende pagina's gebruik hoef ik niet 10x die variabele te veranderen maar slechts 1x. Dit voorkomt veel fouten wanneer er per ongelijk 1 vergeten wordt te veranderen.
Mijn idee hoe zoeits in elkaar zou kunnen zitten is bv:
bestand_met_variabelen.txt:
variabele_1 = "de_eerste_variabele";
variabele_2 = "de_tweede_variabele";
variabele_3 = "nog_een_variabele";
mijn_handleiding.html:
<html>
<head>
<!-- include "bestand_met_variabelen.txt" -->
</head>
<body>
Nou, hier wat leuke tekst met <src="variabele_1">.
</body>
</html>
Dit is globaal hoe ik denk dat zoiets zou kunnen. Maar ik weet niet of het wel eens mogelijk is met HTML. Misschien zijn er nog wel andere mogelijkheden, die hoor ik dan ook graag. Ik wil in iedergeval niet met moeilijke applicaties gaan draaien e.d. Zo basis mogelijk en geen ingewikkelde database verhalen.
EDIT: Dit komt waarschijnlijk neer op het gebruik maken van een xml file!
In de handleiding komen leuke lappen tekst te staan met daarin variabelen. De naam van die variabelen zou nog wel eens kunnen veranderen. Ik wil graag dat ik de naam van die variabele in 1 document declareer en deze in de html pagina uitlees. Als ik deze variabele dus om 10 verschillende pagina's gebruik hoef ik niet 10x die variabele te veranderen maar slechts 1x. Dit voorkomt veel fouten wanneer er per ongelijk 1 vergeten wordt te veranderen.
Mijn idee hoe zoeits in elkaar zou kunnen zitten is bv:
bestand_met_variabelen.txt:
variabele_1 = "de_eerste_variabele";
variabele_2 = "de_tweede_variabele";
variabele_3 = "nog_een_variabele";
mijn_handleiding.html:
<html>
<head>
<!-- include "bestand_met_variabelen.txt" -->
</head>
<body>
Nou, hier wat leuke tekst met <src="variabele_1">.
</body>
</html>
Dit is globaal hoe ik denk dat zoiets zou kunnen. Maar ik weet niet of het wel eens mogelijk is met HTML. Misschien zijn er nog wel andere mogelijkheden, die hoor ik dan ook graag. Ik wil in iedergeval niet met moeilijke applicaties gaan draaien e.d. Zo basis mogelijk en geen ingewikkelde database verhalen.
EDIT: Dit komt waarschijnlijk neer op het gebruik maken van een xml file!
[ Voor 2% gewijzigd door Timo002 op 05-09-2006 16:29 . Reden: toevoeging ]