IBM 65SX met MS-Dos

Pagina: 1
Acties:

• lgeraeds
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik hier een oude IBM 65SX staan, deze heeft echter het probleem dat hij direct naar de basic boot, ik kom dus nooit in MS-DOS terecht, echter is het iemand ooit gelukt om Basic gewoon af te sluiten en vervolgens naar MS-DOS te gaan.

Heeft iemand een idee hoe ik Basic af kan sluiten of nog beter hoe ik direct in MS-DOS kan booten?

Groet,
Lars

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welkom op GoT :w

Wellicht wordt Basic aangeroepen met behulp van AUTOEXEC.BAT? Dit is een bestand in de root van de C:\ schijf. Haal dit commando eruit en hij zou in DOS moeten booten.

Verder kun je met Google natuurlijk erg veel vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 05-09-2006 14:05 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Vanuit BASIC naar DOS ga je met het commando "SYSTEM"

Ik vermoed echter dat er geen DOS opstaat en dat de PC daarom BASIC opstart. IBM voorzag zijn PC's nl. van een BASIC interpreter in ROM en die wordt aangeroepen op het moment dat er geen bootable DOS aanwezig is. Als dit het geval is zal het SYSTEM commando vanuit BASIC ook niet werken.

[ Voor 12% gewijzigd door EXX op 05-09-2006 14:07 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
EXX schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:06:

Ik vermoed echter dat er geen DOS opstaat en dat de PC daarom BASIC opstart. IBM voorzag zijn PC's nl. van een BASIC interpreter in ROM en die wordt aangeroepen op het moment dat er geen bootable DOS aanwezig is. Als dit het geval is zal het SYSTEM commando vanuit BASIC ook niet werken.
Daar zeg je wat, ik ging niet ver genoeg terug in mijn herinnering.

@TS: Zie voor meer informatie http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_PC

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• lgeraeds
EXX schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:06:

Wat ik van het personeel hier heb begrepen is dat er een bios batterij is vervangen (ongeveer een jaar terug) en dat sinds dien de PC niet meer in DOS op start. De PC hangt hier aan een trekband is enkel bedoeld om wat test resultaten weer te geven.

Ik heb met een dos bootdiskette de schijf doorzocht en alle test software etc. zie ik nog gewoon staan. Ook de DOS bestanden zijn gewoon te vinden.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kan je met een diskette booten naar PC-DOS? :)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

booten van floppy disk, (ff maken dus ;) )
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
dan verschijnt er op je scherm de command prompt> a:
dan typ je in sys C:
en geeft enter,

daarna opnieuw opstarten/resetten(wel floppy eruithalen svp) van de boel en klaar is kees
the good old day's :+

Modbreak: goede tip als de boel niet meer boot en je de juiste DOS-versie hebt om over te zetten maar wacht daar even mee, voordat je dingen onherstelbaar verandert. Zie hieronder.

[ Voor 53% gewijzigd door F_J_K op 05-09-2006 15:06 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 11:05
Na het wisselen van die BIOS batterij zullen waarschijnlijk de bios instellingen verdwenen zijn. Als je in het BIOS nou eerst eens kijkt of er wel een harddisk in staat (volgens mij moet dat nog met het handje ingevoerd worden).. Als je dat eenmaal gedaan hebt zal het starten van harddisk makkelijker gaan.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Om de BIOS setting te kunnen bekijken heb je bij deze computer de bijbehorende referentiediskette nodig. Voor het geval dat deze niet meer voorhanden is kun je die downloaden op ftp://ftp.software.ibm.com/pc/pccbbs/refdisks/rf5565a.exe

[ Voor 11% gewijzigd door EXX op 05-09-2006 15:19 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• lgeraeds
Nou goed al jullie adviezen geprobeert en het wilde nog niet, uiteindelijk heb ik besloten om dos vanaf diskette te starten en dan een batch bestandje te maken wat het test programma vanaf de c schijf automatisch start. Duurt iets langer maar alles beter en goedkoper dan een complete nieuwe pc aanschaffen.
Pagina: 1