Ik ben een website aan het bouwen die beheerd zal worden door iemand anders. Degene die de website zal beheren kent geen html en gebruik van een ftp programma is ook vrijwel uitgesloten. Dus ik ben bezig met een content management systeem dat volledig vanaf de website te beheren is. De mogelijkheden van het systeem zijn:
Uiteraard heb ik gezocht op GoT over content management systemen, maar ik kon niet iets vinden wat hier op leek. Verder hoop ik dat ik het juiste forum heb gekozen, daarover was ik zelf ook nog niet helemaal uit
.
- het aanmaken van nieuwe pagina's
- het veranderen van de inhoud van een pagina
- het verwijderen van pagina's
- als ik op mijn account inlog, dan kan ik de rechten op directory's wijzigen, maar vanuit php is dit onmogelijk (het is een windows server), rechten op bestanden wijzigen is in het geheel onmogelijk
- ik maak een subdirectory die voor iedereen toegankelijk is, daarin worden de nieuwe pagina's aangemaakt
- nadeel: pagina's kunnen van buitenaf door iedereen gewijzigd of verwijderd worden, ook kunnen van buitenaf nieuwe pagina's erbij geplaatst worden
- nadeel: de url van een pagina wordt dan iets van www.domein.nl/content/bla.php ipv www.domein.nl/bla.php
- ik stop de pagina in een database en ik maak dus geen bestand aan voor die pagina
- voordeel: het lijkt mij veilig
- nadeel: de url van een pagina wordt dan iets als www.domein.nl/content.php?page='bla'
- als het eerste voorstel, echter ik controleer de inhoud van de pagina met wat er in de database staat
- voordeel: gebruikers krijgen geen verkeerde pagina te zien
- nadeel: de boel is nog steeds toegankelijk
- nadeel: erg lelijk naar mijn idee
Uiteraard heb ik gezocht op GoT over content management systemen, maar ik kon niet iets vinden wat hier op leek. Verder hoop ik dat ik het juiste forum heb gekozen, daarover was ik zelf ook nog niet helemaal uit
The Flying Dutchman