Netwerk stopt door transfer

Pagina: 1
Acties:

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb een eigenaardig probleem en even geen idee meer waar ik moet zoeken:

De situatie bestaat uit een Win2003 server, verbonden door een Cat5e cross-cable met een Windows XP client. De windows XP pc krijgt een ip via de server en krijgt ook via hem zijn internetverbinding.

Wanneer ik bestanden ga overzetten vanaf de XP machine naar de Win2003 server gaat er iets mis. Ik heb 2 screencaptures gemaakt ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/4918/screen2oi0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img59.imageshack.us/img59/9494/screendk7.jpg

Deze captures zijn gemaakt op de Win2003 server. De transfer stopt dus opeens na een aantal seconden, op de XP pc wordt de schatting van de overdracht (in minuten) op dat moment steeds groter. Als ik de transfer nu afbreek is er niets meer aan de hand. Als ik dat niet doe verliest de XP machine, na een paar minuten, de hele verbinding met de server, internet werkt dan niet meer op de XP machine. Om dit probleem dan op te lossen moet de Win2003 server opnieuw opgestart worden.

- Ik heb op de server een harddisk benchmark gedraaid, hij bleef prima minuten lang schrijven.
- Ik heb de nieuwste netwerkkaart driver geinstalleerd op de server (Realtek 8169).
- Ik heb die kaart op 100Mbit en zelfs op 10Mbit gezet, probleem bleef bestaan.

Iemand een idee waar ik nu nog kan zoeken?

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
Fraggar schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 12:25:
Iemand een idee waar ik nu nog kan zoeken?
dat lijkt me verdacht hard naar corrupte bestanden. doe eens een low level surface scan, daar zal je wel wijzer uit worden.

• Fraggar
  • Niet online
PerfectPC schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 12:31:
[...]

dat lijkt me verdacht hard naar corrupte bestanden. doe eens een low level surface scan, daar zal je wel wijzer uit worden.
Dit heb ik met alle bestanden, zelfs als ik vanaf een dvd in de XP machine kopieer naar de Win2003 server.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:10
Zaken die je nog zou kunnen proberen:
- Op beide machines opstarten in safe-mode met netwerkondersteuning
- Antivirus of firewalls uitzetten maar liever nog; deinstalleren.
- Andere crosscable gebruiken
- Andere netwerkkaart proberen op de machines

- Nadat een transfer mislukt is, kan je dan nog wel pingen naar de WindowsXP/2003 machine?
- Zijn er meldingen in je eventlog (system) ?

Post even de resultaten, dit is wel een interessant probleem.

• Fraggar
  • Niet online
DaPoztMaster schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 12:43:
Post even de resultaten, dit is wel een interessant probleem.
Beide systemen in safe-mode met networking opgestart. Probleem kwam nu nog sneller naar voren. Na 3 seconden transfer was de hele verbinding al weg.

Op de Win2003 server heeft alleen de internetverbinding een basic firewall. Op de XP machine staat de firewall uit. Verder gebruik ik geen firewall of antivirus software.

Ik heb zojuist een andere kabel geprobeerd, geen verbetering.

Als de transfer mislukt is, kan ik niet meer pingen naar de server.
In de event viewer komt een error voor bij Application:
Windows cannot access the file gpt.ini..... Group Policy processing aborted.

Wat ik nog vergeten was te vermelden, na het plaatje hierboven freezed de server. De muis kan nog wel worden bewogen, maar niets kan worden aangeklikt. Deze freeze stopt als ik op de XP machine de transfer stop.

Een andere netwerkkaart ben ik aan het proberen, maar op de één of andere manier lukt het nog niet om die zover te krijgen dat hij ip's uitgeeft. Dat is een ander en niet belangrijk probleempje.

Dus nog geen oplossing. Is het misschien toch de harddisk, of iets software-matigs?

• Pwigle
Die melding in het eventlog is niet boeiends, die zie ik op elke server wel een keer voorbij komen.
Je kan er redelijk vanuit gaan dat het hardwarematig iets is aangezien het zelfs in safe mode misgaat (en je daarnaast aangeeft dat de server freezed). Het kunnen veel dingen zijn maar zou inderdaad beginnen bij het aansluiten van een andere netwerkkaart.
Als je verder geen problemen hebt behalve tijdens het gebruik van het netwerk, vermoed ik toch een brakke netwerkkaart (en/of driver).

Heb je nog een ander werkstation of laptop? Dan zou je kunnen uitsluiten of het aan de win2003 of XP machine ligt door deze afzonderlijk te verbinding met een derde laptop/werkstation. Stel het probleem lijkt zich alleen voor te doen met de windows XP machine, schroef dan bij wijze van test de netwerkkaart eens over uit de windows 2003 machine (ga ik er vanuit dat dit gangbare PCI kaartes/sloten zijn)
Een andere netwerkkaart ben ik aan het proberen, maar op de één of andere manier lukt het nog niet om die zover te krijgen dat hij ip's uitgeeft. Dat is een ander en niet belangrijk probleempje.
Je kan het ook testen door de netwerkkaarten statisch IP's te geven, 1 probleem tegelijk inderdaad ;)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hoezo krijgt je client 2 ip's ? heeft deze 2 nic's ofzo ?

• Pwigle
KillerAce_NL schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 15:08:
Hoezo krijgt je client 2 ip's ? heeft deze 2 nic's ofzo ?
Staat dat ergens?? Los daarvan kan je aan een netwerkkaart meerdere ip's toekennen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

My bad, ik las iets verkeerd.
Hij gebruikt dus ics. Ik zou eens naar driver updates voor alle nic's gaan kijken en experimenteren met handmatig de snelheid instellen.

• corl
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 15:23
Misschien een domme opmerking maar gebruikt een van de netwerkkaarten een interrupt die al in het systeem gebruikt wordt.
Ik heb hier altijd veel gedonder mee in pc's. Zo gauw er een interrupt dubbel gebruikt wordt gaat er altijd wel wat mis. (Tip ze de netwerk kaart eens in een kaart slot)

• Fraggar
  • Niet online
Het is geen irq kwestie, alles heeft netjes z'n eigen irq.

Alle drivers heb ik geupdate, handmatig de snelheid instellen heb ik ook al geprobeerd, op 10Mbit zelfs.

Ik heb zojuist een extra harddisk eraan gehangen en daar naartoe gekopieerd, dat gaat ook niet goed. Het lijkt dus niet aan de harddisk te liggen. Nu nog een andere netwerkkaart op de server testen, dan heb ik zo'n beetje alles gehad. (Behalve het moederbord)

Op de server zitten 2 nieuwe Gigabit kaarten, beide Realtek 8169. Beide geven ze dit probleem, nu dus eens een andere netwerkkaart erin zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggar op 05-09-2006 16:34 ]

• Fraggar
  • Niet online
Ik heb nog meer dingen uitgeprobeerd, helaas nog geen oplossing:

- Een nieuwe netwerkkaart (3com) op de 2003server geinstalleerd.
- Voeding van server vervangen.
- Ram van server vervangen.

Ik heb ook vanaf een andere pc, met een onboard netwerkkaart, de server bestanden toegestuurd. Dit gaf hetzelfde probleem.

Als ik een extra harddisk aan de server hang en verplaats bestanden tussen deze twee schijven, lijkt dit ook niet goed te gaan. De transfer duurt uren, lijkt telkens even stil te vallen.

Ik denk daarom dat dit geen netwerkprobleem is. Het lijkt me een probleem met de server pc. Zou het aan het moederbord(Asus A7v8x-x) liggen? Of toch een probleem in Windows2003?
Iemand nog een idee?

• Pwigle
Volgens mij heb je alleen je disk nog niet vervangen, je zou kunnen proberen om een extra disk te monteren en met een BartPE disk op te starten, netwerk te starten en een transfer naar de extra disk te starten. Dit zal niet supersnel gaan (althans, dat is mijn ervaring met BartPE) maar de vraag is of de transfer stabiel gaat.
Als dit werkt kan het aan de disks liggen of aan Windows 2003.
Een andere optie is een ghost clone te maken van de huidige disks naar een tijdelijke andere disk en daar mee op te starten. Dan weet je zeker of het aan de disk ligt.

Het zou ook iets met je IDE controller te maken kunnen hebben (en dus inderdaad je moederbord).

Verwijderd

Je kan misschien ook even tijdelijk iets op een ramdrive zetten.

Dan worden de files dus geladen vanuit het geheugen en geschreven in het geheugen van de andere PC. Zo wordt de IDE bus omzeild, dit werkt wat sneller.

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Zet die basic firewall eens uit op je W2k3 bak en zet beide netwerkkaarten eens op 10mbit half duplex. Mischien werkt dat :)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• Fraggar
  • Niet online
DaPoztMaster schreef op donderdag 07 september 2006 @ 12:03:
Volgens mij heb je alleen je disk nog niet vervangen, je zou kunnen proberen om een extra disk te monteren en met een BartPE disk op te starten, netwerk te starten en een transfer naar de extra disk te starten. Dit zal niet supersnel gaan (althans, dat is mijn ervaring met BartPE) maar de vraag is of de transfer stabiel gaat.
Als dit werkt kan het aan de disks liggen of aan Windows 2003.
Een andere optie is een ghost clone te maken van de huidige disks naar een tijdelijke andere disk en daar mee op te starten. Dan weet je zeker of het aan de disk ligt.

Het zou ook iets met je IDE controller te maken kunnen hebben (en dus inderdaad je moederbord).
Ik had nog hetzelfde moederbord in een andere pc zitten. Heb dat moederbord eruit geschroefd en het daarmee geprobeerd. Dat gaf geen verschil, het moederbord lijkt me niet defect daarom.

Vanmorgen heb ik een andere pata harddisk geformateerd en daarop een nieuwe Windows2003 installatie gedaan. Het eerste wat ik probeerde was een netwerktransfer, helaas ging het weer fout. Precies zo als op de plaatjes in de topicstart.

Nu heb ik alle hardware dus getest/vervangen, daar lijkt het niet aan te liggen.
Mijn plan is nu om maandag eens WindowsXP te installeren op de serverpc. Om uit te proberen of hiermee een transfer van XP naar XP wel lukt.

Verwijderd

Probeer anders eens eens een transfer van je 2003 --> XP te versturen ipv XP --> 2003

En probeer ook even een geheel ander werkstation als die XP bak.

Verder zag ik ook nog niets terug van de optie mbt ramdrive / usb, toch zeker de moeite waard om te proberen.

suc6

• Fraggar
  • Niet online
Ik heb Windows2003 eraf gegooid en WindowsXP geinstalleerd op de serverPC.

Daarmee is het probleem opgelost. Netwerktransfers gaan perfect.
Maar dit vind ik geen oplossing.

Iemand een idee hoe dit nu mogelijk is?

• Fraggar
  • Niet online
Helaas heb ik nog steeds geen oplossing, daarom vat ik het probleem nog even samen en hoop op een idee:

Wanneer ik op het Asus A7v8x-x bord Win2003 installeer en een netwerktransfer start vanaf een WinXPpc naar deze Win2003pc, gaat dit na enkele seconden fout.
Op het plaatje hierboven is te zien dat er geen data meer wordt verplaatst. De transfertijd in minuten in WinXP loopt op naar oneindig.

Wanneer ik echter op dit moederbord WinXP installeer en dan de transfer start (dus tussen 2 WinXP pc's), gaat alles goed.

Ik denk dus dat de hardware in orde, ook omdat ik alles getest heb, maar dat een driver of instelling in Windows2003 dit probleem veroorzaakt.
Iemand toch nog een idee hierover? Of zou dit topic misschien bij besturingssystemen thuishoren?

• Fraggar
  • Niet online
Nog een kickje, hopend op een oplossing.

Het probleem is overigens opgelost als mijn verbindingen naar m'n win2003 server toe op 10Mbit staan. Zet ik dit op 100Mbit of een gigabit, dan gaat het fout.
Pagina: 1