Toon posts:

Projectiescherm: ja of nee?

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje een een projector (DLP) waar ik zeer blij mee ben. Ik projecteer op mn (witte) muur, en het beeld is fantastisch! _/-\o_
Ik zit er over na te denken om echter een projectiescherm aan te gaan schaffen. Echter deze blijken nogal duur te zijn, dus ik vraag me af of het de moeite waard is?
Wat ik graag wil van een projectiescherm is dat het er voor zorgt dat de kleur zwart wat dieper is (is nu wat grijzig), maar het belangrijkste voor mij is dat de kleuren van het scherm af moeten spatten, zegmaar net als bij een LCD scherm. (kleuren vind ik nu nog een beetje vaal)

Daarnaast, welke moet ik nemen: high contrast of mat ? Mijn beamer is dus DLP en ik projecteer in een compleet verduisterde kamer (met evt een gedimt lampje aan)

Ik hoop dat er iemand goed advies voor me heeft, thanks ! :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kan je niet beter zo'n high contrast "mat" kopen, waar het beeld op geprojecteerd wordt? En dus je beamer gewoon houden.

Verwijderd

Als je wil dat de zwartwaarden beter uitkomen, dan neem je best een highcontrast doek.
Dit is echter enkel aan te raden bij een beamer met een contrastwaarde van 2000:1 of meer.

Projectieschermen zijn inderdaad duur. Je kan uiteraard een doek kopen en zelf een scherm maken wat
veel goedkoper uitkomt. Bij interesse kan ik je vertellen hoe ik dit heb gedaan

Mvg

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 07:46
Misschien is projectieverf wat voor op die ene muur?

Verwijderd

Topicstarter
@ bartjuh: wat bedoel je met die 'mat' precies? en ik wil mn beamer niet weg doen hoor?

@nielvm: Hmmm ik weet niet of ik zo'n hoge contrastwaarde heb, ik kan dit niet vinden in de handleiding.
Dat doek zelf maken, hoe gaat dat precies, want ik ben niet zo handig met 'knutselen' en het moet ook iets praktisch zijn (geen grote houten bord die ik op moet hangen ofzo..)
Ik zat evt te denken om te kijken of ik een 2e hands scherm kan kopen, dat scheelt misschien behoorlijk qua kosten.

@Phixion: die verf heb ik ook aan zitten denken, maar volgens mij is dat enorm duur, en dan vind ik het erg veel geld voor iets wat niet erg praktisch mocht ik mn beamer willen verplaatsen of gaan verhuizen.

Verwijderd

Welke beamer heb je? Dit zou normaal gezien bekend moeten zijn hoor ...

Indien je niet wil knutselen is het al een serieuze verbetering om gwn zo'n doek tegen de muur vast te spelden (dit heb ik ook een korte tijd gedaan)...

Alleszins: een goed doek verbetert de beeldkwaliteit beduidend!

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 23:22

Zerora

Ik Henk 'm!

Met de instellingen van het apparaat valt ook niet mee te spelen zodat de kleuren en zwart/wit er goed uit komen??

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Zo'n projectie scherm heeft alleen echt zin als de omgevende muren zwart zijn, waardoor je nog meer contrast krijgt, verder maakt het in principe niet veel uit. Het staat wel steilvoller/stijlvoller ( :? ).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De muren hoeven niet zwart te zijn. Een masker om je scherm is in principe al genoeg.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:49
Met een aantal vurenhouten latten, schroeven, nietjes, zwart velour, en wit verduisteringsgordijn van de Gamma (of vergelijkbaar) kun je zelf een heel geinig schermpje bouwen.

Relatief goedkoop, kreukloos (mits goed gespannen) en in ieder gewenst formaat te maken.
Pagina: 1