Piek spanning afvlakken..?

Pagina: 1
Acties:
  • 591 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-03 08:00
Ik maak nu een tijdje gebruik van een waterchiller om m'n PC te koelen.
Zoals jullie wel zullen weten is deze koeling gebaseerd op een compressor uit een koelkast.
Er zit een regelunit bij waar ik op in kan stellen welke temperatuur het water moet zijn waar hij dan weer m'n processor mee koelt.
Zodra hij die temperatuur gehaald heeft slaat de comprossor af, is de watertemp weer 2 graden hoger dan slaat de compressor weer aan..

Werkt allemaal perfect, niets mis mee. Alleen wanneer hij nu aan- of uitslaat hoor ik soms een soort van 'tik' in m'n speakers.
Ik denk dus dat de waterchiller even een piek trekt over m'n kabels hier waar dan m'n PC ook weer op aangesloten zit.. Als ik die 'tik' over de speakers hoor denk ik ook dat mijn voeding en m'n monitor zoiets te verwerken krijgen... (Kan dit kloppen?)

Nu is mijn vraag of er iets op de markt is die dit tegen gaat? Iets wat er voor dat het voor de rest van de apparaten geen piekspanning achterlaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik zou niet weten hoe zo'n ding dan moet heten, of waar ik het kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133585

de reden van de plop in de speakers is dat er een toestel uitgeschakeld wordt met wikkelingen in, een spoel dus.
plaats een netfilter tussen de spanningstoevoer naar de compressor.
Wordt die compressor aangeschakeld met een relais/contactor, is deze ontstoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-03 08:00
Anoniem: 133585 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:04:
de reden van de plop in de speakers is dat er een toestel uitgeschakeld wordt met wikkelingen in, een spoel dus.
plaats een netfilter tussen de spanningstoevoer naar de compressor.
Wordt die compressor aangeschakeld met een relais/contactor, is deze ontstoord?
De compressor wordt geschakeld door een kastje wat ook de temperatuur meet en instelbaar is..
Ik denk dat het kast de compressor schakeld doormiddel van een relais aan het klikje te horen dat het kastje maakt wanner de compressor aan moet..

Is zo'n netfilter bijv. te koop bij een Micro Elektro? Of moet ik daarvoor naar een speciale electrozaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat ook helpt is een ontstoorcondensator over de schakelcontacten van het relais die de compressor inschakelen; eentje van 100nF, 630v, type X2 (vanwege de veiligheid, ervanuitgaande dat de chiller zelf uit het lichtnet gevoed wordt) zou het op moeten lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Een netfilter is te koop bij een elektronicawinkel, niet de mediamarkt maar zo'n winkel waar je weerstanden en condensatoren haalt.

Ik zou zoals Kaj zegt een condensator over het relais zetten maar ik zou ook een netfilter voor de luidsprekers plaatsen.
Een netfilter kost iets van 8 euro.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:06

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

bobo1on1 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 14:10:
Een netfilter is te koop bij een elektronicawinkel, niet de mediamarkt maar zo'n winkel waar je weerstanden en condensatoren haalt.

Ik zou zoals Kaj zegt een condensator over het relais zetten maar ik zou ook een netfilter voor de luidsprekers plaatsen.
Een netfilter kost iets van 8 euro.
Zou je dat filter niet gewoon direct voor de chiller zetten :o
Op die manier houd je namelijk de storing voor de chiller uit het zicht voor de rest van het stroom net, en dat is wel zo netjes :)

blabla

Pagina: 1