Toon posts:

longitudinale golf

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik was gisteren met mijn natuurkunde huiswerk bezig en toen kwam ik niet uit het volgende probleem omtrent longitudinale golven:

Stel we nemen een veer als model waarvan we elke winding via twee dunne draadjes verbinden met twee ijzeren buisjes.

We duwen nu de eerste winding tegen de tweede winding aan, waardoor de tweede winding weer tegen de derde aankomt enz.

In dit geval gaat er een verdichting voorop, want de eerste winding botst tegen de tweede aan en dan zorgt deze kleine afstand tussen de 2 windingen er op dat moment voor dat er sprake is van een verdichting.

Hoe kan er nu een verdunning voorop gaan???

Iemand zei tegen me dat dit mogelijk is door de eerste winding eerst naar de kant te duwen tegenover de tweede winding.

Dit klopt toch niet, want dan botst de eerste winding toch gewoon iets later tegen de tweede winding, waardoor er toch nog steeds eerst een verdichting optreedt??!!!!

Wie kan mij dit even uitleggen?|:(

Verwijderd

Dit lijkt mij ook onmogelijk. Immers je krijgt verdikkingen omdat er een kracht wordt uigeoefend door de voorgaande winding.

:? :?

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Je kunt toch beginnen met de windingen van de eerste veer iets uit te trekken?

Waarom moet er speciaal een verdunning voorop gaan dan?

Of je zet er gewoon een minnetje voor en het hele model draait om... :)

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het kan best. Als je het uiteinde van de veer naar je toetrekt zal de hele veer wat uit elkaar gaan. Druk je de eerste winding nu weer terug, voordat de uitrekking zich heeft uitgestrekt door de hele veer, dan heb je een verdikking die voorop gegaan wordt door een verdunning. Het is tegenintuitief omdat er in het begin in feite alleen veer naar jou toe beweegt, terwijl de verdunning van jou af zou moeten bewegen. Maar dit gebeurt ook. Terwijl er alleen metaal is met een snelheid naar jou toe heeft de verdunning een snelheid van jou af. Denk er maar eens over na, volgens mij klopt het wel.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 17:27 schreef GeeBee het volgende:
Je kunt toch beginnen met de windingen van de eerste veer iets uit te trekken?

Waarom moet er speciaal een verdunning voorop gaan dan?

Of je zet er gewoon een minnetje voor en het hele model draait om... :)
Als ej een veer uittrekt dan is dat volgens mij iets wat over de hele veer homoloog wordt uitgesmeerd. Hoewel dit natuurlijk ook met een zeker snelheid gaat. Maar die is volgens mij alleen afhanekelijk van de snelheid waarmee molekulen krachten op elkaar overdragen.

Dit brengt mij overigens op een leuke vraag: Als ik een eind van een touw in mijn handen neem en iemand anders het andere einde kunnen we dan niet door treksignalen communcieren en zo sneller dan het licht informatie overdragen?

Andere methode zou zijn door bv op punt a te zitten en de zwaartekracht op punt b te meten. Wanneer ik op punt b de massa vervorm of iets verplaats wordt dat direct door de persoon in a gemeten. Immers zwaartekracht werkt direct. Zo kan ik toch signalen doorgeven en communiceren met een oneindig korte tijdsduur tussen verzenden en ontvangen van het signaal?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 januari 2001 17:31 schreef Lord Daemon het volgende:
.....
Denk er maar eens over na, volgens mij klopt het wel.

Lord Daemon
Hier moet ik zeker even over nadenken, maar wel bedankt want het klinkt op zich wel zinnig.:)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 januari 2001 17:31 schreef Apoc2 het volgende:

[..]

Dit brengt mij overigens op een leuke vraag: Als ik een eind van een touw in mijn handen neem en iemand anders het andere einde kunnen we dan niet door treksignalen communcieren en zo sneller dan het licht informatie overdragen?

Andere methode zou zijn door bv op punt a te zitten en de zwaartekracht op punt b te meten. Wanneer ik op punt b de massa vervorm of iets verplaats wordt dat direct door de persoon in a gemeten. Immers zwaartekracht werkt direct. Zo kan ik toch signalen doorgeven en communiceren met een oneindig korte tijdsduur tussen verzenden en ontvangen van het signaal?
Dit is wel mijn topic he?!
Dus we houden het hier over het probleem rondom de vooropgaande verdunning bij een longitudinale golf.:)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Nee, het touw communiceert met zichzelf mbv elektromagnetische atoom- en molekuulindingen die met de snelheid van het licht gaan.
Geen idee, nog geen algemene relativiteitstheorie gehad. Is het wel zo dat zwaartekracht oneindig snel zich verplaatst?

Lord Daemon

Verwijderd

Topicstarter
Zijn jullie natuurkunde-studenten of zo???
Jullie weten er wel erg veel van af!!

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik wel. Net vanmiddag m'n propedeuse opgehaald. :)

Lord Daemon

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 januari 2001 17:52 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik wel. Net vanmiddag m'n propedeuse opgehaald. :)

Lord Daemon
Ok, bedankt voor het antwoord.
Maar nu moet ik hem echt peren.
(Ik heb geen kabel-internet, dus wordt het duur)

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 17:45 schreef DjAvalance het volgende:
Zijn jullie natuurkunde-studenten of zo???
Jullie weten er wel erg veel van af!!
Vroeger wel. Nu niet meer. Overigens gefeliciteerd met het behalen van je P LD.

Wat betreft dat touw was ik al bang dat het niet zou gaan werken, maar wat betreft die zwaartekracht denk ik dat het best iets zou kunnen zijn.

Als je bv van de aarde afvliegt dan merk je ook direct dat de zwaartekracht minder wordt. Hier gaat geen tijd over heen.

Verwijderd

Wat is een longitudinale golf :?

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Op maandag 29 januari 2001 19:13 schreef Trunks het volgende:
Wat is een longitudinale golf :?
Dat is een golf waarvan de trillingsrichting van de deeltjes evenwijding is aan de voortbewegingsrichting van de golf.

Bron: Systematische natuurkunde voor bovenbouw HAVO.:)

Verwijderd

apoc: ik dacht toch echt dat het graviton met de lichtsnelheid gaat, net zoals het foton (van de electromagnetische kracht) dat ook gaat.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Ja, maar tot hoever kan je meten bij een bepaalde zwaartekracht?
En massa vervormingen of zwaartekrachtgolven schijnen met de snelheid van het licht te werken. Als je plots ergens een mini-zwart gat kan opwekken en weer laat verdwijnen kan je dit theoretisch wel meten... (dacht ik zo)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Op maandag 29 januari 2001 17:31 schreef Apoc2 het volgende:
Eh, ik dacht ook dat zwaartekracht direct werkte, maar in dit geval moet de zwaartekracht (of de deeltjes die de zwaartekracht overbrengen) buiten de event-horizon komen. Volgens mij is dit niet mogelijk.

Als ik morgen tijd heb ga ik naar de bieb om het boek van Stephen Hawking te lenen. Misschien kom ik er dan wel uit.

Verwijderd

Ik heb nog even wat op internet gelezen en op hepweb.rl.ac.uk/ppUK/PhysFAQ/grav_speed.html staat dat zwaartekracht in het model van Newton wel direct werkt. Maar dat bij relativiteit zwaartekracht een gravitationele golf is die met de lichtsnelheid van het object af beweegt.

Probleem bij dit soort verschijnselen is dat ze tegen het gevoel en gezond verstand in gaan en daardoor moeilijk zijn voor te stellen (en dus te begrijpen).
Pagina: 1