Toon posts:

Mediaplayer : 1 dbase op meerdere pc's

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geen matches
Goeiedag,

Situatieschets :

- 1 Server met een lading muziek
- 4 PC's welke deze lading muziek moeten kunnen afspelen

Wanneer er muziek toegevoegd wordt op de Server moeten alle PC's dit ook meteen kunnen afspelen. Oftewel, ze moeten allen gebruik maken van dezelfde playlist/dbase.

Nu kun je in Windows Mediaplayer wel op elke PC aangeven dat hij bepaalde folders "in de gaten" moet houden en dan kan ik vervolgens via een share wel op elke pc dezelfde folder aanwijzen op de Server maar uit ervaring kan ik zeggen dit over het netwerk niet lekker werkt (erg traag, zeker wanneer je ineens een gieg toevoegd, wat regelmatig gebeurt, kan het uren duren voordat deze ook in de mediabieb te zien is).

Wat ik nu dus eigenlijk zoek is een manier waarop ik maar 1 database met alle muziek heb, waar alle pc's de updates meteen in zien en kunnen afspelen. Voorkeur heeft het wanneer het ook via de "ik hou ut foldertje wel in de gaten"-systeem van windows mediaplayer gaat maar is niet noodzakelijk.

Iemand enig idee of bovenstaand mogelijk is met windows mediaplayer of dat ik wellicht gebruik moet maken van een andere mediaplayer (WinAmp of Musicmatch of.......)

Bij voorbaat dank!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 17:42
Geen matches
geen share, maar een gemapte netwerkdrive... die hebben al betere update eigenschappen dan een gewone share. ik geloof dat persistant connect (of hoe je het ook schrijft ) ook nog iets kan uitmaken

Even niets...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Geen matches
Je zou een scriptje kunnen schrijven die bij het inloggen de mediaplayer db van de server naar lokaal kopieerd. Als je dan zorgt dat de server automatisch update dan gaat de rest bij een login mee.

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 06:41
Matched: mediamonkey
Volgens mij kan het met mediamonkey. Biedt (bijna) alles wat je voor je collectie nodig hebt. Binnen mediamonkey kun je volgens mij de locatie van de database instellen, die zet je op de server.

Homey Pro Early 2019 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn reeds mappings aangemaakt naar de share, wellicht had ik het anders moeten omschrijven. Maar zoals gezegd de performance hiervan ben ik niet over te spreken plus het feit dat je op dat moment niet meer over 1 dbase spreekt maar elke pc heeft zo z'n eigen dbase. Om ook maar niet te spreken over het vullen van de dbase via die mapping op een pc waarop hij nog niet aanwezig is.

Scriptje gaat niet werken aangezien ik hier geen domein heb draaien en er derhalve ook niet op inlog. Ik noem die pc voor het gemak server omdat ik deze min of meer als fileserver gebruik. Win2k3 installeren, AD opzetten en vervolgens scriptje laden bij inloggen is wellicht wel een optie maar mijns inziens iets te overdreven voor dit doel. In een bestaand domein zou dit wellicht wel een optie zijn.

Mediamonkey heb ik zojuist gedownload en ga ik zo even nader onderzoeken. Ik heb op de site al wel begrepen dat het inderdaad over een centrale dbase beschikt en ook over een auto-update functie beschikt maar ik heb al wel begrepen dat deze alleen in de Gold versie beschikbaar is maar zoals gezegd is dit een pre maar geen must. Wellicht voldoet de rest zo goed dat het geen probleem is. Ik laat nog even weten of het wat is.

Tot die tijd ben ik uiteraard nog steeds geinteresseerd in andere mogelijke opties en ideen, ik kan me heel goed voorstellen dat meer mensen dit "probleem" hebben.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken tot nu toe!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik denk dat ik in MediaMonkey een geschikte player heb gevonden aangezien ik op dit moment de boel draaiend heb op meerdere pc's met 1 dbase met een kleine aanpassing via de support site van mediamonkey. Enige nadeel is dat het updaten van de dbase niet automatisch gebeurd vanwege het feit dat deze functie alleen in de Goldversie beschikbaar is. Wellicht schaf ik deze nog wel een keer aan als het handmatig toevoegen echt een probleem wordt.

Voor de geinteresseerden zal ik kort aangeven wat je moet doen om het op te zetten :

Mediamonkey instellen op de pc waar muziek zich bevind :

- Installeer MM op de pc waar de muziek zich bevindt. (niet noodzakelijk wel verstandig ivm de snelheid opbouwen database)
- Start MM en bouw de database op via de folderscan
- Sluit MM af.
- Kopieer de database (het .mdb bestand) vanuit ....\Mijn Documenten\Mijn Muziek\MediaMonkey\ naar een geschikte share op die pc.
- Open het bestand ....\Mijn Documenten\Mijn Muziek\MediaMonkey\MediaMonkey.ini
- Voeg de volgende regel toe onder [System] :
DBName=%pad naar het .mdb-bestand%
bijv. : DBName=D:\Databases\mediamonkey.mdb
- Sluit het ini bestand en sla de wijzigingen op.
- Ter controle kun je nu MM weer opstarten en kijken of je je muziek nog ziet staan, daarnaast kun je in de folder waar je je mdb bestand geplaatst hebt, een .ldb bestand zien wanneer alles goed is. Dit houdt in dat de database in gebruik is. Zodra je MM afsluit verdwijnt dit bestand weer.

MM installeren op andere pc en centrale dbase laten benaderen.

- Maak een drivemapping naar de share waar de database zich bevindt.
- Installeer MM.
- Start MM en sluit deze vervolgens meteen weer af.
- Open het bestand ...\Mijn Documenten\Mijn Muziek\Mediamonkey\Mediamonkey.ini
- Voeg de volgende regel toe onder [System] :
DBName=%pad naar het .mdb bestand op de zojuist gemaakte netwerkmapping%
- Sluit het ini bestand en sla de wijzigingen op.
- Start MM en je zult zien dat alle muziek in de lijst staat.

Ik hoop dat hiermee andere mensen met dezelfde vraag geholpen zijn.

Bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1