Toon posts:

Plextor PX-760SA Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb vandaag mijn Plextor PX-760SA binnengekregen. Toen ik hem bestelde wist ik niet dat niet alle SATA controllers met ATAPI om konden gaan. Dit las ik 1 week mijn bestelling in. Maar ja ik dacht, laat ik het proberen aangezien ik goede hoop had dat mijn moederbord het wel aankon.

Vandaag binnengekregen, ik helemaal blij. Ik sluit de brander aan op mijn pc in 2e SATA aansluiting. Start de pc op. PC doet niets behalve alles aanzetten zeg maar. Ik reboot en ja hij gaat verder. Ik zie het overzichtje van SATA onderdelen. En godzijdank de brander staat in de lijst. Ik helemaal blij, want ik dacht als hij het niet doet dan wordt hij hier ook niet herkend. Maar ja in windows geen melding van nieuwe hardware. Ik update naar de nieuwste VIA SATA drivers, en reboot maar weer eens. Tot mijn grote verbazing kreeg ik bij de volgende boot, de melding: Nieuwe Hardware gevonden _/-\o_ . En later uw hardware is succesvol geïnstalleerd en kan gebruikt worden. Dus ik start nero (6.6) op, ook nero ziet de brander en al zijn mogelijkheden. Ik start de brander op, en ik gok dat het met minder dan 1X ging. Time remaining was gigantisch dus maar gecanceled na 10 minuten. Ik start imgburn op gooi een image erin en klik op burn. En krijg het volgende:

Failed to Write Sectors 32 - 63 - Power On, Reset, or Bus Device Reset Occurred
Retrying (1 of 20)...
Retry Failed - The request could not be performed because of an I/O device error.
Retrying (2 of 20)...
Retry Failed - Power On, Reset, or Bus Device Reset Occurred
Retrying (3 of 20)...

Ik reboot nog een keer voor de zekerheid, maar krijg hetzelfde.

Nu is mijn vraag Tweakers,

Ligt dit aan mijn Moederbord die gewoonweg het station wel ziet maar er niet mee overweg kan? Of ligt het aan de brander die defect is? Of heeft iemand een oplossing voor dit probleem???
Ik ben aan het denken om een PCI SATA kaartje te kopen die wel ATAPI support heeft en ook in de lijst van supported Hardware staat op de site van Plextor, maar als het misschien de brander is zit ik weer met een aankoop van 82 euro voor niets |:(

Specs:
Plextor PX-760SA (Firmware 1.03) (Ik wil niet flashen naar 1.04 aangezien ik bang ben dat ik hem kapot maak, aangezien er iets mis met data aanvoer is)
Moederbord: MSI K6T Delta (Via VT8237)
Nero 6.6.0.16
ImgBurn 2.0.0.0
Alcohol 120% 1.9.5 Build 3105 (Alcohol ziet mijn Drive, maar als ik een brandproces wil starten zegt hij alleen, voer een disc in, terwijl er in status staat, lege dvd+r schijf)

PS: Het lezen van een DVD gaat zonder problemen, vloeiend beeld geen haperingen...

Ik zou heel graag een oplossing horen O+

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:03
ATAPI en VIA VT8237 gaat volgens mij echt niet samen, VT8237 is een zwaar verourderde SATA-controller en er is inmiddels van VIA een opvolger(VT8251), welke tot op heden nog bijna nooit gebruikt wordt

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Nochtans zou de drive moeten werken met de VT8237A chipset volgens de compatibiliteitslijst.

Verwijderd

Topicstarter
Ja Twister336, ik had ook de chipset daarin zien staan ja. Het is alleen niet in combi met mijn moederbord dat hij op de lijst staat. Dus wie weet heeft MSI iets met de rest van het moederbord gedaan en daardoor een conflict gemaakt :?. En mad-dog, verouderd is hij wel ja, maar volgens mij niet 1 van de eerste SATA chipjes.

PS: Om de chip staat echt VT8237, en niet VT8237a. Zou hier veel verschil tussen zitten?

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Is het niet gewoon een probleem dat imgburn er niet mee overweg kan? Normaliter gebruikt deze alleen ATA drives dus.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Topicstarter
@SgtStrider: Als dat zo zou zijn, waarom kunnen Nero en Alcohol het dan ook niet? :< ?

Ik kan trouwens niet op de site van imgburn zien welke drives ze ondersteunen, of lees ik wat over het hoofd?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 11:07 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Probeer eens wat te branden met Plextools. Hiermee gaat het met m'n PX-760A in ieder geval wel goed. Als hij het daarmee doet, dan zou ik kijken naar een Nero update, of Nero 7.x.

Voor Plextools heb je de originele CD van Plextor nodig, of anders een Reg met daarbij Plextools zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Okee zodra ik thuis ben ga ik het controleren. Maar als dat wel werkt zou dat betekenen dat ik alleen succesvol zou kunnen branden met PlexTools :?. Ik zal de resultaten hier neer zetten wanneer ik het getest heb.

Verwijderd

Topicstarter
Heb getest met plextools te branden. Zowel een Platinum als een TDK dvd+r duurt er veels te lang over.
Hij is nu bezig met de 3e en die brandt nu al 23:46 en heeft nog 35:40 te gaan :/.

Ook zegt plextools de hele tijd dat 'Buffer level below 10%'. En dat klopt ook wel want het schokt elke keer tussen de 0 en zeg maar net iets boven de 50%.
Kan ik dit verklaren als 'De data kan niet snel genoeg' aangeleverd worden? :? Dus dat hij de data niet snel genoeg of niet snel en correct kan versturen??

Hieronder een foto van PlexTools:
Aangezien ik niet nog meer DVD's wil verspillen staat hij nu maar om Simulate..

http://img335.imageshack.us/img335/1534/plextorbrandol7.jpg (Weet niet of ImageShack werkt..)

Ik ga zo even alle andere hardware (Behalve me win HDD) disconnecten en kijken of het dan werkt :?.

Edit: Ik heb net alle hardware gedisconnect ook het andere SATA device (Mijn HDD) maar hij blijft met de buffer 'spelen'. Duurt 85 minuten nu voor 3 gig :'(. Waar kan het nog meer aan liggen :X ?

Heeft iemand nog goede ideeën??

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 19:49 ]

• Twister336
  • Niet online
Heb je ook andere SATA kabels geprobeerd?
Hoe presteert de HD op die SATA controller? (kun je testen met HD Tune)
Heb je de DMA instellingen al nagekeken in Device Manager?

Je kunt misschien beter ipv. PlexTools Nero CD-DVD Speed gebruiken om te testen (Create Disc funktie). Die toont meer informatie (snelheid, buffergrafiek, CPU gebruik). Je kunt gewoon simulate opzetten waardoor je geen DVD-tje meer verprutst.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb em net ook verwisseld met een ander SATA kabeltje (Die bij mijn Moederbord kwam). Maar het blijft hetzelfde. Ik draai nu PlexTools read transfer rate test. En die blijft steken op zeg maar bijna 3X. Dus dat is denk ik ook niet goed. Ik ga het zo proberen met nero speed cd/dvd. En post de resultaten hier. Daarna zal ik rebooten en de HDD weer aansluiten en even HDTune runnen.

Bedankt voor je voorstellen Twister336 _/-\o_

Edit: Hier screentje van plextoolsspeedtest...
(PS: Rode lijn is van 1ste poging Groene van 2e, niet veel verschil he...)
http://img386.imageshack.us/img386/8953/plexspeedtestem1.jpg

Edit 2: Hmm het posten van de resultaten heeft niet veel nut. Ook Nero Leest met maar 2.8X. En Create Data Disc loopt helemaal de soep in :'(. Ik ga maar even rebooten en HDTune draaien...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee hierbij het resultaat van de HDTune benchmark:
http://img395.imageshack....hmarkmaxtor6y160m0ll6.png

Het lijkt mij goede resultaten toch? Of hoort de snelheid niet geleidelijk af te nemen des te verder hij op de platter komt? Maar in ieder geval kan er 60mb/s door, terwijl de brander nog geen eens 1x (= 1500kbs?) afneemt... |:( .

En twister mag ik een domme vraag stellen :P?
Ik weet soort van wat DMA is, maar waar moet hij op staan ;) ?

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij trouwens opgevallen is, is dat mijn SATA controller een PX-760A ziet ipv een SA ?

http://img178.imageshack.us/my.php?image=viastatuszi4.png

Er staat wel function normal.
Hier status overzicht van Device:

http://img301.imageshack....mage=statusplextorlo0.png

Kan ik dit zien als dat de VIA chip de drive normaal ondersteund?? Aangezien hij hem ziet als ATAPI device. Lijkt mij dat als ATAPI niet ondersteund wordt, dat er dan ook geen 'General Config' voor bestaat :?. Of zie ik iets over het hoofd :( ?

• Twister336
  • Niet online
De HD presteert perfect en DMA is blijkbaar goed ingesteld voor de Plextor.
Afgaand op het screenshot van het VIA progje zou je inderdaad kunnen aannemen dat atapi drives worden ondersteund.

Ik zou al de informatie die je hier hebt gegeven naar Plextor support sturen.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36

charrel

Cortisol4life..

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 10:01:
Wat mij trouwens opgevallen is, is dat mijn SATA controller een PX-760A ziet ipv een SA ?
Dat klopt wel, mijn 755sa ziet ie ook als 755a. De aansluiting is anders, sata ipv ide maar verder is het dezelfde drive als de ide versie.

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 11:47
Heb je geen vriend of kennis met een nieuwer moederbord om te kijken of de drive daar dezelfde problemen vertoont? Zou nl. best wel eens kunnen dat de drive gewoon niet goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had op internet gelezen dat ik het aan de Microsoft drivers over had moeten laten en niet de drivers van het Moederbord. Probleem is, er zitten geen Microsoft drivers in Windows die met mijn SATA om kunnen gaan :'(. Dus dan ziet hij gewoon niets, helaas.
Twister336 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 07:27:
De HD presteert perfect en DMA is blijkbaar goed ingesteld voor de Plextor.
Afgaand op het screenshot van het VIA progje zou je inderdaad kunnen aannemen dat atapi drives worden ondersteund.

Ik zou al de informatie die je hier hebt gegeven naar Plextor support sturen.
Okee bedankt, ik heb gister een mailtje gestuurd naar plextor met de gegevens ja, nu wachten op reactie :)
charrel schreef op donderdag 07 september 2006 @ 07:54:
[...]

Dat klopt wel, mijn 755sa ziet ie ook als 755a. De aansluiting is anders, sata ipv ide maar verder is het dezelfde drive als de ide versie.
Okee bedankt voor de info, dat is dus correct ;)
maddog_rvo schreef op donderdag 07 september 2006 @ 08:01:
Heb je geen vriend of kennis met een nieuwer moederbord om te kijken of de drive daar dezelfde problemen vertoont? Zou nl. best wel eens kunnen dat de drive gewoon niet goed is.
Dat is ook een probleem, mijn vrienden en kenissen hebben allemaal nog gewoon PATA aansluitingen, en geen SATA. Ik zal vanavond nog een keer rondvragen of mensen SATA hebben, dan maar kasten openmaken :P. Ik zal de resultaten hier weer plaatsen, so stay tuned ;)

Iedereen weer bedankt _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond tweakers,

Ik heb net de plextor drive in een andere pc gestopt.

De leestest begon al gelijk met 5X en bleef stegen, en de brandtest brandde een 8X dvd ook netjes op 8X :*) .
Dus hiermee kan ik met 99.99% concluderen dat mijn Moederbord de drive niet volledig ondersteunt.

Dus mensen met een Via VT8237, wees gewaarschuwd, bij mij ondersteunde hij em niet.

Ik sta op het punt een Promise SATA300 TX4 te kopen,
http://www.promise.com/pr...=undefined&product_id=139
Deze heeft SATA ATAPI support, en staat ook in de supported hardware list op de site van Plextor.

Zodra deze binnen is zal ik hier de resultaten posten, om te kijken of ik er niet 0.01% naast zat 8)7

Ik dank iedereen nog een keer voor zijn/haar hulp _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Mensen! De kaart is binnengekomen. Het was wel een beetje gekloot want de installatie van de kaart wou de drivers op een floppy schrijven, maar ik heb geen floppydrive meer :P. Dus maar van de site gehaald.

Maar nu, de testresultaten natuurlijk ;)...

Plextor simulatie :
http://img111.imageshack....=plextorbrandkaarthe8.png

Zoals je ziet, iets meer dan 7 minuutjes voor een dvd @ 8X. En de buffer blijft strak tegen 99/100% _/-\o_

Nero leestest:
http://img131.imageshack....extorleeskaartneroer8.png
Loopt stabiel op _/-\o_

ImgBurn:
Tijdens branden: http://img49.imageshack.u...rbrandkaartimgburnze7.png
Resultaat:
20:09:07 Operation Successfully Completed! - Duration: 00:07:49
20:09:07 Average Write Rate: 10.435 KB/s (7.5x) - Maximum Write Rate: 11.321 KB/s (8.2x)

Zoals je ziet gaat alles GOED :*) :D _/-\o_ (Nog meer smilies van blijdschap :P)

Dus een tip voor mensen die deze brander aan willen gaan schaffen.
Weet er zeker van dat je moederbord de brander ondersteunt, of koop anders een kaart die op de supported hardware list staat :) ..

PS. had geen tijd om de eerste testen vol uit te laten lopen, dus alleen eerste 2 minuten ofzo laten draaien ;)
Pagina: 1