[SCSI RAID] Adaptec 2100S

Pagina: 1
Acties:

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Ik heb de BIOS geflashed van mijn Adaptec 2100S RAID kaartje naar met de nieuwste versies (ik heb alle firmwares geupgrade: RAIDpipe, I2O BIOS, SMOR en NVRAM).

De eerste boot ging goed, de kaart herkende m'n RAID-5 config nog en bootte, zoals het hoort, naar de geinstalleerde linux distro. Toen ik de bak remote rebootte voor een nieuwe kernel, ging het mis: hij kwam niet meer up. Op de monitor die aan de server hangt stond nog steeds de initialisatie (POST ofzo?) van de RAID kaart. Als ik de bak weer rebootte gebeurdde exact hetzelfde: De kaart initialiseert, ziet de RAID-array, en blijft dan hangen, ook als ik in de SMOR (configuratie unit) probeer te komen.

Er zijn 2 dingen die het lijken te verhelpen:
- De kaart in Flash Mode 0 zetten (jumpertje op de kaart), booten en bij na de POST uitzetten, kaart van Flash Mode 0 af en de volgende boot gaat goed.
- Het NVRAM van de kaart flashen d.m.v. een jumper op de kaart, de volgende boot gaat goed.

Het probleem ligt denk ik bij de NVRAM firmware. Als deze gereset is boot de kaart wel goed, maar zodra deze weer gevuld wordt met data blijft de kaart hangen na initialisatie. Ik heb gezocht naar andere NVRAM versies, maar ik heb niks anders kunnen vinden als de huidige NVRAM versie: CHNLV1_1.NVR. Heeft iemand toevallig de oude (1.0) versie nog?

Heeft iemand hier ervaring mee?

BVD :)

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
kick? :z

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Is er echt niemand met een Adaptec 2100S kaartje? :/

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-02 11:46
Ik heb helaas geen antwoord. Maar wat jij doet is iets wat ik nooit zou doen. Namelijk het flashen van firmware van een RAID kaart die je nog actief gebruikt. In worst case zou de flash operatie je RAID kunnen ondermijnen en ben je al je data kwijt.
Dus ik neem aan dat je geen backup van je data hebt ??
Wellicht terug flashen naar een oudere BIOS ??

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
De kaart zit in mijn pruts servertje waar geen belangrijke data opstaat, vandaar dat ik zo zonder nadenken geflashed heb. Achteraf gezien had ik beter een backup van de oude BIOS kunnen maken. Ik heb verschillende BIOS versies van de Adaptec site geprobeerd, maar helaas, ook die werken niet...

Btw, de kaart doet het nog wel, alleen hij boot alleen als het NVRAM leeg is. Dus voor iedere reboot moet ik de NVRAM reset jumper aanzetten.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Net geflasht naar de nieuwe versies maar geen problemen. Wellicht is de volgorde in jouw geval "funest" geworden.

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
@sampoo: Hoe heb je de firmwares geflashed? Met SMOR of met raidutil?

Als ik tijd heb zal ik is proberen om de firmwares in een andere volgorde te installeren, hopelijk werkt dat :)

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gewoon via SMOR.
Pagina: 1