Xandrios schreef op woensdag 06 september 2006 @ 13:12:
Dat brengt me op een ander punt: Mischien is het voor de topicstarter handig om eens uit te rekenen hoeveel klanten je minimaal nodig hebt om winst te maken met zo'n machine. Daarmee kun je uitrekenen hoeveel % CPU elke klant gemiddeld mag gebruiken, en dat kun je weer in je algemene voorwaarden zetten. Dan heb je jezelf afgedekt tegen (te) zware gebruikers.
Als je gaat praten over resources heb je het eerder over shared rootservers (mbt visualisatie). Op een virtuele hostingserver gebruikt iedereen hetgeen op dat moment nodig is van 100% van de resources. Ik heb nog nooit een hostingbedrijf gezien die stelt dat je maar 0,5% van de resources mag gebruiken oid.
Wij hebben bv. een regeltje dat als een server in de problemen raakt door een account, wij dit account mogen verwijderen / onbruikbaar maken of iets in die trant opdat het probleem opgelost is. De klant krijgt hier dan bericht van met waar mogelijk een oplossing en als het echt de spuigaten uitloopt (nog nooit gebeurd) gaan we onze werkzaamheden in rekening brengen. Je moet als hostingbedrijf niet te strikt zijn vinden wij: We denken mee met oplossingen voor de klant tegen een marktconforme prijs en dan is als voordeel support bij ons inbegrepen.
Juist zware gebruikers zijn overigens welkom daar je dit vaak terugziet in verbruikte bandbreedte en dat is wel iets wat je kan factureren. Liever een server met 10 zware gebruikers dan een server met 500 kleine pakketjes!
p.s. Een forward is geen website als in 500 forwards op 1 server is vol
Tja, het rekenmodel is natuurlijk een eerste vereiste. En daar komt best veel bij kijken. Je hebt kosten voor de hardware, de ruimte, bandbreedte, tegenwoordig ook apart stroom, eventuele licentie kosten en natuurlijk je eigen tijd die je er in steekt. De vraag is ofdat de markt al niet overvol is met budgethosters dus over die boeg gooien is niet altijd verstandig. En tussen de kwalitatief hoogstaande hosters is het moeilijk een plaatsje te bemachtigen als beginner (tenzij je evt. al een grote partij klanten hebt of mag meenemen van een ander bedrijf).
Beginnen is altijd lastig en ik merk dat veel draaiende hosters het altijd afraden (zoals ik hierboven) maar goed: Laat je vooral niet tegenhouden. Beginnen met hosten hoeft niet duur te zijn maar bezint eer ge begint en reken alles goed door!!
.