Beste airflow setting ?

Pagina: 1
Acties:

• albatrosX1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11-2025
Hallo tweakers.

Ik heb 3 weken geleden mn nieuwe systeem thuis gekregen, en na een uur of 2 te gamen zag ik al artifacts met elke spel die ik probeerde. Dus ik de videokaart en geheugen maar terugsturen (x1900xt) en nu wacht ik tot het terug is en hopelijk wordt het gerepareerd of ik krijg een nieuwe.

Maar het lag dus aan de koeling van me pc of kaart was al kapot. Ik had maar 1 fan op mijn kast toen ik gamede.
Kast: SLK3000B
1x120mm achterkant.

Ik heb toen nog een andere 80mm fan aan de zijkant geplaatst maar dat hielp ook niet. Vandaag heb ik een extra 120mm gekocht en erop gezet.

Nu wou ik aan jullie vragen wat de best airflow setting is. Ik heb 3 schetsen gemaakt, welke setting is het beste? of messchien een andere ?...

Afbeeldingslocatie: http://82.94.225.138/~imagehost/thumbs/tn_V9v94644.jpg

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 15:33

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou zelf denken 2, dan heb je verse lucht van voren en de zijkant die over al je componenten blaast. Door de rear fan word dan de warme lucht eruit gehaald, samen met je voeding (daar zit tenslotte ook een fan in die naar buiten blaast).

Verwijderd

Idd, zoals op B staat getekend is het beste...

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:05
Waarom laat je niet de warmte van verder boven eruit? ivm warmte stijgt enzo...
zoals hier staat
Frequently Asked Questions T&C

[ Voor 32% gewijzigd door Pkunk op 04-09-2006 20:44 ]

Hallo met Tim

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20

EnnaN

Toys in the attic

warme lucht aan de onderkant eruitblazen lijkt me een slecht idee. Die aan de zijkant blaast vast mooi richting de cpu: prima, naar binnen dus. dus ga je voor 2?

3 is iig onzin lijkt mij

sig

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:56
Ik zou twee fans op het zijpaneel lucht naar binnen laten blazen, zoals in opstelling twee.

Warme lucht kun je langs van achter naar buiten blazen en nog beter naar boven. (Warme lucht stijgt op).(Dus met fan op de bovenkant van je case).

[ Voor 19% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 04-09-2006 20:49 ]

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:13
EnnaN schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:44:
warme lucht aan de onderkant eruitblazen lijkt me een slecht idee. Die aan de zijkant blaast vast mooi richting de cpu: prima, naar binnen dus. dus ga je voor 2?

3 is iig onzin lijkt mij
Tegenwoordig produceert een processor minder warmte dan een videokaart, dus de vlieger van "de zijkant, richting de cpu: prima" gaat niet helemaal meer op. Het zou beter zijn als de fanhole @ de hoogte van de videokaart zit.

Maar inderdaad, oplossing 2 is verreweg de beste.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• albatrosX1
EnnaN schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:44:

3 is iig onzin lijkt mij
de 80mm blaast idd recht op de koelblok van de artic freezer 7. (cpu)

• albatrosX1
magiel schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:48:
[...]

Tegenwoordig produceert een processor minder warmte dan een videokaart, dus de vlieger van "de zijkant, richting de cpu: prima" gaat niet helemaal meer op. Het zou beter zijn als de fanhole @ de hoogte van de videokaart zit.

Maar inderdaad, oplossing 2 is verreweg de beste.
Ja dat wou ik ook, maar die zit iets hoger dan de videokaart, recht op de koelblok van de cpu:(

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:20

EnnaN

Toys in the attic

@magiel: je hebt gelijk, maar ik doelde meer op het feit dat daar iets zit te blazen hoogstwaarschijnlijk, en dat je daar niet gaan lopen zuigen . lijkt me heel raar dat er een blzer en en een zuiger 'boven' elkaar zitten. anywho... ik denk dat er al genoeg man voor opl. 2 gaan :)

sig

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-02 21:41
2!
Dan heb je twee fans intake en twee fans outtake (voeding telt ook mee als outtake). De 120 mm fan vooraan koelt dan de HD's, de 80 mm op de zijkant zorgt voor iets meer frisse lucht voor de CPU en de 120 mm fan aan de achterkant blaast samen met de voeding de warme lucht terug naar buiten.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik denk dat 2 het beste is. Kijk eens naar dit plaatje van de Nexus breeze.

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/nexus_breeze_ill.gif

Warme lucht stijgt.. dus is het handig om vanaf onder koele lucht in de kast te blazen en deze er boven weer uit te blazen.

• D-Three
Wat je eventueel ook nog kan overwegen is net als opstelling 2 de voorste als intake en de achterste als outtake. Maar dan de 80mm fan op de zijkant ook naar buiten laten blazen.
Je kan gemakkelijk testen wat de beste resultaten geeft. Eerst eens de 80 mm als intake en dan een uurtje CPU en GPU stressen. Dan de temperaturen in de case en van CPU en GPU bekijken. En dan eens als outtake, terug stressen en temperaturen controleren. Je weet dan snel wat de beste opstelling is :)

• albatrosX1
Laagvliegerke schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:59:
Wat je eventueel ook nog kan overwegen is net als opstelling 2 de voorste als intake en de achterste als outtake. Maar dan de 80mm fan op de zijkant ook naar buiten laten blazen.
Je kan gemakkelijk testen wat de beste resultaten geeft. Eerst eens de 80 mm als intake en dan een uurtje CPU en GPU stressen. Dan de temperaturen in de case en van CPU en GPU bekijken. En dan eens als outtake, terug stressen en temperaturen controleren. Je weet dan snel wat de beste opstelling is :)
Ja dat is ook handig, ga ik ook doen als ik m'n videokaart terug heb.
Ik heb het vorige week vrijdag teruggestuurd naar azerty..en nu maar afwachten...

Maar ik zat te denken om nog een 80mm fan boven op het dak te plaatsen:P
Alleen ik weet neit hoe ik een een goed gemeten blowhole kan zagen, heb geen zaag whatsoever en ben ook beetje bang dat het verkeerd afloopt ;(

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 07:53

drooger

Falen is ook een kunst.

Alleen ik weet neit hoe ik een een goed gemeten blowhole kan zagen, heb geen zaag whatsoever en ben ook beetje bang dat het verkeerd afloopt ;(
Dat staat wel in de casemod-forum handleiding (of hoe die ook heet ;))

Ik ben het eens met vliegerke, die aan de zijkant naar buiten laten blazen. Anders krijg je toch een ophoping van warme lucht en ik denk dat de voeding het al druk genoeg heeft met zichzelf af te koelen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• D-Three
albatrosX1 schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:27:
Dat is niet echt nodig hoor. Met een 120 mm fan voorin en achterin heb je eigenlijk al genoeg. Waarom denk je trouwens dat de kaart gesneuveld is door de hitte in de kast? Heb je de temperatuur gecontroleerd?
drooger schreef op maandag 04 september 2006 @ 22:43:
Ik ben het eens met vliegerke, die aan de zijkant naar buiten laten blazen. Anders krijg je toch een ophoping van warme lucht en ik denk dat de voeding het al druk genoeg heeft met zichzelf af te koelen.
Met een 120 mm fan achterin krijg je niet snel een ophoping van warme lucht hoor ;) Die fan op de zijkant vind ik persoonlijk zelfs overbodig maar die zit er nu toch dus kan er beter optimaal gebruik van gemaakt worden :)

• albatrosX1
[quote]Laagvliegerke schreef op maandag 04 september 2006 @ 22:58:
[...]

Dat is niet echt nodig hoor. Met een 120 mm fan voorin en achterin heb je eigenlijk al genoeg. Waarom denk je trouwens dat de kaart gesneuveld is door de hitte in de kast? Heb je de temperatuur gecontroleerd?
quote]

Ja ik had toen de temperatuur gecontroleerd, het gaf 46 graden aan bij idle..wat volgens mij niet klopt, en 60 bij stressed :S

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53
Wat klopt er niet aan? Dat ie eigenlijk veel hoger is, of dat het volgens jou te warm is voor een videokaart?

The devil is in the details.

• albatrosX1
Hahn schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:00:
Wat klopt er niet aan? Dat ie eigenlijk veel hoger is, of dat het volgens jou te warm is voor een videokaart?
dat het veeeeel te laag is. x1900xt hoort bij idle rond de 60 te liggen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53
En waar baseer je dat nou weer op :? Dat hangt natuurlijk helemaal af aan wat voor koeling je erop hebt zitten. Ik heb een Geforce 7900GT met standaard koeler erop en die wordt rond de 50°C idle en 60°C stressed.

The devil is in the details.

• D-Three
Met een goede airflow in de case kunnen die temperaturen voor een videokaart wel kloppen hoor. Het is idd laag maar het kan zoals Hahn zegt. Maar dat wil dan wel zeggen dat jouw kaart niet gesneuveld is door een te hoge temperatuur?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 07:53

drooger

Falen is ook een kunst.

Wat dacht je anders van de methode, paar min. stressen, pc uitzetten, zijkant eraf en voelen. Mocht je het verschil niet weten tussen 40 graden en 70, scheelt niet, dat weet je lichaam wel, krijg je wel een blaartje erbij :D

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• albatrosX1
Hahn schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 20:20:
En waar baseer je dat nou weer op :? Dat hangt natuurlijk helemaal af aan wat voor koeling je erop hebt zitten. Ik heb een Geforce 7900GT met standaard koeler erop en die wordt rond de 50°C idle en 60°C stressed.
Ik heb op veel forums/review sites gelezen dat de x19xt bij idle rond de 40 hoort te zitten. Toentertijd had ik maar 1 fan achter de kast die warme lucht uit de kast haalde en dan 60 graden bij stressed..lijkt me sterk:S

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Dit is meer iets voor Tweaking & Cooling Algemeen :)
Schopje van Overige Hardware naar Tweaking & Cooling Algemeen dus.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1