Osiris schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 13:06:
[...]
Mwah, de meeste koekblikkers kunnen gewoon niet fatsoenlijk snel schakelen volgens mij. Snel optrekken doen ze in ieder geval niet

't Is natuurlijk wel mogelijk, maar in de praktijk zie je 't amper.
Trekken ze op, ik erachter aan, drukken die lui hun koppeling in, doen een half uur om de versnellingspook in de andere versnelling te drukken en doen nog een kwartier over die koppeling. Tja, dan zit ik bijna in je achterbumper

Dat ligt aan de manier waarop je schakelt/rijdt, en veel mensen die met zo oude koekblikjes rijden schakelen inderdaad supertraag. Ik heb zelf met een oude hyundai 1300cc 50pk gereden, en als je daarmee snel wou schakelen ging dat ook (op voorwaarde dat je dan ook hard doortrok op de motor).
Als je doortrok had je daar amper tijd voor nodig bij het schakelen, ineens de koppeling induwen, versnelling verleggen en in 1 keer de koppeling laten schieten, dus in een seconde is dat te doen. Dat laten schieten van de koppeling geeft inderdaad wel een terugeval van je motortoerental, maar als je tijdens het koppeling induwen de gas niet echt lost (dus hem gewoon tegen het rood blijft laten draaien), dan heb je zeker geen alst van een klop die je afremt (zelfs mijn 50pk dingetje had dan nog last van patinerende voorbandjes, iets wat aan een 40/u nogal ongewoon is).
Ik had dat vooral in de stad als het spitsverkeer was, dan reed ik tot de maximale 40a45/u in 1ste (verder vertrouwde ik het niet), en dan daar direct naar 3de; bij grote banen normaal 1-2-3-5 als je 120 mocht, bij 90 1-2-5.
Ik sta er bij mijn vrienden wel voor gekend nogal ver door te trekken in mijn versnellingen, maar dat komt ook omdat dat auto'tje pas zijn maximaal vermogen had aan een dikke 5000 toeren, dus dan bleef ik bij het optrekken zoveel mogelijk tussen de 4 en de 6000 toeren om het beetje vermogen dat erin lag toch te gebruiken... (45 in 1ste, 80 in 2de, 130 in 3de, 145 in 4de, 120 in 5de

)