Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Adapter vervangen door accu's?

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09 07:55
Ik ben echt een noob op het gebied van elektronica, oke nu dat eruit is mijn vraag:

Is het mogelijk een apparaat dat normaal op netspanning werkt op een accu aan te sluiten? Ik wil namelijk zelf een speakersetje maken voor mijn mp3 speler zonder dat ik met snoeren hoef te slepen.
Op de adapter staat PRI 230V ~50Hz 0.1A
SEC 9,4 volt, 400mA 3.8VA |
(doorgetrokkenstreep met een onderbroken streep eronder)

Zijn hier accu's of batterijen voor te koop voor een redelijke prijs? (mischien in serie?)

Voordat dit topic geblokt word, ik heb al op internet gezocht maar vaak staat er alleen volt, of is het direct 2 ampere (iets teveel) of 100 euro.

plz, zou iemand mij kunnen uitleggen of het mogelijk is, en zo ja, hoe?

originele signatures zijn top!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 17:03

DataGhost

iPL dev

ja dat kan, gewoon batterijen aan elkaar plakken tot je ongeveer 9.4 volt hebt. Je kan ook een 9V-batterij kopen.
Was het erg moeilijk dit te bedenken?

offtopic:
lol, er was een derde topic zelfs 8)7 en ik maar denken waarom ie allebei de topics sluit

• Raphaelo
nou, ja eigenlijk wel. want kan dat ook allemaal met ampere? dat ik niet mijn speakerset opblaas...

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:27
Opblazen omdat je accu veel vermogen hebt, vergeet dat alvast maar. Hoe meer vermogen je tot je beschikking hebt hoe langer je door kunt blijven luisteren. Vergelijk het met je wandcontactdoos, er kan 16A uitkomen maar hoeveel gebruikt jou speakertje? Velemalen minder omdat hij gewoon opneemt wat hij nodig heeft. Zie de batterij maar als een stopcontact.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 09:35
Ampere is de hoeveelheid stroom een accu kan leveren. Dus de capaciteit.
Een mp3speler/speaker kan nooit meer stroom vragen/krijgen dan het zelf aankan.

Dus je kan het niet opblazen. Behalve als je juis de spanning verhoogt (v)...
Daarmee verhoog je ook de druk

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:05
Met 200 of 250Mah voor een 9V blok houdt het wel ongeveer op. Oftewel genoeg voor een half uurtje :) (als deze het amperage al trekt)

Je zal toch echt naar wat anders moeten kijken, 7 of 8 penlites b.v.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Raphaelo schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:56:
nou, ja eigenlijk wel. want kan dat ook allemaal met ampere? dat ik niet mijn speakerset opblaas...
Het klinkt zo eerder alsof je een kant-en-klaar speakers-op-accu-setje moet kopen, aangezien duidelijk basiskennis van electrische zaken ontbreekt. Als je straks dingen kortsluit of inderdaad opblaast (door een te hoog voltage, niet amperage) ben je verder van huis. Als je het echt wilt proberen, zolang je onder de 9.4 volt blijft zal er 100% zeker niks aan de hand zijn met je setje.
vassago schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:00:
Met 200 of 250Mah voor een 9V blok houdt het wel ongeveer op. Oftewel genoeg voor een half uurtje :) (als deze het amperage al trekt)

Je zal toch echt naar wat anders moeten kijken, 7 of 8 penlites b.v.
Ja, die zijn een stuk groter, daarom was de 9V-batterij juist zo handig. TS kan ook meerdere van die blokken in serie parallel schakelen, dan zit je al gauw aan 500, 750 etc mAh. (niet Mah = mega(iets)uur). Met penlites heb je alleen maar meer gekloot. Ook is niet eens zeker of dat speakersetje daadwerkelijk 400mA pakt, adapters zijn meestal zwaar overbemeten voor zulke dingen.

[ Voor 36% gewijzigd door DataGhost op 04-09-2006 20:17 . Reden: serie in de TS gelezen zeker 8)7 STOMME fout ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:04

Cheezus

Luiaard

Tijmen schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:59:
Ampere is de hoeveelheid stroom een accu kan leveren. Dus de capaciteit.
Een mp3speler/speaker kan nooit meer stroom vragen/krijgen dan het zelf aankan.

Dus je kan het niet opblazen. Behalve als je juis de spanning verhoogt (v)...
Daarmee verhoog je ook de druk
De hoeveelheid stroom die een accu kan leveren is niet de capaciteit, dat is de hoeveelheid stroom die een accu kan leveren over een bepaalde tijd, (m)ah dus op accu's.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Een 9V batterij is misschien wat te zwak om 400mA te leveren, en anders zal ie het waarschijnlijk niet lang uithouden. AA batterijen zijn denk ik beter geschikt hiervoor. Maar dan heb je er ook wel redelijk wat nodig natuurlijk om aan 9V te komen.

De stroom (aantal amperes) die een batterij/accu kan leveren is trouwens altijd een maximum, je speler vraagt gewoon wat ie nodig heeft. Je kan dus geen 2A forceren door je speakers zolang er maar 9V uit komt. Je zet er een bepaalde spanning op, de speler bepaald de stroom. Je batterij kan hoogstens het maximum bepalen (spanning daalt als je tegen het maximum aan zit). Alles wat meer dan 400mA kan leveren is dus in principe goed. Maar verwar stroom (mA of A) ook niet met capaciteit (mAh of Ah). Het eerste wordt bijna nooit genoemd namelijk, het tweede wel. Capaciteit is de stroom die de batterij gedurende 1 uur lang kan leveren voordat ie leeg is. Afhankelijk van het type batterij kun je er dan meer of minder stroom uithalen, de batterij is dan gewoon eerder leeg of gaat juist langer mee.

edit: hmm, er posten stiekem allemaal mensen terwijl ik m'n reply aan het typen ben ;)

[ Voor 4% gewijzigd door madwizard op 04-09-2006 20:08 ]

www.madwizard.org

• vassago
[b][message=26426753,noline]Ja, die zijn een stuk groter, daarom was de 9V-batterij juist zo handig. TS kan ook meerdere van die blokken in serie schakelen, dan zit je al gauw aan 500, 750 etc mAh.
Nee, dat is handig, zit je weer aan hetzelfde formaat |:(
Plus het laden is een stuk lastiger en netto een stuk duurder.

[ Voor 27% gewijzigd door vassago op 04-09-2006 20:10 ]

• 5mebibyte
Elektriciteitsleer: :P

Spanning in volt V
Stroom in ampère A
Werkelijkvermogen in W
Schijnbaarvermogen VA
Capacitiet in C ("vermogen" van een condensator bijvoorbeeld)
Lading in A x s (meestal Ah)

De hoeveelheid stroom (met een spanning) die je accu kan leveren is dus de lading die die kan afgeven met een spanning dus hij geeft per tijds eenheid een bepaalt vermogen weer af theoretisch met een vaste spanning (of potentiaal) en daarbij theoretisch een vaste stroom, totdat hij leeg is.
Capaciteit is eigenlijk heel iets anders.

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DataGhost schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:00:
[...]

Het klinkt zo eerder alsof je een kant-en-klaar speakers-op-accu-setje moet kopen, aangezien duidelijk basiskennis van electrische zaken ontbreekt. Als je straks dingen kortsluit of inderdaad opblaast (door een te hoog voltage, niet amperage) ben je verder van huis. Als je het echt wilt proberen, zolang je onder de 9.4 volt blijft zal er 100% zeker niks aan de hand zijn met je setje.

[...]

Ja, die zijn een stuk groter, daarom was de 9V-batterij juist zo handig. TS kan ook meerdere van die blokken in serie schakelen, dan zit je al gauw aan 500, 750 etc mAh. (niet Mah = mega(iets)uur). Met penlites heb je alleen maar meer gekloot. Ook is niet eens zeker of dat speakersetje daadwerkelijk 400mA pakt, adapters zijn meestal zwaar overbemeten voor zulke dingen.
In serie? zozo

• 5mebibyte
vassago schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:07:
[...]

En niet zo bijdehand over m en M, je snapt prima wat ik bedoel :O
Laden van meerdere accu's moeilijk? Of veel werk. Ja en nee, met een gewone laaier wel. Er zijn genoeg laders die die iere spanning kunnen geven in stappen van 1.2V (geschikt voor: 1.2V, 2.8V, 3.6V, 4.6V, 6V, 7.2V, 8.4V en 9.6V batterijen)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

vassago schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:07:
[...]

eh, ik snap even die zin niet, wat bedoel je met hetzelfde formaat? 2x 9V-blok(nja 8,4 volgens mij, oplaadbaar) is echt niet groter dan 7 of 8x AA hoor...
Ja, 7 of 8 batterijen laden handig bedoel je? meeste laders kunnen er ook maar 4 hebben.
En niet zo bijdehand over m en M, je snapt prima wat ik bedoel :O
Je wisselt een factor miljard om en ik mag er niet bijdehand over doen? Ben ik blij dat jij waarschijnlijk niet op een ontwerpafdeling werkt :+
madwizard schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:06:
Een 9V batterij is misschien wat te zwak om 400mA te leveren, en anders zal ie het waarschijnlijk niet lang uithouden. AA batterijen zijn denk ik beter geschikt hiervoor. Maar dan heb je er ook wel redelijk wat nodig natuurlijk om aan 9V te komen.
Dan kan je misschien beter C of D pakken, die hebben een veel hoger vermogen.
:X :X inderdaad, ik dacht niet na 8)7 aangepast

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 04-09-2006 20:16 . Reden: of ik quote een quote 8)7 ]

• vassago
En daar wil je meerdere 9V bloks tegelijk mee laden? Dat is pas vragen om problemen.

Penlites kun je meestal met 4 tegelijk laden met de mogelijkheid tot snelladen, dat kun je met 9V blokken wel vergeten.

8 penlites laden ben ik in 2 uur mee klaar, 9V blokken 10 - 15 uur....

2 9V blokken is 1 uur muziek max. Waarschijnlijk trekken ze de stroom al niet dus hoor je niks. Bijdehandje....

[ Voor 31% gewijzigd door vassago op 04-09-2006 20:18 ]

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-11 14:44
Conrad heeft dacht ik wel accupackjes voor rc autotjes enzo te koop met rond de 9 volt en dan zo'n 5AH.
Die kosten vast niet hele veel, en ze zijn ook gemakkelijk met een adaptor op te laden.

Moet niet al te lastig zijn om aan te sluiten, zolang je + en - dan maar een beetje onderscheid. Bij het opladen zul je dan ook geen fouten maken natuurlijk.

EDIT: wat betreft die 9v blokjes.. Dat zou ik persoonlijk niet doen, maar ik denk niet dat die speakertjes moeilijk gaan doen als ze net 10 % minder voltage krijgen... (8v ipv 9v)
Een adaptor geeft ook vaak crappe voltages die vaak zelfs nog fluctureren ook.

EDIT2: onderstaande link gaat naar een 9.6 volt accupack voor rc autotjes. Die 0.2 volt zal lijkt me weinig uitmaken. (ongeveer 2 % verschil...)
Deze accupack heeft dacht ik iets van 2400 mAh. Kosten: nog geen 23 euro.
http://www1.nl2.conrad.co...x_results=10&cachedetail=

[ Voor 57% gewijzigd door warcow op 04-09-2006 20:31 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

vassago schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:15:
En daar wil je meerdere 9V bloks tegelijk mee laden? Dat is pas vragen om problemen.

Penlites kun je meestal met 4 tegelijk laden met de mogelijkheid tot snelladen, dat kun je met 9V blokken wel vergeten.

8 penlites laden ben ik in 2 uur mee klaar, 9V blokken 10 - 15 uur....

2 9V blokken is 1 uur muziek max. Waarschijnlijk trekken ze de stroom al niet dus hoor je niks. Bijdehandje....
Je kan ook een speciale lader kopen voor dat soort blokken... En zoals ik al zei, dat setje trekt heus geen 400mA, dan zou de adapter aan zn max zitten. Meestal zijn die ruim overbemeten zei ik dus, zit je aan 200mA ofzo. Met penlites (AA of C of net wat) kan het ook, dan is het nadeel dat je pakket een stuk groter wordt. Dit is dan wel weer in overeenstemming met de hoeveelheid energie per kubieke centimeter (enig idee waarom 7 penlites meer vermogen leveren dan 1 9V-blok? juist, ze zijn bij elkaar veel groter), maar als de TS tevreden is met 1 of 2 uur muziek op 1 of 2 9V-blokken is het goed toch? Hij kan er ook meer in serie zetten of penlites gebruiken, maar aangezien hij zelf iets wil fabriceren neem ik aan dat hij geen speciale houders heeft voor penlites, terwijl je voor een 9v-blok een kliksysteem hebt, waarmee een stuk makkelijker een houder te maken is.

• Raphaelo
oke, heel erg bedankt iedereen voor de reacties, ik weet nu wat ik wel en niet moet doen. En even terugkomend op een reactie van dataghost, nee ik heb inderdaad (nog) niet zoveel ervaring met dit soort dingen. ik ben 15 en ik probeer zoveel mogelijk uit. Hoe zou ik anders mijn kennis beter kunnen verhogen dan zelf met een paar oude onderdelen aan de slag te gaan?

Anyway, bedankt voor alle berichtjes. Ik ga gewoon proberen om aan een 9 volt batterij te komen. Wat mij betreft mag dit topic dicht.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Raphaelo schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:47:
oke, heel erg bedankt iedereen voor de reacties, ik weet nu wat ik wel en niet moet doen. En even terugkomend op een reactie van dataghost, nee ik heb inderdaad (nog) niet zoveel ervaring met dit soort dingen. ik ben 15 en ik probeer zoveel mogelijk uit. Hoe zou ik anders mijn kennis beter kunnen verhogen dan zelf met een paar oude onderdelen aan de slag te gaan?

Anyway, bedankt voor alle berichtjes. Ik ga gewoon proberen om aan een 9 volt batterij te komen. Wat mij betreft mag dit topic dicht.
Nou, je zou eerst kunnen lezen wat er allemaal kan gebeuren en hoe je het aan moet sluiten. Het lijkt me niet zo fijn als er een batterij oid in je gezicht kapot klapt omdat je hem kortsluit bijv.

• Raphaelo
DataGhost schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:27:
[...]

Nou, je zou eerst kunnen lezen wat er allemaal kan gebeuren en hoe je het aan moet sluiten. Het lijkt me niet zo fijn als er een batterij oid in je gezicht kapot klapt omdat je hem kortsluit bijv.
Als je tips hebt of andere dingen die ik pertinent niet moet doen...

• madwizard

madwizard

Gewone batterijen ontploffen niet zo gauw hoor, kortsluiten is natuurlijk niet aan te raden maar is niet echt gevaarlijk als je het kort doet. Pas wel op voor ompolen, de voeding verkeerd om aansluiten dus. Veel elektronica is direct stuk als je dat doet.

www.madwizard.org

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
madwizard schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:27:
Gewone batterijen ontploffen niet zo gauw hoor, kortsluiten is natuurlijk niet aan te raden maar is niet echt gevaarlijk als je het kort doet. Pas wel op voor ompolen, de voeding verkeerd om aansluiten dus. Veel elektronica is direct stuk als je dat doet.
Probeer dat eens met een auto accu en je weet wel beter.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• madwizard

madwizard

Ja oke, ik bedoelde eigenlijk meer het type batterijen dat je in de supermarkt kan vinden.

www.madwizard.org

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:05
Van kortsluiten kunnen de batterijen warm tot zelfs redelijk heeft worden. Voor een batterij te laten ontploffen moet je al serieus moeite doen. In het vuur werpen kan een plof opleveren.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
madwizard schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:34:
Ja oke, ik bedoelde eigenlijk meer het type batterijen dat je in de supermarkt kan vinden.
FragileM64 schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:37:
Van kortsluiten kunnen de batterijen warm tot zelfs redelijk heeft worden. Voor een batterij te laten ontploffen moet je al serieus moeite doen. In het vuur werpen kan een plof opleveren.
Het is niet zo zeer de batterij die warm wordt. Ik heb ooit eens een 1.5V batterijtje kortgesloten met een draadje, het was dus het draadje wat letterlijk smolt, binnen 10 seconden was het draadje doorgesmolten, terwijl de batterij nog net vast te pakken was.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
FragileM64 schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:37:
gewoon ene niet oplaadbare batterij proberen opladen of een herlaadbare met verkeerde polariteit in de lader zetten.;)
natuurlijk voeg je dan ook energie toe :)

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ook al kan er met normale batterijen misschien niet direct veel gebeuren, maar het is beter aan de veilige kant te blijven. Als je het hebt over 8 gekoppelde batterijen wordt het namelijk ook al een ietwat ander verhaal :)

• 5mebibyte
The_Stickie schreef op maandag 04 september 2006 @ 23:47:
[...]

gewoon ene niet oplaadbare batterij proberen opladen of een herlaadbare met verkeerde polariteit in de lader zetten.;)
natuurlijk voeg je dan ook energie toe :)
Een niet oplaadbare batteij kun je wel degelijk een enkele keer opladen, hij wordt nooit zo goed geladen als in de winkel en na één twee keer houd het op maar het kan. Waarom iedereeen er zo bang voor is komt door de fabrikanten deels, die verkopen de batterijen voor enkele tientallen centen en dan willen ze natuurlijk dat als ze op zijn direct nieuwe koopt en niet een keer zo hergebruiken.

Pagina: 1