Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

zuinig: in zn vrij of op de motor uitrollen?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
Ik en mn vriendin hebben de volgende discussie:

Wanneer we aan het autorijden zijn en we zien een stoplicht in de verte (we wonen in de polder :p), dan zet ik de stand altijd in zn 'vrij' en laat ik de auto uitrollen...

Maar, mn vriendin zegt dat als zij vlakbij een stoplicht de auto gewoon in de stand laat uitrollen dat de 'benzineverbruikmeter' toch 0,0 Ltr aangeeft op dat moment, terwijl die in zn 'vrij' toch 6 a 7 liter verbruik aangeeft.

Ik kan dit niet echt verklaren maar ga er toch echt van uit dat ik gelijk heb als ik zeg dat mijn manier zuiniger is. (ik belast dan wel meer de remmen, omdat ik dan niet op de motor rem)

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben :)

vanpeltje

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Tja, ik heb altijd geleerd om op de motor af te remmen, spaar je blijkbaar de remmen mee, maar ik moet laatste stuk echt in zn vrij doen, anders gaat ie BONK BONK.

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

AFAIK heeft je vriendin gelijk, wanneer je de auto laat uitrollen in de versnelling is er geen benzine nodig om de motor draaiende te houden. Wanneer hij stationair loopt wordt er toch wat benzine door je motormanagement ingespoten om dit voor elkaar te krijgen.

Het technische verhaal mag iemand uitleggen die er meer verstand van heeft ;)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Zij heeft toch gelijk ;) Bij een beetje moderne auto (met injectie) word er namelijk geen brandstof ingespoten als je geen gas geeft terwijl hij in een versnelling staat. Gooi je hem in z'n vrij, dan moet er toch iets van brandstof ingespoten worden omdat de motor anders gewoon uitvalt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

volgensmij is het in de versnelling uit laten rollen zuiniger gezien er dan geen/minder brandstof hoeft te worden ingespoten om de motor draaiende te houden

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:20

momania

iPhone 30! Bam!

Je vriendin heeft gelijk :)
offtopic:
Je gaat nu dus publiekelijk af als man :+

Bij het uitrollen op de motor is er geen brandstof nodig om de motor draaiende te houden.
Bij het stationair laten draaien van de wagen verbruik je gewoon benzine. Plus dat je idd je remmen nog eens zwaarder belast.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

momania schreef op maandag 04 september 2006 @ 19:55:
Je gaat nu dus publiekelijk af als man :+
En ook nog eens vijf keer binnen vijf minuten >:)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is natuurlijk wel zo dat als je hem in de vrij laat rollen verder komt.

Deze extra afstand moet je anders nog gas geven, ik vraag me af of het in het totaal wel zoveel uitmaakt eigenlijk.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

HielkeJ schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:01:

Deze extra afstand moet je anders nog gas geven, ik vraag me af of het in het totaal wel zoveel uitmaakt eigenlijk.
De meeste mensen die ik naar een stoplicht zie gaan weten het toch niet zo precies uit te mikken dat ze aan het eind niet (een klein beetje) moeten remmen. Dus ik denk dat dat argument in de praktijk niet echt op gaat. :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:20

momania

iPhone 30! Bam!

HielkeJ schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:01:

Alleen als je een kruising naderd ga je niet je auto laten uitrollen in z'n vrij. Dan kan je daar een kilometer van te voren al mee beginnen. Ik kan je zeggen dat je daarmee geen simpathie kweekt bij je mede weggebruikers ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

inderdaad, als ik een rood licht zie laat ik ook vaak gewoon alles los en versnelling naar neutraal, en dan begin je gewoon op je gemak uit te bollen. Als je 90 rijdt, kan je hem een kilometer voor het rood licht al gewoon laten gaan, je verbruikt mss nog wat benzine, maar je hebt die kilometer wel niet meer moeten doorrijden. Een kilometer zal je echt niet meer halen als je op je motor afremt, dus je moet langer blijven rijden en gas blijven geven. (en je kan vergeten de koppeling in te duwen, komt nog eens belachelijk over, dus dat bespaar je je ook).

Voordeel is ook dat je héél veel tegenkomt dat je aan een kilometer of 40/u komt aanrollen nog, terwijl het licht alweer op groen sprint. Zo heb je ook al een heel stuk uitgespaard, je moet namelijk niet meer optrekken tot 40/u.

En wat betreft die remmen, veel slijten doet dat toch niet, en het vervangen van blokjes kost amper geld (ik geloof dat het iets van een 80€ was voor de blokjes vooraan te laten vervangen, achteraan had ik trommels, dus geen onderhoud/vervanging nodig)

@momania; als je dat doet op een 2vaksbaan interesseert dat een ander niet, hij kan me altijd inhalen. Vaak gebeurd dat ook, en dan haal je ze later toch weer in na dat rode licht, bij voorkeur met een mooie glimlach naar de bestuurder om je nog eens extra simpathiek te maken >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 20:12 ]

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 20:10

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

ik trap alleen de koppeling in en zet hem dan in de versnelling die ik verwacht te gebruiken.

dus: schakel steeds verder terug tijdens het uitrollen.

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ofwel in z'n vrij, dus brandstof verbruikend :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo fokking storend, in z'n vrij uitrollen...
Er zit niet voor jan lul een koppeling in, en je hebt totaal geen controle meer als er wat gebeurt...

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:27

4x2

lộn xộn quá

Gebruik zelf meestal ook de motorrem behoorlijk en schakel ondertussen terug, meer een kwestie van te lui om op de rem te duwen met de auto.
Met de motor is het helemaal leuk, want daar hoef ik meestal maar voor het afremmen van 5-0km/h even de rem te pakken, ding heeft zo'n fikse motorrem (en het is gewoon een 4-cilinder) dat ik alleen maar terug hoef te schakelen terwijl de auto's voor me gewoon remmen.
Op de snelweg ook erg handig, remmen hoeft zelden, zelfs als je ruim te hard gaat, als je maar een beetje vooruit kijkt.
Doe het overigens niet als het goed hard gaat, dan heb je de rem toch echt wel even nodig.
Overigens verbruikt die motor wel benzine als je de motorrem gebruikt, want die heeft carburateurs en er zit geen mechanisme op wat de brandstoftoevoer dan stopzet (het kan wel overigens).
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:10:
@momania; als je dat doet op een 2vaksbaan interesseert dat een ander niet, hij kan me altijd inhalen. Vaak gebeurd dat ook, en dan haal je ze later toch weer in na dat rode licht, bij voorkeur met een mooie glimlach naar de bestuurder om je nog eens extra simpathiek te maken >:)
Daar geef ik wat om, ik heb harder gereden, heb daar lol van gehad en weet zelf ook wel dat ik er niks mee opschiet....

leeg

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
4x2 schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:29:
Gebruik zelf meestal ook de motorrem behoorlijk en schakel ondertussen terug, meer een kwestie van te lui om op de rem te duwen met de auto.
Met de motor is het helemaal leuk, want daar hoef ik meestal maar voor het afremmen van 5-0km/h even de rem te pakken, ding heeft zo'n fikse motorrem (en het is gewoon een 4-cilinder) dat ik alleen maar terug hoef te schakelen terwijl de auto's voor me gewoon remmen.
Op de snelweg ook erg handig, remmen hoeft zelden, zelfs als je ruim te hard gaat, als je maar een beetje vooruit kijkt.
Doe het overigens niet als het goed hard gaat, dan heb je de rem toch echt wel even nodig.
Overigens verbruikt die motor wel benzine als je de motorrem gebruikt, want die heeft carburateurs en er zit geen mechanisme op wat de brandstoftoevoer dan stopzet (het kan wel overigens).
Precies, maar jij hebt dus blijkbaar een auto met carb. Een injectiemotor gebruikt 0,0 benzine wanneer je 'm uit laat rollen in de versnelling, terwijl je in z'n vrij de motor op gang moet houden (en dus benzine kost).

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nee hij heeft het over een motor ;)

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik snap niet echt waarom mensen hun auto laten uitrollen in z'n vrij :?

Als ik een rood stoplicht nader, dan schakel ik tijdens het remmen stapsgewijs terug naar lagere versnellingen. Dus zoals accelereren en opschakelen, maar dan andersom (ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg). Als het stoplicht dan voortijdig op groen springt, kan ik gewoon direct het gas intrappen en doortuffen.

En zoals al eerder gezegt, je hebt geen controle meer als je hem in z'n vrij laat rollen en er iets gebeurt.

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
oke thanks jongens! mn vriendin en ik hebben gelachen (vooral mn vriendin _/-\o_ ) voortaan maar gewoon lekker de auto in zn versnelling uit laten rijden en stapsgewijs terugschakelen. 8)

vanpeltje

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Nee, ga eens wat vaker lopen, of neem eens wat vaker de fiets B)

• Noork
  • Niet online
Zie hier: http://www.hetnieuwerijden.nl/tip4.html

[ Voor 10% gewijzigd door Noork op 05-09-2006 01:25 ]

Verwijderd

Caponi schreef op maandag 04 september 2006 @ 22:14:
Als ik een rood stoplicht nader, dan schakel ik tijdens het remmen stapsgewijs terug naar lagere versnellingen. Dus zoals accelereren en opschakelen, maar dan andersom (ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg). Als het stoplicht dan voortijdig op groen springt, kan ik gewoon direct het gas intrappen en doortuffen.
Dan slijt je koppeling weer ipv. je remmen... Van neutraal in een versnelling leggen duurt ook geen 2 seconden hoor, gewoon koppeling in en verleggen, das direct gedaan (+ dat je nog eens wat gas moet geven om bij het terugschakelen niet te schokken, anders krijg je zo gelijk een snok in je auto). Krijg over 3 maand mijn automaat, ben wel benieuwd wat dat ding doet als je het gas loslaat, gewoon doorbollen of echt remmen op de motor, hangt dat af van type auto?

• Se7enth_son
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-11 10:20

Se7enth_son

Eindelijk mn Supra mkIV!

Een automaat zal niet zomaar terugschakelen als je uitrijdt. Het hangt wel een beetje van het merk af, maar in de regel zal de bak alleen terugschakelen onder een bepaald toerental (bijv 1500rpm).

Vergeet bij een automaat ook niet dat je een kleine vorm van 'lag' hebt bij het optrekken. Dus als je gas geeft, dan heb je een klein moment waarop er nog maar weinig gebeurt. Zelf vind ik dat het belangrijkste nadeel van een automaat (en het vermogensverlies). Maar hij heeft ook een hoop voordelen, vooral in de files :)

Openbaar vervoer is iets wat je brengt van een plaats waar je niet bent, naar een plaats waar je niet naar toe moet, op een moment dat het je niet uitkomt | Supra specs

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:10:
inderdaad, als ik een rood licht zie laat ik ook vaak gewoon alles los en versnelling naar neutraal, en dan begin je gewoon op je gemak uit te bollen. Als je 90 rijdt, kan je hem een kilometer voor het rood licht al gewoon laten gaan, je verbruikt mss nog wat benzine, maar je hebt die kilometer wel niet meer moeten doorrijden. Een kilometer zal je echt niet meer halen als je op je motor afremt, dus je moet langer blijven rijden en gas blijven geven. (en je kan vergeten de koppeling in te duwen, komt nog eens belachelijk over, dus dat bespaar je je ook).
Als je fatsoenlijk rijles hebt gehad vergeet je dat niet zo snel ;)
Ik vergeet het alleen als ik een lange tijd in een automaat gereden heb, maar dan is het 1x en dan word het weer automatisme..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
4x2 schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:29:
Ben je daar zeker van? Zit er aan de zijkant geen membraan?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Dat is ook weer niet de bedoeling; je zult dan vaak weer in hogere toeren belanden en je koppeling slijt meer door het steeds op laten komen...

Verwijderd

Alweer deze discussie, gebruik de search man.

Hier, voilla
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 09:22:
[...]

Dan slijt je koppeling weer ipv. je remmen... Van neutraal in een versnelling leggen duurt ook geen 2 seconden hoor, gewoon koppeling in en verleggen, das direct gedaan (+ dat je nog eens wat gas moet geven om bij het terugschakelen niet te schokken, anders krijg je zo gelijk een snok in je auto). Krijg over 3 maand mijn automaat, ben wel benieuwd wat dat ding doet als je het gas loslaat, gewoon doorbollen of echt remmen op de motor, hangt dat af van type auto?
Onzin je koppeling is daar op gemaakt, omhoog schakelen omlaag schakelen. Whatever. En uiteindelijk slijt alles. Als je dat goed kunt combineren, slijt beide amper. Alleen maar op de rem is slecht.

Ik heb nog nooit een auto gehad die er door kapot ging, zo heeft mijn huidige auto 250.000 waarvaan 200k van mijzelf. En ik rem al sinds ik mn rijbewijs heb af op de versnellingsbak en rustig op de rem trappend. Dit werd me zelfs aangeleerd op de rijles, en bij mn broertje die hem laatst heeft gehaald ook.

Een koppeling gaat eerder kapot, van mensen die graag met koppeling rijden ipv terug te schakelen. Of mensen die hun koppeling niet helemaal intrappen als ze hem in de achteruit zetten.

• mjszwo
  • Niet online
Volgens mij is het ook veel veiliger om terug te schakelen tijdens het remmen.

In de racerij zie je over het algemeen dat de remdruk op de voorwielen hoger is dan op de achterwielen, o.a. om uitbreken tijdens het remmen te voorkomen. Als je een auto met voorwielaandrijving hebt (zoals ik) zal de remdruk op de voorwielen dus ook hoger komen te liggen wanneer ik terugschakel tijdens het remmen.

Misschien praat ik grote onzin, maar ik vond het zelf een logische gedachte.

@chevy: duidelijk 8)

• Chevy454
  • Niet online
Caponi schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 21:46:
In de racerij zie je over het algemeen dat de remdruk op de voorwielen hoger is dan op de achterwielen, o.a. om uitbreken tijdens het remmen te voorkomen. Als je een auto met voorwielaandrijving hebt (zoals ik) zal de remdruk op de voorwielen dus ook hoger komen te liggen wanneer ik terugschakel tijdens het remmen.

Misschien praat ik grote onzin, maar ik vond het zelf een logische gedachte.
;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Waarom dan?

De remmen zijn in staat om de wielen te doen blokkeren. Wat voor nut heeft de motor dan? Gewoon op de remblokken remmen tenzij je in de bergen zit waar je met het fenomeen van fading van de remblokken zit. Verder moet je als je op de motor EN op de remblokken remt ook de aandrijflijn gaan vertragen want op een bepaald ogenblik is de motor weer een last welke afgeremt moet worden. Daarom dat je bij een noodstop ook de koppeling in moet trappen.
Een koppeling gaat eerder kapot, van mensen die graag met koppeling rijden ipv terug te schakelen. Of mensen die hun koppeling niet helemaal intrappen als ze hem in de achteruit zetten.
Hangt ook af hoe je op de motor afremt. Let wel, we hebben het over afremmen op de motor. Niet wat toeren laten maken maar echt terugschakelen en de motor dan weer 5000rpm laten draaien en de koppeling laten opkomen. Hoe doe je dat in dit geval? Gewoon laten "schieten" of enigsinds slippend? In het eerste geval krijgen de tangentiaalveren op hun kloten (twee massa vliegwielen vonden dat leuk) en laatste geval slijten de koppelingsplaten. Maar dan rem je ook wel echt op de motor.

* Chevy454 voelt dan zijn familiejuwelen tegen de tank slaan als hij het gas losgooit bij 250km/h doordat de motor met 13k rpm tegen de compressie zit te draaien :o Leve de slipper clutch dan ;)

* Chevy454 gebruikt de koppeling alleen om weg te rijden, van 1 naar 2 en om neer te schakelen. Mijn arme koppelingsmand krijgt anders last van ingeslagen koppelingsplaten. Dan is het schakelen helemaal een ramp :(
En ik rem al sinds ik mn rijbewijs heb af op de versnellingsbak en rustig op de rem trappend
Wat is rustig remmend? Toch niet slepend? Leve verglaasde remblokken dan :o
Onzin je koppeling is daar op gemaakt
De koppeling heeft 4 functies:
vermogen overbrengen
wegrijden
schakelen
beschermen tegen overbelasting door het indrukken van de progressieve tangentiaal veren of in worst case (vastgelopen motor of versnellingsbak) de klinknagels van het frictiemateriaal over te trekken.

Wat denk je dat je doet tijdens het remmen op de motor? Maar zoals ik zeg, ook echt remmen op de motor door van 3000rpm naar 5500rpm te gaan en de koppeling te laten schieten.

Daarnaast kan ik me situatie voorstellen waarbij remmen op de motor ERG slecht is.

[ Voor 32% gewijzigd door Chevy454 op 05-09-2006 22:26 ]

Pagina: 1