Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RC Servo repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16
Met met overdreven enthousiasme heb ik het gepresteerd om een RC servo (Towerpro SG 5010) verkeerd om aan te sluiten.. Resultaat: Hij stonk vreselijk, werd ontzettend warm en doet nu niets meer :(.

Ik heb hem opengeschroeft en de electronica ziet er nog goed uit. Ik heb het printje eruit gehaald en het motortje + potmeter afzonderlijk getest. Deze werken nog dus ik vermoed dat er ergens iets is doorgebrand op het printje. De componenten zien er nog goed uit. In het midden zit een IC, deze stinkt nogal verbrand. Helaas is het typenr van de IC vakkundig uitgevlakt.. Heeft er iemand enig idee wat voor IC wordt gebruikt in RC servo motoren?

Verwijderd

hmmm geen idee.
ik heb hier wel genoeg servo's voor je liggen.
waar gebruik je hem voor?

• Rowwan
Looprobotje aansturen :). Het is niet zo dat ik er geen meer heb, ik wil deze gewoon graag repareren.

Verwijderd

je kan eigenlijk 3 dingen doen:

1) met merk/type gaan zoeken op internet of je een schema + componenten kan vinden.
2) schema zelf tekenen en proberen uit te zoeken welk IC op het grote ? past.
3) zelf een nieuwe schakeling verzinnen die doet wat je wil.

succes alvast!

PaWoN

• Rowwan
1) Heb ik al gedaan.. Kan werkelijk NIETS vinden..
2+3) Te weinig kennis van electronica.

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 14:06

Vincenz0

Coder

servo'tje kost toch maar een tientje???

ic'tje is doorgefikt en als je te weinig kennis hebt van electronica begin dan niet over repareren :P

pak gewoon een nieuwe... wie weet wat nog meer is doorgebrand behalve de IC.

Coding 4 Fun!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Towerpro servo's kosten nog minder als een tientje. Ik denk niet dat je de kapotte onderdelen los kan kopen voor minder. Op www.modelbouwforum.nl kan je genoeg adressen vinden van goedkope webshops die zeer snel goedkope servo's leveren.

• Rowwan
Ok.. Even iets genuanceerder: Ik heb te weinig kennis van electronica om aan de hand van een schema met black box, zelf een IC te verzinnen. Lijkt me trouwens sterk dat dit kan :? Ik ben best in staat een IC te vervangen...

"Een nieuwe kost MAAR 10 EUR". Ik vind 10 euro wel veel om zo maar weg te gooien, maar misschien denken jullie daar anders over .

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 14:06

Vincenz0

Coder

een ic los kost boven de 20 euro.......
+ nog gepriegel @ solderen en geen print plaat spoortjes beschadigen...

en het is zelfs minder dan 10 euro volgens reclamedoos..

Coding 4 Fun!

• Rowwan
Vincenz0 schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 10:54:
een ic los kost boven de 20 euro.......
:? Welke IC kost boven de 20 euro?? Een simpele AND/OR gate kost een paar cent terwijl een andere best 50 euro kan kosten. Je moet eerst weten wat er in zit voordat je kunt zeggen of het de moeite van repareren waard is...

Verwijderd

De ic's in servo's kan je in verschillende maten en vormen hebben.
Futaba bv gebruikt vooral de BA 6688L in combinatie met de BAL 6686 H-brug.
Nu, het probleem is dat je van die dingen nog geen datasheets vind, laat staan een 'legit' dealer..

Ik zou voor de eerder genoemde tips gaan, en gewoon een nieuwe kopen... hou deze bij als je ooit een redelijk krachtige DC motor nodig hebt, you can never have enough servo's ;)
Pagina: 1