[XP] Opnieuw installeren met nieuwe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik wil voor een collega op zijn prive-systeem Windows Xp opnieuw installeren.
Hij heeft een pc waar geen aparte windows-cd bij zit (staat in de aparte map op zijn harde schijf).

Nu is het punt alleen dat zijn harde schijf een beetje onbetrouwbaar is geworden. Dat wil zeggen: hij maakt zeer geregeld behoorlijke herrie, het geluid kan ik niet goed omschrijven maar het is in elk geval geen normaal geluid voor een harde schijf. Hij heeft dus een nieuwe harde schijf gekocht, voor in het geval zijn huidige kapot gaat.

Nu dus het probleem:
Hoe zorg ik ervoor dat ik met behulp van de recovery-partitie op de oude harde schijf windows kan installeren op de nieuwe harde schijf?
Tevens wil ik ervoor zorgen dat de nieuwe disk als primary disk wordt gezien (hardware-matig niet zo lastig, maar volgens mij software-matig wel), zodat mocht de oude schijf in de nabije toekomst echt crashen de pc gewoon door kan draaien.
Ik heb hier totaal geen ervaring op en een zoek op GoT maakte me eigenlijk niet veel wijzer.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met bijvoorbeeld Ghost kan je een hele disk klonen.

Is een snelle manier om alle data over te zetten en dus ook de recovery partitie.

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Kan je niet een 1 op 1 kopie maken van de oude disk naar de nieuwe met bijvoorbeeld Ghost?

edit:

En ik dacht nog wel eerst te zijn... :'( Want ik had de TS niet eens helemaal gelezen }:O

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 15:48 ]

• Quacka
De oude harde schijf is 250gig en de nieuwe 160gig (maar de oude is voor 80% leeg).
Kan je dan wel een ghost maken?
En neemt een ghost dan verborgen recovory-partities mee?

Kan ik door het maken van een ghost daarna dan wel een nieuwe installatie doen?
De oude windows installatie is na ruim 2 jaar toch ook wel een beetje vervuild, een verse installatie zou dan de boel flink verschonen (en zover ik weet wordt de pc er ook wat sneller van). De huidige installatie doet er een flinke tijd over om op te starten, vrij irritant.
En een minuut om af te sluiten (dit valt dan nog wel mee, maar t kan zeker wel sneller)

Is het niet mogelijk om de recovory-partitie te kopieren naar de nieuwe schijf (in een nieuwe partitie met dezelfde naam)? Of werkt het zo niet?

[ Voor 18% gewijzigd door Quacka op 04-09-2006 16:01 ]

• Quacka
Collega had nog een stapel cdtjes mee gegeven en na wat speuren bleek er dus toch ook een windows-cd bij te zitten. (het lijkt althans ontzettend veel op een windows-cd met alle bij behorende mappen)
Wat ik alleen gek vind is waarom er dan een recovery-partitie bij zit.
Waar dient die dan weer voor? Of zal tijdens de installatie alsnog gezocht worden naar de recovery-partitie?

Ik ben trouwens nog steeds geinteresseerd in een antwoord, aangezien ik meer mensen ken met een recovery-partitie en dus echt geen windows-cd hebben. Het moet toch mogelijk zijn om dit te doen?

Verwijderd

Quacka schreef op maandag 04 september 2006 @ 15:59:
De oude harde schijf is 250gig en de nieuwe 160gig (maar de oude is voor 80% leeg).
Kan je dan wel een ghost maken?
Ja kan
En neemt een ghost dan verborgen recovory-partities mee?
Weet ik niet zeker, ik denk wel als je disk to disk doet

Kan ik door het maken van een ghost daarna dan wel een nieuwe installatie doen?
Altijd..
De oude windows installatie is na ruim 2 jaar toch ook wel een beetje vervuild, een verse installatie zou dan de boel flink verschonen (en zover ik weet wordt de pc er ook wat sneller van). De huidige installatie doet er een flinke tijd over om op te starten, vrij irritant.
En een minuut om af te sluiten (dit valt dan nog wel mee, maar t kan zeker wel sneller)
Check wel vantevoren ff of je alle drivers hebt

Is het niet mogelijk om de recovory-partitie te kopieren naar de nieuwe schijf (in een nieuwe partitie met dezelfde naam)? Of werkt het zo niet?
Geen idee...
Quacka schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:32:
Collega had nog een stapel cdtjes mee gegeven en na wat speuren bleek er dus toch ook een windows-cd bij te zitten. (het lijkt althans ontzettend veel op een windows-cd met alle bij behorende mappen)
Kan goed een restore cd zijn. En die zou je ook direct op je nieuwe hd kunnen installeren.
Wat ik alleen gek vind is waarom er dan een recovery-partitie bij zit.
Waar dient die dan weer voor? Of zal tijdens de installatie alsnog gezocht worden naar de recovery-partitie?
Who knows...

Ik ben trouwens nog steeds geinteresseerd in een antwoord, aangezien ik meer mensen ken met een recovery-partitie en dus echt geen windows-cd hebben. Het moet toch mogelijk zijn om dit te doen?
Dat is het ook, maar dan heb je een speciale opstartbare cd of floppy nodig die je vast wel ergens via de fabriekant zijn website kan krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 16:47 ]

Verwijderd

Van zo'n recovery partitie kan je altijd nog een windows cd branden, in een recente aflevering van de C't stond daar een heel artikel over in.

De software daarvoor (voor zover nodig) stond ook online maar kan ik nu ff niet vinden.

• Quacka
Drivers staan keurig netjes in een aparte partitie (de data kopieer ik wel naar de nieuwe schijf).

Ik ga het nu eerst testen met de gevonden cd en als dit lukt, dan is het mooi en anders stel ik wel weer aanvullende vragen alhier!
Bedankt voor de antwoorden!!!!

Pagina: 1