Meer geheugen of betere videokaart?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Hallo,

Ik heb momenteel een AMD XP2100+ met 1,5 GB (3 x 512 MB DDR) en een Radeon 9800Pro. Werd dus weer eens tijd voor een upgrade en daarvoor gebruik ik de altijd handige BestBuyGuides.

Deze maand stond - voor het eerst - de Intel Duo Core erin denk dat ik daar maar voor kies. Heb momenteel weinig andere keus als het om prijs-kwaliteit gaat. Tenminste, dat begreep ik uit alle reviews en benchmarks. Alleen was een ander punt (het geheugen vs. de videokaart) me nog niet duidelijk, vandaar deze thread.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor de normale dingen (surfen, emailen, chatten, muziek, filmpje), beetje webdevelopen (Flash, Photoshop) en daarnaast gamen. Daarom heb ik ( ook gezien mijn budget van 500-600 euro) gekozen voor de Multimedia-machine. Maar wilde er dan wel 2 GB in hebben.
Dus dan kom ik hierop uit:

mobo: MSI P965 Neo-F, iP965
cpu: Intel Core 2 Duo E6400
ram: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2
gpu: Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2

Zag dus in m'n winkelmandje ( hier ) dat dan mijn geheugen 80 euro duurder is dan m'n videokaart en dat zag er een beetje vreemd uit.

Daarom hier de vraag: kan ik nou beter wat meer geld in m'n videokaart stoppen en het geheugen 'maar' 1 GB laten? Of is dit toch de beste configuratie mogelijk (momenteel)?
Of heb ik gewoon te duur geheugen cq een te goedkope videokaart gekozen?

Hoop dat iemand mij kan helpen om met mijn budget een zo goed mogelijke configuratie samen te stellen. Alvast thanx

[ Voor 10% gewijzigd door Skar op 04-09-2006 15:58 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Als verstokt AMD junk doet het pijn om te zeggen, maar die Intel CPU's met Conroe core (zoals in jouw mandje) verslaan AMD op alle fronten :'(

Verders is die Graka die je op het oog hebt wel een behoorlijke bottleneck.

Voor hetzelfde geld zou je bv:
s939 nForce3-Ultra
s939 AMD 4000+
2*1GB DDR
X1800XL of 7900GT

Zal je bakken meer 3D punten mee scoren:
http://www23.tomshardware...=519&model2=547&chart=226
Maar upgraden wordt dan lastiger...
Je zou ook socket AM2 kunnen overwegen. Voordeel is dat je dan een Single Core CPU kunt nemen. Die zijn goedkoper en in spellen (vooralsnog) meestal sneller dan een dual core...

Veel wijsheid toegewenst met je keuze

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
AA bedankt voor je reactie. Maar ik wil toch geen andere CPU. Ben nu meer op zoek naar een goede CPU + geheugen voor de komende jaren.

Ik vind het niet erg om over 2-3 jaar weer een nieuwe videokaart te moeten kopen. Dat weet ik wel, daar kan je niet zo lang mee vooruit.

Dus vandaar deze config (zeker omdat mijn AGP-kaart niet meer in de huidige mobo's kan).

Maar vroeg me dus af of ik die 80-100 euro beter kon gebruiken voor een betere/snellere videokaart dan voor m'n 2 GB geheugen.

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

Verwijderd

Klinkt heel logisch.

Het ligt een beetje aan het type spel wat je doet.
Voor RPG's en RTS-en zijn dol op geheugen. Met fps spellen en race en vlieg SIM's heb je meer aan GPU power.

Verwijderd

Wat ik zou doen:

CPU en mobo zo laten.
Geheugen 2GB
Videokaart ook zo laten

En later als DirectX10 bijvoorbeeld uit is.. of als de high-end kaarten van nu goedkoper zijn, dan eentje van kopen ;)

Dus ik denk dat je beter je geld kan inversteren in 2GB geheugen :)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zie bij de specificatie van de VGA kaart dat hij een 128bit geheugen interface heeft.
Hij heeft ook 12 pixelpipelines wat opzich wel goed is .
Het kan erg boeiend zijn om voor een paar tientjes meer een kaart te hebben met 256bit interface , dat maakt `m nl ong twee keer zo snel.

Als je een beetje zoekt bij sommige winkels kan je soms nog wel eens wat leuks tegenkomen.
Ik heb zelf twee maanden geleden bij alternate een msi ati X850pro (later succesvol gemod naar xt) gekocht voor 90 euro.
Wat dus een topkaart is van de vorige generatie.
Dat soort aanbiedingen willen nog wel eens niet in de pricewatch staan.

Veel succes ermee verder .

[ Voor 5% gewijzigd door enchion op 04-09-2006 19:09 ]

How do you save a random generator ?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Je kan geld besparen door in plaats van PC6400 PC5300 geheugen te nemen. Van het geld dat je dan bespaart, kan je een snellere videokaart kopen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe serieus je bent met gamen. Hoeft het allemaal niet op 1600x1200 met 4xAA en AF, dan heb je aan die 7600GS best een goede koop (eventueel kun je een 7600GT overwegen, is net weer wat sneller).

Zoals ik het nu begrijp wil je een andere kaart omdat deze niet duur genoeg is :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Met Paddixx: neem goedkoper en langzamer geheugen, dat PC6400 is zwaar overkill. PC4200 is al genoeg en PC5300 geeft je nog een beetje ruimte over te clocken. Met het geld wat je overhoudt kun je richting een 7600GT o.i.d. gaan.

Wel, je moet er zelf uit zien te komen want uiteindelijk is dit niks anders dan een 'Wat moet ik nemen?' vraag en daar is de FAQ tamelijk duidelijk over. Succes :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.