Readyboost compatible usb sticks

Pagina: 1
Acties:
  • 2.162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Windows vista rc1 is sinds enige dagen uit en ik wilde readyboost eens proberen. Je kan echter niet zomaar elke usb memory stick gebruiken omdat er eisen aan de performance zijn. Het gaat hierbij om de random access toegang, die moet minimaal 2.5MB/sec voor 4K random reads en 1.75MB/sec voor 512K random writes zijn.

Wat is readyboost : Readyboost maakt gebruik van je geheugen stick om een disk cache op te slaan, en wel van een speciaal soort. Omdat sticks voor sequentieel lezen langzamer zijn dan harddisks, word je stick alleen gebruikt om een random access cache op te bouwen. Stick zijn namelijk stukken sneller met random access dan je harddisk.

Voor de readyboost faq : kijk hier !

Tot nu toe werkende sticks volgens diverse bronnen :
  • Apacer-HT203 Reeks
  • Powerram 3.0 Reeks
  • Cruzial Gizmo
  • Sandisk Cruzer Titanium 2gb
  • Verbatim Store N go pro 1gb en 2gb
  • Sony microvault tiny 1gb
  • CnMemory Micro X-pro 2gb (werkt heb ik zelf)
Verder worden de PNY attache sticks bij sommigen wel en anderen weer niet geaccepteerd door vista rc1.

Mijn vraag : Heb je readyboost al geprobeerd en werkt het met jou stick ?, Laat dan hier een berichtje achter met welke stick (merk, type, mb) het gelukt is zodat anderen niet zo lang hoeven te zoeken naar een geschikte usb stick voor Vista readyboost.

[ Voor 46% gewijzigd door HaseMike op 30-09-2006 19:32 . Reden: Uitleg readyboost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:55
Misschien kan je toevoegen aan je startpost wat readyboost is, toepassingsmogelijkheden e.d. Ik was er namelijk niet bekend mee totdat ik dit las... Wel interessant topic, hou hem in de gaten :)

• HaseMike
  • Niet online
Startpost aangepast met wat info, en heeft er helemaal niemand interesse in het proberen van readyboost onder vista ?

Dat laatste natuurlijk vooral zodat ik weet welke usb stick ik kan kopen, dat spreekt vanzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Handy Steno HT203 van 2Gb werkt probleemloos, en ik gebruik maar 512Mb hiervan voor die functionaliteit, de rest is opslag bestanden.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 22:04

CodeIT

Code IT

Op ExtremeTech hebben ze nu ook een lijstje online gezet van 6 werkende sticks: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2017844,00.asp

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Heb nog geen echte testen gezien wat performance betreft maar wat mij betreft een interessante ontwikkeling. Uit de FAQ:

Q: How much of a speed increase are we talking about?
A: Well, that depends. On average, a RANDOM 4K read from flash is about 10x faster than from HDD. Now, how does that translate to end-user perf? Under memory pressure and heavy disk activity, the system is much more responsive; on a 4GB machine with few applications running, the ReadyBoost effect is much less noticable.

Vriendelijk verzoek aan degenen met Vista RC1 geinstalleerd om even een paar vergelijkinkjes (benches) te doen!

• HaseMike
  • Niet online
Net vandaag een CnMemory micro x-pro stick gekocht van 2gb.
Deze werkt perfect met vista, wordt direct herkend als een readyboost compatible device.

De stick is in de aanbieding bij de Mediamarkt in Duitsland voor 39 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 11:06
hier (denk ik) een goede site voor wel en niet werkende usb sticks icm readyboost:

http://www.grantgibson.co.uk/misc/readyboost/

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

c70070540 schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 17:26:
Handy Steno HT203 van 2Gb werkt probleemloos, en ik gebruik maar 512Mb hiervan voor die functionaliteit, de rest is opslag bestanden.
... Werkte probleemloos. Sinds ik hem als Readyboost device heb gebruikt, is hij kapot gegaan. Ik kan er geen data meer van lezen of data naar schrijven, geen enkele tool kan een nieuwe partitie aanmaken. Op, over en uit.

Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat Readyboost hier de oorzaak van is, maar hij doet het niet meer. Moet hem binnenkort maar eens omruilen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik ben hier ook naar aan het kijken. Voor me desktop is het niet interessant want die heeft 2 GB ram. 2x300 GB raid 0 voor windows en 2x200 GB raid 0 voor de games die veel van de hd's vragen. Dus mijn Raid 0 windows is snel genoeg om te swappen op de HD.

Ik ben gaan testen met een Corsair flash voyager maar die was zo veel trager dan mijn HD's. Ook mijn 5400 RPM notebook HD was sneller. Vooral de latancy was hoog. Nu wist ik dat er ook extreme memory kaartjes zijn die min 20 mb/s halen. Nu las ik dat die ook niet goed genoeg zijn omdat ze heel traag kunnen zijn in random read/ write.

Toen zag ik de Corsair Turbo Flash voor me laptop zou dat wel helpen. Die heeft wel 2 GB ram maar Windows gebruikt altijd swap files op de HD. En bij me desktop wordt dat wel opgevangen door een 2e raid set. Maar me laptop moet dat allemaal met een doen. Nu leek het mij alleen makkelijker om een SD kaart die goed is voor readyboost te hebben. Die laat ik er dan altijd in zitten.

Echter las ik ergens dat corsair een techniek gebruikt met 2 memory controllers ( in die Turbo Flash ) waardoor ze veel meer data kunnen verplaatsen. Ik neem aan dat die controller bij je SD kaartjes in je card reader zit. Of zie ik dit verkeerd ?

ik ga in de eerste instantie voor max performance. Hopelijk is het sneller want mijn laptop HD haalde een toegangs tijd van 16 MS tov 40 voor de flash voyager stick. Ik neem aan dat die Turboflash sneller zal zijn. Maar heb liever iets in SB kaart formaat. Iemand al zo iets gezien ?

Q: How much of a speed increase are we talking about?
A: Well, that depends. On average, a RANDOM 4K read from flash is about 10x faster than from HDD. Now, how does that translate to end-user perf? Under memory pressure and heavy disk activity, the system is much more responsive; on a 4GB machine with few applications running, the ReadyBoost effect is much less noticable.

Ik heb dit ook bekeken met ATTO en daar was de HD toch stukken sneller. Vooral al de raid 0 was erg snel. Ik kan me voorstellen dat het wel help als je HD bv game data aan het laden is en tegelijk een swap file moet maken. Dan moet hij 2 dingen tegelijk doen en wordt hij gigantisch sloom. Het help ook al om 2 Hd's te hebben. Een met windows een waar je data staat. Readyboost doet volgens mij een beetje hetzelfde door de swap file op de flash drive neer te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 31-01-2007 12:52 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sony vaio 1gb usb 2.0 werkt hier in ieder geval niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:54
USB stick van informatique die je bij bestelling van Vista kreeg werkt ook niet :'(
Dan snap ik eigenlijk ook niet of wel waarom je deze dan gratis kreeg bij je bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Juist daarom waarschijnlijk :+

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

@Astennu
Je zit continu in elk topic over Readyboost te schermen met cijfers van benchmarks. Dat is alleen niet te vergelijken met de manier waarop Readyboost werkt.

Voor sequentiële I/O zal de Readyboost software de USB stick laten voor wat hij is, maar voor random I/O zal de Readyboost software eerst kijken in de cache van de swap-file op de USB stick, en vervolgens naar harddisk gaan.

Je hebt helemaal gelijk dat I/O van een harddisk beter is dan een USB stick, maar als je harddisk al wat anders aan het doen is, terwijl ook de swap-file aangesproken moet worden voor lees-acties, dan kan de USB stick in veel gevallen sneller de gegevens leveren dan de harddisk dat kan. En daar wordt de winst gehaald. Puur I/O meten zegt dus niets over het wel of niet werken van Readyboost, het is altijd een combinatie van gelijktijdige toegang en hoeveelheid intern geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Two particular sticks that I know are excellent performers for readyboost is the “Apacer Handy Steno” and the “Corsair Turboflash”. If you want to know which stick to buy specifically for readyboost, buy exactly this one, it's the best, and it's damn cheap.

I’ve found that formatting the drive as FAT32 (not NTFS), 4kb block size, with the windows suggested amount of usage space to be the ideal settings. Using the full capacity rather than the recommended seems to drag it down a bit.
Source: http://forums.anandtech.c...eadid=1999401&STARTPAGE=1

Zelf heb ik een Corsair Turboflash besteld van 1GB, die zal voldoen. Is 24 euro bij Komplett.
Pagina: 1