Toon posts:

Game PC van €900

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige systeem is aan vervanging toe. Ik had dit in gedachte (argumenten staan erbij). Ik ben van plan bij Salland Automatisering te bestellen door de goede prijzen en relatief goede shop survey. Ik heb verschillende game-pc topics al doorgelopen, maar ik wil toch iets anders.. Here it goes..

ProcessorPrijs
Intel E6300
Gekozen omdat dit de goedkoopste Core 2 Duo, Allendale, processor is. Ik heb voor deze processor gekozen omdat ik een niet al te groot budget heb, maar toch potentie zag na het lezen van dit artikel van Anandtech. Ik wil deze processor eigenlijk ook tot minimaal 370mhz krijgen. Ik weet dat je er natuurlijk niet 2MB cache bij kan clocken, maar ik ga liever voor een E6300 met een goed mobo, dan een E6600 met een minder mobo waarmee niet mee te overclocken valt.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/26077.JPG€179,90
GeheugenPrijs
Mushkin PC6400 DDR2 2x1GB (2GB) DualChannel CL5
Goedkoop geheugen! In deze tijd is 2GB geen overbodige luxe. Mushkin is een merk wat (voor mijn in ieder geval) bekend staat om zijn overclocking-geheugen. Dit geheugen is zeker geen overclock geheugen, hij gaat tot maximaal 820Mhz. Toch ben ik al blij als ik 400Mhz FSB uit een E6300 haal (ik betwijfel of dit lukt) dus lijkt me dit perfect geheugen. Ik heb deze review doorgelezen die positief was (enig minpuntje was de limiet van 820mhz - wat voor mij dus geen probleem is. (zie boven) Ik heb ook een artikel gelezen over het effect van memory timings. Het verschil tussen CL3 en CL5 is voor mij dusdanig klein dat ik gewoon CL5 kan nemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/27608_100_100.jpg€185,00
MoederbordPrijs
Gigabyte 965G-DS3/Asus P5B
Hier zit ik een beetje met mijn twijfels, het prijsverschil is te verwaarlozen. Met de nieuwe bios kun je met de P5B goed overclocken, maar de DS3 staat er om bekend dat deze de 450mhz FSB al heeft behaald. Na het lezen van dit en dit topic neig ik toch naar een DS3. Men zegt dat voor de P5B beter omgaat met de Conroe's (?). Deze review is erg positief, en behaald zonder problemen de 400mhz FSB prime-stable.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/27399_100_100.jpg€145,00
HardeschijfPrijs
Seagate Barracuda 7200.10 320GB S-ATAII
Overal wordt deze hardeschijf aangeraden. Snelle en redelijk stille hardeschijf. Ik weet dat de HDD de bottleneck wordt, maar heb voorlopig geen budget voor RAID0.. Deze schijf is erg populair onder de tweakers en heeft een hele mooie scorekaart. Meeste survey's heb ik doorgenomen.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/25058_100_100.jpg€96
DVD BranderPrijs
Pioneer 111D
Goedkope en goede brander. Was eerst van plan om voor de NEC 4571A te gaan, maar als ik ooit nog een Xbox 360 koop, heb ik meteen een goede brander voor XMBC. Een positief artikel staat hier.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/23711_100_100.jpg€35
VoedingPrijs
Asus A-45GA
De PSU is het belangrijkste onderdeel. Ik vind 50 euro toch echt het maximum, dus heb ik voor deze gekozen in plaats van een Targan bijvoorbeeld. Hier staat er een review van die ik heb doorgenomen. Deze PSU heeft 29A op de 12V rail, genoeg dus. Een case heb ik al.
Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/14320_100_100.jpg€50,19
Totaal€691*

* exclusief verzendkosten

Vragen

Er ontbreekt nog één onderdeel; een videokaart. Ik ben er nog niet uit of dit een 7600GT of een X1900GT gaat worden. Ik wil dat deze kaart het uitzingt tot de 2e of 3e generatie D3D10 kaarten. Wanneer komen die er, denken jullie? Zomer 2007? Eind 2007?

Ik game op een monitor van 15" met een resolutie van 1024*768. Kan ik dan beter voor een 7600GT of een X1900GT gaan? Als ik een D3D10 kaart koop, koop ik ook een 19-20.1" monitor, dus tot die tijd moet er op 1024*768 gegamed worden. Dan denk ik dat een 7600GT wel voldoet? Scheelt toch weer 40-50 euro.

Ik heb in de supported memory table gekeken van beide Gigabyte/Asus. Moet ik bang zijn dat mijn geheugen niet werkt, als deze er niet in staat?

Kan ik nog wat geld besparen met PC5400 geheugen? Ik heb verschillende berichten gelezen die PC6400 snelheden halen.

Op mijn huidige systeem (Athlon XP 2400+, 512MB geheugen, 6800LE) heb ik mijn kast altijd open voor ventilatie. Als ik hier 2 120mm fans in bouw, zouden de temps dan redelijk tot goed zijn?

Het onboard geluid van de moederborden zijn redelijk volgens te reviews. Is het nodig om een extra geluidskaart er bij te doen? Scheelt het echt zoveel CPU power?

Zouden jullie nog wat aan het systeem veranderen, of meteen bestellen? :).

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:15
Over de geluidskaart: Bij mij scheelde het enorm veel aan power, ik zat met een ac'97 chipje, nu met de x-fi heb ik een stuk vloeiender beeld, zonder gehaper bij botsingen/ explosies e.d. Het scheelt niet zoveel in framerate, maar voor mij had dit net zon dikke impact dan een 2 keer zo dikke videokaart, ineens waren alle spellen weer soepel en leuk.

Waarschijnlijk word dat geheugen wel goed gelezen door je moederbord, ook al staat het niet op de compatible list, ik zou toch voor zekere gaan en het ff checken bij gigabyte (bellen, emailen oid)

En over je airflow ( of je lack aan air-flow) Het zou beter moeten koelen met een gesloten kast en 2 120mm fans dan met een open kast. Als dit niet het geval is is er iets mis met je kast/airflow/fans.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Die voeding schijnt nogal wat lawaai te maken, misschien toch een Cooler Master/Tagan/Enermax?

Mooie OP trouwens :)

Verwijderd

Ligt eraan welke games je wilt gaan spelen, games als Cod2, BF2 zullen perfect op een 7600GT lopen wil je games als Ghost Recon Advanced Warfighter of Oblivion of toekomstige games kun je beter voor een x1900GT (nog beter een XT, bij salland 261 euro van Asus)

Verwijderd

Topicstarter
paazei schreef op maandag 04 september 2006 @ 14:04:
Over de geluidskaart: Bij mij scheelde het enorm veel aan power, ik zat met een ac'97 chipje, nu met de x-fi heb ik een stuk vloeiender beeld, zonder gehaper bij botsingen/ explosies e.d. Het scheelt niet zoveel in framerate, maar voor mij had dit net zon dikke impact dan een 2 keer zo dikke videokaart, ineens waren alle spellen weer soepel en leuk.
Zal ik onthouden. Die banner van de X-Fi is veelbelovend (verschijnt boven de site van Salland)
Waarschijnlijk word dat geheugen wel goed gelezen door je moederbord, ook al staat het niet op de compatible list, ik zou toch voor zekere gaan en het ff checken bij gigabyte (bellen, emailen oid)
Zal ik doen.
En over je airflow ( of je lack aan air-flow) Het zou beter moeten koelen met een gesloten kast en 2 120mm fans dan met een open kast. Als dit niet het geval is is er iets mis met je kast/airflow/fans.
Dus mijn kast weer sluiten en er 2 fans in bouwen is genoeg koeling? Ik heb mijn huidige systeem gebouwd toen ik nog niet heel erg veel wist van het koelen van een PC.
hello_moto schreef op maandag 04 september 2006 @ 14:06:
Die voeding schijnt nogal wat lawaai te maken, misschien toch een Cooler Master/Tagan/Enermax?

Mooie OP trouwens :)
Zal er aan denken, misschien een Cooler Master eXtreme Power van 430W. Thanks :).
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 14:15:
Ligt eraan welke games je wilt gaan spelen, games als Cod2, BF2 zullen perfect op een 7600GT lopen wil je games als Ghost Recon Advanced Warfighter of Oblivion of toekomstige games kun je beter voor een x1900GT (nog beter een XT, bij salland 261 euro van Asus)
Ik zat te denken aan Oblivion. Zou dit echt niet draaien op een 7600GT met een E6300 @ 2,8+ Ghz? Ik wil het liefst natuurlijk een XT, maar met het geld wat ik met een 7600GT bespaar, steek ik in een nieuwe D3D10 kaart :).

• hello_moto
Ik zat te denken aan Oblivion. Zou dit echt niet draaien op een 7600GT met een E6300 @ 2,8+ Ghz? Ik wil het liefst natuurlijk een XT, maar met het geld wat ik met een 7600GT bespaar, steek ik in een nieuwe D3D10 kaart :).
Kijk hier eens. Je ziet dat oblivion niet helemaal geweldig loopt op 1280 met HDR etc. Maar zal wel aardig lopen op 1024 hoor!

Verwijderd

Als je hem op 2.8 GHz wilt hebben zou ik voor een Asus P5B of een Deluxe versie

Kijk hier.

Een mobo op een 975x chipset is wat te duur voor dit budget

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2006 18:29 ]

• hello_moto
schopje?

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:48:
[...]
Kijk hier eens. Je ziet dat oblivion niet helemaal geweldig loopt op 1280 met HDR etc. Maar zal wel aardig lopen op 1024 hoor!
Je hebt gelijk. Wel denk ik dat het met de vele tweaks die rondzwerven op het internet, wel goed moet komen.
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 18:27:
Als je hem op 2.8 GHz wilt hebben zou ik voor een Asus P5B of een Deluxe versie

Kijk hier.

Een mobo op een 975x chipset is wat te duur voor dit budget
Waar lees je precies dat een DS3 de 2,8Ghz niet haalt met een E6300?

• alienwish
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
hij zal wel draaien maar sommige game zijn nvidia based zoals cod2,en sommige ati zoals half life 2.
dus check je games en baseer daar je keuze op.
Pagina: 1