24 Volt Fan

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Ik heb dus voor ongeveer 20 piek een fan gekocht bij radio piet in Arnhem! Probleem is het is een 24 Volt fan :(. Wat nu? Kan ik deze nog aansluiten mbv draadjes in de voeding???

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

Verwijderd

dat kan idd ja. Je moet de -12 van de voeding als - gebruiken en de +12 als +, dan loopt ie op (+12)-(-12)=+24V!
zie website voor schema!

Verwijderd

Denk er wel om dat de -12V maar iets van 1A mag hebben en dat de fan niet de enige is die het zal gebruiken.

Verwijderd

Haha, daarom heb ik 2 voedingen in mn kastje zitten 8P

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een 24 Volt Fan trekt hooguit een 0.15 A Dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Vaak doen ze het ook prima op 12 Volt en dan zijn ze OORVERDOVEND STIL :) Ik heb er ook een in mijn systeem zitten op 12 volt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Dat kan ook ja, wel slim! Je kunt hem zelfs op 15.3 V laten lopen als je wilt, of op 6.6 meen ik. of 17V, of 8.3V, wat je maar wilt!! :P

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 13:02
Vraagje zit de min van je voeding ook aan de aarde, want als je dan die 2e voeding in een geaard stopcontact stopt, dan gaat het toch vout??
Ik bedoel
Je probeert dit toch?
----|+12V 0V|--|+12V 0V|----
Maar als die 0V allebei aarde zijn, dan krijg je... hoe noem je dat.. kortsluiting :P

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

De gekleurde (meestal rood) draag van de fan stluit je op de gele draad (+12) van de voeding aan. De zwarte draad van de fan sluit je aan op (-12 draad) Ik geloof dat deze wit is, of misschien blauw. Hierdoor creeer je een verschil van totaal 24V.

• ThunderStorm
  • Laatst online: 20-05 22:36
Op maandag 29 januari 2001 23:44 schreef Marq het volgende:
De gekleurde (meestal rood) draag van de fan stluit je op de gele draad (+12) van de voeding aan. De zwarte draad van de fan sluit je aan op (-12 draad) Ik geloof dat deze wit is, of misschien blauw. Hierdoor creeer je een verschil van totaal 24V.
Niet de witte, maar de blauwe moet je hebben.

Verwijderd

De gele draad is de plus12V, de rooie is de plus5V als ik me niet vergis. De -12 zit toch niet op de molex?

• ThunderStorm
nee, die zit in die dikke bundel die je op je mobo prikt

gewoon ff daarvan aftaking maken dus

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:58
ja, idd, ik heb geen zin om mijn atx connector te slopen om een -12v kabeltje te krijgen

• ThunderStorm
tja, als je het al erg vind om een elek. draadje door te moeten knippen zou ik zowiezo niet aan casemodding beginnen....
Zou je zomaar even in je mooie metalen kast gaan zagen...

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:58
:) Kweet, mijn kast is al gemod (komt nog meer, maar dit is al een begin: raampje + gespoten)
Maar ja, zo'n draadje kan er ook wel af :)

Verwijderd

eh -12V dat kan toch nie. Hoe kan je nou in hemelsnaam een negatieve voltage hebben:?

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Waarschijnlijk heb je nooit natuurkunde gehad, of wel dan>:) Maar ik heb het nog niet getest, gaat binnenkort gebeuren:g dus... Je hoort het dan allemaal wel!

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-05 13:25
Op maandag 29 januari 2001 23:28 schreef Wimpy006 het volgende:
Vraagje zit de min van je voeding ook aan de aarde, want als je dan die 2e voeding in een geaard stopcontact stopt, dan gaat het toch vout??
Ik bedoel
Je probeert dit toch?
----|+12V 0V|--|+12V 0V|----
Maar als die 0V allebei aarde zijn, dan krijg je... hoe noem je dat.. kortsluiting :P
1) stopcontact is 220 volt he
2) stopcontact is wisselspanning
3) dan zou je dit willen doen: :?
---|+12v DC 220v AC|--
das idd BOEM

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

gewoon transformatortje gebruiken man ( adaptor ) voor je fans.... lekker makkelijk en makkelijk op een schakelaar te zetten en vreet geen vermogen van je voeding.

• Wimpy006
  • Laatst online: 19-05 13:02
Hmm de -12V is niet zoveel ampere (0.1A of zo) dus ik weet niet of je die wilt gebruiken.
Enne Wirf, dat bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon 2 voedingen in serie aangesloten op elkaar dus de van voeding 1 de 12 V als + op ventilator de 0V van voeding 1 op de 12V van voeding 2 en de 0V van voeding 2 op de - van de ventilator. Maar nu vroeg ik me af of de 0V op aarde zijn aangesloten is. Dus de aarde van het stopcontact. Als dat zo is dan gaat het zeker fout, want dan sluit je gewoon je 12V op de aarde aan en das dan weer de 0V van dezelfde voeding (en de andere) en dan heb je kortsluiting.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 18:48 schreef First_Degree het volgende:
eh -12V dat kan toch nie. Hoe kan je nou in hemelsnaam een negatieve voltage hebben:?
En waarom niet dan? een negatief potentiaalverschil is echt normaal hoor!

Verwijderd

Klopt het, dat als ik 4 fans doorlus op 1 voedingsstekketje, en ik zet de eerste op 7 volt, dat dan de rest ook op 7 volt loopt?
Pagina: 1