Samsung Spinpoint T133 Serie 300 & 400GB

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ga binnenkort een nieuwe pc aanschaffen en daarbij hoort natuurlijk een goede, en in mijn geval ook stille, hardeschijf. Na een boel research gedaan te hebben was de conclusie dat op dit moment Samsung harde schijven produceert die bijzonder stil zijn en toch ook nog steeds erg goed presteren (zij het iets minder snel). Er zijn vooral veel enthousiaste verhalen over de Samsung Spinpoint P120 Serie. Nu is het zo dat de nieuwere serie Spinpoint T133 nu ook al een tijd op de markt is en ik ging er een beetje vanuit dat deze wel minstens zo goed en stil zou zijn als de P120 serie. Ik kan hier echter weinig over vinden, maar de informatie die ik tot nu toe gevonden heb spreekt dit deels tegen;

- Recensie van Tom's Hardware van de 300GB modellen
Hier wordt geconcludeerd dat de geluidsproductie nog steeds erg laag is (zelfs nu met de extra platter) maar dat de prestaties wel gedaald zijn, deze 300GB modellen presteren nu minder dan de P120 serie. Ook in de charts is te zien dat op de meeste testen de HD300LJ lager scoort dan de SP2504C.

- Topic op silentpcreview.com
In dit forum wordt voornamelijk de 400GB versie besproken met 16MB cache, de HD401LJ. Ze zijn hier ontzettend enthousiast over, hij zou juist stiller zijn en beter presteren dan de P120 serie! Dat klinkt natuurlijk goed! Echter is er van deze hardeschijf weer niets te vinden op Tom's Hardware om te vergelijken met andere schijven.

Qua prijs is op dit moment de 300GB versie het aantrekkelijkst om te kopen, je krijgt dat het meeste GB's voor je geld. Ik zelf wilde eigenlijk kiezen voor 2 x de HD300LJ, totdat ik bedacht dat het misschien wel handig was om daar ook wat uitgebreidere research naar te doen in plaats van te denken: "de opvolger is vast minstens zo goed".

Mijn vraag hier nu is wat de ervaringen op dit forum zijn met deze Spinpoint T133 serie? Verschillen de 300GB en 400GB versie inderdaad zoveel? en is de 400GB versie dan inderdaad zo goed en de 300GB versie inderdaad geen aanrader?

Ik hoop dat het ook voor andere een informatief topic kan worden aangezien ik zelf op GOT nog weinig informatie over deze serie heb kunnen vinden.

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Heb hier een 300 gb ide model in gebruik in een externe usb behuizing. Kan over de de snelheid dus niet al te veel zeggen. Wel is het een vrij stille schijf. Ondersteunt ook acoustic management.
Moet wel zeggen dat al die samsung schijven nogal trillen wat tot irritante resonanties in je pc behuizing kan leiden.

• vanardenne
  • Niet online
Ik ga 'm waarschijnlijk aanschaffen in combinatie met de Antec Sonata II behuizing, die heeft rondom de harde schijven rubbertjes zitten die dergelijk trillingen als het goed is wat zouden kunnen verminderen. Gezien de reacties zou ik vermoeden dat het nog niet heel populaire schijven zijn?

Verwijderd

Ik vind het vreemd dat de 300 GB versie een maximum STR haalt van maar ~55 MB/sec terwijl de SP2504C ~72 MB/sec haalt. Dat doet vermoeden dat het 300 GB model platters van maar 100 GB gebruikt, hetgeen bepaald geen verbetering van de prestaties zou betekenen. Ik kan me echter niet voorstellen dat Samsung van een twee-platter (2x 125 GB) naar een drie-platter (3x 100 GB) zou gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 13:59 ]

• vanardenne
  • Niet online
In het artikel van silentpcreview wordt ook gesproken over de optie dat ze 3 platters van 133GB gebruiken maar dat op de 300GB versie daar niet alle ruimte van wordt gebruikt.

Verwijderd

Dat is wel raar dan. Het is best mogelijk dat ze uit kostenoverwegingen gewoon hetzelfde schijfchassis gebruiken maar om de markt te verzadigen meerdere modellen maken waarbij sommige modellen niet de volledige platters gebruiken, maar je zou dan toch verwachten dat-ie niet verder 'naar binnen' loopt. Nu lijkt het er eerder op alsof-ie pas halverwege begint: de SP2504C zit op ~60% van de capaciteit ook nog op 55 MB/sec.

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 16:32
Ik heb de HD401LJ. De schijf is lekker stil en de applicatie performance is prima in orde. Bovendien is de value for money meer dan uitstekend. Een aanrader wat mij betreft.

• alsmagalles
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-07-2021
Volgens mij zijn op dit moment de Seagate Barracuda 7200.10 de beste schijven. Heb je in een 320 en 400 variant. Ook geven ze nog eens 5 jaar garantie.
Samsung presteert minder goed.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:54

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 17:27:
Dat is wel raar dan. Het is best mogelijk dat ze uit kostenoverwegingen gewoon hetzelfde schijfchassis gebruiken maar om de markt te verzadigen meerdere modellen maken waarbij sommige modellen niet de volledige platters gebruiken, maar je zou dan toch verwachten dat-ie niet verder 'naar binnen' loopt. Nu lijkt het er eerder op alsof-ie pas halverwege begint: de SP2504C zit op ~60% van de capaciteit ook nog op 55 MB/sec.
Je ziet hetzelfde verschijnsel bij de SP2504 en de SP2004. Bij de 200 gig versie hebben ze ook slechts een gedeelte van de platters gebruikt met als resultante dat de performance veel lager is.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1