Ik heb in een netwerk één PC die bij het aanmelden op een Windows 2000 server een foutmelding geeft dat hij het "domein of computeraccount" niet kan vinden en dus de authentificatie niet kan uitvoeren.
Er staan 2 PC's op deze werkplek. Als ik de netwerkkabels van deze PC's verwissel dan kan de probleem PC zonder problemen inloggen waarna de gebruiker van de PC zonder problemen de dag doorkomt. De volgende ochtend herhaalt de foutmelding zich. Op dit moment moet de gebruiker dus iedere dag de netwerkkabels omwisselen.
Als ik het notebook opstart met een lokaal account dan kan ik het netwerk zonder problemen benaderen. Ook een ping naar de domeinserver (zowel op IP als op hostnaam) geeft géén problemen.
Verdere informatie:
Er staan 2 PC's op deze werkplek. Als ik de netwerkkabels van deze PC's verwissel dan kan de probleem PC zonder problemen inloggen waarna de gebruiker van de PC zonder problemen de dag doorkomt. De volgende ochtend herhaalt de foutmelding zich. Op dit moment moet de gebruiker dus iedere dag de netwerkkabels omwisselen.
Als ik het notebook opstart met een lokaal account dan kan ik het netwerk zonder problemen benaderen. Ook een ping naar de domeinserver (zowel op IP als op hostnaam) geeft géén problemen.
Verdere informatie:
- Windows 2000 SBS server (DHCP, DNS)
- op deze domeinserver is een computeraccount voor het notebook aanwezig
- het probleemwerkstation is een HP nw8000 notebook (broadcom netwerkchip) met WinXPP sp2
- het notebook krijgt netjes een IP-adres van de server (incl. DNS verwijzing naar de domeinserver) en ook ipconfig /renew en /release werken correct
- utp cat5 netwerk met een Dell 3024 switch en een wat oudere Intel 24 poort intel switch
- in het netwerk hangen nog een tiental win98 PC's en een vijftal WinXPP sp2 machines
- het probleem speelt nu sinds een week en dat is toevallig net nadat ik wat PC's intern heb verhuisd
- dit netwerk draait in deze configuratie al ruim 2 jaar zonder complicaties
- de firmware van het notebook geupdate
- de nieuwste broadcomdriver geïnstalleerd
- de kabels op andere poorten op de switch aangesloten
- de netwerkkabels doorgemeten
Hans van Zijl