'Ruisloos' opnemen met microfoon

Pagina: 1
Acties:
  • 890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Goedenavond,

Op 't moment ben ik druk bezig met 't opnemen van audio met zo MIN mogelijk ruis/storing. Het opnemen lukt op zich wel, maar naar mijn smaak nog met teveel ruis.

Eerst heb ik het geprobeerd met een Sony MiniDV camera met een mic input (Sony TRV-60). Daarop een Sony microfoon aangesloten (Sony MS957 - Electret Condenser)
Het geluid is heel goed, maar de camera heeft een soort automatische gain (kan niet uit) en er is nog duidelijk ruis op de achtergrond aanwezig. Zeker wanneer je zachte geluiden wil opnemen is dit eigenlijk niet eens meer werkbaar...

Toen een externe firewire geluidskast aangesloten. (m-audio 1814) met daarop een t-bone SCT-2000 mic http://www.thomann.de/de/the_tbone_sct2000.htm Helaas is 't geluid nogal erg zacht en als ik de gain op de m-audio 1813 hoger zet krijg ik (veel) ruis en als ik de gain uitzet en achteraf in SoundForge 't volume hoger zet krijg ik ook ruis... De input selector op de m-audio 1813 staat trouwens al op mic-level...

Wat ik bijvoorbeeld wil is t opnemen van een tochtend fluitgeluid of het gekraak van watten (moet voor krakende sneeuw doorgaan :P ) Maarja, als er steeds ruis op de achtergrond is, dan wordt 't onmogelijk om zachte geluiden op te nemen...

Ik snap 't gewoon niet helemaal... 't zijn niet echt de eerste de beste budget spullen en ik heb echt al vanalles aan de instellingen gedaan (zowel hardware als software) maar 't blijft zacht en als ik het versterk, dan krijg ik de ruis d'r weer vrolijk bij...

Dus: weet iemand wat voor combi ik nodig heb om zo clean mogelijk opnames te kunnen maken? Alvast heel erg bedankt!

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-02 07:21
Neem als eerste niet met die DV camera op(er zit idd een DRC in die niet uitkan( Dynamic Range Compression)..(zodra er weinig geluid is, zal hij het versterken tot een niveau dat het wel hoorbaar is)

ten 2e.. Heb je een pre-amp voor je microfoon die Phantom Power(48V+) in de microfoon stuurt(eengezien het Condenser mic's zijn?)

Check dit even, probeer voor een groot dynamisch berijk ook eens op 24Bit op te nemen

Suc6!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Dit sct 2000 microfoon heeft wel een kastje er tussen zitten (die zorgt voor power en je kan er de richtingsgevoeligheid op instellen)

Maar volgens mij is dat dan geen versterker... :( Zal m'n huisgenoot morgen ff vragen... die heeft een mic-versterker....

24 bit op 96khz pakte de 1814 m-audio niet lekker (ging ploppen en kraken) Ga ik morgen nog wel ff naar kijken....

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec