[Advies] Game/Workstation, max 1500 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• logophobia
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-03-2025
Mn oude pc (3.5 jaar oud) is helemaal af en wil een nieuwe aanschaffen. Voor de eerste keer eentje samenstellen. Vooral om er wat van te leren en vanwege de kosten, weinig ervaring ermee maar ik heb wat research gedaan (forums, guides, fabrikanten-websites etc) maar ik ben nog niet helemaal zeker. Suggesties zijn welkom.

Doel:
  • Gamen, hopelijk de komende 3 jaar met minimum aan upgraden de nieuwste games spelen (als het maar een beetje draait dan ben ik tevreden)
  • Statische simulaties/Datamining (voor mn universiteit opdrachten etc), huidige pc draaide het hele weekend nonstop voor mn laatste opdracht...
  • File/Webservertje op linux op de achtergrond, vooral voor persoonlijk spul
  • XGL op linux, lukt niet mn huidige pc vanwege ATI's slechte linux drivers, dus geen ATI videokaart
  • Een stille pc, voor heel veel jobs moet ie de hele nacht blijven lopen, en ik moet slapen
Ik ben met deze lijst uitgekomen, redelijk veel uit de best-buy guide van september, maar ben gewoon niet helemaal zeker over deze combinatie ivm mijn doel (grote aankoop dus toch liever wat zekerheid):
  • Monitor: Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms g>g, D-sub/DVI-D) (240 euro)
    Goede prijs/kwaliteit, hoge contrast-ratio, redelijke invalshoek. Kan lang mee voor een redelijke prijs. Beter dan het bakbeest wat nu 50% van mn bureau inneemt (iemand nog zin in een leuk goedkoop 17inch CRT monitortje? :D) (aangepast)
  • Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 SATA, 350GB (100 euro)
    Stil, snel en ruim voldoende ruimte, geen matrox want ik heb van een heel aantal mensen gehoord (helpdesk peeps) dat die relatief veel problemen opleveren (aangepast)
  • Optische disk: BenQ DW1655 (Dual-layer, Lightscribe) (35 euro)
    Goedkoop, doet alles wat ik wil (uit de best buy guide)
  • Moederbord: MSI P965 Neo-F, 975x (95 euro)
    Voldoende voor deze config. Goedkoop. (aangepast)
  • Videokaart: GeForce 7900GT (300 euro)
    Goede prijs/kwaliteit verhouding, niet te duur en hij kan er voorlopig goed mee door. Niet de beste maar dat hoeft ook niet
  • Creative Soundblaster Audigy 4 (45 euro)
    Beter dan onboard, nog wat 5.1 speakertjes liggen dus meteen meegenomen als ik films ofzo wil kijken
  • Kast: Artic Cooling Silentium T2 (ATX, 350W, Zilver) (78 euro)
    Stille kast (belangrijk), goede ventilatie, ziet er strak uit en is ook nog goedkoop (uit best buy guide)
  • Processor: Intel Core 2 Duo E6400 (240 euro)
    Even snel als de betere/beste ADM processoren, energie zuinig, niet duur.
  • Geheugen: 1GB x 2 (2GB) Corsair PC5400 DDR2 CL4 (200 euro)
    Niet helemaal zeker hierover, ik heb 2GB nodig voor mn datamining spul, maar ik hoef niet over te clocken.
  • CPU-Koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (17 euro)
    Stillle koeling voor mn processor
  • Totaal: 1360 euro
    Mooi prijsje totaal, onder mn budget.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

logophobia schreef op zondag 03 september 2006 @ 23:46:
(iemand nog zin in een leuk goedkoop 17inch CRT monitortje? :D)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Mooie spullen. Moederbord is wel errug duur als je niet specifiek twee PCI-e 8x sloten zoekt...

• logophobia
John_Glenn schreef op zondag 03 september 2006 @ 23:53:
Mooie spullen. Moederbord is wel errug duur als je niet specifiek twee PCI-e 8x sloten zoekt...
Zit wat in als ik er nog wat op kan besparen. Misschien een MSI P965 Neo-F (95 euro) zoals in de best-buy guide, scheelt weer 100 euro. Netwerkinterface zit er ook op zie ik.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Mooi systeem!

[quote] Totaal: 1300 euro Mooi prijsje totaal, onder mn budget.[/quote] Wat is je budget dan? Moet beter de titel lezen :X
Kast: Artic Cooling Silentium T2 (ATX, 350W, Zilver) (78 euro) Stille kast (belangrijk), goede ventilatie, ziet er strak uit en is ook nog goedkoop (uit best buy guide)
Vind je de T4 niet wat meer praktisch? Zonder deurtje bedoel ik.

Je zei dat 1300 euro onder je budget was, dus misschien zou je nog wat meer kunnen uitgeven aan een Core 2 Duo processor en een samsung beeldscherm oid.

Verder dacht ik dat de 320 GB versie van de 7200.10 serie sneller was.

[ Voor 8% gewijzigd door hello_moto op 04-09-2006 00:17 ]

• logophobia
hello_moto schreef op maandag 04 september 2006 @ 00:13:
Mooi systeem!

[quote] Totaal: 1300 euro Mooi prijsje totaal, onder mn budget.[/quote] Wat is je budget dan? Moet beter de titel lezen :X
[...]
Vind je de T4 niet wat meer praktisch? Zonder deurtje bedoel ik.

Je zei dat 1300 euro onder je budget was, dus misschien zou je nog wat meer kunnen uitgeven aan een Core 2 Duo processor en een samsung beeldscherm oid.

Verder dacht ik dat de 320 GB versie van de 7200.10 serie sneller was.
Vond de T2 er strakker uitzien, misschien nog ff over nadenken. Beeldscherm is een goed idee (kan lang mee, misschien handig om een goede te kopen) maar ik heb liever kwa processor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Liever geen 100 euro extra uitgeven om het beste van het beste te kopen als er over 2 maanden toch weer iets nieuws en snellers uitkomt uitkomt. 320 GB en sneller is goed voor de kleine verhoging in prijs (waarschijnlijk die ruimte toch niet allemaal nodig magoed :9)

• hello_moto
logophobia schreef op maandag 04 september 2006 @ 00:29:
[...]

Vond de T2 er strakker uitzien, misschien nog ff over nadenken. Beeldscherm is een goed idee (kan lang mee, misschien handig om een goede te kopen) maar ik heb liever kwa processor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Liever geen 100 euro extra uitgeven om het beste van het beste te kopen als er over 2 maanden toch weer iets nieuws en snellers uitkomt uitkomt. 320 GB en sneller is goed voor de kleine verhoging in prijs (waarschijnlijk die ruimte toch niet allemaal nodig magoed :9)
Het is ook een kwestie van smaak ;) . Over het scherm gesproken, misschien zou je eens kunnen kijken naar de Samsung 940BF, die is ongeveer 280 euro. En 19 inch :9~
Creative Soundblaster Audigy 4 (45 euro) Beter dan onboard, nog wat 5.1 speakertjes liggen dus meteen meegenomen als ik films ofzo wil kijken
Je zou die eerst ook weg kunnen laten, en kijken hoe het onboard geluid je bevalt ;)
Beter dan het bakbeest wat nu 50% van mn bureau inneemt (iemand nog zin in een leuk goedkoop 17inch CRT monitortje? :D) (aangepast)
Als je je monitor wilt verkopen, moet je hem niet zo de grond in boren :P

[ Voor 9% gewijzigd door hello_moto op 04-09-2006 00:44 ]

• logophobia
hello_moto schreef op maandag 04 september 2006 @ 00:35:
[...]

Het is ook een kwestie van smaak ;) . Over het scherm gesproken, misschien zou je eens kunnen kijken naar de Samsung 940BF, die is ongeveer 280 euro. En 19 inch :9~
[...]
Je zou die eerst ook weg kunnen laten, en kijken hoe het onboard geluid je bevalt ;)
Liever een 17inch, zelfde resolutie maar kleiner (scherper beeld dus). Bovendien heb ik niet zoveel ruimte op mn bureau tussen alle stapels boeken en troep :9.

• hello_moto
logophobia schreef op maandag 04 september 2006 @ 00:43:
[...]

Liever een 17inch, zelfde resolutie maar kleiner (scherper beeld dus). Bovendien heb ik niet zoveel ruimte op mn bureau tussen alle stapels boeken en troep :9.
ok :)

• logophobia
Ok, ik denk dat ik het zo wel ga bestellen. Nou ff een goedkoop winkeltje online uitzoeken en hopen dat ik nix verkloot bij het inelkaarschroeven ervan. Bedankt voor het advies.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

logophobia schreef op maandag 04 september 2006 @ 00:03:
Zit wat in als ik er nog wat op kan besparen. Misschien een MSI P965 Neo-F (95 euro) zoals in de best-buy guide, scheelt weer 100 euro. Netwerkinterface zit er ook op zie ik.
Ja, een netwerkinterface zit echt op alle nieuwe moederborden, zelfs die van 50 euro. Enige wat ik jammer vind van die Neo-F is dat de netwerkcontroller aan de oude PCI-bus hangt, terwijl die bij bijna alle moederborden aan de PCI-express bus zit. Voor een internetverbinding is dat niet zo erg, maar je haalt er dus geen gigabit-snelheden mee.
logophobia schreef op maandag 04 september 2006 @ 00:29:
ik heb liever kwa processor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Liever geen 100 euro extra uitgeven om het beste van het beste te kopen als er over 2 maanden toch weer iets nieuws en snellers uitkomt uitkomt.
Je zou kunnen kijken of jouw soort simulatiewerk wat heeft aan extra cache. De meeste reviews benchmarken met apps die geen verschil laten zien tussen 4mb en 2mb cache, maar als jij speciale dingen doet zou je veel kunnen hebben aan het stapje naar de E6600.

• logophobia
John_Glenn schreef op maandag 04 september 2006 @ 07:25:
[...]

Ja, een netwerkinterface zit echt op alle nieuwe moederborden, zelfs die van 50 euro. Enige wat ik jammer vind van die Neo-F is dat de netwerkcontroller aan de oude PCI-bus hangt, terwijl die bij bijna alle moederborden aan de PCI-express bus zit. Voor een internetverbinding is dat niet zo erg, maar je haalt er dus geen gigabit-snelheden mee.

[...]

Je zou kunnen kijken of jouw soort simulatiewerk wat heeft aan extra cache. De meeste reviews benchmarken met apps die geen verschil laten zien tussen 4mb en 2mb cache, maar als jij speciale dingen doet zou je veel kunnen hebben aan het stapje naar de E6600.
Ok, moet ik iig ff een ander moederbord ervoor zoeken, sinds ik nogal wat groot spul verzend op mn LAN (backups van honderd gig etc), snelle verbinding is dan wel belangrijk. Bedankt voor die bechmark tip, waarschijnlijk wel handig om daar ff naar te kijken, misschien is het toch wel de extra 100 euro waard.

Verwijderd

hey logophobia,

Hoe zit het met de 4-pins ATX12V connector, 24-pins hoofdstroomconnector van je mobo?
heeft de Artic Silentium T2 voeding een aansluiting daarvoor?

heb zelf zo'n kastje en denk er over om ook zo'n dual core processor te kopen
Pagina: 1