Mn oude pc (3.5 jaar oud) is helemaal af en wil een nieuwe aanschaffen. Voor de eerste keer eentje samenstellen. Vooral om er wat van te leren en vanwege de kosten, weinig ervaring ermee maar ik heb wat research gedaan (forums, guides, fabrikanten-websites etc) maar ik ben nog niet helemaal zeker. Suggesties zijn welkom.
Doel:
Doel:
- Gamen, hopelijk de komende 3 jaar met minimum aan upgraden de nieuwste games spelen (als het maar een beetje draait dan ben ik tevreden)
- Statische simulaties/Datamining (voor mn universiteit opdrachten etc), huidige pc draaide het hele weekend nonstop voor mn laatste opdracht...
- File/Webservertje op linux op de achtergrond, vooral voor persoonlijk spul
- XGL op linux, lukt niet mn huidige pc vanwege ATI's slechte linux drivers, dus geen ATI videokaart
- Een stille pc, voor heel veel jobs moet ie de hele nacht blijven lopen, en ik moet slapen
- Monitor: Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms g>g, D-sub/DVI-D) (240 euro)
Goede prijs/kwaliteit, hoge contrast-ratio, redelijke invalshoek. Kan lang mee voor een redelijke prijs. Beter dan het bakbeest wat nu 50% van mn bureau inneemt (iemand nog zin in een leuk goedkoop 17inch CRT monitortje?) (aangepast)
- Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 SATA, 350GB (100 euro)
Stil, snel en ruim voldoende ruimte, geen matrox want ik heb van een heel aantal mensen gehoord (helpdesk peeps) dat die relatief veel problemen opleveren (aangepast) - Optische disk: BenQ DW1655 (Dual-layer, Lightscribe) (35 euro)
Goedkoop, doet alles wat ik wil (uit de best buy guide) - Moederbord: MSI P965 Neo-F, 975x (95 euro)
Voldoende voor deze config. Goedkoop. (aangepast) - Videokaart: GeForce 7900GT (300 euro)
Goede prijs/kwaliteit verhouding, niet te duur en hij kan er voorlopig goed mee door. Niet de beste maar dat hoeft ook niet - Creative Soundblaster Audigy 4 (45 euro)
Beter dan onboard, nog wat 5.1 speakertjes liggen dus meteen meegenomen als ik films ofzo wil kijken - Kast: Artic Cooling Silentium T2 (ATX, 350W, Zilver) (78 euro)
Stille kast (belangrijk), goede ventilatie, ziet er strak uit en is ook nog goedkoop (uit best buy guide) - Processor: Intel Core 2 Duo E6400 (240 euro)
Even snel als de betere/beste ADM processoren, energie zuinig, niet duur. - Geheugen: 1GB x 2 (2GB) Corsair PC5400 DDR2 CL4 (200 euro)
Niet helemaal zeker hierover, ik heb 2GB nodig voor mn datamining spul, maar ik hoef niet over te clocken. - CPU-Koeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (17 euro)
Stillle koeling voor mn processor - Totaal: 1360 euro
Mooi prijsje totaal, onder mn budget.