micro-atx conroe systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
de conroe topics schieten als paddestoelen uit de grond, maar de mijne biedt wel iets nieuws waar ik geen info over kon vinden. ik ben van plan een nieuwe pc te kopen, maar aangezien ik student ben is mijn budget niet reusachtig. om die reden wil ik de kosten proberen te spreiden door te beginnen met 1gb geheugen en onboard video, om die dan later te veranderen in 2gb en een 7600gt. de pc wordt vooral gebruikt voor mijn studie, internet, multimedia, een beetje photoshoppen en een nog kleiner beetje gamen. verder is het de bedoeling de pc wel een beetje stil te houden, maar dit is geen noodzaak, aangezien ik ook een xbox360 en een koelkast op m'n kamer heb en daar komt een pc niet snel bovenuit.. met overclocken heb ik geen ervaring, maar ik zou wel een kleine poging willen gaan wagen als ik genoeg daar over heb gelezen.
op dit moment heb ik het volgende in gedachten wat min of meer vast staat:

Processor
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1.86GHz, 1066MHz FSB, 2MB Boxed) € 180
vanwege het budget de goedkoopste conroe (of allendale, die discussie wil ik uit de weg gaan). een E6600 biedt mij te weinig extra voor dat verschil in prijs, bovendien gebruik ik mijn pc niet zo intensief. de E6400 heb ik wel over nagedacht, maar uit dit artikel http://www.xbitlabs.com/a...ay/core2duo-shootout.html, vond ik niet voldoende blijken dat de E6400 stukken beter is. vandaar dat ik liever voor de goedkopere E6300 ga en een poging doe deze te overclocken

Processor koeler
boxed
deze ga ik uiteraard wel vervangen, maar pas als de pc thuis staat. ik laat hem namelijk bij salland gelijk assembleren en ik wil niet dat er een zware koeler in hangt als de postbode ermee gaat sjouwen. daarna komt er waarschijnlijk een scythe ofzo op.

Harde schijf
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 96
deze wordt keer op keer genoemd en aanbevolen, dus die houden we er maar in. meer is niet nodig want ik heb ook nog een externe met 250gb.

Geheugen
Kingston ValueRam Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz DDR2 € 100
1gb er nu in en later er nog 1 bij. omdat ik niet weet wanneer ga ik nu al voor dual channel en zoek ik naar een moederbord met 4 geheugen slots. ik begrijp dat 4 keer 512mb minder efficient is dan twee keer 1gb, maar dat moet ik denk ik maar op de koop toe nemen. op got heb ik gelezen en begrepen dat pc5300 de beste keus is als je licht wil gaan overclocken. als ik het verkeerd heb begrepen hoor ik het graag. merk kan nog worden verandert in corsair of ocz, dat maakt me verder niet uit, als de prijs maar ongeveer hetzelfde blijft.

CD/DVD Writer
BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Zwart, LightScribe € 36
of iets in die geest.

Videokaart
nu onboard graphics en straks een 7600gt of misschien een 7900gt. indien ik uitkom op een moederbord zonder onboard graphics, ga ik waarschijnlijk voor een 7300gs/gt en hou ik die er een tijdje in. gamen heeft niet echt prioriteit omdat ik ook een xbox360 heb.

prijs totaal tot nu toe: € 412

nu komen de problemen waarom ik het toch nodig vond een nieuw topic te openen. ik wil namelijk ook een mooie pc.. ik heb daarom na nagedacht te hebben over een antec sonata lifestyle 2, mijn oog laten vallen op een antec fusion 430 Watt, 2 X 120 Mm. http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=08738#
omdat ik de pc bij de tv wil zetten en vooral als mediacenter wil gebruiken is een htcp behuizing ideaal. deze is ook nog eens mooi en betaalbaar, € 150. ook de reviews die ik kan vinden zijn lovend. het enige nadeel is dat deze behuizing geen atx moederbord aankan, maar om een micro-atx vraagt...

Moederbord
de eisen die ik dus nu moet stellen aan het moederbord is dat het formaat in ieder geval micro-atx is. verder wil ik zoiezo firewire. als dit niet op het moederbord zit vind ik het niet erg om een pci slot te vullen, alleen wil ik er daarna nog graag twee overhouden om in de toekomst een tv-kaart en een geluidskaart toe te voegen. verder moeten er vier geheugen slots zijn om naar 2gb toe te gaan. het probleem is dat ik op fabrikantenwebsites en bij webwinkel niet kan zoeken op micro-atx. ik heb er 1 gevonden met een mooie prijs, maar zonder firewire en eigenlijk een pci slot te weinig om dat op te vangen. namelijk de Asrock ConRoe945G-DVI Intel 945G 1066 MHz € 69,00. verder heb ik over z'n grote broer gehoord dat die lastig om mee te overclocken. geldt dat voor deze ook? want ik weet (nog) niet wat daar de vereisten voor zijn. ik heb ook andere gevonden van msi, asus en gigabyte, maar bij die staan op de site's van de fabrikanten niet dat ze compatible zijn met conroe.

prijs totaal nu € 630
liever kom ik niet uit boven de € 700. mocht het echt nodig zijn kan het budget wel worden gerekt, maar dan moet daar wel voldoende reden voor zijn.

ik hoop dat dit een duidelijk topicstart is en dat jullie mij verder kunnen (en willen _/-\o_ ) helpen. een algehele mening over de rest van het systeem zou fijn zijn, maar vooral het geheugen en het moederbord heb ik echt hulp bij nodig. alvast ontzettend bedankt

• tuk217
misschien dat ik het verhaal iets te lang heb gemaakt, dat niemand zin heeft om het te lezen, maar toch maar even een kickje, want ik kan toch wel hulp gebruiken.

• Spitie
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Het lijkt me een prima config ;)

Heb recent een gelijke config besteld.
Ik heb helaas toen voor zo'n grote broertje gekozen :( (ConRoeXFire-eSATA2)
Waar ik ongelooflijk spijt van heb gehad (ik heb hem tot 2x toe terug gebracht, DOA) waardoor ik dus zelf nooit meer een mobo van asrock zou nemen.

Tevens zou ik overwegen om een samsung spinpoint te nemen, deze zijn stiller.

I agree with the guy under me O-)

[ Voor 36% gewijzigd door Spitie op 04-09-2006 22:56 ]

Signature

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 18:44
als je een overklockpoging wil wagen zou ik toch niet voor een asrock bordje gaan. heb het zelf een paar x geprobeerd met mijn asrockbordje en werd er niet blij van. bezuinig niet op je bordje, neem gewoon een a-merk zoals asus

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is moeilijk om een geschikt m-ATX moederbord te vinden.

Gigabyte brengt nog wel een m-ATX moederbord uit maar ik heb er nog niet veel over kunnen vinden:
Hij zal iig GA-946ZM-S2 noemen (wat een naam hé :P)

Volgens deze foto heeft hij wel interne firewire aansluitingen maar zijn deze er niet opgesoldeerd. Misschien komt er dan ook een versie met firewire.

Ik heb nog een lijstje met m-ATX moederborden gevonden die de C2D zouden moeten ondersteunen, ik denk wel dat de meeste nog uit moeten komen.

intel DQ965GF/OT/SS
ECS G965T-M
MSI G965M-DH
Biostar 945G Micro 775SE
Biostar I945G-M7
Biostar 945GZ Micro 775
Foxconn G9657MA-8EKRS2
Aopen i965GM-HFL
DFI CFX1150/G
MSI Q965M
Gigabyte GA-946ZM-S2
Gigabyte GA-965GM-S2
ASUS P5B-VM
ASrock 775Twins-HDTV Rev.2
ASrock 775i65G

Edit: de Asus - P5B-VM is een m-ATX moederbord mét 1 firewire poort en is verkrijgbaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Admiral Freebee op 04-09-2006 23:13 ]

Verwijderd

Ik heb ergens ooit eens een prentje gevonden van een btx style micro atx conroe moederbord, waarin ik zelf ook geïnteresseerd was. Ik kan het helaas niet terugvinden en herinner mij ook het merk niet echt. Ik denk asus, maar daar ben ik niet zeker van.

Als je dit in je zoektocht zou tegenkomen, gelieve dan hier het type te posten :)

(btw style: ram slots in dezelfde richting als de pci slots, boven de cpu. Zag er heel goed uit, dat bordje)

• tuk217
hartstikke bedankt, precies wat ik zocht. stom dat je nergens kunt filteren op formaat. ik koop inderdaad liever een asus ofzo, maar ik kon niets anders vinden dan de asrock. google leverde alleen maar site's als kelkoo enzo op.
waar moet ik alleen precies op letten om te weten of een mobo goed is om mee te overclocken? ik weet dat je de fsb moet kunnen verhogen, maar meestal staat er niet bij tot hoe hoog die kan. waar kun je dat nog meer aan zien? of moet je daar echt per bord naar op zoek gaan op internet?

heeft iemand nog een idee wat betreft het geheugen? is 4x 512mb echt af te raden of valt dat mee? en is pc5300 genoeg of moet ik naar pc6400 gaan kijken?

edit: ik kwam net ook de asus P5LD2-VM tegen. voldoet niet aan alle eisen, net als de asrock, maar is maar 105 euro. misschien ook geen gek bord.
edit 2: ondersteund dual-core, maar er staat niets over conroe, dus ik denk het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door tuk217 op 04-09-2006 23:31 ]

Verwijderd

http://tweakers.net/price...II-VGA-1394)-prijzen.html

Misschien is dit wat, P965 dus voor de conroe, PCI-e etc.

Kost ongeveer €105. Is van Intel zelf dus zal wel goed zitten ;)

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:57
ik ben sinds kort ook aan het kijken naar zijn micro atx conroe-tje :P
het volgende wil ik misschine nemen:
Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed € 152,03
AOpen Behuizing H360B Zwart, 300 Watt € 44,54
Kingston ValueRam 2048 MB, PC4300, 533 MHz, 4 € 152,10
Asus Moederbord P5B-VM € 108,40
Samsung SpinPoint T133 400 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 77,31

totaal: € 645 (incl btw en bezorg kosten :*) )

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• tuk217
leuke harde schijf. daar moet ik ook maar eens naar kijken. die p5b-vm is volgens mij inderdaad de beste keuze qua micro-atx borden.

heeft iemand nog een mening over m'n geheugen vraagjes? of een verbetering aan het geheel, want ik sta nu op het punt van bestellen.

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:57
was het niet dat het beter was een 2 x 512 mb te nemen ipv 1 gb.. zo'n dual kit.
Meende dat zo'n dual kit een betere performance geeft...

just my 2 cents..

verder zit er volgens mij geen rare onderdelen in...

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zou ook voor twee reepjes geheugen gaan om de bandbreedte van de FSB volledig te kunnen vullen :)

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ik snap je keuze voor een Core2 systeem wel (wie wil er nu niet een, ik ook :)). Maar als je zeg maar "aan de onderkant van de markt" aan het kopen bent, ben je beter af met een Athlon64 X2, denk ik.

Reden: nVidia integrated graphics zuigen een stuk minder dan die van Intel. En zeker als je mATX zoekt, zijn de GeForce 6150 bordjes heel aantrekkelijk. De CPU is dan op papier wel wat minder, maar dat wordt wel goedgemaakt in de prijs.

Enige reden waarom ik Intel graphics zou kopen is omdat ze open-source drivers hebben, en dat moet natuurlijk beloond worden :), maar ik neem aan dat dat niet boeit voor jouw toepassingen?

• tuk217
het geheugen wilde ik inderdaad 2x512 doen vanwege dual channel, maar als ik er dan ooit een gb bij wil doen heb ik 4x 512. maar als ik nu gewoon 1gb doe heb ik straks 2x 1gb in dual channel. is het een nadeel om 4x 512 te hebben?

met amd zou ik misschien nVidia integrated graphics hebben, maar als ik er over een maandje of twee een videokaart in doe maakt dat natuurlijk niets uit. bovendien komen de conroe's veel beter uit alle testen naar voren als x2's. verder zijn ze goed te overclocken en worden ze niet al te warm. op dit moment toch voor amd gaan vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee.

Verwijderd

Als je nog geen keuze hebt gemaakt vwb moederbord; ik type dit vanaf een ASUS P5LD2-VM DH met E6300. Kijk maar op de site van ASUS; de P5LD2-VM serie ondersteunt (voor sommige modellen vanaf Revisie 2.0) de C2D's. Klokt ook goed over (FSB 350 atm), ik weet echter niet hoe de G965 bordjes dit doen (P5LD2-VM-serie is nl 945G).
Het bord zelf is (voor mij) uitgebreid genoeg en ontzettend stabiel. Hoe het met de integrated video zit weet ik niet, ik gebruik een aparte videokaart.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

tuk217 schreef op woensdag 13 september 2006 @ 15:39:
het geheugen wilde ik inderdaad 2x512 doen vanwege dual channel, maar als ik er dan ooit een gb bij wil doen heb ik 4x 512. maar als ik nu gewoon 1gb doe heb ik straks 2x 1gb in dual channel. is het een nadeel om 4x 512 te hebben?
Hangt een beetje af van de chipset die je gebruikt. Als je meer banken gebruikt kunnen de timings soms niet even strak gezet worden, of kan de klok minder ver omhoog. Ik heb hier nog niet specifiek iets over gelezen met betrekking tot de 965 chipsets.

Als je onboard graphics gebruikt, zijn de prestaties ongeveer dubbel zo hoog met dual channel RAM als met single channel, dus dat is op zich een reden om wel twee DIMMetjes te nemen nu.
met amd zou ik misschien nVidia integrated graphics hebben, maar als ik er over een maandje of twee een videokaart in doe maakt dat natuurlijk niets uit.
Nee, als je op die termijn al over wil stappen is dat niet zo nodig inderdaad.

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33660 suggereert trouwens dat de G965 wel heel erg bagger presteert. Het is dan misschien ook nog een idee om nu gelijk naar een 7300GT ofzo te kijken. Daar kan je dan om te beginnen misschien weer single channel RAM bij nemen...

...of je kan kijken naar een i945G bord (moet dan wel Core2-compatibel zijn)... in principe een "tried and tested" platform.

[ Voor 4% gewijzigd door John_Glenn op 14-09-2006 00:11 ]

Verwijderd

Ik gebruik op dit moment het Asrock TwinsHDTV moederbord (revisie 2 uiteraard) icm een E6600, het bordje presteerd boven mijn verwachtingen, en de proc loopt lekker stabiel op 3ghz.
Een ding waar ik bij dit bordje tegen aangelopen ben is dat het geen dual channel ondersteunt wat opzich wel zuigt, maar ik gebruik atm toch maar 1gb in de vorm van 1 reepje dus daar heb ik op dit moment nog geen last van (tegen de tijd dat ik weer ga upgraden gooi ik er gewoon weer een ander bordje in).
De reden dat ik voor een asrock ging destijds is aangezien ik een kast heb die alleen m-atx bordjes kwijt kan (dign hv7) en het op het moment dat ik de proc kreeg het enige m-atx bordje was dat conroe support had wat ik op korte termijn kon krijgen.
Mijn ervaringen tot zo ver: bordje is super stabiel icm conroe, overclocken is itt wat eerder gezegd is heel makkelijk met het bordje en wat betreft de DOA's met asrock, die komen in de praktijk in onze winkel heel weinig voor. Dat gebeurt ook met de asus modellen, en da's gewoon pech hebben (of slechte serie treffen :P ). De geintegreerde video kaart heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee, want ik heb er gelijk een 7600gs passief in gedaan om mijn systeempje hdtv vlekkeloos af te laten spelen, maar toch stil te houden.
Negatief: zoals eerder gezegd, geen dual channel, maar je krijgt dus wel de mogelijkheid om je low latency ddr1 reepjes te gebruiken icm een conroe >:)

• tuk217
dat G965 niet geweldig presteerd maakt niet zo heel veel uit, want die videokaart kan ik wel wat naar voren opschuiven. een maand met integrated graphics moet ik wel aankunnen.
dat dual channel zoveel scheelt is goed om te weten, maar aangezien de viedeokaart er snel in komt is dat niet iets om me druk over te maken. ik moet alleen nog wel goed nadenken of ik uberhaupt binnen nu en een jaar er 1gb bij wil doen. ik denk namelijk niet 2gb nodig te hebben en dan kan ik nu beter kiezen voor 2x 512. daar moet ik gewoon eens goed over na gaan denken.

de Asrock TwinsHDTV moederbord zie ik niet bij salland (of azerty), en daarom zal hij al moeten afvallen. het zo best kunnen dat dit voor mij het ideale moederbord is, maar ik bestel het liefst bij salland omdat ik daar bekend ben met de service.
Pagina: 1