Q-Tec IDE Controller

Pagina: 1
Acties:

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-02 14:26
Hallo,

Ik heb onlangs mijn pc vernieuwt, en wil nu mijn twee oude harddisks via een controller aansluiten.
Het gaat om:

MSI K9N SLI Platinum
AMD Athlon 64, 3800+, Socket AM2, Boxed
Western Digital Caviar SE16, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300
Q-Tec IDE RAID133 PCI Card 2 Port

De twee oude HD's die ik aan wil sluiten zijn een Maxtor 80gig en Maxtor 200gig (beide IDE).
Via de drivers van de Q-Tec site kan ik de controller zonder problemen installeren.
Als ik dan de beide schijven aansluit (allebei master vanwege de afstand in de kast), herkent de controller beide HD's in het startup scherm, vervolgens i.p.v windows op te starten blijft de PC hangen op een zwart scherm met knipperende cursor linksboven. Als ik slechts 1 HD aansluit heb ik hetzelfde probleem, zonder HD's aan de controller start windows uiteraard wel normaal op.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, of een oplossing weet.

Alvast bedankt,

GriM

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ongetwijfeld heb je de volgorde van de boot-devices goed ingesteld in het BIOS? Ik vraag het toch maar even :)

Verwijderd

Hoe lang heb je gewacht voordat je weer een reboot deed? Windows moet namelijk deze nieuwe schijven herkennen en wat systeemfiles op zetten en dat kan soms echt wel een paar minuten duren is mijn ervaring.
Mijn eerste advies is dus: probeer het nog eens (desnoods met 1 disk) maar wacht rustig eens een paar minuten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zegt dat de afstand nogal lang is. Heb je toevallig dan geen kabels gebruikt die de maximaal toegelaten afstand voor IDE apparaten overschrijdt? Probeer het eens met een kortere kabel als dat zo het geval is.

• Grimmie187
ok, ga ik proberen :) boot devices staan goed ja.
Trouwens de schijven zijn niet geformatteerd, en er staat gewoon data op. Ik hoop dat dat niet uitmaakt? :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
De kabel vervangen of een schijf loskoppelen heeft geen invloed op je data nee :)

• Grimmie187
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 23:36:
Windows moet namelijk deze nieuwe schijven herkennen en wat systeemfiles op zetten en dat kan soms echt wel een paar minuten duren is mijn ervaring.
Vandaar dacht ik dat de schijven misschien leeg moesten zijn ofzo :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nee, Windows moet gewoon wat dingetjes veranderen op de systeemschijf, dit is dus de schijf die je al in je computer had zitten.

• Grimmie187
Ik krijg nu de error: 'Not enough space to copy PCI Option ROM' na het startup scherm van mijn IDE Controller, waarna ik hetzeldfde zwarte scherm krijg. Heeft het te maken met te weinig schijfruimte op een van die IDE schijven?

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-02 16:03

Ravefiend

Carpe diem!

Als ik me goed herinner heeft dit te maken met het feit dat de BIOS van je Q-Tec niet meer past in het 'geheugen'. Probeer eens een paar onboard hardware zoals USB, Bluetooth, seriële / parallele poort(en) uit te schakelen? ;)

• Grimmie187
Ik heb mijn USB controller gedisabled, maar ik blijf de error 'Not enough space to copy PCI Option ROM'
krijgen. Ook met 1 schijf aan de IDE controller blijf ik het zelfde probleem krijgen.

Verwijderd

Heb je hier nog een oplossing voor gevonden? Ik zit namelijk met hetzefde probleem
Pagina: 1