Toon posts:

[Case] Vragen over Thermaltake Soprano

Pagina: 1
Acties:
  • 1.013 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de Soprano case van Thermaltake erg interessant.
Dat is ten eerste vooral om zijn looks, maar het kastje moet toch ook nog een beetje presteren.
Volgens enkele tests op internet voldoet deze case gelukkig aan redelijk wat eisen.
Toch heb ik nog een tweetal vragen, die vooral gericht zijn op persoonlijke ervaringen.

1. In een bepaalde review wordt gesproken over het moeilijk plaatsen van een derde schijf i.v.b. met beperkte grootte van de kast.
Ik wil beginnen met twee schijven, maar wil ooit waarschijnlijk toch nog een derde schijf.
Zijn er mensen hier met de ervaring dat dat geen probleem moet zijn?

2. Volgens de reviews moet er niets mis met de airflow zijn volgens mij. Ik heb als koelingnoob echter de volgende vraag: je hebt een intake en een outtake koeler dat snap ik, maar de intake koeler wordt afgesloten door de klep aan de voorkant van de case. Betekent dit dat ik voor een goede airflow altijd de klep/deurtje aan de voorkant van de kast moet open houden? (zou ik niet mooi/handig vinden).

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:43
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:09:
Ik vind de Soprano case van Thermaltake erg interessant.
Dat is ten eerste vooral om zijn looks, maar het kastje moet toch ook nog een beetje presteren.
Volgens enkele tests op internet voldoet deze case gelukkig aan redelijk wat eisen.
Toch heb ik nog een tweetal vragen, die vooral gericht zijn op persoonlijke ervaringen.

1. In een bepaalde review wordt gesproken over het moeilijk plaatsen van een derde schijf i.v.b. met beperkte grootte van de kast.
Ik wil beginnen met twee schijven, maar wil ooit waarschijnlijk toch nog een derde schijf.
Zijn er mensen hier met de ervaring dat dat geen probleem moet zijn?

2. Volgens de reviews moet er niets mis met de airflow zijn volgens mij. Ik heb als koelingnoob echter de volgende vraag: je hebt een intake en een outtake koeler dat snap ik, maar de intake koeler wordt afgesloten door de klep aan de voorkant van de case. Betekent dit dat ik voor een goede airflow altijd de klep/deurtje aan de voorkant van de kast moet open houden? (zou ik niet mooi/handig vinden).
1. Klopt. Doordat de kast niet heel erg diep is zitten de meeste moderne videokaarten in de weg voor een 3de harde schijf. Wellicht een schijf hoger plaatsen kan een oplossing zijn, de review gebruikt een wel erg grote cooler voor de CPU dus dat zou wellicht zo kunnen zijn als jij dat ook hebt.

2. Wat betreft airflow, de Soprana heeft inderdaad een massieve deur, dus geen intakegrill zoals je op andere kasten ziet. Je zult dus denk ik dat deurtje open moeten laten.

Beide punten zijn voor jou belangrijk, 1+1=2, en dus denk ik dat je wellicht beter kunt kijken naar een ruimere kast. Wellicht de Armor junior van Thermaltake iets voor je :?

Verwijderd

Topicstarter
Kaap schreef op maandag 04 september 2006 @ 07:05:
[...]
1. Klopt. Doordat de kast niet heel erg diep is zitten de meeste moderne videokaarten in de weg voor een 3de harde schijf. Wellicht een schijf hoger plaatsen kan een oplossing zijn, de review gebruikt een wel erg grote cooler voor de CPU dus dat zou wellicht zo kunnen zijn als jij dat ook hebt.

2. Wat betreft airflow, de Soprana heeft inderdaad een massieve deur, dus geen intakegrill zoals je op andere kasten ziet. Je zult dus denk ik dat deurtje open moeten laten.

Beide punten zijn voor jou belangrijk, 1+1=2, en dus denk ik dat je wellicht beter kunt kijken naar een ruimere kast. Wellicht de Armor junior van Thermaltake iets voor je :?
Bedankt voor je toelichting. Ik vond het een erg mooie kast, maar ik ga nu toch nog even verder kijken.

Van dat deurtje vind ik trouwens maar stom. Vond ik juist zo mooi dat dat een egale front opleverde, moet je hem nog steeds open houden bij gebruik |:(

Verwijderd

Topicstarter
Wat ook zo stom is, is dat de Thermaltake Tsunami een haast zelfde kast is, behalve dan wel met koelgaatjes in de deur.

Maar dat ding is 50 euro duurder! 8)7

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:00
De front fan zuigt lucht omdat er tussen de fan en duurtje aan de onderkant ruimte zit.
Dit is ook zo met mij casetek en die front is ook bijna helemaal egaal, tuurlijk zal ie iets minder goed lucht kunnen verplaatsen maar het zal best gaan anders maken ze het zo niet.
Je kan doormiddel van dit:

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1120

Een hardeschijf bovenin de case plaatsen waar de optical drives zitten.

Verwijderd

Topicstarter
DJ-Promo schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 13:56:De front fan zuigt lucht omdat er tussen de fan en duurtje aan de onderkant ruimte zit.
Dit is ook zo met mij casetek en die front is ook bijna helemaal egaal, tuurlijk zal ie iets minder goed lucht kunnen verplaatsen maar het zal best gaan anders maken ze het zo niet.
Nee dacht ik ook al.
DJ-Promo schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 13:56:Je kan doormiddel van dit:

http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1120

Een hardeschijf bovenin de case plaatsen waar de optical drives zitten.
Weet niet of dat ook te gebruiken is in deze case omdat die gebruik maakt van een speciaal montage systeem voor (harde en optische) schijven.

Maar iig goed om te horen, want ik zie nog geen interessanter alternatief bij Salland waar ik mijn systeem wil samenstellen.

Verwijderd

Topicstarter
DJ-Promo schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 13:56:
De front fan zuigt lucht omdat er tussen de fan en deurtje aan de onderkant ruimte zit.
Kan iemand die de soprano zelf heeft bovenstaande bevestigen?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb hem niet maar meestal is dat idd. het geval. Wat ik wel uit eigen ervaring weet: Als je zo'n kast op de grond zet is het net een stofzuiger. Mss iets om rekening mee te houden. Op een bureau valt het wel mee :)

Verwijderd

Topicstarter
TEAMIKKE schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:42:
Ik heb hem niet maar meestal is dat idd. het geval. Wat ik wel uit eigen ervaring weet: Als je zo'n kast op de grond zet is het net een stofzuiger. Mss iets om rekening mee te houden. Op een bureau valt het wel mee :)
Mmm... het was wel het plan om hem op de grond te zetten.

Maar dan wel op zoiets bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/0J683HVBA9CG

• TEAMIKKE
  • Niet online
tja..Volgens mij heb je dan nog meer het effect van een stofzuiger. Of een stoffilter ervoor maken(panty oid,In dit geval eronder) Of een andere kast kiezen die aan de voorkant wel geperforeerd is. Lijkt mij het handigst iig. Geen idee of je vaak je computer wil schoonmaken maar zo zit ie om de maand wel vol met stof. Dikke laag stof zelfs. Niet echt bevordelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
TEAMIKKE schreef op woensdag 06 september 2006 @ 16:33:
tja..Volgens mij heb je dan nog meer het effect van een stofzuiger. Of een stoffilter ervoor maken(panty oid,In dit geval eronder) Of een andere kast kiezen die aan de voorkant wel geperforeerd is. Lijkt mij het handigst iig. Geen idee of je vaak je computer wil schoonmaken maar zo zit ie om de maand wel vol met stof. Dikke laag stof zelfs. Niet echt bevordelijk ;)
Volgens mij zit dit daarvoor:

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Chassis/midtower/soprano/+sop_image/blackShare/b18.jpg
Washable dust filter for easy cleaning and replacement

• TEAMIKKE
  • Niet online
Aha! Als dat erbij zit is ie perfect. Gewoon dat filter om de 2-3 week eens uitspoelen en dan ben je klaar :)

Over die 3e schijf: Je kan gewoon brackets kopen waardoor je je HD in een 5.25'' bays kan hangen. Mag geen probleem zijn.

Verwijderd

Sinds kort heeft Thermaltake ook de Soprano VX.
Misschien is dat ook een interessante keuze.

Soprano VX

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/product/Chassis/midtower/sopranoVX/+sop_image/03_angleview_450.gif

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:30
Ik heb de kast zelf ook.

Puntje 1: Wat ik heb gedaan is de intakefan eruitgehaald en de hardeschijfen helemaal naar voren heb geschoven zo kun je alle bays gebruiken dus ook 5 schijven max plaatsen omdat ze niet meer naar achteren uitsteken maar gelijk zitten met de achterkant van de drive bay. Heb nu 2 schijven erin en het enigste wat erachteruitsteekt zijn de ide kabels. De koeling heb ik een beetje op de koop toe genomen. Iig heb ik aan de zijkant waar die intake zit een stukje plexi voorgemaakt dat hij wel de lucht vooraan erinzuigt.

Puntje2: Je hoeft het deurtje zeker niet open te houden want aan de zijkant waar het deurtje naar open slaat zit over de hele lengte een opening van zeg maar 1cm breed dus daar kan genoeg lucht naar binnen. Alleen een ontwerpfoutje onderin zit idd zo'n opening alleen die opening zit dus achter het stoffilter, dus die kun je dan het beste dicht maken of panty spannen oid, dan haalt hij zijn lucht wel door het stoffilter. 8)7

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
peeter123 schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 08:46:
Ik heb de kast zelf ook.

Puntje 1: Wat ik heb gedaan is de intakefan eruitgehaald en de hardeschijfen helemaal naar voren heb geschoven zo kun je alle bays gebruiken dus ook 5 schijven max plaatsen omdat ze niet meer naar achteren uitsteken maar gelijk zitten met de achterkant van de drive bay. Heb nu 2 schijven erin en het enigste wat erachteruitsteekt zijn de ide kabels. De koeling heb ik een beetje op de koop toe genomen. Iig heb ik aan de zijkant waar die intake zit een stukje plexi voorgemaakt dat hij wel de lucht vooraan erinzuigt.
Ten eerste bedankt voor je reactie! Blij om te hore dat iemand de kast daadwerkelijk zelf heeft.
Die intake fan eruit halen doe ik liever niet eigenlijk. Maar aan de andere kant heb ik ook niet meer ruimte nodig dan twee schijven. Zou je in principe wel twee schijven goed moeten kunnen plaatsen zonder het weghalen van de intake?

Over het gedeelte dat je een stukje plexiglas aan de zijkant hebt gemaakt, dan heb jij een soprano met window zeker? Ik wil die zonder window nemen, daarbij zit volgens mij geen intake aan de zijkant.
Puntje2: Je hoeft het deurtje zeker niet open te houden want aan de zijkant waar het deurtje naar open slaat zit over de hele lengte een opening van zeg maar 1cm breed dus daar kan genoeg lucht naar binnen. Alleen een ontwerpfoutje onderin zit idd zo'n opening alleen die opening zit dus achter het stoffilter, dus die kun je dan het beste dicht maken of panty spannen oid, dan haalt hij zijn lucht wel door het stoffilter. 8)7
Oke inderdaad een vaag ontwerpfoutje. Maar goede tip daarvoor dan.

Verwijderd

Ik had ook de soprano en het is een goede kast hoor.
De koeling is erg goed en betreft de voordeur is er niks aan de hand en je hoort bijna niks van de fans.
Het mooie is ook dat de windowfan bijna rechtstreeks op de cpufan staat en een klein beetje op de geheugenbanken, waardoor mijn overgeklokte cpu nooit boven een 38C kwam.
Dus als je voor extra koeling gaat zou ik toch de window nemen.

Wat ik nog zelf gedaan heb is de 92mm windowfan vervangen door een 120mm fan, ik heb gewoon het gat netjes wat groter gemaakt.
En ik heb boven in de kast ook een gat gezaagd voor een 120mm fan, dit laatse werk erg goed want er komt behoorlijk wat warme lucht uit.
Maar het is niet noodzakelijk dat bovenste gat, je drives en voeding worden ook wat minder warm denk ik..
Hier een foto v/d 120mm windowfan
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/uss.nimitz/so.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 14:29 ]

• peeter123
Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 17:48:
[...]
Ten eerste bedankt voor je reactie! Blij om te hore dat iemand de kast daadwerkelijk zelf heeft.
Die intake fan eruit halen doe ik liever niet eigenlijk. Maar aan de andere kant heb ik ook niet meer ruimte nodig dan twee schijven. Zou je in principe wel twee schijven goed moeten kunnen plaatsen zonder het weghalen van de intake?

Over het gedeelte dat je een stukje plexiglas aan de zijkant hebt gemaakt, dan heb jij een soprano met window zeker? Ik wil die zonder window nemen, daarbij zit volgens mij geen intake aan de zijkant.

[...]

Oke inderdaad een vaag ontwerpfoutje. Maar goede tip daarvoor dan.
Ja in principe is er zeker genoeg ruimte voor 2 hdd's dat moet echt geen probleem zijn. Tenzij je sli draait ofso met 2 van die woestelijke kaarten ;) maar dan passen er volgens mij nog wel 2 in. Ja het klopt wat je zegt ik heb hem met window ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Hij wordt het :9

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2006 20:53 ]

Verwijderd

Ik had ook de soprano en het is een goede kast hoor.
De koeling is erg goed en betreft de voordeur is er niks aan de hand en je hoort bijna niks van de fans.
Het mooie is ook dat de windowfan bijna rechtstreeks op de cpufan staat en een klein beetje op de geheugenbanken, waardoor mijn overgeklokte cpu nooit boven een 38C kwam.
Dus als je voor extra koeling gaat zou ik toch de window nemen.

Wat ik nog zelf gedaan heb is de 92mm windowfan vervangen door een 120mm fan, ik heb gewoon het gat netjes wat groter gemaakt.
En ik heb boven in de kast ook een gat gezaagd voor een 120mm fan, dit laatse werk erg goed want er komt behoorlijk wat warme lucht uit.
Maar het is niet noodzakelijk dat bovenste gat, je drives en voeding worden ook wat minder warm denk ik..
Hier een foto v/d 120mm windowfan
heb je een foto van die fan bovenin je case? Ik ben zelf namelijk ook al een tijd aan het tekenen geweest en ben wel benieuwd hoe jij het gedaan hebt. Ik zat nl. met het frontpaneeltje (USB etc) in de knoop.

Om even terug te komen op de beginvragen van dit topic:

1). die derde harddisk is idd moeilijk te plaatsen (in mijn geval dan) doordat m'n videokaart er voor zit. :/
Maar er zijn nog zat plaatsen om je hdd te plaatsen, er zijn nl. meer dan 3 plaatsen voor hdd's.

2). Je deurtje hoef je niet open te houden, er zit nl. aan de zijkant van het deurtje (tussen de schaniertjes) een aardige sleuf waardoor je naar mijn idee genoeg lucht kunt aanzuigen, ik heb er nog nooit problemen mee gehad. :)

algemene shit

3). de Tsunami is van alu, vandaar de hogere prijs.

4). Als je af en toe je stoffilter verschoont valt het stofzuiger principe erg mee, dat ding staat hier al tijden op de grond en je wil niet weten hoe stoffig het hier is :X

tot nu toe bevalt de kast mij geweldig, de koeling is goed niet slecht en hij ziet er iig netjes uit. Een case met window is wel aan te raden, of jemoet

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 10:40:
[...]

heb je een foto van die fan bovenin je case? Ik ben zelf namelijk ook al een tijd aan het tekenen geweest en ben wel benieuwd hoe jij het gedaan hebt. Ik zat nl. met het frontpaneeltje (USB etc) in de knoop.

De case is al weer bij mijn broertje, ik zal als ik v/d week er ben een pica maken en dan post ik hem wel even.
Ik kan je wel vertellen dat de usb paneel eruit is gehaald en het gat daarvan de basis is geweest voor de 120mm fan, ik ben dus vanuit gat gaan zagen.
De usb paneel is wel leuk maar voor mij niet noodzakelijk vandaar.

Verwijderd

heb gisteren de soprano gekocht en alles ingebouw in de kast.
ging vlekkeloos totdat ik bij de dvd speler en brander kwam.
de 5,25 inch bays die moet je met een rail systeem erin proberen te krijgen.
en wat denk je? het past niet.
de uitsparingen waar de rails in de kast schuiven liggen bij mij te laag. precies in de linker en rechter onderhoek om precies te zijn.
terwijl de rails op de buizing van de dvd speler net iets onder het midden komen.
weet iemand wat de oorzaak hiervan is
??

• TEAMIKKE
  • Niet online
Kunnen ze er niet op meerdere manieren op? Vaak wel :) Ook gewoon met schroeven heb je meerdere posities

Verwijderd

Op de "opzetstukjes" voor je cdromspeler zitten aanduidingen welke links en rechts is. Ik snap niet zo goed wat er hier fout kan gaan, behalve dat misschien de gaten waar de pinnetjes invallen op een andere plaats zitten op je cdromspeler. Of terwijl, ff op lettertjes letten. Dan de complete cdromspeler (liefst complete kastdeur open) erin schuiven van de buitenkant af. De gleuven horen beneden te zitten (heb de kast ook, en bij mij past het perfect)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 18:46 ]

Verwijderd

Onzin het is net wat remczero zegt beter kijken.
Ik heb er zelf 1 gehad en 3 soprano`s volgebouwd voor vrienden en familie en ik heb nergens last van gehad.
Probeer het eerst zelf wat uitgebreider dan meteen te gaan posten, je vorige post was ook al gesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 19:02 ]

Verwijderd

nou lekker aardig zijn we hier,
ik zou nt zomaar gepost hebben als ik niet vast zat he.
maar het past dus inderdaad niet met geen mogelijkheid.
en inderdaad als ik niet wist wat links en wat rechts was zou ik een probleem hebben gehad.
als ik dat nu wel weet? en het gaat nog steeds niet hoe dan?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 september 2006 @ 00:54:
nou lekker aardig zijn we hier,
ik zou nt zomaar gepost hebben als ik niet vast zat he.
maar het past dus inderdaad niet met geen mogelijkheid.
en inderdaad als ik niet wist wat links en wat rechts was zou ik een probleem hebben gehad.
als ik dat nu wel weet? en het gaat nog steeds niet hoe dan?
Niks van mijn bericht was aanvallend bedoeld. We zijn hier om elkaar te helpen en 9 van de 10 van dit soort problemen zijn gewoon misverstanden. Ik zeg niet dat je dom bent, ik geef alleen een mogelijke oplossing. Als je een foto maakt van waarom het niet gaat is het misschien duidelijker. Ik vermoed dat je echt de gaten in de cdromspeler anders hebt of dat het een productiefout is (onwaarschijnlijk maargoed).

Verwijderd

ben terug gegaan naar de winkel. en zij kregen het er ook niet in.
heb een nieuwe kast gekregen en nu past alles mooi erin.;)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 11 september 2006 @ 10:40:
[...]

Wat later dan ik beloofd had maar hier de foto v/d boven afzuiging.
Zoals ik al zei heb ik de usb paneel weg gehaald en dat gat als basis gebruikt, daarna uitgezaagd en ik had nog een oude carspeaker rooster en deze paste er mooi op.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/uss.nimitz/DSC03034so.JPG

• peeter123
Ziet er echt wel lijp uit, alleen jammer van die krassen. Of zie ik dat nou verkeerd :z

Verwijderd

peeter123 schreef op zaterdag 16 september 2006 @ 18:42:
Ziet er echt wel lijp uit, alleen jammer van die krassen. Of zie ik dat nou verkeerd :z
Ach een paar schoonheids foutjes :D
Die wegen echter niet op het resultaat v/d aanpassing.

Verwijderd

Ik wil deze kast ook kopen, maar past er een 8800GTS in? Heeft iemand daar ervaring mee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:01:
Ik wil deze kast ook kopen, maar past er een 8800GTS in? Heeft iemand daar ervaring mee?
Hij zal wel passen, want je hebt genoeg ruimte om de HD er boven of onder de kaart te zetten.
Het is alleen wat lastiger als meer dan 2 HD`s erin hebt zitten, maar dan alsnog past het wel

• zomaar jb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08-2023
heb deze kast al meer dan 2 jaar en uiteindelijk wel tevreden mee!
maar ik wil mijn systeem wat veranderen.
nu is mijn vraag of een Thermaltake BigTyp 120 VX koeler in de kast past!
het is een kast met window, dus er zit een koeler op het zijpaneel
er komt een gigabyte GA-P35-DS4 moederbord in met een intel 6750
iemand ervaring met een grote koeler in deze kast?
qua maten zou het moeten kunnen denk ik, maar kan het beter vragen voor de zekerheid.

[ Voor 10% gewijzigd door zomaar jb op 13-07-2007 19:42 ]

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
je processor maakt helemaal niet uit dus snap niet waarom je die noemt. Ook het mobo maakt niet veel verschil omdat de socket op de standaard plaats zit. Dus pak de specificaties van de koeler en meet in je kast of het kan passen, dat is de makkelijkste manier..

• zomaar jb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-08-2023
heb eigenlijks dat genoemd omdat ik destijds een msi moederbord kocht (K8N NEO2)
waarbij het geheugen boven de koeler zit.
dus zit dit socket anders dan bij de andere borden volgens mij.
Als ik vanuit dit socket ga berekenen zou de koeler tegen mijn zijplaat koeler komen.
En de processor noemde ik omdat misschien iemand anders dan een optie voor een andere koeler zou kunnen noemen die wel goed zou passen en functioneren.

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaringen met de nieuwe Soprano DX? Heb em net besteld en ben erg benieuwd. En is het nodig om bij deze kast het deurtje open te laten staan (als ie aan is)? Hoop van niet want met deurtje dicht vind ik em veel mooier...

Verwijderd

Ik heb de Soprano DX inmiddels up-and-running. Ik heb alleen een vraagje. Er zitten twee flinke fans in (waarvan de achterste met ledje). Deze kun je aansluiten door middel van zo'n wit blokje (weet niet hoe het heet). Op het moederbord zit alleenmaar zo een kleine aansluiting (ASUS P5KC) voor de CHA1 en CHA2 fans. Ik wil graag de snelheid regelen ivm de geluidsoverlast (en omdat ik het leuk vind). Ik was naar een speciaalzaak gegaan en die vertelde dat het niet mogelijk was omdat mijn aansluitingen geen response terug krijgen van de fans en dus daarom niets kunnen uitlezen. Klopt dit? En zijn er misschien nog andere dingen die ik kan doen?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Niemand een idee?
Pagina: 1