[XP]2 Sata schijven kunnen niet tegelijk

Pagina: 1
Acties:

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
Beste mensen,

Laat ik maar beginnen met mn specs:

MSI K8T NEO2 FIR
1GB Dual channel
AMD 3000+ 64bit
160GB Maxtor diamondmax10 SATA

Deze setup draaide altijd vlekkeloos met sata. Zoals op de msi site staat heeft de K8T 2 sata controllers aan boord: de via en de promise controller.

Alle problemen begonnen nadat ik mijn Maxtor diamondmax 10 250gb sata schijf aanschafte. Ik had deze als eerste aangesloten samen op de viacontroller waar ook de andere 160gb zat. Met deze combinatie kwam ik windows niet in: het laadscherm van windows verschijnt, hier blijft het scherm in hangen en na 2 seconde reboot mn pc spontaan 8)7 , als je bij deze situatie je pc aan laat staan dan blijft hij dus constant rebooten |:( .

Ik had geen enkel idee hoe het kwam dat het hele ding rebootte als ze op dezelfde controller aansloot. Ik heb toen de 250gb schijf op de promise controller aangesloten. Deze werd wel in de bios herkend maar niet in windows. Echter, na veel vreemde drivers had ik het ding toch aan de praat weten te krijgen. Het rare was van deze setup, dat de bios soms de sataschijf niet zag en soms weer wel :X , dus soms zag je de schijf niet in windows, soms weer wel. OP gegeven moment kwam het zover (1 maandje later) dat ik tot mn opstartscherm kwam en daarna windows crashte. De enige manier waarop het weer werkte was het uitpluggen van de 250gb schijf. De hele 250gb schijf werd dus niet meer bruikbaar :(

Dus ik besloot gisteren dat eht zo niet langer kon en heb windows geprobeerd opnieuw te installeren met floppies. Na veel gedoe heb ik windows erop gekregen, maar ik kon slechts 1 van de 2 schijven vinden, ookal installeerde ik beide controllerdrivers via F6. Ik heb dus maar alles op de 160gb schijf gezet in de hoop dat de 250gb weer herkend zou worden. Ik heb in windows dus alles geinstalleerd van raid en sata drivers. Echter, de 250gb schijf werd weer neit herkend |:( . Ik heb dus weer geprobeerd om beide schijven aan 1 controller te hangen. Dit werkte echter weer niet en telkens als ik bij eht windows laadscherm kwam rebootte het kreng weer 8)7 .

Ik heb echt geen flauw benul waarom ik die 2 kloteschijven niet op 1 controller kan drukken ;( , ik ben echt ten einde raad, ik heb echt al zoveel geprobeerd dat ik het niet meer weet. Ik ben in de afgelopen tijd het raidsysteem echt gaan haten omdat eht echt niet lekker wil werken.

Wie kan mij helpen?

Verwijderd

Misschien werkt het installeren van Partition Magic 8.0. Probeer hiermee de harde schijf te dedecteren.

Succes.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je wel Windows XP met Service Pack 1 of 2? Want zonder kan Windows namelijk niet zo goed met grote schijven overweg :P Ik zou zelf ook voor het OS een losse partitie maken, 160 of 250 GB is bezopen veel.

Misschien anders al eens een Bios update geprobeerd? En wellicht eens met een tool van de fabrikant de disken gecheckt op errors? Twee satapoorten op je moederbord lijkt mij te staan voor een aansluitmogelijkheid voor twee schijven....
Wat bedoel je trouwens met "Niet herkend" ? Zie je de disken in de bios wel allebei? En heb je met de RAID-settings zitten spelen waardoor je pc automatisch elke keer een mirror RAID 1 opzet als je er een tweede disk in hangt?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
In de bios worden mn schijven gewoon wel herkend. Echter, windows vindt de onboard promise 579 controller niet in windows. OP geen enkele manier krijg ik deze geinstalleerd omdat het geen setupbestanden zijn maar diskette bestanden... Ik heb bij een paar bestanden die erbij hoorden rechts geklikt en installeren gekozen, echter die controller wordt nog steeds niet herkend :(

Bios update heb ik al geprobeerd. Mn beide controllers staan ingesteld als SATA. Ook stata mn windows op ene partitie van 60gb.

Heeft iemand een verklaring voor het feit dat ik beide schijven niet op 1 controller kan hangen?

Partition magic helpt ook niet 8)7 8)7