MSI K8N Neo 4 post onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 10:44
Ik weet niet waar ik mijn vraag moet neer plempen, maar aangezien ik niet 100% zeker ben van software, drop ik het hier maar. Mocht een van de modjes een betere oplossing weten, be my guest ;)

Ok, here goes..
Sinds januari dit jaar, heb ik mijn server draaien op nieuwe hardware. Even een lijstje van wat er toen is gekomen:
- Lian-Li PC6070+
- Tagan TG480-U22 PSU
- MSI K8N Neo4 Platinum
- AMD64 3200+ Venice
- Arctic Freezer Pro 64
- Matrox PCI passief videokaartje (alleen shell, vandaar)
- Seagate 20gb diskje
- 2x Maxtor 6L080M0 SATA 80G
- 2x WD 120G ATA
- Promise ATA controller

Alles liep na wat gedonder met het compileren van een nieuwe kernel, vrijwel meteen perfect.

Rond mei heb ik een upgrade gedaan, van mijn raid-1 data device. Die is vervangen door 3x Seagate NL35 400G (sata) in raid-5. So far so good. Ook alles nog perfect, tot een paar weken later.

Toen ik de SMART info van deze disks wilde gaan uitlezen, bleek dat dit pas vanaf kernel 2.6.16 werd ondersteund, voor sata disks. Ok, geen probleem, upgraden naar 2.6.17. Zie tijdens het configgen van de nieuwe kernel ook een optie voor acpi. Ik denk, naja, laten we die ook maar aanzetten. Heb dus een hoop acpi features in de kernel gebakken (niks experimenteels!). Kernel gecompileerd, reboot, en wat blijkt, server post niet meer.
He-le-maal dood. Meteen dacht ik aan acpi, maar dat leek me op zich wel sterk daar die kernel nog niet aan het booten was. De powerled blijft heel langzaam knipperen, en that's it. Stekker er uit, cmos gecleared, ding boot, en halverwege post, klap, weer uit...
* UltraSub scratches head.
Heeeel raar. Hardware matig niets gewijzigd, en ineens dit soort reacties.
Stekker er weer uit, tijdje gewacht, en booten. Ding draait gewoon goed. Paar weken niets gedaan, geen problemen gehad. Toen besloten de meegecompileerde acpi opties weer uit de kernel te halen. Zo gezegd zo gedaan, nieuwe kernel geboot, geen problemen. Ik denk aha, opgelost, het was acpi.

Verder niet meer over nagedacht, tot ik vandaag het ding plat moest hebben. Shutdown -h, en weer zo dood als een pier. Werkelijk van alles geprobeerd. Alle sata disks er uit, omdat ik had gehoord van slechte sata stekkers. Mocht niet baten. Het is gewoon of met alle hardware, of compleet gestript hetzelfde. Zolang ik reboot middels ctrl-alt-del is er niets aan de hand. Reboot ik middels een commando (shutdown), of gebruik reset of powerknop op de kast, einde oefening.

Ik kom er met mijn kop niet meer bij. Hij draait nu weer, na wat trial and error. Met alle genoemde hardware. Als ik nu niets doe, weet ik wel zeker dattie een jaar door draait. Dat is toch vaag?? Alle voltages zijn superstabiel overigens, zo ook de temperaturen van alle hardware.
Op deze manier is het geen doen. Rebooten durf ik bijna niet meer, en ben als de dood voor een stroom uitval. Het is niet alleen tijdens een post (maar meestal wel), heb hem ook al abrupt plat zien gaan tijdens de linux boot zelf.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn, en ik over het hoofd zie?

• UltraSub
Niemand met een duwtje in de goede richting?
Heb een hele tijd aan de voeding liggen denken, ook al is die nieuw, en van een goed merk. Echter als ik alle disks verwijder, post het ding ook vaak niet, zelfde issues. Als hij dan wel stabiel kan draaien met 8 disks in het systeem, lijkt het me toch sterk dat dit de oorzaak van de voeding is.

• UltraSub
OMG.... heb ik hier nou zoiets raars aan de hand?
Als zelfs GoT geen hulp kan bieden? :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan best zijn dat je dit in het verkeerde subforum gepost hebt :o
Ik weet niet waar ik mijn vraag moet neer plempen, maar aangezien ik niet 100% zeker ben van software, drop ik het hier maar. Mocht een van de modjes een betere oplossing weten, be my guest ;)
Oi, voortaan *eerst* aan modje vragen ipv zoiets te posten...

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

• UltraSub
Ow... Eeeh.. Sorry.. eeh.. ;)
Bedankt!

• UltraSub
Laatste kick dan maar.. anders weet ik het ook niet meer.
Blijkbaar lag het niet aan het subforum Dion_b :P

• UltraSub
Ok.. dit weekend probleem opgelost!
Zal voor de mensen die wellicht in de toekomst hetzelfde probleem hebben de oplossing ook even posten, wel zo netjes..

Na een hoop gedenk viel me in dat toen ik het keyboard een paar weken terug in-flight instak, de server meteen uitviel. Dus van het weekend maar eens een ander toetsenbord geprobeerd.
Probleem opgelost :)
Zal wel een sluiting in het toetsenbord hebben gezeten, hoewel ik dat nog nooit heb meegemaakt. Raar maar waar. KB meteen in container gegooid :)
Pagina: 1