Toon posts:

Garantie Mediamarkt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumgangers,

Ik heb een vraagje.
Ik heb hier vastgesteld dat men ibook G4 een 'klein' opening heeft onderaan de tft scherm.
De aankoopdatum van dit toestel was: 02/09/05
(Dus juist iets langer dan een jaar.)
Ik kan niet vinden hoelang ik garantie had op men ibook.
Nu heb ik op verschillende plaatsen gelezen dat een garantie van 2jaar verplicht was door de europese wet? :unsure:
Ik heb enkele foto's op 't net gezet. Wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Ibook terug brengen of niet?

ik ga morgen eens bellen naar daar om te vragen of er nog garantie op staat.
+ heeft er hier iemand ervaring met mediamarkt en garantie/herstellingen?

foto's: http://users.pandora.be/sozen/iBook/
Met vriendelijke groeten,

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je hebt inderdaad recht op 2 jaar garantie door een Europese richtlijn, maar probeer dat maar eens af te dwingen zonder juridisch gezeik. Kan natuurlijk zo zijn dat de MM niet moeilijk doet. Sowieso zou ik de iBook terugbrengen, valt het niet onder de garantie, neem je hem weer mee.
Ik heb geen idee hoe lang er garantie zit op een iBook btw.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
standaard zit er een jaar garantie op, die uit te breiden is tot 3 jaar

PSN: djmurcielago

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
Tsja, ik zou er niet mee terug gaan... Ik ben misschien veel te makkelijk en dus een slecht voorbeeld, maar als iets werkt en niet ongelofelijk veel kans maakt om kapot te gaan vind ik het prima.. Ik ga niet zo snel naar de winkel om garantie te vragen.
De foto's zijn niet super duidelijk, maar wat ik er van kan zien lijkt het niet zo heel erg.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Garantie heb je gedurende de te verwachten levensduur van een apparaat.
Veel winkeliers houden echter angstvallig vast aan één jaar.

En als je even de moeite neemt om hier op GoT te zoeken kom je daar erg veel topics over tegen, en vaak ook met de relevante wetsartikelen.

Dan blijft alleen de vraag of dit een garantiegeval is.
Dat weet je pas als je een idee hebt hoe het ontstaan zou kunnen zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik had standaard 2 jaar garantie op m'n Microstar pc (van de MM), maar dat is ondertussen verandert geloof ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Dutch_Razor op 03-09-2006 18:51 ]

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Murcielago schreef op zondag 03 september 2006 @ 18:38:
standaard zit er een jaar garantie op, die uit te breiden is tot 3 jaar
Fabrieksgarantie ;) En die is nog altijd ondergeschikt aan de wettelijke garantie.

@TS: Als je weet dat dit geen eigen schuld is, dan zou ik zeker naar de MM gaan en garantie claimen. Gewoon standvastig eisen dat ze het verhelpen, desnoods even printje van justitie.nl maken.

Verwijderd

hiervoor een garantieclaim indienen lijkt me mierenneuken (het gaat toch over dat kleine welvinkje in je lcd scherm he).

Als ik mijn LCD's zo van boven bekijk, kan ik mijn LG Flatron en dat ander van mijn ouders (Samsung weet niet welke) ook direct terugbrengen naar de winkel. Wat verwacht je, dat het 100% kaarsrecht zit? Ik zie niet echt in dat dat kan storen tijdens het werken, ok, er kan wat stof invallen, maar dat is gewoon eigen aan het design van die ebook. Anders moet je maar een ander portable computer (pc of mac, gelijk wat) nemen met zo een plasticplaat voor het scherm, daarbij kan er niets in dat spleetje vallen.

(gaat het over iets anders, negeer dan gewoon mijn post)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je krijgt geen garantie bij de MM boven de 1 jaar, en al helemaal niet zonder kassabon. Verder geeft Apple ook maar 1 jaar garantie. Als je er nou zo'n last van hebt koop dan zo'n mini inbussleutel, maak t scherm open en duw het even aan. Er zijn zat guides die je uitleggen hoe je je LCD open moet maken.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik met mijn fototoestel terug gaan >:)

Verwijderd

Volgens mij geeft Mediamarkt altijd nog extra mee op een briefje dat alle service via Apple moet, ik zou dus gewoon even Apple bellen ;)

• mrFoce
  • Laatst online: 11-02 17:14
wat zijn die strepen op t scherm
http://users.pandora.be/sozen/iBook/SSA51722.JPG
zoals daar te zien? Beschadigingen? (ok, niet hinderlijke beschadigingen in de zin dat je er niet meer op kan werken) maar ze zullen zeker zeuren dat je niet goed bent omgegaan met je iBook. Bewijs jij nu maar eens van niet!, die strepen komen er niet zomaar op.Bewijslast ligt bij jou, dus ik denk dat je het zelf moet gaan fixen.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Standaard zit er dus inderdaad een jaar garantie op je Apple hardware produkt.
Wettelijk gezien is er geen 2 jaar garantie in de EU, wel is er zoiets als het consumentenrecht. Maar je zult dan moeten kunnen bewijzen dat het defect er al vanaf de fabriek was.

Je kunt met Apple bellen, maar je wordt direct doorgestuurd naar een Apple Authorized Service Provider. Je garantie is al voorbij (je had een jaar lang de mogelijkheid de garantie met 2 jaar te verlengen) en bovendien is dit "cosmetische" schade en daar wordt sowieso al moeilijk over gedaan. Hoe dan ook bekijkt Apple dit per geval.

Hier meer info over de garantie dekking, dit is het document voor Belgie:

http://store.apple.com/Ca...es/worldwidewarranty.html

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:54:
Volgens mij geeft Mediamarkt altijd nog extra mee op een briefje dat alle service via Apple moet, ik zou dus gewoon even Apple bellen ;)
Waarom probeert nou niemand gewoon zijn consumentenrecht te claimen? Geen wonder dat geen enkele winkel zich eraan houdt...

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Eiríkr schreef op zondag 03 september 2006 @ 20:59:
Standaard zit er dus inderdaad een jaar garantie op je Apple hardware produkt.
Wettelijk gezien is er geen 2 jaar garantie in de EU, wel is er zoiets als het consumentenrecht. Maar je zult dan moeten kunnen bewijzen dat het defect er al vanaf de fabriek was.

Je kunt met Apple bellen, maar je wordt direct doorgestuurd naar een Apple Authorized Service Provider. Je garantie is al voorbij (je had een jaar lang de mogelijkheid de garantie met 2 jaar te verlengen) en bovendien is dit "cosmetische" schade en daar wordt sowieso al moeilijk over gedaan. Hoe dan ook bekijkt Apple dit per geval.

Hier meer info over de garantie dekking, dit is het document voor Belgie:

http://store.apple.com/Ca...es/worldwidewarranty.html
De wettelijke garantieverplichting geldt voor de winkel waar je het product hebt gekocht, waar je dus een koopovereenkomst mee hebt. In dit geval is dat Mediamarkt en zijn de Apple garantievoorwaarden dus niet relevant, dat is iets tussen Mediamarkt en de fabrikant. Dat Apple als fabrikant dus maar één jaar fabrieksgarantie aan eindgebruikers (consumenten) geeft is niet tegen de wet.

Als je dus van de wettelijke garantie gebruik wilt maken, moet je daarvoor bij Mediamarkt zijn. Maar ze mogen daar op hun beurt weer wel een aankoopbewijs vragen om aan te tonen dat je het product daar hebt gekocht.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen alvast bedankt voor alle informatie.
De lijnen op de scherm zijn geen krassen ofzo :). M'n scherm was wat stoffig en ik wreef er perongeluk met men hand over :).

Ik heb een aankoopbewijsje hoor :).
Morgen ga ik dan maar eens naar mediamarkt.

Nog een klein vraagje, iedereen zegt hier dat er een minimum garantie is van 2 jaar dat wettelijk verplicht is.
Nu zegt er iemand van een andere forum dat dat wet van toepassing is voor aankopen na oktober 2005. (hij denkt dat het zo is)
Weet hier iemand wat meer over?

Weet er iemand misschien ook hoelang dat de maximum hersteltijd mag duren?
Het is niet zo dat ik men iBook dan voor maanden kan/wil missen.

Nogmaals wil ik iedereen bedanken voor de hulp! _/-\o_

edit//
trouwens dat scheurtje was sinds 't begin van toen k het laptop had. (na een 2tal maandjes had ik het gezien maar kon men laptop nog niet echt missen ( nodig voor school etc etc..).
Dus ik ben er zeker van dat het niet mijn eigen schuld is.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 21:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 21:37:
trouwens dat scheurtje was sinds 't begin van toen k het laptop had. (na een 2tal maandjes had ik het gezien maar kon men laptop nog niet echt missen ( nodig voor school etc etc..).
Dus ik ben er zeker van dat het niet mijn eigen schuld is.[/i]
Was die opening er sinds de koop al dan kun je niet je nu niet meer daar op beroepen. IIRC, moet bij je de constatering van een mankament altijd binnen een bepaalde termijn je beklag doen op straffe van verval daarvan. Bovendien IIRC heb je als koper ook een soort van onderzoeksplicht dat je de aankoop vanaf het begin even inspecteert op kenbare afwijkingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2006 21:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik had het pas na een 2tal maandjes door + kon het toen niet missen.
Daarna ben ik het uit 't oog verloren anders zou ik het al gemeld hebben voor 't 1ste jaartje om was.

• RSD1982
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 21:37:
Iedereen alvast bedankt voor alle informatie.
De lijnen op de scherm zijn geen krassen ofzo :). M'n scherm was wat stoffig en ik wreef er perongeluk met men hand over :).

Ik heb een aankoopbewijsje hoor :).
Morgen ga ik dan maar eens naar mediamarkt.

Nog een klein vraagje, iedereen zegt hier dat er een minimum garantie is van 2 jaar dat wettelijk verplicht is.
Nu zegt er iemand van een andere forum dat dat wet van toepassing is voor aankopen na oktober 2005. (hij denkt dat het zo is)
Weet hier iemand wat meer over?

[/i]
Dat klopt maar het geldt niet met terugwerkende kracht...

[ Voor 24% gewijzigd door RSD1982 op 03-09-2006 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik snap niet wat je daarmee bedoeld RSD :)

• mrFoce
  • Laatst online: 11-02 17:14
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:16:
dat houdt in dat jij pech heb als je voor die periode zit, maar proberen kan altijd

[ Voor 5% gewijzigd door mrFoce op 03-09-2006 22:17 ]

Verwijderd

Ik weet wel bijna zeker dat je dit niet vergoed gaat krijgen. Je geeft zelf al aan dat je het pas na twee maanden zag en daarna heb je er niets op uit gedaan. Dit houdt in dat het minimaal is aangezien het op de foto's ook niet te zien is.
Daarbij kun jij niet bewijzen dat het geen gebruiksfout is. Je iBook kan makkelijk in een tas hebben gezeten waardoor deze klem is komen te zitten. Na twee maanden had je meer kans gehad.
Als het niet opvalt dan zou ik ook geen moeite doen.

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Canaria schreef op zondag 03 september 2006 @ 21:20:
[...]

De wettelijke garantieverplichting geldt voor de winkel waar je het product hebt gekocht, waar je dus een koopovereenkomst mee hebt. In dit geval is dat Mediamarkt en zijn de Apple garantievoorwaarden dus niet relevant, dat is iets tussen Mediamarkt en de fabrikant. Dat Apple als fabrikant dus maar één jaar fabrieksgarantie aan eindgebruikers (consumenten) geeft is niet tegen de wet.

Als je dus van de wettelijke garantie gebruik wilt maken, moet je daarvoor bij Mediamarkt zijn. Maar ze mogen daar op hun beurt weer wel een aankoopbewijs vragen om aan te tonen dat je het product daar hebt gekocht.
Helaas doet Mediamarkt daar niks mee. Klanten worden direct naar Apple gestuurd, product in dit geval is namelijk buiten het jaar garantie waar Mediamarkt ook naar verwijst. Wettelijk gezien heb je ook maar 1 jaar garantie. Consumentenrecht is geen wet, maar stelt wel voor dat een product 2 jaar fatsoenlijk moet werken. Het is dus wel zo, dat je als klant zijnde moet kunnen aantonen dat het er vanuit de fabriek al was. En dat is nou juist het lastige. Bewijs maar eens dat de schade in dit geval niet door de gebruiker is veroorzaakt zoals al eerder in dit topic ook werd gezegd.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• RSD1982
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:16:
Dat als die regeling in is gegaan in stel okt 2005 en je product in aug. 2005 heb gekocht je geen aanspraak kan maken op die garantie

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Eiríkr schreef op maandag 04 september 2006 @ 11:18:
[...]
Klanten worden direct naar Apple gestuurd, product in dit geval is namelijk buiten het jaar garantie waar Mediamarkt ook naar verwijst. Wettelijk gezien heb je ook maar 1 jaar garantie.
Kun je dit verder onderbouwen ?
Ik denk dat je het mis hebt.

Er is een overeenkomst tusen de koper en de verkoper.
De producent heeft niets met de koper te maken, en is dus ook niet de aangewezen plek om garantie te claimen. Daarvoor moet je echt bij de verkopende partij zijn. En zij moeten dat verder afhandelen. Ook na de eventuele termijn van een jaar. Alleen gaat er na het verlopen van de fabrieksgarantie wel een factor afschrijving meespelen. Maar voor de koper is de te verwachten levensduur relevant.

Zo moet de verkoper de koper wijzen op eventuele beperkingen voor het door koper beoogde gebruik. Als de verkoper dat niet doet is het het probleem van de verkoper. Hij wordt geacht ter zake kundig te zijn. De koper heeft de plicht zich goed te laten informeren.

Helaas is het (nog steeds) zo dat in de praktijk veel kopers zich laten afschepen door de verkoper, en dat ook accepteren. Mede omdat het juridisch je gelijk proberen te krijgen vaak niet opweegt tegen de kosten van een eventuele reparatie.
<knip>
Bewijs maar eens dat de schade in dit geval niet door de gebruiker is veroorzaakt zoals al eerder in dit topic ook werd gezegd.
Daar heb je een goed punt. Dat is in dit geval een lastige, en de termijn waarop er aan de bel getrokken wordt is hier ook niet behulpzaam.

Abort, Retry, Quake ???

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
om aZuL zijn bewoording voor straattaal duidelijk te maken

MENSEN luister niet te letterlijk naar die stomme programma's als KASSA
je hebt niet standaart recht op 2 of 3 jaar garantie maar het zit zo
Wettelijk verplicht 1 jaar garantie + levenduurtijd
stel je voor een TFT scherm heeft een levensverwachting van 4 jaar
Jaar 1 = 100% garantie
Jaar 2 = 75% garantie je betaalt 25% van de reperatiekosten
Jaar 3 = 50% garantie je betaalt 50% van de reperatiekosten
Jaar 4 = 25% garantie je betaalt 75% van de reperatiekosten

er zijn alleen genoeg winkels die voet bij stuk houden en zeggen NEE meneer u hebt 1 jaar garantie
niet meer

op zich is garantieverlening nooit zon slecht idee want stel je voor je Laptop gaat kapot in het derde jaar ben je met die garantieverlenging 3 jaar lang daartegen gedekt
stel je voor dat je 75% van de reperatiekosten moet betalen als je moederbord ermee ophoudt heb je bijna een nieuwe laptop voor tegen die tijd :)
dus je kan even nazoeken op internet wat de wettelijke verwachte levensduur is van een scherm en dan nagaan hoeveel van de kosten voor jou zijn

mijn idee daarintegen is begin er maar niet aan of repareer het zelf of laat het zoals het is als je hem naar Apple opstuurt kost het je gewoon teveel

Verwijderd

Volgens mij is dit gewoon een troll-post.

Wie bedenkt er nou op 3-9 dat hij niet meer durft te claimen omdat zijn garantie op 2-9 is afgelopen?

Je hebt toch gewoon een claim binnen de 12 maanden en als je dat gewoon meteen of binnen een redelijke termijn meld dan geldt de garantie gewoon.

Kan me echt niet indenken waarom je niet al lang en breed bij de mediamarkt bent geweest.
Pagina: 1